Heet dit niet ‘belastingdiscriminatie’ ?

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Heet dit niet ‘belastingdiscriminatie’ ?

#1 Bericht door Lammert de Haan » vrijdag 10 februari 2017, 19:15

Waarom worden ambtenaren na hun pensionering gediscrimineerd als zij emigreren?

Ik weet het. Ik snij geen populair onderwerp aan nl.: “ambtenaren”. Maar toch zit ik met deze vraag, die me al heel lang bezighoudt. Als ik artikel 1 van de Grondwet mag geloven zijn alle Nederlanders gelijk voor de wet. Maar het lijkt er verdacht veel op dat de een meer gelijk is dan de ander. Aldus ontstaat er discriminatie. En eigenlijk past dat niet bij een land, wat zichzelf beschouwd als zijnde een rechtstaat. Is Nederland dan ook een wat mindere rechtstaat als steeds maar wordt beweert of zit ik er met mijn mening weer eens faliekant naast? Wie het weet mag het zeggen.

Dat overheidspensioenen ook na emigratie nog belast worden in Nederland is, naar ik aanneem, voldoende bekend. Maar ook dat bedrijfspensioenen vrijgesteld zijn van Nederlandse inkomstenbelasting, terwijl je daarover in Thailand veelal ook nog niet eens belasting hoeft te betalen.

Vanwaar wordt een oud-ambtenaar voor zijn inzet gedurende ruim 40 jaren voor de gemeenschap nu gediscrimineerd? Ik HOOR het iedereen al DENKEN: “wij” hebben als belastingbetalende burgers altijd al het volledige salaris van ambtenaren bekostigd. En nu ze hier na hun pensionering nog steeds profijt van genieten is het niet meer dan logisch, dat ze hiervoor ook weer wat terug betalen in de vorm van belasting, want per slot van rekening hebben “wij” door het betalen van belasting ook dit pensioen mogelijk gemaakt. Trouwens: voor iemand die in Thailand woont gaat dit verhaal in veel gevallen nog niet eens op ook. Hij betaald immers geen belasting over z’n bedrijfspensioen en heeft dus ook altijd minder bijgedragen aan het betalen van zijn salaris en nu dus van zijn pensioen!

Maar verder is hier nauwelijks een speld tussen te krijgen. Maar ligt dit wezenlijk anders voor wat betreft iemand die z’n hele leven heeft gewerkt als loonslaaf voor bijvoorbeeld Philips? Ik denk het niet. Sterker nog: ik weet het zeker van niet!

Wie draait uiteindelijk op voor de loonkosten en het later hieruit verkregen pensioen van de loonslaaf van Philips? Dat zijn niet de aandeelhouders. Integendeel! Nee: dat zijn de consumenten. En wie zijn de consumenten? Dat zijn de burgers. En wie zijn de burgers? Dat zijn de belastingbetalers!

“Ja, maar” (en dan weet ik het al: dat “maar” houdt altijd een ontkenning in), “voor een product van Philips betaal ik weliswaar, maar daarvoor krijg ik ook iets in handen.”

En ook dat valt weer eens niet te ontkennen. Maar ……………………. krijg je dan geen producten aangeboden van de overheid voor de belasting die je betaalt? Natuurlijk wel en eigenlijk teveel om zomaar even op te noemen.

