Vrijstelling inkomstenbelasting.

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Vrijstelling inkomstenbelasting.

#31 Bericht door Lammert de Haan » maandag 23 december 2019, 22:48

erik-kuijpers schreef: maandag 23 december 2019, 17:08 Vreemd. En deze tekst was 5 jaar lang goed genoeg om helemaal niets in te houden en nu niet meer?

Ik heb in de afgelopen 16 jaar in Thailand voor circa 50 mensen de vrijstelling aangevraagd en deze tekst ben ik nergens tegengekomen. De vrijstelling voor volksverzekering en zorgverzekeringswet was nu net het 'hamerstuk', voor de vrijstelling loonbelasting kostte het regelmatig meer moeite.....
Klopt, Erik. Ik ken deze tekst ook niet. Ik heb nog even de beschikkingen van m’n klanten erop nagelezen, maar overal kom ik tegen dat het “verzoek om vrijstelling van inhouding van loonbelasting kan worden verleend” en dat tevens verklaard wordt dat betrokkene “niet verplicht verzekerd is voor de premies volksverzekeringen” en “niet verzekerd en niet premieplichtig is voor de Zvw”. Als je in Thailand woont zou je maar wat graag willen dat het anders was, maar helaas is dat niet het geval!.

De vrijstelling voor de loonbelasting vloeit voort uit het door Nederland met Thailand gesloten Verdrag ter vermijding van dubbele belasting terwijl het niet verplicht verzekerd zijn voor de premies volksverzekeringen en de Zorgverzekeringswet rechtstreeks voortvloeit uit de desbetreffende wet. Dat gaat volledig buiten de SVB om. En daar zou ik de verzekeraar, als ik Brake0345 was, op aanspreken!

Behoudens AEGON ken ik geen verzekeraar die niet zelf al spontaan afziet van inhouding van de premies volksverzekeringen en de inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet bij wonen in het buitenland. Dat geldt tevens voor alle pensioenuitvoerders. Maar mogelijk komt er nu een verzekeraar bij!

Enkel voor de vrijstelling van inhouding van de loonbelasting vragen verzekeraars en pensioenuitvoerders een vrijstellingsverklaring van de Belastingdienst. En dat levert inderdaad nogal eens de nodige moeite op, ondanks het feit dat “onze” mevrouw V. wegens het bereiken van het einde van haar houdbaarheidsdatum al weer een tijdje geleden de Dienst heeft verlaten. Overigens zal zij dat waarschijnlijk aanduiden met: “Met pensioen gegaan”, maar wat bij haar op hetzelfde neerkomt.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
brake0345
Expat
Expat
Berichten: 494
Lid geworden op: zaterdag 07 april 2018, 13:02

Re: Vrijstelling inkomstenbelasting.

#32 Bericht door brake0345 » dinsdag 24 december 2019, 05:43

We gaan zien wat het wordt, de accountant heeft 16 pagina's opgestuurd naar de SVB, de reactie van de SVB zetten we dan weer door naar de verzekeringsmaatschappij.....
Fijne kerstdagen gewenst iedereen.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Vrijstelling inkomstenbelasting.

#33 Bericht door erik-kuijpers » dinsdag 24 december 2019, 07:23

Ben benieuwd Marcel.

Fijne dagen ook; ik hoop vandaag een klein kerstdingetje te kunnen plaatsen met wat prentjes.

Gebruikersavatar
brake0345
Expat
Expat
Berichten: 494
Lid geworden op: zaterdag 07 april 2018, 13:02

Re: Vrijstelling inkomstenbelasting.

#34 Bericht door brake0345 » donderdag 09 januari 2020, 07:43

Er is inmiddels een reactie van de SVB, er staat in dat ik geen ontheffing voor verzekeringsplicht kan aanvragen omdat ik niet in Nederland woon.

Verder staat er dat ik die gevraagde ontheffing niet nodig heb omdat ik op grond van het wonen in het buitenland van rechtswege niet verzekerd ben ingevolge de Nederlandse volksverzekeringen.

Doorgezet naar de verzekeraar en ben benieuwd naar de reactie.

Even voor de volledigheid, de vrijstelling van de belastingdienst is in 2014 verleend door de belastingdienst Kantoor Rotterdam [|)

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Vrijstelling inkomstenbelasting.

#35 Bericht door Lammert de Haan » donderdag 09 januari 2020, 12:15

Dit is precies het antwoord van de SVB wat ik had verwacht: jij valt buiten de kring van verplicht verzekerden voor de volksverzekeringen zoals voor de Algemene Ouderdomswet en de Wet langdurige zorg. Zie o.a. het door mij geplaatste artikel 6 van de Algemene Ouderdomswet. Dat heet dan deftig dat je van rechtswege (op grond van de wet) niet valt binnen de kring van verzekerden.

Net als dat omaatje van 90 zonder auto en ik , zonder hond en waar ik eerder over schreef: wij kunnen ook geen vrijstelling aanvragen voor de motorrijtuigenbelasting of de hondenbelasting.

Maar dat jouw vrijstellingsbeschikking afgegeven is door Kantoor Rotterdam i.p.v. Kantoor Buitenland verklaart alles. Ik denk dat jouw verzekeraar nu de ogen wel open gaan

Overigens nog bedankt voor het delen van deze informatie..
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
brake0345
Expat
Expat
Berichten: 494
Lid geworden op: zaterdag 07 april 2018, 13:02

Re: Vrijstelling inkomstenbelasting.

#36 Bericht door brake0345 » vrijdag 24 januari 2020, 03:54

De verzekeraar heeft gereageerd; de verklaring van de SVB is akkoord bevonden en de uitkering wordt onveranderd doorgezet, met vrijstelling voor loonbelasting en volksverzekeringen.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Vrijstelling inkomstenbelasting.

#37 Bericht door Lammert de Haan » vrijdag 24 januari 2020, 23:47

brake0345 schreef: vrijdag 24 januari 2020, 03:54 De verzekeraar heeft gereageerd; de verklaring van de SVB is akkoord bevonden en de uitkering wordt onveranderd doorgezet, met vrijstelling voor loonbelasting en volksverzekeringen.
Ik had niet anders verwacht, Brake0345. Om met de woorden van de toenmalige prinses Maxima te spreken vond ik het bericht van jouw verzekeraar ook wel "een beetje dom". Je zou jouw verzekeraar nog een boekenbon kunnen sturen om daarmee een paar wetten aan te schaffen, alhoewel je deze ook gratis via internet eenvoudig kunt raadplegen, downloaden en uitprinten (en dat alles gratis).

Overigens: bedankt voor het melden van de uitkomst van jouw zaak.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”