Heb WAO krijg wanneer ik 67 jaar ben w.s 600 euro AOW.

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
sawadikrap
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 540
Lid geworden op: zaterdag 25 augustus 2007, 07:03
Locatie: Pattaya Thailand

Heb WAO krijg wanneer ik 67 jaar ben w.s 600 euro AOW.

#1 Bericht door sawadikrap » zondag 23 september 2018, 19:51

Hallo,

Mijn naam is Robert woon 13.5 jaar in Thailand, heb een WAO uitkering en ben nu 63 jaar.
Zal naar ik hoor ben in Thailand op mijn 50 e jaar gaan wonen, dus w.s over ongeveer 4 jaar 600 euro AOW krijgen.
Heb geen recht op pensioen en heb in mijn domheid en schuldgevoel afstand gedaan bij scheiding van mijn rechten op pensioen etc., was 27 jaar met andere Nederlander en zelfs de laatste jaren gehuwd geweest met hem.
Had met verkoop gezamelijke flat een leuk begin bedrag bij aankomst in Thailand, maar door bedrog en domheid door Thaise partners er snel doorheen gejaagd.
Eigen schuld, maar spijt komt altijd te laat.
Heb nu wel een Thaise partner die de zaak niet flest, maar zie even door het bos de bomen niet meer.
Heb 43 jaar complex partiele Epilepsie, met wekelijks aanvallen die soms gepaard zijn gegaan met valpartijen en ongevallen. Praat tijdens aanval en vergeet alles reden waarom er w.s bij o.a eerste Thaise partner veel geld verdween. Want pin code etc heb ik zelf nooit gegeven. Toch was er in 3 jaar 700.000 Thaise Bath weg.

Nogmaals met alles wat verdwenen is erna kan ik alleen mijzelf als schuldige aanwijzen, heb het makkelijk gemaakt.
Nu wat te doen, terug naar Nederland niet veel rechten hebben en mijn laatste jaren bij deel hoor ik leger des Heils slapen. Want onderdak krijgen is uitgesloten, mijn relatie moeten verbreken ook dat.
En terug naar een Nederland waar ik bewust weg gegaan ben om hier te mogen wonen.
Maar met nog een paar jaar wat met moeite kunnen sparen mijn inkomen is niet hoog door koers.
Echter met versterkte regels over geld hebben om hier te mogen wonen zal het niet makkelijker worden.


Thailand is steeds duurder geworden, ben ook chronisch ziek en geen vette bankrekening.
Hoop op sorry dit te vermelden om er eerder tussenuit te kunnen knijpen, maar ondanks mijn Epilepsie heb ik geen levens bedreigende ziekte.

Heb in 13 jaar te vaak mensen gehoord die in grote problemen zijn geraakt, door wisselende oorzaken en weet als de beste dat iedereen in problemen kan komen zonder schuld.
Als je niet behoord tot de slechte mensen die de zaak bedonderen zoals vanavond weer op het nieuws, de polen die massaal toegestaan worden het UWV om uitkerings geld te krijgen en vakantie of zwart werken in Polen. Tot deze mensen behoor ik niet, verder nooit mensen heb laten zitten die het soms moeilijk hadden.

Is het mogelijk hier te blijven leven en hoe is mijn vraag, niet iedereen heeft een dikke bankrekening dus heel graag enig advies of tip.

Is nog niet morgen maar de jaren gaan snel, dan sta ik voor het feit.


Bedankt voor het lezen en hoop begrip, wat te doen.
Hoe met terug moeten naar Nederland, of hoe hier toch te kunnen blijven.

Robert
Pattaya

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Heb WAO krijg wanneer ik 67 jaar ben w.s 600 euro AOW.

#2 Bericht door driver » zondag 23 september 2018, 20:53

Duidelijk en voor jou ongunstig verhaal maar met 600 euro Aow ga je het in Thailand niet via legale weg redden wslijk. Dat zal aangevuld moeten worden met spaargeld tot een bepaald inkomen voor zover ik het weet.

Zijn hier al vaker draadjes over geweest in het recente verleden vlgs mij. Terug zoeken is niet mijn sterkste punt maar misschien kan iemand dat doen?.

Met 800 Aow over 7.5 jaar ga ik het ook niet redden in Thailand mocht ik willen gaan dus extra vermogen is dan ook noodzakelijk.

sawadikrap
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 540
Lid geworden op: zaterdag 25 augustus 2007, 07:03
Locatie: Pattaya Thailand

Re: Heb WAO krijg wanneer ik 67 jaar ben w.s 600 euro AOW.