Wat te denken van de belastingambtenaren? Die worden je als ‘product’ zomaar even aangeboden. Of je het leuk vindt of niet. Maar door hun inzet kan de overheid o.a. toch wel even mooi een belangrijk deel van jouw AOW-uitkering bekostigen. Zou jij bereidt zijn om ruim 35% van je AOW-uitkering in te leveren om vervolgens een belangrijk deel van de belastingambtenaren te kunnen ontslaan? Want daar praten we dan wel over. Ik denk het niet! En als je in Thailand woont met een AOW-uitkering en een bedrijfspensioen dan draag je hier ook nog eens een stuk minder aan bij dan de eveneens in Thailand wonende ambtenaar met een AOW-uitkering en een overheidspensioen! Want bedenk wel even dat ruim 35% van je AOW-uitkering wordt bekostigd door belastingopbrengsten, welke door de Belastingdienst worden geïncasseerd, terwijl jouw aandeel in die 35% van jouw AOW-uitkering als je in Thailand geniet van een niet in Nederland belast bedrijfspensioen een stuk geringer is dan het aandeel in die 35% van een in Thailand wonende gepensioneerde ambtenaar. Hij mag het volle pond betalen waar jij van mag genieten! Want is de AOW-uitkering van een gepensioneerde en in Thailand wonende ambtenaar dan ook zo’n stuk hoger dan jouw AOW-uitkering? Daar moet je niet op rekenen. Uitgaande van gelijke omstandigheden krijgt hij geen eurocent meer dan jij maar mag daarvoor wel even wat meer betalen! Dat bedoeld de Belastingdienst met: “Leuker kunnen we het niet maken”. En daar hebben ze nog gelijk in ook: dat zijn nu eenmaal de spelregels in Nederland die leiden tot discriminatie!

Als je echter nog in Nederland woont of gebruik maakt van de ‘8+4 regeling’ dan betaal je over je bedrijfspensioen net zoveel belasting als de nog in Nederland wonende gepensioneerde ambtenaar over zijn overheidspensioen. Maar beiden krijgen hier talloze producten voor terug of hebben hier in het verleden van genoten. En dat verschilt dus niet met het kopen van een product van Philips of een trosje bananen bij de Albert Heijn!

Wat denk je bijvoorbeeld van producten als vrede en veiligheid, onderwijs en gezondheidszorg, een stuk infrastructuur, waardoor jij op een zondag, zonder al teveel last van hooligans en zonder al teveel fileleed, met je autootje (maar Driver natuurlijk met z'n 'race-monster') de wedstrijd Ajax-Feyenoord kunt gaan bezoeken (welke Ajax tot jouw grote teleurstelling natuurlijk en ook nog eens geheel verdient, met 0-3 verliest).

Maar ook veel dichter bij huis krijg je voor je geld producten aangeboden van de overheid. Een paar dagen voor jouw vertrek naar Thailand voor het samen met je vrouw heerlijk genieten van een welverdiende vakantie aldaar, kom je tot de ontdekking dat jouw paspoort toch wel haast z’n ‘houdbaarheidsdatum’ heeft bereikt! Geen nood: je gaat op een draf via de fotograaf voor het maken van een paar pasfoto’s naar het gemeentehuis en een ambtenaar Burgerzaken staat jouw heel vriendelijk te woord (nadat hij natuurlijk wel eerst z’n kopje koffie heeft leeggedronken, want “wij ambtenaren zijn zuinig en gooien geen koude koffie weg”). Nadat je de daarvoor verschuldigde kosten hebt betaald spreken jullie af dat je je nieuwe paspoort de volgende dag kunt ophalen op het gemeentehuis. Want er is immers haast bij: het vliegtuig wacht niet even een dag totdat jij eindelijk ook heb ingecheckt: dan ga je maar met een volgende vlucht, terwijl je niet kunt omboeken. De volgende dag ga je dus weer, maar nu niet zo gehaast, want alles zal toch wel in kannen en krijgen zijn, naar het gemeentehuis en je krijgt wel degelijk een product in je handen gedrukt: je nieuwe paspoort!

Bij thuiskomst jouw vrouw blij: zij hoeft niet alleen op vakantie. Maar jij nog veel blijer: je mag morgen samen met je vrouw op vakantie en de reeds betaalde dure vliegticket is niet voor niets geweest, waarvoor dank aan de betreffende gemeenteambtenaar van de afdeling Burgerzaken.

