vergelijking belasting Nederland Thailand

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: vergelijking belasting Nederland Thailand

#16 Bericht door pjotter » donderdag 24 januari 2019, 09:52

Ha ha, tja de wetgeving is dikwijls zo complex dat sommige ambtenaren ook zelf door de bomen het bos niet meer zien.

Oei, sorry, rijst er toch nog een vraagje door jouw antwoord.

Moet ik (later begrijp ik, in afwachting van jouw zaak) te allen tijde TOCH zo'n vrijstellingsverzoek indienen als ik de loonbelasting pas achteraf terug vraag? Of is het in veel gevallen direct zo'n beschikking ? Ik hoopte
eigenlijk dat het een beetje zo zou werken (de aangifte als buitenlands belastingplichtige) als bij de NL belasting aangifte, dat in veel gevallen de aangifte zonder een fysieke/handmatige controle wordt geaccepteert als voorlopige of definitieve aanslag. Natuurlijk kunnen ze altijd om bepaalde bewijzen
of rekeningen vragen bij een controle. Maar, zeker als
het een 1e keer betreft, doet men dat dan mss standaard ? Weet ik niet.

Nou ja, ik zie wel wat er allemaal de komende maanden op mijn 'belastingpad' komt.

Groetjes.....
Lammert de Haan schreef: donderdag 24 januari 2019, 01:54
pjotter schreef: donderdag 24 januari 2019, 01:11 Aha, duidelijk Lammert.

Heb idd nog geen AOW (Nog 5 jaar wachten [$) ) maar zit wel in de 3e schijf die komende 5 jaar.
Ik ben al 'lid' van 'mijn Overheid' en heb mijn binnenlandse aangifte altijd zelf gedaan.
Ook, als test, een keertje die buitenlandse aangifte ingevuld met wat fictieve bedragen en daarna weer weggegooid/verwijderd. Resultaat was natuurlijk dat ik alle betaalde loonbelasting terug kreeg. (Ook al omdat alles Philips bedrijfspensioen is en geen 'AOW deel' bevat.)
Maar........als ik persé moet bewijzen dat ik hier belasting betaal of betaald heb, heb ik natuurlijk een probleem.
Hier gaat ook jouw genoemde beroepsprocedure over lees ik.
Wel heb ik in afgelopen jaar allerlij bewijzen verzameld over 2018 dat mijn sociale leven zich hier afspeelt.
Woonplaatsverklaring Ned. Ambassade, geel huisboekje, Thai IDCard, Thai rijbewijs, internet rekening op mijn naam etc. EN zoals je toen ook al aangaf, het hele jaar het maandelijkse pensioen, rechtstreeks op mijn Thaise bankrekening laten storten.
(Sht koers by the way, ha ha)
We wachten af.

Hartstikke bedankt weer voor de snelle response !! :worshippy:

Groetjes !!
Graag gedaan, Pjotter.

De derde schijf! Dat wordt dus betalen als het om meerdere pensioenen gaat. Maar dat ken je dan ook nog wel vanuit je Nederlandse periode. Daar had je nl. dan met hetzelfde effect te maken van stapeling van inkomen.Maar betreft dit enkel een pensioen van Philips dan zul je dit nadeel niet ondervinden.

Je hebt nog geen vrijstellingsbeschikking van de Belastingdienst. Met het aanvragen zou ik nog maar even wachten tot dat de Rechtbank Breda uitspraak heeft gedaan t.a.v. het door mij ingestelde beroep. Maar dat betekent tevens dat het pensioenfonds nog geen beschikking heeft ontvangen van de Belastingdienst met als voorwaarde het rechtstreeks overmaken naar een Thaise bankrekening. En deze voorwaarde zal in de toekomst niet meer worden opgelegd.

Erik Kuijpers en ik hebben eind 2017 een aantal vragen voorgelegd aan de Belastingdienst/kantoor Buitenland o.a. betreffende de remittance base (artikel 27 van het Verdrag). Het antwoord van de Belastingdienst was dat hun recent was gebleken dat dit artikel geen rechtskracht bevat en dus ongeldig is. Wat fiscalisten al zo'n 20 jaar wisten, nl. na een tweetal uitspraken van de Hoge Raad, drong eind 2017 eindelijk door tot de Belastingdienst/kantoor Buitenland.

