Buitenlandse belastingplichtigen met een AOW-uitkering worden uitgemolken door het Nederlandse belastingstelsel

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Buitenlandse belastingplichtigen met een AOW-uitkering worden uitgemolken door het Nederlandse belastingstelsel

#1 Bericht door Lammert de Haan » donderdag 17 januari 2019, 13:36

Buitenlandse belastingplichtigen met een AOW-uitkering worden uitgemolken door het Nederlandse belastingstelsel

Er van uitgaande dat je in Thailand op een correcte manier aan je belastingverplichtingen voldoet, dan ben je zwaar de klos als je een AOW-uitkering geniet.

Voor de aardigheid heb ik een en ander eens doorgerekend (je moet immers toch wat te doen hebben en het houd je van de straat) en kwam daarbij tot een onthutsende conclusie. Ik had al niet veel “goeds” verwacht, maar dat het zo scheef zat was ook voor mij een verassing!

Vooraf

In navolgende berekeningen heb ik heel bewust niet meegenomen de bij wonen in Nederland ook nog eens verschuldigde premie volksverzekeringen en de inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet. Daarbij gaat het om 9,65% premie Wet langdurige zorg en 5,65% bijdrage Zvw. Maar in de PIT zijn een verzekering voor deze kosten ook niet begrepen en anders zou ik appels met peren vergelijken. Nee: het gaat mij er louter om, om het verschil in belastingdruk weer te geven en om met deze bijdrage het fabeltje wat je dikwijls hoort of leest: “Jij hebt niets te klagen. Je hoeft immers na je emigratie over je pensioen geen belasting meer te betalen” voor eens en voor altijd uit de wereld te helpen.

Je doet er zelfs heel verstandig aan om het “voordeel” van het uitsparen van deze premie te reserveren voor het afsluiten van een ziektekostenverzekering in Thailand (mocht je dat al lukken, zonder al te veel uitsluitingen), dan wel als buffer voor het opvangen van onverwachte en altijd ongelegen ziektekosten in Thailand, mocht je niet verzekerbaar zijn. Je komt dan wel een heel eind, maar zelfs dan is dit te behalen “voordeel” nog te gering om de kosten van zo’n verzekering in Thailand af te dekken en is het voordeel eerder te beschouwen als een nadeel. Je had immers (met betaling van deze premies en de aan een Nederlandse zorgverzekeraar te betalen premie en met ook nog eens het wettelijke eigen risico) maar al te graag een Nederlandse zorgverzekering gehad (met een acceptatieplicht en zonder uitsluitingen omdat “het nieuwe” er bij jou toch al wat af is)!

Belasting in Nederland

Stel: je hebt een bruto AOW-uitkering als alleenstaande van € 12.500,-- en daarnaast nog een bedrijfspensioen van € 15.000,--. Dan betaal je bij wonen in Nederland aan belasting een bedrag van € 1.333,--.
Vervolgens emigreer je naar Thailand. Je denkt dan: “Hoera, ik hoef over m’n bedrijfspensioen geen belasting te betalen in Nederland.” Maar is dat wel een “hoera” waard? Nee, want bij wonen in Thailand betaal je nog altijd over je AOW-uitkering van € 12.500,-- een bedrag van € 1.112,-- aan inkomstenbelasting.
Het te behalen belastingvoordeel bedraagt per maand zegge en schrijven achttien euro (€ 18,--). En dat zijn 2 pakjes sigaretten in Nederland (box van 26 stuks). En die gaan er bij mij in anderhalve dag doorheen!

Klik met je rechter muisknop op de volgende afbeelding en open haar in een nieuw tabblad. Klik vervolgens met je linker muisknop op deze afbeelding om haar te vergroten en beter leesbaar te maken.
Klik je daarna met je rechter muisknop op deze vergrote afbeelding, dan kun je haar opslaan en later afdrukken.

Afbeelding


De Personal Income Tax (PIT) in Thailand

Je vindt dat je in Thailand, omdat je daar toch gebruik maakt van openbare voorzieningen etc., ook op een correcte manier belasting moet betalen. M.a.w.: je hebt er geen behoefte aan om in Thailand belastingfraude te plegen (want belastingfraude zit ons Nederlanders toch niet in het bloed?). Dan doe je aangifte voor de PIT. Net als de meeste landen belast ook Thailand het wereldinkomen van haar ingezetenen, tenzij je verdragsbescherming geniet. Op grond van het door Nederland met Thailand gesloten Verdrag ter voorkoming van dubbele belasting mag Thailand belasting heffen over je bedrijfspensioen, lijfrente-uitkering en opbrengsten, verkregen uit je Nederlandse bankrekeningen. Echter ook over je AOW-uitkering.
Wat dit laatste betreft hoor en lees ik vaak dat deze AOW-uitkering in Nederland is belast en “dus” niet in Thailand. Dat is echter onjuist.

