Belasting betalen in Thailand.

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2948
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 19:39
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Belasting betalen in Thailand.

#16 Bericht door Henk Korat » zaterdag 19 september 2015, 21:37

jumbo schreef:
prajak schreef:'...is er een duidelijke regel gezet in mijn vorige bericht...'

Dat ging over het huisboek. Wat bedoel je?
Berichtje is verdwenen

Er is een verdrag tussen Thailand en NL Double taxation agreement, hier staat over pensions het volgende
Subject to the provisions of paragraph 2 of this Article and paragraph 1 of Article 19,
pensions and other similar remuneration paid in consideration of past employment to a resident of
one of the States and any annuity paid to such a resident, shall be taxable only in that States.


Dus een NL pensioen of uitkering is belastbaar in NL, als NL niet heft dan is er geen belastingheffing in
Thailand nodig...

Lijkt me duidelijk?
Jezelf ergens gaan aanmelden om belasting te gaan of willen betalen vind ik wel een beetje te ver gaan :roll:
Jumbo, de Nederlandse tekst van het verdrag is alsvolgt:
Artikel 18. Pensioenen en lijfrenten

1. Onder voorbehoud van de bepalingen van het tweede lid van dit artikel en het eerste lid van artikel 19, zijn pensioenen en andere soortgelijke beloningen ter zake van een vroegere dienstbetrekking betaald aan een inwoner van een van de Staten, alsmede aan een zodanige inwoner betaalde lijfrenten slechts in die Staat belastbaar.
De uitdrukking "states", zijnde het laatste woord van de door jou aangehaalde tekst, moet dus "state" zijn en volgens de definitie is "staat":
1. In deze Overeenkomst, tenzij het zinsverband anders vereist -

a) betekent de uitdrukking "Staat", al naar het zinsverband vereist, Nederland of Thailand;
betekent de uitdrukking "Staten" Nederland en Thailand;


Je mag zelf bepalen wat het zinsverband vereist.
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Belasting betalen in Thailand.

#17 Bericht door jumbo » zondag 20 september 2015, 00:33

En je conclusie is Henk?
Of vertaal je alleen maar in dit geval
De zaak is duidelijk lijkt mij
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Belasting betalen in Thailand.

#18 Bericht door prajak » zondag 20 september 2015, 01:19

Pensioen onder artikel 18 lid 1: belast in het (nieuwe) woonland.
Pensioen onder artikel 18 lid 2: belast in het betalende land.
Pensioen onder artikel 19: belast in het betalende land.

Zie verder het belastingdossier.

Als NL zijn zin krijgt wijzigt ooit artikel 18 lid 1 in: belast in het betalende land. Het nieuwe verdrag met Duitsland voorziet daar al in.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Belasting betalen in Thailand.

#19 Bericht door jumbo » zondag 20 september 2015, 07:06

prajak schreef:Pensioen onder artikel 18 lid 1: belast in het (nieuwe) woonland.
Pensioen onder artikel 18 lid 2: belast in het betalende land.
Pensioen onder artikel 19: belast in het betalende land.

Zie verder het belastingdossier.

Als NL zijn zin krijgt wijzigt ooit artikel 18 lid 1 in: belast in het betalende land. Het nieuwe verdrag met Duitsland voorziet daar al in.
Zal een DTA met een land daar niet boven gaan??
Naar mijn mening wel omdat het een uitzondering op bestaande wetten is
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Belasting betalen in Thailand.

#20 Bericht door prajak » zondag 20 september 2015, 07:09

Als je met DTA het verdrag bedoelt: verdrag gaat voor de nationale wet. De door forumleden genoemde artikelen zijn verdragsbepalingen.

Het verdrag met Noorwegen zit iets anders in elkaar. Over het bedrag waarover Thailand NIET heft mag Noorwegen weer wel heffen, maar dat is dan ook nadrukkelijk in een wijziging van het verdrag afgesproken.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Belasting betalen in Thailand.

#21 Bericht door jumbo » zondag 20 september 2015, 07:32

prajak schreef:Als je met DTA het verdrag bedoelt: verdrag gaat voor de nationale wet. De door forumleden genoemde artikelen zijn verdragsbepalingen.

