AOW en burgerlijke status in Thailand

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

AOW en burgerlijke status in Thailand

#1 Bericht door jumbo » dinsdag 28 september 2021, 00:28

Goedemorgen leden

Voor mijn pensioenen moest ik doorgeven of ik getrouwd ben of niet
Ik neem aan dat het voor de AOW hetzelfde is. Heeft het invloed op je uitkering of je getrouwd bent
of zelfs als je samenwoont met een niet NL partner ook als deze niet werkt of geen aanspraak kan maken
op het NL sociale systeem??
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: AOW en burgerlijke status in Thailand

#2 Bericht door Lammert de Haan » dinsdag 28 september 2021, 01:30

Goede nachtJumbo.

Voor je pensioenen heeft het geen gevolg, tenzij jouw partner voor het ingaan van deze pensioenen is aangemeld als pensioendeelnemer voor een nabestaandenpensioen. Ik vind dit dan ook een vreemde vraag van je pensioenuitvoerders. Dat weten ze immers wel? Of ben je nog niet met pensioen? In dat geval kun je je partner nog aanmelden zodat zij later recht heeft op een nabestaanden pensioen maar waardoor jij een lager pensioen gaat genieten.

Voor een AOW-uitkering maakt het wel degelijk uit of je samenwoont. Dan heb je slechts recht op de lagere AOW-uitkering voor samenwonenden. Er wordt dan vanuit gegaan dat je kosten kunt delen, ook als je partner geen eigen inkomen heeft.


PS. Ik zie aan jouw onderschrift dat je pas in 2023 met pensioen gaat (jong broekie). Dat betekent dat, als je getrouwd ben, je de gegevens van je vrouw nu kunt invoeren.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: AOW en burgerlijke status in Thailand

#3 Bericht door Lammert de Haan » dinsdag 28 september 2021, 01:38

Goede nachtJumbo.

Voor je pensioenen heeft het geen gevolg, tenzij jouw partner voor het ingaan van deze pensioenen is aangemeld als pensioendeelnemer voor een nabestaandenpensioen. Ik vind dit dan ook een vreemde vraag van je pensioenuitvoerders. Dat weten ze immers wel? Of ben je nog niet met pensioen? In dat geval kun je je partner nog aanmelden zodat zij later recht heeft op een nabestaanden pensioen maar waardoor jij een lager pensioen gaat genieten.

Voor een AOW-uitkering maakt het wel degelijk uit of je samenwoont. Dan heb je slechts recht op de lagere AOW-uitkering voor samenwonenden. Er wordt dan vanuit gegaan dat je kosten kunt delen, ook als je partner geen eigen inkomen heeft.



PS. Ik zie aan jouw onderschrift dat je pas in 2023 met pensioen gaat (jong broekie). Dat betekent dat, als je getrouwd ben, je de gegevens van je vrouw nu kunt invoeren, waardoor jouw vrouw later recht heeft op een nabestaandenpensioen.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: AOW en burgerlijke status in Thailand

#4 Bericht door jumbo » dinsdag 28 september 2021, 08:11

Dank je Lammert...

Het ging om een paar kleinere pensioenen die ik heb laten afkopen.
Mijn Aow is rond de 50% door de omzwervingen...
De korting slaat eigenlijk nergens op en zeker omdat 'we' in het buitenland wonen en (de meeste hun) vrouwen nergens kunnen claimen
Als dat wel het geval was dan zou het nog enigszins begrijpelijk zijn.

Nah ja, kan altijd nog scheiden...maar ik neem aan dat de SVB mannen komen checken?? :D

Ben net 65 geworden...kwa broekkie [|)
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: AOW en burgerlijke status in Thailand

#5 Bericht door erik-kuijpers » dinsdag 28 september 2021, 09:03

Jumbo, de AOW voor alleenstaanden is nu 1.301 euro per maand bruto en voor jou 50% dus 651 epm.
De AOW voor gehuwden/samenwonenden is 838 en daarvan 50% is bruto 419 epm.
Van het verschil ad bruto 232 epm (zeg 9.000 baht pm) word je ook niet armer of rijker; er gaat ook nog eens een procentje of 10 loonbelasting af in NL.

De partnertoeslag voor niet of weinig verdienende partners is vervallen 1-1-2015 behalve voor bestaande gevallen. Dat had jou wel soelaas kunnen bieden maar die regeling is vervallen omdat, althans in NL, pensioenopbouw voor met name vrouwelijke partners al heel lang gemeengoed was.