In het Verdrag wordt met geen woord gerept over sociale zekerheidsuitkeringen, w.o. de AOW- of WAO-uitkering. Tevens ontbreekt een zgn. “restartikel”. Dat betekent dat in dit geval de nationale wet van toepassing is.

Nederland belast vervolgens dit deel van je wereld inkomen daar je geen verdragsbescherming geniet. Maar wat geldt voor Nederland geldt natuurlijk ook voor Thailand. Ook Thailand belast het wereldinkomen van haar ingezetenen, tenzij men verdragsbescherming geniet. Maar deze verdragsbescherming geniet je niet voor de AOW-uitkering.

Even ter verduidelijking. Met Mali heeft Nederland in het geheel geen Verdrag gesloten. Mocht je in Timboektoe in Mali wonen, dan mogen zowel Nederland als Mali belasting heffen over je wereldinkomen. Vervolgens kun je in Nederland wel een beroep doen op het Besluit voorkoming van dubbele belasting, waarna je in Nederland vermindering krijgt voor de te betalen inkomstenbelasting.

Ik weet uiteraard dat dit veelal niet spoort met de praktijk in Thailand. Mocht men al aangifte doen in Thailand voor de PIT, dan wordt de AOW-uitkering de meeste keren buiten de aangifte gehouden, maar dat wil niet zeggen dat dit formeel juist is. In feite pleegt men belastingfraude. Dat komt louter door het feit dat men niet weet dat ook de AOW-uitkering belast is in Thailand.

De inkomstenbelasting over een te belasten inkomen van € 27.500,-- per jaar bedraagt 95.454 THB. Omgerekend naar euro’s komt dat neer op € 2.471,--. Daarnaast betaal je bij wonen in Thailand ook nog eens € 1,112,-- aan inkomstenbelasting aan Nederland. In totaal ben je dus € 3.583,-- aan inkomstenbelasting kwijt bij wonen in Thailand.

Klik met je rechter muisknop op de volgende afbeelding en open haar in een nieuw tabblad. Klik vervolgens met je linker muisknop op deze afbeelding om haar te vergroten en beter leesbaar te maken.
Klik je daarna met je rechter muisknop op deze vergrote afbeelding, dan kun je haar opslaan en later afdrukken.

Afbeelding


Vergelijking belastingdruk in Nederland met die in Thailand

Bij wonen in Nederland betaal je aan inkomstenbelasting bij een belastbaar inkomen van € 27.500,-- een bedrag van € 1.333,--.
Woon je in Thailand dan ben je aan inkomstenbelasting over hetzelfde inkomen een bedrag kwijt van € 3.583,--. En dat verschil in belastingdruk is niet mis. Dat zijn heel wat flessen Weduwe Joustra, Erik-Kuijpers en Printen44!

Dit alles pleit er voor om het Nederlandse belastingstelsel aan te passen in die zin dat bij wonen in het buitenland ook de AOW-uitkering niet meer in Nederland belast is. Dat levert in de gegeven berekening een voordeel op van € 1.112,--, waardoor het verschil in belastingdruk toch behoorlijk afneemt.

Daartoe hoeft het Verdrag niet eens te worden aangepast: Nederland kan dat zelf regelen in haar belastingwetgeving.

In veel, vooral nieuwere Verdragen, kom ik de bepaling tegen dat belastingheffing over sociale zekerheidsuitkeringen (w.o. de AOW-uitkering) is voorbehouden aan het woonland. Nu in het Verdrag met Thailand zo’n bepaling ontbreekt mogen zowel Nederland als Thailand daarover heffen. Maar dat is dus geen principiële keus. Hier staat enkel het verkrijgen van inkomsten voorop.

Met het aanmerkelijk meer heffen van belasting over je AOW-uitkering bij wonen in Thailand dan het geval zou zijn bij wonen in Nederland, ben je dan ook het melkkoetje van de Nederlandse Staat: je krijgt geen “voer”, in welke vorm dan ook (daar mag Thailand voor zorgen), maar je mag wel “melk” geven en dan wel het liefst in keiharde euro’s. Met dank aan de Staat der Nederlanden!

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Buitenlandse belastingplichtigen met een AOW-uitkering worden uitgemolken door het Nederlandse belastingstelsel

#2 Bericht door erik-kuijpers » dinsdag 22 januari 2019, 08:07

Lammert, je schrijft "Dit alles pleit er voor om het Nederlandse belastingstelsel aan te passen in die zin dat bij wonen in het buitenland ook de AOW-uitkering niet meer in Nederland belast is. Dat levert in de gegeven berekening een voordeel op van € 1.112,--, waardoor het verschil in belastingdruk toch behoorlijk afneemt."

Klopt. En het vreemde is, in een aantal verdragen is heffing over de AOW bij uitsluiting toegewezen aan het woonland! Bekende voorbeelden zijn Griekenland en Spanje. Schijnt dus een kwestie van onderhandelingstactiek te zijn.....