Het verdrag met Noorwegen zit iets anders in elkaar. Over het bedrag waarover Thailand NIET heft mag Noorwegen weer wel heffen, maar dat is dan ook nadrukkelijk in een wijziging van het verdrag afgesproken.
DTA = Double Taxation Agreement
Uit dat verdrag tussen Thailand/ASEAN en Nederland komt de clausule vandaan
Dus Pensioenen en uitkeringen die in NL niet belast worden, hoeven in Thailand ook niet aangegeven of belast te worden
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Belasting betalen in Thailand.

#22 Bericht door prajak » zondag 20 september 2015, 07:38

Nee, dat staat er niet.

Het verdrag geeft voor soorten inkomen aan waar het belast is. Als iets volgens het verdrag in Thailand belast is mag NL niet heffen, ook al heft Thailand niet.

Als een soort inkomen niet in het verdrag staat, zoals de AOW, zal NL heffen op grond van de nationale wetgeving en of Thailand dan mag heffen hangt af van het restartikel in het verdrag.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Belasting betalen in Thailand.

#23 Bericht door jumbo » zondag 20 september 2015, 07:49

prajak schreef:Nee, dat staat er niet.

Het verdrag geeft voor soorten inkomen aan waar het belast is. Als iets volgens het verdrag in Thailand belast is mag NL niet heffen, ook al heft Thailand niet.

Als een soort inkomen niet in het verdrag staat, zoals de AOW, zal NL heffen op grond van de nationale wetgeving en of Thailand dan mag heffen hangt af van het restartikel in het verdrag.

pensions and other similar remuneration paid in consideration of past employment

dat betekend pensioen en andere gelijkwaardige uitbetaling uit vergoeding van een vroegere dienstbetrekking
dus inclusief een aow, provident fund of hoe je ook maar wil en mag noemen


dus je bent hier vanuit de bestaande DTA nimmer belasting plichtig over je pensioen of gerelateerde uitkering of andere verdiensten
alleen NL zal hier belasting over heffen. Doen die dat niet, dan is er geen verplichting om naar de Thai Tax Authority te gaan om jezelf te melden en te vragen of je belasting mag betalen...

Leuker kan ik het niet maken
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Belasting betalen in Thailand.

#24 Bericht door RuudThai » zondag 20 september 2015, 08:07

Nee jumbo, AOW is niet gekoppeld aan een dienstbetrekking maar aan het verblijf in Nederland.
Iedere brave huisvrouw die haar hele leven achter het aanrecht doorbrengt en al die tijd in Nederland stond ingeschreven en nooit een baantje had, heeft gewoon recht op AOW.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Belasting betalen in Thailand.

#25 Bericht door jumbo » zondag 20 september 2015, 08:19

RuudThai schreef:Nee jumbo, AOW is niet gekoppeld aan een dienstbetrekking maar aan het verblijf in Nederland.
Iedere brave huisvrouw die haar hele leven achter het aanrecht doorbrengt en al die tijd in Nederland stond ingeschreven en nooit een baantje had, heeft gewoon recht op AOW.
daar heb je gelijk in Ruud :worshippy:

Het blijft een open keuze voor iedereen
Maar ik denk dat een selecte groep Nederlanders gerelateerd aan dit forum de enigen zullen zijn
die vrijwillig belasting gaan betalen...
Succes er mee...
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

hutspot
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 147
Lid geworden op: zaterdag 17 december 2011, 07:17

Re: Belasting betalen in Thailand.

#26 Bericht door hutspot » zondag 20 september 2015, 08:38

RuudThai schreef:Nee jumbo, AOW is niet gekoppeld aan een dienstbetrekking maar aan het verblijf in Nederland.
Iedere brave huisvrouw die haar hele leven achter het aanrecht doorbrengt en al die tijd in Nederland stond ingeschreven en nooit een baantje had, heeft gewoon recht op AOW.
valt aow hieronder??

Remuneration, including pensions, paid by, or out of funds created by, one of the States
or a political subdivision or a local authority thereof to any individual in respect of services to that
State or subdivision or local authority thereof in the discharge of functions of a governmental
nature be taxed in that State.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Belasting betalen in Thailand.