Mogelijk heeft de postduif die dit bericht in Heerlen had moeten afleveren tijdens z'n vlucht het loodje gelegd door toediening van een extra lading lood uit het geweer van een al te enthousiaste amateur-jager. Maar het kan ook zijn dat kantoor Buitenland beschikt over een wel heel trage internetverbinding. Wie het weet mag het zeggen.
Maar dit betekent dus wel dat jij je pensioen niet rechtstreeks hoeft te laten overmaken naar Thailand.

Als ik jouw bericht zo lees, dan denk ik niet dat jij een probleem hebt met het doen van aangifte als buitenlands belastingplichtige.

SUCCES.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: vergelijking belasting Nederland Thailand

#17 Bericht door Lammert de Haan » donderdag 24 januari 2019, 14:48

pjotter schreef: donderdag 24 januari 2019, 09:52 Ha ha, tja de wetgeving is dikwijls zo complex dat sommige ambtenaren ook zelf door de bomen het bos niet meer zien.

Oei, sorry, rijst er toch nog een vraagje door jouw antwoord.

Moet ik (later begrijp ik, in afwachting van jouw zaak) te allen tijde TOCH zo'n vrijstellingsverzoek indienen als ik de loonbelasting pas achteraf terug vraag? Of is het in veel gevallen direct zo'n beschikking ? Ik hoopte eigenlijk dat het een beetje zo zou werken (de aangifte als buitenlands belastingplichtige) als bij de NL belasting aangifte, dat in veel gevallen de aangifte zonder een fysieke/handmatige controle wordt geaccepteert als voorlopige of definitieve aangifte. Natuurlijk kunnen ze altijd om bepaalde bewijzen of rekeningen vragen bij een controle. Maar, zeker als het een 1e keer betreft, doet men dat dan mss standaard ? Weet ik niet.

Nou ja, ik zie wel wat er allemaal de komende maanden op mijn 'belastingpad' komt.

Groetjes.....
Je hoeft helemaal geen vrijstelling aan te vragen, Pjotter, als je van plan bent om op aangifte teruggaaf te vragen. Dat is juist het “grappige” van het hele verhaal.

In november 2016 heeft het Team Loonheffing Particulieren van de Belastingdienst/kantoor Buitenland de regeling ingevoerd, dat een aanvraag om vrijstelling voor de inhouding van loonheffing niet in behandeling wordt genomen, wanneer dit verzoek niet vergezeld gaat van:
a. een door de bevoegde belastingautoriteit van het woonland getekende en gestempelde verklaring belastingplicht woonland of;
b. een recente aangifte met aanslag voor de inkomstenbelasting van het woonland.

Hiermee gaat dit team van kantoor Buitenland op de stoel zitten van de Bestuursrechter, zonder dat men daarvoor betaald wordt.

Deze regeling werd ingevoerd om daarmee “eenheid in beleid” te verkrijgen. Waarschijnlijk wordt hiermee bedoeld “eenheid in uitvoering” want waar de Belastingdienst zich per se niet mee mag bemoeien is het maken van beleid. In een democratische rechtstaat hebben we daar onze geëigende kanalen voor.

Voordien mocht je met alle mogelijke middelen die jou maar ten dienste staan bewijzen, dat je fiscaal inwoner bent van je woonland. Om vervolgens de aangedragen stukken te beoordelen vroeg natuurlijk veel werk en dus tijd. In het kader van:

“Gemakkelijker kunnen we het niet maken”

werd dan ook de nieuwe regeling ingevoerd (zonder aan deze slogan toe te voegen het woord “ons”).

Dat dit niet spoort met de binnen het Bestuursrecht geldende leer van de vrije bewijsvoering zal wel duidelijk zijn. Slechts de Bestuursrechter bepaalt wat toegelaten wordt als bewijs en niet kantoor Buitenland van de Belastingdienst.

Met de afdoening van aangiften en met het opleggen van aanslagen is echter een ander team binnen dit kantoor belast. En dit team bekommert zich in het geheel niet om de vraag waar je daadwerkelijk woont. Zij hebben jouw informatie zoals die is opgenomen in het Register Niet-ingezetenen (RNI) en jouw buitenlandse adres op hun scherm en gaan daar mee aan de slag. En dat alles binnen een en hetzelfde kantoor van de Belastingdienst.