En dat alles dus door die “verrekte” ambtenaren, die een groot deel van de dag zitten te koffiedrinken en voor de dan nog resterende tijd het druk hebben met het uit het raam zitten te kijken om de voorbijgangers te tellen: “Het was toch wel weer een drukke dag vandaag. Veel mensen op straat”! Net als in het geval “Philips’ krijg je door hun inzet een wereld aan producten aangeboden, waar je echt niet zonder kunt. Maar als ze gaan emigreren, dan zullen we ze toch nog even stevig aanpakken: de loonslaaf van Philips niet maar de ambtenaar “mag” over z’n pensioen nog wel belasting betalen. En zelfs meer dan de belasting en premieheffing tezamen, mocht hij nog in Nederland wonen!

En tot nu toe heeft nog niemand mij de redelijkheid van deze vorm van discriminatie kunnen verlkaren, wie zal de erste zijn? ik laat me graag verrassen (en, naar ik hoop, pas over nog vele jaren verassen)!

“Iemand kan verrast zijn dat de overledene is verast.”
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Joep
Expat
Expat
Berichten: 1432
Lid geworden op: woensdag 31 oktober 2007, 07:28

Re: Heet dit niet ‘belastingdiscriminatie’ ?

#2 Bericht door Joep » zondag 12 februari 2017, 09:04

Vreemd dat er niemand reageert. Voor mij duurt het nog 13+ jaar (afhankelijk van wat de politiek wil met de AOW leeftijd) voordat ik mijn ambtenarenpensioen krijg. Denk dat tegen die tijd veel veranderd is op fiscaal gebied.

Gebruikersavatar
Arietwee
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 601
Lid geworden op: zaterdag 22 november 2014, 21:09
Contacteer:

Re: Heet dit niet ‘belastingdiscriminatie’ ?

#3 Bericht door Arietwee » zondag 12 februari 2017, 09:16

Ambtenaren zijn altijd een beetje lang van stof en nemen de tijd. Ik heb een derde gelezen en ben afgehaakt. :shock: Een samenvatting lammert.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Heet dit niet ‘belastingdiscriminatie’ ?

#4 Bericht door driver » zondag 12 februari 2017, 09:52

Ik lees lang niet alles en een ambtenaren onderwerp lees ik ook niet direct omdat ik geen ambtenaar ben. Zit nu wat te niksen thuis en las het nu wel maar ben niet zo'n begrijpend lezer in deze. Wel begrijp ik dat Ajax thuis zou verliezen en nog terecht ook. Denkfout van de schrijver vlgs mij de uitslag wordt net andersom. En daarmee levend zou ik met 1 der motoren lachend huiswaarts gaan tussen de files door al dan niet veroorzaakt door verdrietige ambtenaren die 010 een warm hart toe dragen :mrgreen:

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Heet dit niet ‘belastingdiscriminatie’ ?

#5 Bericht door Lammert de Haan » zondag 12 februari 2017, 11:25

driver schreef:Ik lees lang niet alles en een ambtenaren onderwerp lees ik ook niet direct omdat ik geen ambtenaar ben. Zit nu wat te niksen thuis en las het nu wel maar ben niet zo'n begrijpend lezer in deze. Wel begrijp ik dat Ajax thuis zou verliezen en nog terecht ook. Denkfout van de schrijver vlgs mij de uitslag wordt net andersom. En daarmee levend zou ik met 1 der motoren lachend huiswaarts gaan tussen de files door al dan niet veroorzaakt door verdrietige ambtenaren die 010 een warm hart toe dragen :mrgreen:
Afbeelding En ken je deze nog (vast wel): Afbeelding Tot dat:Afbeelding Geintje!


