Heb WAO krijg wanneer ik 67 jaar ben w.s 600 euro AOW.

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: Heb WAO krijg wanneer ik 67 jaar ben w.s 600 euro AOW.

#31 Bericht door ron » zaterdag 29 september 2018, 03:00

wanadee schreef:
ron schreef:Pools bloed Sjeng? :P
Is sjeng een poolse naam? :crazy:
SJENG V.D. MESTREECHTENEERKES
Polish Champion

Afbeelding

http://ingrus.net/frbull/en/details.php?id=242
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

sawadikrap
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 540
Lid geworden op: zaterdag 25 augustus 2007, 07:03
Locatie: Pattaya Thailand

Re: Heb WAO krijg wanneer ik 67 jaar ben w.s 600 euro AOW.

#32 Bericht door sawadikrap » zaterdag 29 september 2018, 04:02

Bedankt voor reactie's.

Erg leerzaam zal het uitzoeken

Robert.
Laatst gewijzigd door sawadikrap op zaterdag 29 september 2018, 09:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1572
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Re: Heb WAO krijg wanneer ik 67 jaar ben w.s 600 euro AOW.

#33 Bericht door Herbergier » zaterdag 29 september 2018, 04:16

Nou van mijn Nederlandse vriendenclub hier is volgens mij vrijwel iedereen gewoon uitgeschreven in Nederland, die zijn dan ook bijna allemaal gepensioneerd, een enkeling maakt gebruik van de 8 maanden in Thailand 4 maanden in Nederland (per jaar) regeling, dat zijn meestal WAO-ers en dan blijf je ook gewoon normaal verzekerd, dat is wettelijk toegestaan, meestal hebben die ook nog wat onroerend goed in Nederland wat ze verhuren en denk erom in tegenstelling tot bij Polen, Turken, Marokkanen, enz., worden wij hier in Thailand weldegelijk door de SVB gecontroleerd, ik heb zelf ook controle gehad.

Er is wel een ding wat ik niet begrijp, waarom is de uitkering van een WAO'er, die laten we zeggen misschien maar 20 jaar heeft gewerkt, over het algemeen genomen hoger dan de uitkering van een AOW'er die, net als ik, 50 jaar heeft gewerkt en die zich op zijn 65 jaar (tot voor kort de pensioen gerechtigde leeftijd in Nederland) heeft uitgeschreven, om in Thailand te gaan wonen met zijn AOW-uitkering en een klein pensioentje.

Eigenlijk moet Robert nog blij zijn dat zijn pensioen gerechtelijke leeftijd nu op 67 jaar en 3 maanden staat, zodat hij 2 jaar en 3 maanden langer kan genieten van zijn WAO, voordat hij terug valt, op de (voor hem zeker) veel lagere AOW, maar hij heeft zich toen hij uit Nederland vertrok natuurlijk wel zeer slecht voorbereid en moet nu niet naar anderen wijzen die zich wel goed hebben voorbereid, hij had zich toen natuurlijk ook vrijwillig bij kunnen verzekeren of de 8-4 regeling kunnen toepassen, dan was hij wel verzekerd gebleven en had hij later een volle AOW gehad, maar ook dan komt hij nog lang niet aan de vereiste 65.000 baht p/m aan inkomen, als hij geen geld hier op de bank heeft staan.
Alles van waarde is weerloos.

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: Heb WAO krijg wanneer ik 67 jaar ben w.s 600 euro AOW.

#34 Bericht door pjotter » zondag 30 september 2018, 10:28

Natuurlijk heb je rationeel gezien gelijk Herbergier. Alleen tja, niet iedereen denkt hetzelfde of is even 'bijdehand'. Een jaar of 20 geleden (gelukkig) ben ik zelf eens een half jaar in psychische problemen gekomen en wat je dan voelt of (NIET!) denkt is moeilijk uit te leggen als je het niet zelf hebt meegemaakt.

Die vrijwillige verzekering is vrij duur hoor. 17,9% van je inkomen dacht ik. Alleen als je geen inkomen hebt (leeft van spaargeld of zo) is het (min.) jaarbedrag iets van 500€. Dus ja, idd wat meer voorbereiding was beter geweest. Ook 13 jaar wat kunnen sparen. 8,000฿ per maand is toch een tonnetje bahten per jaar. Zeker met de koersen van zo lang geleden. Ben zelf ook een jaar vantevoren begonnen met voorbereiden en stappenplan gemaakt.
Maar ja, daar heeft Robert nu even niets aan helaas.

Umm, Robert, heb je geen mogelijkheden om dat/wat (genoeg) geld te lenen van vrienden/kennissen/familie zoals ik hiervoor al aangaf voor de Thaise spaarrekening ?

En toch gewoon eens bellen met voormalige pensioenuitvoerder en jurist/wetswinkel voor
dat 'afstands verhaal'.

Groetjes !!
Herbergier schreef:Eigenlijk moet Robert nog blij zijn dat zijn pensioen gerechtelijke leeftijd nu op 67 jaar en 3 maanden staat, zodat hij 2 jaar en 3 maanden langer kan genieten van zijn WAO, voordat hij terug valt, op de (voor hem zeker) veel lagere AOW, maar hij heeft zich toen hij uit Nederland vertrok natuurlijk wel zeer slecht voorbereid en moet nu niet naar anderen wijzen die zich wel goed hebben voorbereid, hij had zich toen natuurlijk ook vrijwillig bij kunnen verzekeren of de 8-4 regeling kunnen toepassen, dan was hij wel verzekerd gebleven en had hij later een volle AOW gehad, maar ook dan komt hij nog lang niet aan de vereiste 65.000 baht p/m aan inkomen, als hij geen geld hier op de bank heeft staan.

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Heb WAO krijg wanneer ik 67 jaar ben w.s 600 euro AOW.

#35 Bericht door wanadee » zondag 30 september 2018, 11:13

sawadikrap schreef:Wanadee bedankt,

Ja weet dat er Nederlandse " expads " die het hele jaar in het buitenland verblijven, en nog ingeschreven zijn.

Bedankt

Robert.
Eerlijk gezegd heb ik geen flauw idee wie wel of niet uitgeschreven is. En eerlijk gezegd maakt me dat ook helemaal niks uit, moet iedereen zelf weten.

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: Heb WAO krijg wanneer ik 67 jaar ben w.s 600 euro AOW.

#36 Bericht door pjotter » zaterdag 20 april 2019, 03:53

Hallo Robert,

Ben je nog wat wijzer geworden het laatste half jaar betreffende jouw pensioenrechten ? Misschien ook nog bezig geweest met de 'beruchte' 800,000฿, of een combinatie van de Thaise spaarrekening met je inkomen ? Is wel wat gewijzigd dit jaar maar voor NL is de combinatie regeling nog goed mogelijk.

Groetjes !!

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”