Hoezo: eenheid in beleid/uitvoering!

Deze eenheid, maar dan in de wijze van uitvoering, bestaat enkel binnen het Team Loonheffing Particulieren. Van enige beleidscoördinatie heeft men bij de Belastingdienst nog nooit gehoord. Dat is management op minimaal HBO-niveau.
Run je een particuliere onderneming, dan komt je dit nogal gauw duur te staan. Maar de Belastingdienst hoeft niet te vrezen voor het verlies aan klanten. Ik heb al eens geprobeerd m’n abonnement op de blauwe brieven op te zeggen omdat de kosten niet opwegen tegen de baten. Maar zelfs mij is dat niet gelukt.

Als je het kunt uitzingen zonder vrijstelling voor de inhouding van loonbelasting dan is dus de meest eenvoudige weg om op aangifte deze inhouding terug te vragen. Beschouw dat dan maar als een vorm van verplicht sparen.

Mocht jij nu vrijstelling aanvragen, zonder het kunnen overleggen van een van de genoemde documenten, dan loop je ook nog eens grote kans dat je een afwijzing krijgt omdat jij op basis van een visum in Thailand woont.
Een medewerkster van het Team Loonheffing Particulieren, welke al haar hele werkzame leven werkt bij de Belastingdienst/kantoor Buitenland, probeerde mij wijs te maken, dat mijn klant (waarvoor nu de beroepsprocedure loopt), in Thailand is op basis van een visum. Volgens haar houdt dat in, dat hij er niet mag wonen maar enkel verblijven. ’s-Nachts verblijft hij dan waarschijnlijk met z’n vrouw in een grote kartonnen doos in de portiek van een groot winkelcentrum.

Om zulke onzin op papier te durven zetten moet je wel beschikken over een grote dosis lef!

Wat zij hierbij over het hoofd ziet is dat artikel 4 van het door Nederland met Thailand gesloten Verdrag ter voorkoming van dubbele belasting ook nog eens in een adem noemt “wonen of verblijven”. In alle door Nederland gesloten verdragen is dit trouwens gelijk geregeld en dan ook steeds in artikel 4. Maar om dat te weten moet je natuurlijk wel ooit eens één keer een Verdrag hebben gelezen (en begrepen natuurlijk!).
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: vergelijking belasting Nederland Thailand

#18 Bericht door pjotter » donderdag 24 januari 2019, 16:21

Potver...dit lijkt me dus goed nieuws voor mij ! Hier had ik op gehoopt.
En idd kan ik dat wel uitzingen hier. Zeker omdat het 'volksverzekeringsdeel' van de loonheffing al niet meer wordt ingehouden. Ook zit het 'belastingsjaar' er op en als dus alles een beetje meezit, krijg ik de teruggaaf mss wel terug in juni zoals andere jaren binnen NL. Daarna is het idd elke keer een leuke spaarpot. In NL heb ik dat ook altijd gedaan met de renteaftrek van mijn huis/hypotheek. Nou, kijken hoe het allemaal gaat lopen.

Geweldig !

Het wordt saai maar wederom bedankt voor het antwoord !!! Groetjes uit zonnig Thailand.
Lammert de Haan schreef: donderdag 24 januari 2019, 14:48
Je hoeft helemaal geen vrijstelling aan te vragen, Pjotter, als je van plan bent om op aangifte teruggaaf te vragen. Dat is juist het “grappige” van het hele verhaal.

In november 2016 heeft het Team Loonheffing Particulieren van de Belastingdienst/kantoor Buitenland de regeling ingevoerd, dat een aanvraag om vrijstelling voor de inhouding van loonheffing niet in behandeling wordt genomen, wanneer dit verzoek niet vergezeld gaat van:
a. een door de bevoegde belastingautoriteit van het woonland getekende en gestempelde verklaring belastingplicht woonland of;
b. een recente aangifte met aanslag voor de inkomstenbelasting van het woonland.

Hiermee gaat dit team van kantoor Buitenland op de stoel zitten van de Bestuursrechter, zonder dat men daarvoor betaald wordt.

Deze regeling werd ingevoerd om daarmee “eenheid in beleid” te verkrijgen. Waarschijnlijk wordt hiermee bedoeld “eenheid in uitvoering” want waar de Belastingdienst zich per se niet mee mag bemoeien is het maken van beleid. In een democratische rechtstaat hebben we daar onze geëigende kanalen voor.

