1-1-2019

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

1-1-2019

#1 Bericht door wanadee » vrijdag 16 november 2018, 06:33

Belastingdienst, Postbus 2865, 6401 DJ HEERLEN Pays-Bas
Betreft: Heffingskortingen 2019
Geachte heer/mevrouw,
U ontvangt deze brief omdat er voor u iets verandert. Volgens onze gegevens woont u namelijk buiten Nederland en betaalt u over bijna uw hele inkomen belasting in Nederland. U bent -zoals wij dat noemen- een kwalificerend buitenlands belastingplichtige. Of u woont in België en hebt Nederlands inkomen.
Wat verandert er?
Vanaf 1 januari 2019 wordt bij de berekening van de loonbelasting van alle buitenlandse belastingplichtigen voor een kleiner bedrag rekening gehouden met heffingskortingen. Heffingskortingen zijn kortingen op de loon- en inkomstenbelasting.
Wat betekent dat voor u?
Door de lagere heffingskortingen betaalt u meer loonbelasting. En dat betekent dat u van uw werkgever of uitkeringsinstantie een lager loon of een lagere uitkering uitbetaald krijgt.
Hebt u nog niet de AOW-leeftijd? Dan krijgt u per maand maximaal € 51 minder. Hebt u al wel de AOW-leeftijd, dan wordt het loon of de uitkering per maand maximaal € 132 minder. Het uiteindelijke bedrag is afhankelijk van uw persoonlijke situatie. Uw werkgever of uitkeringsinstantie maakt de berekening voor u. Dit wordt zichtbaar op uw 1e loonstrook van 2019. Omdat u via de inkomstenbelasting dit bedrag weer kunt terugkrijgen, verandert er per saldo niets.
Wat kunt u doen?
U hoeft nu niets te doen. Doet u aangifte voor de inkomstenbelasting over 2019? Dan wordt bij de berekening van uw belasting rekening gehouden met de juiste bedragen van de heffingskortingen.
U kunt er ook voor kiezen een voorlopige aanslag inkomstenbelasting over 2019 aan te vragen. Dan krijgt u volgend jaar het resterende deel van de heffingskortingen waar u recht op hebt alvast door ons uitbetaald. We spreiden de betaling over het jaar.
Centrale administratieve processen
BelastingTelefoon Buitenland +31 555 385 385
Laatst gewijzigd door wanadee op vrijdag 16 november 2018, 07:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1572
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Re: 1-1-2019

#2 Bericht door Herbergier » vrijdag 16 november 2018, 07:11

Waar is 0nderaan je schrijven de datum 30 november 2018 op gebaseerd, nu is het 16 november 2018?
Alles van waarde is weerloos.

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: 1-1-2019

#3 Bericht door wanadee » vrijdag 16 november 2018, 07:21

Herbergier schreef:Waar is 0nderaan je schrijven de datum 30 november 2018 op gebaseerd, nu is het 16 november 2018?
Foutje denk ik herbergier. Of ze waren van plan die brief pas 30 11 te versturen.

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: 1-1-2019

#4 Bericht door Gardensafari » vrijdag 16 november 2018, 08:14

Voor mensen die ook volgens de Nederlandse fiscus in Thailand wonen is deze brief oninteressant. Woon je in Thailand dan ben je NOOIT gekwalificeerd buitenlands belastingplichtig.
Je hebt geen recht op de kortingen!
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: 1-1-2019

#5 Bericht door wanadee » vrijdag 16 november 2018, 08:23

Gardensafari schreef:Voor mensen die ook volgens de Nederlandse fiscus in Thailand wonen is deze brief oninteressant. Woon je in Thailand dan ben je NOOIT gekwalificeerd buitenlands belastingplichtig.
Je hebt geen recht op de kortingen!
Dacht ik weer eens wat interessants te plaatsen :mrgreen:

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: 1-1-2019

#6 Bericht door jumbo » vrijdag 16 november 2018, 08:30

Volledige waanzin om als je uitgeschreven bent uit Nederland om daar dan alsnog belasting of heffingen te moeten betalen
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: 1-1-2019

#7 Bericht door Gardensafari » vrijdag 16 november 2018, 08:55

jumbo schreef:Volledige waanzin om als je uitgeschreven bent uit Nederland om daar dan alsnog belasting of heffingen te moeten betalen
Geen volledige waanzin, dunkt mij.
Als je in Nederland hebt gewerkt, dan heb je de betaalde pensioenpremie kunnen aftrekken.
Logisch dus dat je dan in Nederland belasting betaalt over dat pensioen.
Dat geldt voor heel veel landen, overigens, niet alleen voor Nederland.
En in bijna alle landen van de wereld wordt over onroerend goed en de inkomsten daaruit belasting geheven in het land waar het onroerend goed ligt, waar de eigenaar ook woont.
Dat je als je in België woont wel en als je in Thailand woont geen recht hebt op kortingen is wel bezopen.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Joep
Expat
Expat
Berichten: 1432
Lid geworden op: woensdag 31 oktober 2007, 07:28

Re: 1-1-2019

#8 Bericht door Joep » zaterdag 17 november 2018, 05:25

stukje uitleg in de krant van wakker Nederland

https://goo.gl/1qJ8vh

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: 1-1-2019

#9 Bericht door Gardensafari » zaterdag 17 november 2018, 07:26

Of dat nou heel duidelijk is?
Met naheffing bedoelt men de definitieve aanslag inkomstenbelasting.
Bij bronheffing bedoelt men -denk ik- de inhouding loonbelasting bij de AOW, het ABP-pensioen en andere overheidsuitkeringen. Bij particuliere pensioenen geldt de vrijstelling als je die hebt geregeld.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: 1-1-2019