Dus je bent nog lekker jong maar eigenlijk iets te jong..... Maar je wilt vast niet ruilen, denk ik.. :giggle:

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: AOW en burgerlijke status in Thailand

#6 Bericht door pjotter » dinsdag 28 september 2021, 14:15

Nou ja Jumbo. Scheiden doet niet veel als je niet alleen woont. "Samenwonen" is de kreet die de SVB gebruikt.
En dit wordt regelmatig gecontroleerd door de Thaise SSO (Social Security Office) al dan niet samen met de SVB, heb ik wel begrepen. En uiteraard als je maar 50% hebt opgebouwd, is het 'samenwonen verlies' ook 'maar' 50%

Partnertoeslag was ook niet zo eerlijk voor mijn gevoel bij een Thaise partner IN Thailand, maar samenwonen ook niet. Deze hele wet is natuulijk gebaseerd op een Partner, altijd in NL gewoond of gewerkt, en dat die dus v.a. de pensioen leeftijd ook AOW geniet.

Tja, helaas, het is niet anders.

Wist je trouwens dat b.v. (Officiële getrouwde) Thaise partners van Duitsers, Zwitsers en Oostenrijkers (mss nog meer landen, maar deze weet ik zeker) zelfs een weduwe pensioen krijgen !! Van de staat (Zoals AOW) bedoel ik. NL, heeft ook wel een 'weduwe vangnet', maar wederom gebaseerd op een Partner, die altijd in NL gewoond of gewerkt heeft.

Met bedrijfs pensioenen kun je idd WEL wat regelen zoals Erik zegt.
jumbo schreef: dinsdag 28 september 2021, 08:11 Dank je Lammert...

Het ging om een paar kleinere pensioenen die ik heb laten afkopen.
Mijn Aow is rond de 50% door de omzwervingen...
De korting slaat eigenlijk nergens op en zeker omdat 'we' in het buitenland wonen en (de meeste hun) vrouwen nergens kunnen claimen
Als dat wel het geval was dan zou het nog enigszins begrijpelijk zijn.

Nah ja, kan altijd nog scheiden...maar ik neem aan dat de SVB mannen komen checken?? :D

Ben net 65 geworden...kwa broekkie [|)

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: AOW en burgerlijke status in Thailand

#7 Bericht door jumbo » woensdag 29 september 2021, 01:25

Maak me niet al te druk..het was meer een opmerking over de m.i. onredelijkheid van de korting

Belasting/heffingkorting betaal ik niet in NL t.z.t. ook niet over mijn AOW. Ik betaal hier en ben van plan de aangifte hier door te zetten
Wellicht door de 50% dat ik onder de grens kom, maar ook dan vraag ik een verklaring van aangifte en dan zien we wel hoe men daar in NL
op reageert
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: AOW en burgerlijke status in Thailand

#8 Bericht door erik-kuijpers » woensdag 29 september 2021, 07:01

Dan heb je pech, Jumbo, AOW is belastbaar in NL EN in TH en TH moet reductie geven als ze heffen. Aan NL heffing ontkom je niet. 'Onder de grens' bestaat niet meer, je betaalt vanaf de eerste euro in NL. Op heffingskorting (dat betaal je niet maar kun je soms krijgen...) heb je geen recht in het woonland TH.

Ik adviseer je de adviezen terzake eens te lezen van Lammert in T-Blog.

OF .. het nieuwe verdrag (dat er echt wel een keer komt) moet een radicale omslag te zien geven maar ik reken daar niet op. Die zaak ligt in NL buitengewoon gevoelig sinds er politieke partijen zijn die export van alle uitkeringen willen beperken of afschaffen (de afschaffing van de heffingskorting was een plannetje van de PVV in Rutte-I maar is door de VVD in Rutte-II ingebracht en per 1-1-'15 uitgevoerd) en belastingheffing aan Thailand afstaan zit er echt niet in. Dan moet je in een ander land gaan wonen; Griekenland en Spanje heffen wel over de AOW en daar treedt NL terug.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: AOW en burgerlijke status in Thailand

#9 Bericht door jumbo » woensdag 29 september 2021, 11:59

Hi Erik

Ik neem aan dat de belastingdienst heft. En dat ze zaken nog steeds niet leuker kunnen maken...

Is er een verschil tussen pensioen en AOW betalingen, dus dat de belastingdienst niet heft over pensioen maar wel over AOW als je kunt aantonen dat je in TH belasting afdraagt??
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: AOW en burgerlijke status in Thailand

#10 Bericht door erik-kuijpers » woensdag 29 september 2021, 13:44

Jumbo, een dezer dagen plaatst Lammert in T-Blog een stukje belastingrecht over de fiscale woonplaats. Dat stuk ligt bij Lammert klaar.