Voordien mocht je met alle mogelijke middelen die jou maar ten dienste staan bewijzen, dat je fiscaal inwoner bent van je woonland. Om vervolgens de aangedragen stukken te beoordelen vroeg natuurlijk veel werk en dus tijd. In het kader van:

“Gemakkelijker kunnen we het niet maken”

werd dan ook de nieuwe regeling ingevoerd (zonder aan deze slogan toe te voegen het woord “ons”).

Dat dit niet spoort met de binnen het Bestuursrecht geldende leer van de vrije bewijsvoering zal wel duidelijk zijn. Slechts de Bestuursrechter bepaalt wat toegelaten wordt als bewijs en niet kantoor Buitenland van de Belastingdienst.

Met de afdoening van aangiften en met het opleggen van aanslagen is echter een ander team binnen dit kantoor belast. En dit team bekommert zich in het geheel niet om de vraag waar je daadwerkelijk woont. Zij hebben jouw informatie zoals die is opgenomen in het Register Niet-ingezetenen (RNI) en jouw buitenlandse adres op hun scherm en gaan daar mee aan de slag. En dat alles binnen een en hetzelfde kantoor van de Belastingdienst.

Hoezo: eenheid in beleid/uitvoering!

Deze eenheid, maar dan in de wijze van uitvoering, bestaat enkel binnen het Team Loonheffing Particulieren. Van enige beleidscoördinatie heeft men bij de Belastingdienst nog nooit gehoord. Dat is management op minimaal HBO-niveau.
Run je een particuliere onderneming, dan komt je dit nogal gauw duur te staan. Maar de Belastingdienst hoeft niet te vrezen voor het verlies aan klanten. Ik heb al eens geprobeerd m’n abonnement op de blauwe brieven op te zeggen omdat de kosten niet opwegen tegen de baten. Maar zelfs mij is dat niet gelukt.

Als je het kunt uitzingen zonder vrijstelling voor de inhouding van loonbelasting dan is dus de meest eenvoudige weg om op aangifte deze inhouding terug te vragen. Beschouw dat dan maar als een vorm van verplicht sparen.

Mocht jij nu vrijstelling aanvragen, zonder het kunnen overleggen van een van de genoemde documenten, dan loop je ook nog eens grote kans dat je een afwijzing krijgt omdat jij op basis van een visum in Thailand woont.
Een medewerkster van het Team Loonheffing Particulieren, welke al haar hele werkzame leven werkt bij de Belastingdienst/kantoor Buitenland, probeerde mij wijs te maken, dat mijn klant (waarvoor nu de beroepsprocedure loopt), in Thailand is op basis van een visum. Volgens haar houdt dat in, dat hij er niet mag wonen maar enkel verblijven. ’s-Nachts verblijft hij dan waarschijnlijk met z’n vrouw in een grote kartonnen doos in de portiek van een groot winkelcentrum.

Om zulke onzin op papier te durven zetten moet je wel beschikken over een grote dosis lef!

Wat zij hierbij over het hoofd ziet is dat artikel 4 van het door Nederland met Thailand gesloten Verdrag ter voorkoming van dubbele belasting ook nog eens in een adem noemt “wonen of verblijven”. In alle door Nederland gesloten verdragen is dit trouwens gelijk geregeld en dan ook steeds in artikel 4. Maar om dat te weten moet je natuurlijk wel ooit eens één keer een Verdrag hebben gelezen (en begrepen natuurlijk!).

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: vergelijking belasting Nederland Thailand

#19 Bericht door pjotter » donderdag 24 januari 2019, 16:36

Hallo Erik,
Ik weet niet of het relevant is maar tegenwoordig is er ook een digitale aangifte mogenlijk als je een deel van het jaar in het buitenland hebt gewoond. Die link staat onder de link aangifte als buitenlands belastingplichtige.

Groetjes
erik-kuijpers schreef: woensdag 23 januari 2019, 23:00 Ik wacht het pak papier wel af hier in Friesland, Lammert, en ga de stoute schoenen aantrekken: ik vul hem zelf in. Ik emigreerde per 1 mei 2018 van TH naar NL (er zat geen ander land tussen, dat maakt het gemakkelijk....) en ik zie wel waar het schip in Heerlen strandt.... Je weet dat ik de ambtelijke structuren daar buitengewoon 'hoog' heb staan na al die e-mails en zie mijn belastingbox wel vollopen met paperassen.....