#3 Bericht door sawadikrap » zondag 23 september 2018, 21:12

driver schreef:Duidelijk en voor jou ongunstig verhaal maar met 600 euro Aow ga je het in Thailand niet via legale weg redden wslijk. Dat zal aangevuld moeten worden met spaargeld tot een bepaald inkomen voor zover ik het weet.

Zijn hier al vaker draadjes over geweest in het recente verleden vlgs mij. Terug zoeken is niet mijn sterkste punt maar misschien kan iemand dat doen?.

Met 800 Aow over 7.5 jaar ga ik het ook niet redden in Thailand mocht ik willen gaan dus extra vermogen is dan ook noodzakelijk.

Klopt driver,

En heb nooit in mijn leven dingen gedaan die niet eerlijk waren, dus paar jaar sparen zal het geld niet zijn.
Met moeite misschien 15000 bath per maand en vakantie geld daar red je het niet mee.
Triest maar waar, terug naar Nederland dan gedwongen word een ramp.
Want daar niets meer te zoeken.

Dus met angst en beven zien wat er aan komt, het zei zo.

Bedankt voor je reactie driver. [|)

Gebruikersavatar
brake0345
Expat
Expat
Berichten: 494
Lid geworden op: zaterdag 07 april 2018, 13:02

Re: Heb WAO krijg wanneer ik 67 jaar ben w.s 600 euro AOW.

#4 Bericht door brake0345 » maandag 24 september 2018, 03:48

Misschien kom je (bij verblijf in Nederland?) in aanmerking voor een AIO uitkering, dat is een aanvulling voor onvolledige AOW.....
https://www.svb.nl/int/nl/aio/sitemap.jsp
Met een AIO uitkering mag je geloof ik 13 weken maximaal in het buitenland zijn.

sawadikrap
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 540
Lid geworden op: zaterdag 25 augustus 2007, 07:03
Locatie: Pattaya Thailand

Re: Heb WAO krijg wanneer ik 67 jaar ben w.s 600 euro AOW.

#5 Bericht door sawadikrap » maandag 24 september 2018, 06:25

brake0345 schreef:Misschien kom je (bij verblijf in Nederland?) in aanmerking voor een AIO uitkering, dat is een aanvulling voor onvolledige AOW.....
https://www.svb.nl/int/nl/aio/sitemap.jsp
Met een AIO uitkering mag je geloof ik 13 weken maximaal in het buitenland zijn.
Bedankt brake0345☺,

Ga dit informeren.
Inmiddels is 600 Euro iets beter gaat nu om ongeveer 770 euro, en over 4 jaar misschien wat hoger.
Toch moet ik per maand 20.000 bath weg sparen om gedwongen vertrek te voorkomen.
Gisteren in een erge dip, nu met praten met familie en goede vriend iets beter.
Zin heeft het niet hoe zaken fout gegaan zijn, maar belangrijker is naar toekomst en oplossingen te kijken.

Advies wonen in esan gezien goedkoper moet je ook maar willen, en ben door mijn ziekte afhankelijk van derden qua vervoer.
Dus brommer auto rijden kan ik niet, en er leven moet je maar kunnen.

Blij met reactie's bedankt,

Robert

Gebruikersavatar
brake0345
Expat
Expat
Berichten: 494
Lid geworden op: zaterdag 07 april 2018, 13:02

Re: Heb WAO krijg wanneer ik 67 jaar ben w.s 600 euro AOW.

#6 Bericht door brake0345 » maandag 24 september 2018, 10:38

Hallo Sawadikrap,

Goed te horen dat je wat uit een dippie bent en ook goed te horen dat er een wat positiever bedrag naar boven komt.

Als je de buurt van Pattaya gewend bent dan is de Esarn inderdaad een goede mogelijkheid om te gaan wonen en kosten te besparen.
Was vorig jaar in Sakon Nakhon en ik zou daar net zo makkelijk kunnen wonen als in Chiang Rai, waar ik nu woon.

En ter overweging, in Noord Thailand zijn de kosten vergelijkbaar met de Esarn, de omgeving is misschien "wat minder droog" in de zomer [|)

Achteraf kijk je een paard in de kont natuurlijk, maar heb je nooit overwogen om de premie voor de AOW vrijwillig door te betalen?
Ik doe dat al jaren vanuit Thailand voor mijn vrouw, voor mijzelf was het te duur omdat ik een inkomen uit Nederland heb.

Zou je misschien ook nu nog kunnen overwegen, doe het voor de laatste 4 jaar dan pakt je AOW ook 8 % hoger uit....
Ik betaal rond de 500 Euro AOW premie per jaar voor mijn vrouw.

Joep
Expat
Expat
Berichten: 1432
Lid geworden op: woensdag 31 oktober 2007, 07:28

Re: Heb WAO krijg wanneer ik 67 jaar ben w.s 600 euro AOW.