#27 Bericht door prajak » zondag 20 september 2015, 09:41

Jumbo, de volgorde is als volgt:

Ik woon in Thailand en heb bedrijfspensioen uit NL.

Ik kijk in het verdrag: dat zegt, uitsluitend woonland mag heffen. Thailand dus.

Ik kijk in de Thaise wetgeving:
- als die zegt dat pensioenen niet belast worden dan betaal ik nergens
- als die zegt dat pensioenen belastbaar zijn (in casu dus) dan moet ik me in Thailand melden. Dat melden is een verplichting die voortvloeit uit de wet.

Tja, als de Thaise fiscus me dan wegstuurt met een verhaaltje dat onjuist is dan draai ik me uiteraard om en ga weg. Mijn bedrijfspensioen valt hier na aftrek van enkele posten in de nul-procent-schijf. Dus ik betaal sowieso niks.

Dat is het formele verhaal en dat houd ik aan.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Belasting betalen in Thailand.

#28 Bericht door jumbo » zondag 20 september 2015, 13:20

prajak schreef:Jumbo, de volgorde is als volgt:

Ik woon in Thailand en heb bedrijfspensioen uit NL.

Ik kijk in het verdrag: dat zegt, uitsluitend woonland mag heffen. Thailand dus.

Ik kijk in de Thaise wetgeving:
- als die zegt dat pensioenen niet belast worden dan betaal ik nergens
- als die zegt dat pensioenen belastbaar zijn (in casu dus) dan moet ik me in Thailand melden. Dat melden is een verplichting die voortvloeit uit de wet.

Tja, als de Thaise fiscus me dan wegstuurt met een verhaaltje dat onjuist is dan draai ik me uiteraard om en ga weg. Mijn bedrijfspensioen valt hier na aftrek van enkele posten in de nul-procent-schijf. Dus ik betaal sowieso niks.

Dat is het formele verhaal en dat houd ik aan.

Naar mijn mening staat er iets anders in het verdrag
Namelijk dat het land waar de uitkering en/of lijfrente wordt betaald over vroeger werkzaamheid heft..
Jouw uitkering wordt betaald in NL, als zij niet heffen om welke reden dan ook dan kan het andere land niet heffen
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Belasting betalen in Thailand.

#29 Bericht door Lammert de Haan » zondag 20 september 2015, 14:35

jumbo schreef:
prajak schreef:Jumbo, de volgorde is als volgt:

Ik woon in Thailand en heb bedrijfspensioen uit NL.

Ik kijk in het verdrag: dat zegt, uitsluitend woonland mag heffen. Thailand dus.

Ik kijk in de Thaise wetgeving:
- als die zegt dat pensioenen niet belast worden dan betaal ik nergens
- als die zegt dat pensioenen belastbaar zijn (in casu dus) dan moet ik me in Thailand melden. Dat melden is een verplichting die voortvloeit uit de wet.

Tja, als de Thaise fiscus me dan wegstuurt met een verhaaltje dat onjuist is dan draai ik me uiteraard om en ga weg. Mijn bedrijfspensioen valt hier na aftrek van enkele posten in de nul-procent-schijf. Dus ik betaal sowieso niks.

Dat is het formele verhaal en dat houd ik aan.

Naar mijn mening staat er iets anders in het verdrag
Namelijk dat het land waar de uitkering en/of lijfrente wordt betaald over vroeger werkzaamheid heft..
Jouw uitkering wordt betaald in NL, als zij niet heffen om welke reden dan ook dan kan het andere land niet heffen
Jumbo, even een paar dingen rechtzetten.

Net als de AOW (waar RuudThai jou al op corrigeerde), is ook een lijfrente geen uitkering uit “vroegere werkzaamheden”, zoals jij stelt.

Henk Korat heeft een deel van artikel 18 al in dit topic geplaatst. Daaruit had je al een (gedeeltelijke) conclusie kunnen trekken.