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: vergelijking belasting Nederland Thailand

#20 Bericht door erik-kuijpers » donderdag 24 januari 2019, 18:28

Dank je wel! Daar ga ik morgen eens kijken. Vanavond eerst bekervoetbal Ajax-H-veen zien op Fox. Het zou de aangifte een stuk gemakkelijker maken.

Gebruikersavatar
Kees
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1181
Lid geworden op: donderdag 16 juni 2005, 19:43
Locatie: Doi Saket, Talad Khwan

Re: vergelijking belasting Nederland Thailand

#21 Bericht door Kees » vrijdag 25 januari 2019, 01:49

Met de afdoening van aangiften en met het opleggen van aanslagen is echter een ander team binnen dit kantoor belast. En dit team bekommert zich in het geheel niet om de vraag waar je daadwerkelijk woont. Zij hebben jouw informatie zoals die is opgenomen in het Register Niet-ingezetenen (RNI) en jouw buitenlandse adres op hun scherm en gaan daar mee aan de slag. En dat alles binnen een en hetzelfde kantoor van de Belastingdienst.
Dus als ik het goed begrijp, gewoon het belastingformulier (laten) invullen en je krijgt de betaalde belasting terug?
Niet klagen, maar dragen.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: vergelijking belasting Nederland Thailand

#22 Bericht door Lammert de Haan » vrijdag 25 januari 2019, 02:13

Kees schreef: vrijdag 25 januari 2019, 01:49
Met de afdoening van aangiften en met het opleggen van aanslagen is echter een ander team binnen dit kantoor belast. En dit team bekommert zich in het geheel niet om de vraag waar je daadwerkelijk woont. Zij hebben jouw informatie zoals die is opgenomen in het Register Niet-ingezetenen (RNI) en jouw buitenlandse adres op hun scherm en gaan daar mee aan de slag. En dat alles binnen een en hetzelfde kantoor van de Belastingdienst.
Dus als ik het goed begrijp, gewoon het belastingformulier (laten) invullen en je krijgt de betaalde belasting terug?
Dat klopt helemaal, Kees. Je moet het alleen maar een tijdje voorfinancieren. Beschouw dat maar als gebaar naar de BV Nederland: jij verstrekt enige tijd gratis financieringsmiddelen en daar zijn Rutte en c.s. vast heel erg blij mee. :giggle:
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: vergelijking belasting Nederland Thailand

#23 Bericht door erik-kuijpers » vrijdag 25 januari 2019, 07:36

GRATIS financiering, Lammert? Is de belastingrente afgeschaft?

Hoorde trouwens op TV bij Jensen uit de mond van Wilders dat de premier 'met zijn tasje slaat' als hij niet blij met je is dus kijk maar uit.....

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: vergelijking belasting Nederland Thailand

#24 Bericht door Lammert de Haan » vrijdag 25 januari 2019, 12:22

erik-kuijpers schreef: vrijdag 25 januari 2019, 07:36 GRATIS financiering, Lammert? Is de belastingrente afgeschaft?

Hoorde trouwens op TV bij Jensen uit de mond van Wilders dat de premier 'met zijn tasje slaat' als hij niet blij met je is dus kijk maar uit.....

De belastingrente is niet afgeschaft, Erik. Tot voor kort werd zij echter niet vergoed bij een teruggaaf. Daar zijn een paar jaar geleden Kamervragen over gesteld aan de toenmalige staatssecretaris (K)Wiebes. Hij heeft toen toegezegd om daar naar te kijken.