#7 Bericht door Joep » maandag 24 september 2018, 10:52

Volgens mij moet je dat regelen in het eerste jaar nadat je bent vertrokken uit NL

https://www.svb.nl/int/nl/vv/wonen_werk ... en_werken/

Kijk maar eens als je het rekenvoorbeeld voor AOW invult.

Gebruikersavatar
brake0345
Expat
Expat
Berichten: 494
Lid geworden op: zaterdag 07 april 2018, 13:02

Re: Heb WAO krijg wanneer ik 67 jaar ben w.s 600 euro AOW.

#8 Bericht door brake0345 » maandag 24 september 2018, 10:57

Joep schreef: Volgens mij moet je dat regelen in het eerste jaar nadat je bent vertrokken uit NL
Das jammer, dat scheelt Sawadikrap zo maar 65 euro per maand.......
Wij hadden (en hebben um nog) een goede accountant toen we onze emigratie naar Thailand voorbereide, nee niet die in Friesland :crazy:

Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1572
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Re: Heb WAO krijg wanneer ik 67 jaar ben w.s 600 euro AOW.

#9 Bericht door Herbergier » maandag 24 september 2018, 11:22

Lees maar eens goed alle voorwaarden door op http://www.svb.nl dan weet je precies waar je aan toe bent.

Volgens mij is het zo dat als jij in 1955 geboren bent, krijg je met 67 jaar + 3 maanden AOW, maar voor elk jaar dat je in het buitenland woont en je bent daarvoor niet vrijwillig verzekerd, gaat er ongeveer 2% per jaar van het maandelijkse bedrag af.

Op het ogenblik is het volle bedrag voor een geregistreerd alleenstaande 1181,36 euro en voor iemand die getrouwd of als samenwonend staat geregistreerd 814,74 euro, dus als jij bij de SVB of andere instanties staat ingeschreven als zijnde alleenstaande, krijg je nu ongeveer het volle bedrag van (1181,36 - 17 x 2%) 779,70 euro, maar sta jij ingeschreven als zijnde getrouwd of samenwonend dan krijg je ongeveer (814,74 - 17 x 2%) 537,73 euro, denk er wel om dat als je samenwonend bent en je geeft dit niet op bij de SVB, er is altijd kans dat ze dat komen controleren, er zijn al gevallen bekend waar ze geweest zijn en ik ben bang dat het in de toekomst, met de beter wordende digitale informatie en niet te vergeten het verraderswerk, steeds makkelijker wordt voor de SVB om dit te controleren.
Alles van waarde is weerloos.

sawadikrap
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 540
Lid geworden op: zaterdag 25 augustus 2007, 07:03
Locatie: Pattaya Thailand

Re: Heb WAO krijg wanneer ik 67 jaar ben w.s 600 euro AOW.

#10 Bericht door sawadikrap » maandag 24 september 2018, 12:28

Prettige dag bedankt voor informatie.

Robert
Laatst gewijzigd door sawadikrap op zaterdag 29 september 2018, 09:31, 1 keer totaal gewijzigd.

sawadikrap
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 540
Lid geworden op: zaterdag 25 augustus 2007, 07:03
Locatie: Pattaya Thailand

Re: Heb WAO krijg wanneer ik 67 jaar ben w.s 600 euro AOW.

#11 Bericht door sawadikrap » maandag 24 september 2018, 12:32

Joep schreef:Volgens mij moet je dat regelen in het eerste jaar nadat je bent vertrokken uit NL

https://www.svb.nl/int/nl/vv/wonen_werk ... en_werken/

Kijk maar eens als je het rekenvoorbeeld voor AOW invult.
Bedankt Joep,



Groeten,

Robert.
Laatst gewijzigd door sawadikrap op zaterdag 29 september 2018, 09:32, 1 keer totaal gewijzigd.

sawadikrap
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 540
Lid geworden op: zaterdag 25 augustus 2007, 07:03
Locatie: Pattaya Thailand

Re: Heb WAO krijg wanneer ik 67 jaar ben w.s 600 euro AOW.

#12 Bericht door sawadikrap » maandag 24 september 2018, 12:34

brake0345 schreef:
Joep schreef: Volgens mij moet je dat regelen in het eerste jaar nadat je bent vertrokken uit NL
Das jammer, dat scheelt Sawadikrap zo maar 65 euro per maand.......
Wij hadden (en hebben um nog) een goede accountant toen we onze emigratie naar Thailand voorbereide, nee niet die in Friesland :crazy:[/quote

Perfect brake0345,

Dan heb jij het beter geregelt.