#10 Bericht door jumbo » zaterdag 17 november 2018, 11:47

Gardensafari schreef:
jumbo schreef:Volledige waanzin om als je uitgeschreven bent uit Nederland om daar dan alsnog belasting of heffingen te moeten betalen
Geen volledige waanzin, dunkt mij.
Als je in Nederland hebt gewerkt, dan heb je de betaalde pensioenpremie kunnen aftrekken.
Logisch dus dat je dan in Nederland belasting betaalt over dat pensioen.
Dat geldt voor heel veel landen, overigens, niet alleen voor Nederland.
En in bijna alle landen van de wereld wordt over onroerend goed en de inkomsten daaruit belasting geheven in het land waar het onroerend goed ligt, waar de eigenaar ook woont.
Dat je als je in België woont wel en als je in Thailand woont geen recht hebt op kortingen is wel bezopen.
"In Nederland draagt de overheid zorg voor allerlei zaken als rechtspraak, politie op straat en onderhoud van het wegennet, bijstand voor mensen die in financiële problemen komen, zorg voor ouderen, subsidies op woningen en kunst en cultuur. Het zijn allemaal taken die individuele burgers of bedrijven niet kunnen of willen uitvoeren, maar die wel uitgevoerd moeten worden om een goed verzorgingsniveau van de samenleving te realiseren. De uitvoering van deze overheidstaken kost geld. Iedereen in Nederland maakt gebruik van voorzieningen waar de overheid voor zorgt of aan meebetaalt, als wegen en dijken, gezondheidszorg, politie op straat en onderwijs.

In Nederland heeft bijna iedereen met belastingen te maken. Zichtbaar of onzichtbaar, direct of indirect, maken belastingen deel uit van het dagelijkse leven. Over salaris, alcohol, benzine, dividend, schenking, een prijs in de loterij en nog veel meer, moet belasting worden betaald.

Het ministerie van Financiën is verantwoordelijk voor het maken van wetgeving op belastinggebied en het uitvoeren van deze wetgeving. De feitelijke inning van belastinggeld is de taak van de Belastingdienst. Uiteraard zijn er ook vormen van belasting die worden geheven door andere overheden zoals de gemeenten; denk aan de onroerendezaakbelasting en de hondenbelasting.''

Dus als je niet in NL woont en geen gebruik maakt van die faciliteiten waarom dan wel ervoor betalen??
Voordeel van de eerdere aftrek is dan ter discussie maar dat weet niemand vooraf
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Adrie
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 433
Lid geworden op: vrijdag 02 oktober 2009, 19:35

Re: 1-1-2019

#11 Bericht door Adrie » zaterdag 17 november 2018, 16:15

[quote="jumbo

De feitelijke inning van belastinggeld is de taak van de Belastingdienst.





Hoorde onlangs tijdens een radioprogramma op radio 1 dat de BV Nederland per dag 1 miljard euro aan belasting binnen harkt.


Mwaa er zijn dagen dat ik dat niet haal :mrgreen:

Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1572
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Re: 1-1-2019

#12 Bericht door Herbergier » maandag 17 december 2018, 03:12

Ik heb net via mijn DigID op de site van de SVB gekeken en daar zie ik dat ik volgend jaar hier in Thailand ongeveer 34 euro meer aan AOW uitbetaald krijg, maar er gaat nu wel ongeveer 110 euro aan loonheffing af, dus uiteindelijk krijg ik volgend jaar 15 januari 76 euro minder aan AOW uitbetaald. :cry:
Alles van waarde is weerloos.

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: 1-1-2019

#13 Bericht door Gardensafari » maandag 17 december 2018, 08:44

Herbergier schreef: maandag 17 december 2018, 03:12 Ik heb net via mijn DigID op de site van de SVB gekeken en daar zie ik dat ik volgend jaar hier in Thailand ongeveer 34 euro meer aan AOW uitbetaald krijg, maar er gaat nu wel ongeveer 110 euro aan loonheffing af, dus uiteindelijk krijg ik volgend jaar 15 januari 76 euro minder aan AOW uitbetaald. :cry:
Als je van de fiscus een voorlopige aanslag 2019 krijgt of hebt gekregen, dan zal die ongeveer hetzelfde bedrag per maand lager zijn.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1572
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Re: 1-1-2019

#14 Bericht door Herbergier » vrijdag 21 december 2018, 13:09

Ik hoop dat het allemaal meevalt, maar als dit de norm wordt voor de SVB en valt heel de heffingskorting van het uit te betalen AOW-bedrag weg, dan krijgen velen onder ons toch een probleem.

https://www.svb.nl/int/nl/aow/hoogte_ao ... _tabel.jsp
Alles van waarde is weerloos.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: 1-1-2019

#15 Bericht door erik-kuijpers » zondag 23 december 2018, 15:36

Herbergier, dit had op 1-1-2015 plaats moeten vinden maar veel mensen wijzigden hun gegevens niet bij de SVB. Wie AOW heeft kan zijn uitkering van januari 2019 nu al inzien op de site.

Wie over de jaren '15 tot en met '18 de heffingskorting heeft laten doorlopen en geen aangifte heeft gedaan kan vier aanslagen verwachten en bij een AOW van 10 k euro per jaar wordt dat ongeveer 3.500 euro plus rente plus mogelijk een verzuimboete.

Het gewijzigde regime per 1-1-2015 staat vermeld in het belastingdossier dat Lammert de Haan en ik hebben gemaakt en er is over geschreven hier en in het T-landblog.nl al heeft de wetgever helaas vier jaar lang de kans gemist dat in de Wet op de loonbelasting op te nemen en/of goede voorlichting te geven.

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”