AOW is geen pensioen; het is een nationale oudedagsvoorziening die verdragstechnisch valt onder 'sociale uitkeringen' zoals WAO. Het verdrag NL-TH geeft geen voorziening daarvoor en dus mogen beide landen heffen.

Bedrijfspensioen is in het verdrag aan TH toegewezen (artikel 18); daarvoor wil de belastingdienst een verklaring van de Thaise fiscus zien: een bewijs dat je aangifte hebt gedaan, het formulier RO22. NL staatspensioen (ambtenarenpensioen) blijft in NL belast.

Bij jou ligt een mogelijkheid de AOW in NL te laten en het jaar daarna, eerste helft van januari, naar TH te boeken. Dan is het geen inkomen maar spaargeld. Zie artikel 1 van de Personal Income Tax (PIT) in Thailand. Als resident (180 dg of meer pj in TH volgens de TH wet, 183 dagen volgens het verdrag) moet je in TH aangifte doen van :

1. Inkomen met als bron Thailand
2. The portion of income from abroad brought into Thailand.

De crux is het woord income! Geld dat je een jaar lang in NL opspaart is het jaar erna geen income meer maar spaargeld. Maar de kans is groot dat een lokale belastingambtenaar daar niet aan wil en belast wat binnenkomt (dat schreef jij al eens). Dan zal die extra overtuigd moeten worden en met alle respect, de lokale kennis van de wet is wel eens minder groot dan je zou willen.....

jomel17
Expat
Expat
Berichten: 1560
Lid geworden op: zondag 26 november 2006, 18:13
Locatie: Khon Kaen

Re: AOW en burgerlijke status in Thailand

#11 Bericht door jomel17 » woensdag 29 september 2021, 14:23

Erik en Jumbo,
De Thaise belastingdienst in mijn district belasten ALLES wat er via de bank binnenkomt.
Zij zeggen dat zij niet kunnen zien wat er binnenkomt als spaargeld.
Dus Jumbo tegen die tijd eerst maar op zoek naar een Thaise accountant...
หลงรัก

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: AOW en burgerlijke status in Thailand

#12 Bericht door jumbo » woensdag 29 september 2021, 14:24

Beetje verwarrend Erik
De eerste twee alinea's ware al duidelijk en daarom refereerde ik tussen pensioen en AOW betalingen en de visie van de belastingdienst in deze

Vervolgens heb je het over staatspensioen/ambtnarenpensoen, waar het geen pensioen zou zijn volgens je eerdere informatie......dus refereer je met staatspensioen nu aan AOW?
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: AOW en burgerlijke status in Thailand

#13 Bericht door jumbo » woensdag 29 september 2021, 14:27

jomel17 schreef: woensdag 29 september 2021, 14:23 Erik en Jumbo,
De Thaise belastingdienst in mijn district belasten ALLES wat er via de bank binnenkomt.
Zij zeggen dat zij niet kunnen zien wat er binnenkomt als spaargeld.
Dus Jumbo tegen die tijd eerst maar op zoek naar een Thaise accountant...
Ben je verplicht om aan te geven?? Gebruik je de aangifte ergens voor??
Ik heb nog nimmer een bankafschrift hoeven af te geven....
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: AOW en burgerlijke status in Thailand

#14 Bericht door erik-kuijpers » woensdag 29 september 2021, 14:37

Jumbo, AOW is geen pensioen. Valt dus buiten de pensioenartikelen van het verdrag.

Bedrijfspensioen, artikel 18, TH heft over wat je binnenbrengt in het jaar van verdienen.
Ambtenarenpensioen, artikel 19, NL heft.

Maar daar zit een grote adder onder het gras. Het ABP betaalt ook pensioenen uit die GEEN ambtenarenpensioenen zijn. Ik verwijs je naar het artikel van Lammert in deze link.

https://www.thailand-blog.nl/expats-en- ... -belasten/

(Maar haal wel het streepje even weg achter de www...)

jomel17
Expat
Expat
Berichten: 1560
Lid geworden op: zondag 26 november 2006, 18:13
Locatie: Khon Kaen

Re: AOW en burgerlijke status in Thailand

#15 Bericht door jomel17 » woensdag 29 september 2021, 14:45

Jumbo als je vrijstelling wil van de NL belastingdienst moet je eerst aangifte doen bij de Thaise collega's.
Anders krijg je dat mooie formulier R.O.22 niet wat Heerlen van je vraagt.
En officieel als je meer dan 180 dagen per jaar in Thailand woont moet je aangifte doen...... :angel:
หลงรัก

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”