Ik heb nu een paar voorlopige aanslagen van klanten binnen betreffende een M-biljet voor 2017. Beide betroffen een teruggaaf en met (tot mijn verbazing) vergoeding van belastingrente. :clap: Maar of deze lijn zich doorzet is even afwachten. :?:

Overigens is het vergoeden van belastingrente bij een voorlopige aanslag ook weer tegen de beleidsregels van de Belastingdienst. Het kan dus zijn dat de Belastingdienst enthousiast is geworden van het vergoeden van belastingrente. Dat zou dan mooi zijn, maar, zoals gezegd, ik wacht af of deze lijn zich doorzet.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: vergelijking belasting Nederland Thailand

#25 Bericht door pjotter » zondag 03 februari 2019, 03:18

Ik dacht dat normaal gesproken je bericht ontvangt voor 1 juli als je de aangifte voor 1 april hebt gedaan (Ik weet niet hoe dat is bij aangifte als buitenlands belasting plichtige)
Als de belastingdienst je dan TOCH bericht geeft NA 1 juli, heb je recht op die rente. Ik heb het EEN keer gehad, ik dacht het jaar na invoering van die verschuiving naar 1 juli. Maar.....kan al weer veranderd zijn...

Lammert de Haan schreef: vrijdag 25 januari 2019, 12:22
erik-kuijpers schreef: vrijdag 25 januari 2019, 07:36 GRATIS financiering, Lammert? Is de belastingrente afgeschaft?

Hoorde trouwens op TV bij Jensen uit de mond van Wilders dat de premier 'met zijn tasje slaat' als hij niet blij met je is dus kijk maar uit.....

De belastingrente is niet afgeschaft, Erik. Tot voor kort werd zij echter niet vergoed bij een teruggaaf. Daar zijn een paar jaar geleden Kamervragen over gesteld aan de toenmalige staatssecretaris (K)Wiebes. Hij heeft toen toegezegd om daar naar te kijken.

Ik heb nu een paar voorlopige aanslagen van klanten binnen betreffende een M-biljet voor 2017. Beide betroffen een teruggaaf en met (tot mijn verbazing) vergoeding van belastingrente. :clap: Maar of deze lijn zich doorzet is even afwachten. :?:

Overigens is het vergoeden van belastingrente bij een voorlopige aanslag ook weer tegen de beleidsregels van de Belastingdienst. Het kan dus zijn dat de Belastingdienst enthousiast is geworden van het vergoeden van belastingrente. Dat zou dan mooi zijn, maar, zoals gezegd, ik wacht af of deze lijn zich doorzet.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: vergelijking belasting Nederland Thailand

#26 Bericht door Lammert de Haan » zondag 03 februari 2019, 14:51

pjotter schreef: zondag 03 februari 2019, 03:18 Ik dacht dat normaal gesproken je bericht ontvangt voor 1 juli als je de aangifte voor 1 april hebt gedaan (Ik weet niet hoe dat is bij aangifte als buitenlands belasting plichtige)
Als de belastingdienst je dan TOCH bericht geeft NA 1 juli, heb je recht op die rente. Ik heb het EEN keer gehad, ik dacht het jaar na invoering van die verschuiving naar 1 juli. Maar.....kan al weer veranderd zijn...
Een aangifte als buitenlands belastingplichtige moet je voor 1 juli doen. Dan zou het normaal zijn dat je een (voorlopige) aanslag krijgt voor 1 oktober. In het geval van een elektronische C-aangifte (het gehele jaar in het buitenland hebben gewoond) lukt dat vaak ook wel. Echter bij een M-aangifte (waar jij i.v.m. verhuizing mee te maken zou kunnen hebben), kun je daar geen peil optrekken. Ik moet nu nog de meeste aanslagen binnenkrijgen voor aangiften 2017 voor mijn klanten (rond de 50).

Ik meen dat jij per 1 januari bent verhuisd. In dat geval had je beter een elektronische aangifte Model-C kunnen insturen. Die weg bewandel ik meestal zonder probleem.

Belastingrente (vroeger de heffingsrente) is nooit weggeweest. Zij werd echter bij het recht op teruggaaf nauwelijks verleend. Daarvoor is de toenmalige staatssecretaris Wiebes destijds op het matje geroepen door de Tweede Kamer. In de beleidsregels van de Belastingdienst staat dat bij een teruggaaf van belasting rente wordt vergoed. Echter pas bij de definitieve aanslag. Mogelijk heeft de Belastingdienst haar leven verbeterd. Ik heb nu zelfs één VOORLOPIGE aanslag binnen, waarbij belastingrente wordt vergoed. Maar "een zwaluw maakt nog geen zomer". Ik zie het verder wel.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
Kees
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1181
Lid geworden op: donderdag 16 juni 2005, 19:43
Locatie: Doi Saket, Talad Khwan