Voor mij maakt het niet meer uit, ik blijf bij verblijf in Thailand binnen de zes maanden en kom in Thailand niet meer aan aangifte toe.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Buitenlandse belastingplichtigen met een AOW-uitkering worden uitgemolken door het Nederlandse belastingstelsel

#3 Bericht door Lammert de Haan » dinsdag 22 januari 2019, 21:14

erik-kuijpers schreef: dinsdag 22 januari 2019, 08:07 Het vreemde is, in een aantal verdragen is heffing over de AOW bij uitsluiting toegewezen aan het woonland! Bekende voorbeelden zijn Griekenland en Spanje. Schijnt dus een kwestie van onderhandelingstactiek te zijn.....
Zoals ik al aangaf kom ik in veel vooral nieuwere verdragen de bepaling tegen dat belastingheffing over sociale zekerheidsuitkeringen (w.o. de AOW-uitkering) is voorbehouden aan het woonland. Daarbij gaat het om bijna de helft, nl. 37 van de ruim 80 Verdragen die door Nederland zijn afgesloten. Je kunt dan ook niet spreken van een principiële keus van Nederland om deze uitkering wel of niet te belasten in Nederland. Het niet belasten in nieuwere verdragen is meer een kwestie van vernieuwde inzichten en waarbij meer wordt aangesloten op het OESO-modelverdrag en niet van een onderhandelingstactiek.

Vervolgens is daarin geen enkele lijn te bekennen. Dit tref je nl. aan in Europese, Afrikaanse en Afrikaanse Verdragen maar vreemd genoeg nauwelijks in met Noord-, Midden- en Zuid-Amerikaanse landen gesloten Verdragen
Een uitzondering op dit laatste geldt voor de met de Nederlandse Antillen en Aruba bij wet getroffen Belastingregeling voor het Koninkrijk (BRK). Gek genoeg geldt dit dan weer niet voor wat betreft Curaçao. Met dit land is een wel heel bijzondere wettelijke regeling getroffen, welke ik hier verder onbesproken laat.

In 10 van de 37 landen geldt vervolgens wel een beperking ten aanzien van de hoogte van de uit Nederland verkregen uitkering(en) van betrokkene. Als dit een bepaald bedrag te boven gaat, dan keert het recht om ook over AOW-uitkeringen te heffen belasting terug naar Nederland. Maar ook hierin is geen enkele lijn te onderkennen. Zo geldt bijvoorbeeld voor Bermuda en Uganda een bovengrens van € 10.000,-- en voor Koeweit en Zwitserland € 20.000,--, terwijl voor het Verenigd Koninkrijk zelfs een bovengrens geldt van € 25.000,--.

Overigens keert Nederland in nieuwe verdragen weer op haar schreden terug. Het heffen over uit Nederland afkomstige bronnen van inkomen wordt daarbij zoveel mogelijk weer teruggehaald naar Nederland. Daarbij gaat het niet alleen om sociale zekerheidsuitkeringen, maar ook om bedrijfspensioenen en lijfrente-uitkeringen.

Vervolgens heft Nederland veelal aanmerkelijk meer belasting over deze inkomens dan het geval zou zijn bij wonen in Nederland. Voor wat Thailand betreft is dat nu al het geval. Woon je in Nederland met enkel een AOW-uitkering, dan betaal je in Nederland geen inkomstenbelasting, Maar woon je in Thailand dan “mag” je over je AOW-uitkering wel inkomstenbelasting betalen in Nederland. Omdat je van geen enkele voorziening in Nederland gebruik maakt, lever je ruim een maand AOW-uitkering in aan Nederlandse inkomstenbelasting. En die logica ontgaat mij volledig. Vervolgens behoort je AOW-uitkering ook nog eens tot het in Thailand belastbaar inkomen en betaal je in feite dubbele belasting.
Ook dit pleit ervoor om de fiscale wetgeving in Nederland aan te passen, zodat ook bij wonen in Thailand of welk ander land dan ook, door Nederland geen belasting wordt geheven over sociale zekerheidsuitkeringen.

Dat is dan ook de strekking van het door mij geplaatste artikel.


Kortom: chaos troef. In de meeste oudere verdragen wordt met geen woord gerept over sociale zekerheidsuitkeringen, terwijl ook een zgn. “restartikel” ontbreekt en waardoor beide landen mogen heffen (zoals ook het geval is m.b.t. Thailand), terwijl ik in de nieuwere verdragen een grote diversiteit tegenkom. Vervolgens worden in de nieuwste verdragen het heffen van belasting over alle uit Nederland afkomstige bronnen van inkomen weer zoveel mogelijk teruggehaald naar Nederland. En binnen deze complete chaos moet ik laveren. Overigens is dat wel de charme van m’n werk.

Woon jij ook in Thailand en heb je een AOW-uitkering, bedenk dan dat het roken van een sigaret minder schadelijk is dan de Belastingdienst, want:

Afbeelding
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”