Ik plaats nu even de volledige tekst van de artikel 18 en 19 van het Verdrag. En dan moet het toch wel duidelijk zijn “wie”en “waarover” belasting mag heffen:

“Artikel 18. Pensioenen en lijfrenten
1. Onder voorbehoud van de bepalingen van het tweede lid van dit artikel en het eerste lid van artikel 19, zijn pensioenen en andere soortgelijke beloningen ter zake van een vroegere dienstbetrekking betaald aan een inwoner van een van de Staten, alsmede aan een zodanige inwoner betaalde lijfrenten slechts in die Staat belastbaar.
2. Die inkomsten mogen echter ook in de andere Staat worden belast, voorzover zij als zodanig ten laste komen van winst, die in die andere Staat is behaald door een onderneming van die andere Staat of door een onderneming die aldaar een vaste inrichting heeft.
3. De uitdrukking “lijfrente” betekent een vaste som, periodiek betaalbaar op vaste tijdstippen, hetzij gedurende het leven, hetzij gedurende een vastgesteld of voor vaststelling vatbaar tijdvak, ingevolge een verbintenis tot het doen van betalingen, welke tegenover een voldoende en volledige tegenprestatie in geld of geldswaarde staat.

Artikel 19. Overheidsfuncties
1. Beloningen, daaronder begrepen pensioenen, betaald door of uit fondsen in het leven geroepen door een van de Staten of een staatkundig onderdeel of een plaatselijk publiekrechtelijk lichaam daarvan aan een natuurlijke persoon ter zake van diensten bewezen aan die Staat of aan dat onderdeel of dat plaatselijke publiekrechtelijke lichaam daarvan in de uitoefening van overheidsfuncties, mogen in die Staat worden belast.
2. De bepalingen van de artikelen 15, 16 of 18 zijn evenwel van toepassing op beloningen of pensioenen ter zake van diensten, bewezen in het kader van een op winst gericht bedrijf uitgeoefend door een van de Staten of een staatkundig onderdeel of een plaatselijk publiekrechtelijk lichaam daarvan.”


Simpel gezegd:
a. mag Thailand heffen over een bedrijfspensioen (tenzij dit pensioen rechtstreeks ten laste komt van een in Nederland gevestigde onderneming; zie artikel 18, lid 1 en lid 2 van het Verdrag);
b. mag Nederland heffen over (noem het maar) overheidspensioen (zie artikel 19, lid 1 van het Verdrag).

De AOW-uitkering is niet in het Verdrag geregeld. Dat betekent dat hierop, Prajac wees er al op, de nationale wetgeving van toepassing is. Dus Nederland heft over de AOW-uitkering.

Lijfrente uitkeringen zijn in het Verdrag gelijk gesteld met pensioenen. Normaliter mogen zij dan ook slechts door Thailand worden belast (artikel 18, 1e lid van het Verdrag). In de belastingaangiftes die ik dan ook voor Thailand- en de Filippijnen-gangers samenstel merk ik ze dan ook steevast aan als zijnde “niet belast in Nederland”.
Op dit punt ben ik echter toch een beetje huiveriger geworden. Er zijn kennelijk verzekeringsmaatschappijen die hun zaakjes niet goed hebben geregeld en de uitkeringen als zodanig rechtstreeks ten laste van de winst brengen van hun in Nederland gevestigde onderneming. En in dat geval is Nederland wél weer heffingsbevoegd (zie artikel 18, 2e lid van het Verdrag). Zie wat dat betreft ook de uitspraak van Rechtbank Zeeland-West-Brabant (19 juni 2013, ECLI:NL:RBZWB:2013:5593).

http://uitspraken.rechtspraak.nl/inzien ... :2013:5593
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Belasting betalen in Thailand.

#30 Bericht door prajak » zondag 20 september 2015, 14:45

Lammert, dat vonnis en ik meen ook het Arrest Hof den B staan in het belastingdossier als ik me goed herinner.

Maar ik kan Jumbo troosten, of misschien juist niet, dat als hij met pensioen gaat alles wel weer anders kan zijn.

Op een punt wil ik Jumbo corrigeren; het verdrag is met Thailand, niet met Asean. Asean is geen staat.

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”