Robert

sawadikrap
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 540
Lid geworden op: zaterdag 25 augustus 2007, 07:03
Locatie: Pattaya Thailand

Re: Heb WAO krijg wanneer ik 67 jaar ben w.s 600 euro AOW.

#13 Bericht door sawadikrap » maandag 24 september 2018, 12:47

Herbergier schreef:Lees maar eens goed alle voorwaarden door op http://www.svb.nl dan weet je precies waar je aan toe bent.

Volgens mij is het zo dat als jij in 1955 geboren bent, krijg je met 67 jaar + 3 maanden AOW, maar voor elk jaar dat je in het buitenland woont en je bent daarvoor niet vrijwillig verzekerd, gaat er ongeveer 2% per jaar van het maandelijkse bedrag af.

Op het ogenblik is het volle bedrag voor een geregistreerd alleenstaande 1181,36 euro en voor iemand die getrouwd of als samenwonend staat geregistreerd 814,74 euro, dus als jij bij de SVB of andere instanties staat ingeschreven als zijnde alleenstaande, krijg je nu ongeveer het volle bedrag van (1181,36 - 17 x 2%) 779,70 euro, maar sta jij ingeschreven als zijnde getrouwd of samenwonend dan krijg je ongeveer (814,74 - 17 x 2%) 537,73 euro, denk er wel om dat als je samenwonend bent en je geeft dit niet op bij de SVB, er is altijd kans dat ze dat komen controleren, er zijn al gevallen bekend waar ze geweest zijn en ik ben bang dat het in de toekomst, met de beter wordende digitale informatie en niet te vergeten het verraderswerk, steeds makkelijker wordt voor de SVB om dit te controleren.
Bedankt Herbergier,

Erg bedankt voor uitrekening, ik ben op de hoogte dat ze controleren.
En weet verraders slapen nooit, is natuurlijk belachelijk dat Thai die bijna altijd alleen maar geld kosten gerekend worden.
Als het UWV net zo goed was in controleren dan mogen ze wel iets gaan doen aan het massaal frauderen met Polen, waar het UWV zelfs personeel het moeilijk maken en er op adressen 60 Polen ingeschreven zijn.
En werken of vakantie vieren in Polen.

Maar nogmaals kijk er met ergenis naar, maar dat is mijn persoonlijke mening.
Ook hier zullen mensen het lezen die hier wonen, die het met veel genoegen lezen.
Dus erg bedankt voor informatie.

Robert.

Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1572
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Re: Heb WAO krijg wanneer ik 67 jaar ben w.s 600 euro AOW.

#14 Bericht door Herbergier » maandag 24 september 2018, 12:59

Weet niet of wonen in Esarn nu echt goedkoper is dan nu, woon in huurhuis nieuw in Pattaya Oost 6000 per maand.


Hier in Mueang(stad) Buriram, midden in de Isan, ben je in ieder geval niet goedkoper uit, hier zijn de huren ongeveer gelijk en dan heb je dikwijls alleen maar een gemeubileerde studio, misschien dat je alleen met eten en drinken iets goedkoper uit ben, maar dan heb je het wel gehad.
Alles van waarde is weerloos.

sawadikrap
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 540
Lid geworden op: zaterdag 25 augustus 2007, 07:03
Locatie: Pattaya Thailand

Re: Heb WAO krijg wanneer ik 67 jaar ben w.s 600 euro AOW.

#15 Bericht door sawadikrap » maandag 24 september 2018, 14:10

Herbergier schreef:Weet niet of wonen in Esarn nu echt goedkoper is dan nu, woon in huurhuis nieuw in Pattaya Oost 6000 per maand.


Hier in Mueang(stad) Buriram, midden in de Isan, ben je in ieder geval niet goedkoper uit, hier zijn de huren ongeveer gelijk en dan heb je dikwijls alleen maar een gemeubileerde studio, misschien dat je alleen met eten en drinken iets goedkoper uit ben, maar dan heb je het wel gehad.
Dat dacht ik al Herbergier,

En kosten voor eten en drinken zal al anders zijn gezien je in bevoorbeeld de plaats waar ik geweest ben weinig kan krijgen voor buitenlanders.
Als huur van huis en energie water niet veel verschilt dan schiet je niet veel op.
Zal eerder door taal weinig zullen Engels spreken, en kan je zelf niet rijden tussen de suiker en rijst plantage je dan grotendeels aan huis gekluisterd worden.

Kijk wel informeer, maar woon nu het goedkoopst Oost Pattaya.
Waar het lijkt als esarn, 15 minuten van centrum pattaya.
Klein nieuw huur huisje dus denk dat ik nu niet goedkoper uit zal zijn.

Maar toch blij iets te horen van jou woonachtig buiten Pattaya.

Robert

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”