PS 1. Deze opmerking was speciaal voor jou bedoeld, Driver. Leuk dat je hem er dan ook uitpikt.
Overigens: ik hou ook meer van het voetbal van Ajax dan dat van PSV, welke ploeg met heel veel geluk, vaak in de laatste minuten, een wedstrijd in zijn voordeel weet te beslissen (w.o. die tegen SC Heerenveen, helaas!). Overigens: Afbeelding niet verder vertellen. Laat dit een geheimpje zijn tussen jou en mij.
Zonder dat geluk had PSV nu misschien wel in degradatienood verkeerd. :giggle3:

PS 2. Afbeeldingen niet meer geplaatst met m'n oude programma mUpload maar, dankzij de voortreffelijke aanwijzingen van Brake034, met Postimage, waarvoor nog steeds mijn hartelijke dank. Zo zie je maar weer dat je nooit te oud bent om wat te leren .................... als je maar bereidt bent om wat aan te nemen (en daar schort het bij mij nog wel eens aan :giggle: ).
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Heet dit niet ‘belastingdiscriminatie’ ?

#6 Bericht door Lammert de Haan » zondag 12 februari 2017, 11:47

Joep schreef:Vreemd dat er niemand reageert. Voor mij duurt het nog 13+ jaar (afhankelijk van wat de politiek wil met de AOW leeftijd) voordat ik mijn ambtenarenpensioen krijg. Denk dat tegen die tijd veel veranderd is op fiscaal gebied.
Nog minstens 13+ jaar? Ik vraag me af of er dan nog wel euro's (of wellicht dan een andere munteenheid) in de kas zitten bij het ABP. mocht de Regering doorgaan met het voortdurend graaien in de kas van het ABP.

En dat er tegen die tijd heel wat is veranderd op fiscaal gebied is maar te hopen. Het rapport van de Commissie Van Dijkhuizen om te komen tot een totale herziening van het belasting- en toeslagenstelsel ligt er niet voor niets. En wellicht spreken we dan ook over een nieuw Belastingverdrag Nederland-Thailand. Eind negentiger jaren van de vorige eeuw heeft de Nederlandse regering een beleidslijn vastgesteld om bij nieuwe Verdragen of bij herziening van oude Verdragen ook bedrijfspensioenen in Nederland belastbaar te stellen. Zo'n anderhalf jaar geleden heeft er een eerste verkenning plaatsgevonden tussen de regeringen van Nederland en Thailand om te komen tot een herziening van het Verdrag. De Thaise regering heeft nu wel iets anders aan zijn hoofd, terwijl het Nederlandse beleid zich thans meer richt op andere werelddelen. Maar eens zal het er toch wel van komen en dan 'mag' iedereen over z'n pensioen in Nederland belasting betalen. Dan zijn we meteen af van deze vorm van belastingdiscriminatie, waar mijn artikel over gaat.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Heet dit niet ‘belastingdiscriminatie’ ?

#7 Bericht door Lammert de Haan » zondag 12 februari 2017, 12:32

Arietwee schreef:Ambtenaren zijn altijd een beetje lang van stof en nemen de tijd. Ik heb een derde gelezen en ben afgehaakt. :shock: Een samenvatting lammert.
Begin eens te lezen met m’n onderschrift, Arietwee. Maar als je het toch aandurft om verder te lezen, waarbij je niet verder komt dan een derde deel van m’n artikel waarna je afhaakt, heb ik voor jou het volgende advies: trek er driedagen voor uit door elke dag een derde te lezen.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: Heet dit niet ‘belastingdiscriminatie’ ?

#8 Bericht door brake034 » zondag 12 februari 2017, 17:04

Lammert de Haan schreef:Afbeeldingen niet meer geplaatst met m'n oude programma mUpload maar, dankzij de voortreffelijke aanwijzingen van Brake034, met Postimage, waarvoor nog steeds mijn hartelijke dank. Zo zie je maar weer dat je nooit te oud bent om wat te leren .................... als je maar bereidt bent om wat aan te nemen (en daar schort het bij mij nog wel eens aan :giggle: ).
Graag gedaan :thumbsup:
Marcel

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”