Re: vergelijking belasting Nederland Thailand

#27 Bericht door Kees » maandag 04 februari 2019, 01:01

Ik heb nu zelfs één VOORLOPIGE aanslag binnen, waarbij belastingrente wordt vergoed.
Lucky me :lol:
Niet klagen, maar dragen.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: vergelijking belasting Nederland Thailand

#28 Bericht door Lammert de Haan » vrijdag 22 februari 2019, 23:48

Kees schreef: maandag 04 februari 2019, 01:01
Ik heb nu zelfs één VOORLOPIGE aanslag binnen, waarbij belastingrente wordt vergoed.
Lucky me :lol:
Je hebt me jouw voorlopige aanslag niet gestuurd en dus waren het er in feite 2. Inmiddels heb ik weer 8 voorlopige aanslagen op basis van een M-formulier binnen gekregen. En alle met belastingrente (dus nu al 10). Er moeten nog ongeveer zo'n 15 binnenkomen met, naar ik hoop, hetzelfde resultaat.

CONCLUSIE: de Belastingdienst heeft tot nu toe z'n leven gebeterd. De Kamervragen hebben dus hun uitwerking gehad.

Naast de kritiek die ik nogal eens heb op met name het functioneren van kantoor Buitenland mag ook dit wel eens gezegd worden.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: vergelijking belasting Nederland Thailand

#29 Bericht door pjotter » zaterdag 23 februari 2019, 05:31

Hallo Lammert,
Mss gekke vraag maar STEL ik heb de definitieve (een beetje meer zekerheid dan) aanslag met teruggave belasting vorig jaar binnen, is het dan niet mogelijk een voorlopige aanslag aan te vragen over DIT jaar ? Zodat je dus de loonbelasting die je over dit jaar pas in 2020 zou terugkrijgen, alvast dit jaar in maandelijkse termijnen op voorhand krijgt ?
Groetjes !
Lammert de Haan schreef: vrijdag 25 januari 2019, 02:13
Kees schreef: vrijdag 25 januari 2019, 01:49
Met de afdoening van aangiften en met het opleggen van aanslagen is echter een ander team binnen dit kantoor belast. En dit team bekommert zich in het geheel niet om de vraag waar je daadwerkelijk woont. Zij hebben jouw informatie zoals die is opgenomen in het Register Niet-ingezetenen (RNI) en jouw buitenlandse adres op hun scherm en gaan daar mee aan de slag. En dat alles binnen een en hetzelfde kantoor van de Belastingdienst.
Dus als ik het goed begrijp, gewoon het belastingformulier (laten) invullen en je krijgt de betaalde belasting terug?
Dat klopt helemaal, Kees. Je moet het alleen maar een tijdje voorfinancieren. Beschouw dat maar als gebaar naar de BV Nederland: jij verstrekt enige tijd gratis financieringsmiddelen en daar zijn Rutte en c.s. vast heel erg blij mee. :giggle:
Laatst gewijzigd door pjotter op woensdag 27 februari 2019, 08:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Kees
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1181
Lid geworden op: donderdag 16 juni 2005, 19:43
Locatie: Doi Saket, Talad Khwan

Re: vergelijking belasting Nederland Thailand

#30 Bericht door Kees » zaterdag 23 februari 2019, 08:27

Lammert de Haan schreef: vrijdag 22 februari 2019, 23:48
Kees schreef: maandag 04 februari 2019, 01:01
Ik heb nu zelfs één VOORLOPIGE aanslag binnen, waarbij belastingrente wordt vergoed.
Lucky me :lol:
Je hebt me jouw voorlopige aanslag niet gestuurd en dus waren het er in feite 2. Inmiddels heb ik weer 8 voorlopige aanslagen op basis van een M-formulier binnen gekregen. En alle met belastingrente (dus nu al 10). Er moeten nog ongeveer zo'n 15 binnenkomen met, naar ik hoop, hetzelfde resultaat.

CONCLUSIE: de Belastingdienst heeft tot nu toe z'n leven gebeterd. De Kamervragen hebben dus hun uitwerking gehad.

Naast de kritiek die ik nogal eens heb op met name het functioneren van kantoor Buitenland mag ook dit wel eens gezegd worden.
Deze heb jou op 19 januari via mail gestuurd.
Niet klagen, maar dragen.

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”