AEGON: WAT GAAT ER MIS?

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

AEGON: WAT GAAT ER MIS?

#1 Bericht door Lammert de Haan » zaterdag 05 januari 2019, 14:53

AEGON en de door haar uitbetaalde pensioenen en lijfrente-uitkeringen: wat gaat er mis!

Elk jaar krijg ik van buiten Nederland wonende klanten inkomensgegevens door voor wat betreft pensioenen of lijfrente-uitkeringen van AEGON. Hieruit blijkt dat, naast al dan niet terechte inhouding van loonbelasting, tevens de premies volksverzekeringen en de inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet (Zvw) worden ingehouden.

Wat gaat er mis bij de uitkeringen van AEGON?
Een beetje salaris- of uitkeringsadministrateur weet dat je, wanneer je niet in Nederland woonachtig bent, buiten de kring van verplicht verzekerden voor de volksverzekeringen valt. En dan maakt het niet uit of je in een verdragsland als Thailand of in een niet-verdragsland als Mali woont. Beide keren woon je niet in Nederland. Zo simpel is dat!

Als gevolg van het buiten de kring van verplicht verzekerden vallen, val je ook buiten de kring van verzekerden voor de Zorgverzekeringswet (Zvw) en de Wet langdurige zorg (Wlz). Je zult zelf een voorziening moeten treffen voor je ziektekosten, zonder acceptatieplicht, tegen vaak hoge kosten en dikwijls uitsluitingen. Als je in Thailand woont, dan weet je dat maar al te goed!

Echter, de uitkeringsadministrateur van AEGON schijnt hiervan niet op de hoogte te zijn. De onterechte inhouding van premies volksverzekeringen kun je achteraf weer terugvragen door middel van het doen van aangifte voor de inkomstenbelasting. Dat geldt tevens voor de op jouw pensioen ingehouden loonbelasting. Maar ondertussen ben je wel je geld voor langere tijd kwijt (met dank aan AEGON, waarvoor ik hen maar geen bloemetje zou sturen)!
Dit geldt echter niet voor de eveneens onterechte inhouding van de inkomensafhankelijke bijdrage Zvw. Deze inhouding wordt niet terugverkregen door het doen van aangifte voor de inkomstenbelasting.

Namens een in de Filippijnen wonende klant heb ik AEGON hierop aangesproken. Niet ik maar m’n klant kreeg daarop door middel van een e-mailbericht het onthutsende antwoord dat hij, om voor vrijstelling van inhouding van premies in aanmerking te komen, een vrijstellingsverklaring moet overleggen van de Belastingdienst. Deze verklaring is uitsluitend te verkrijgen met overlegging van een recente aangifte en aanslag voor de inkomstenbelasting van je woonland dan wel een zgn. “verklaring belastingplicht woonland”.

En dat is de onnozelheid ten top! Bij wonen in Thailand zou zo’n verklaring voor de inhouding van premies volksverzekeringen en de inkomensafhankelijke bijdrage Zvw gelijkstaan aan een vrijstellingsverklaring in Nederland voor de motorrijtuigenbelasting omdat je in Nederland niet in het bezit bent van een auto. Zo’n verklaring is echter “niet al te gebruikelijk” en is complete onzin!

Vervolgens heb ik AEGON hierop aangesproken maar kreeg uiteraard (!) hierop geen reactie. Zij gelooft stellig in haar gelijk en als je dat gelooft dan moet je vast ook nog steeds geloven in Sinterklaas en dat Elvis Presley nog leeft. Ik kan jullie echter verzekeren dat niets van dit alles waar is.

Dit is dan ook een tot nu toe ongeëvenaarde totale onkunde en amateurisme bij de medewerkers van AEGON. Ik ken geen enkele pensioen- of verzekeringsinstelling, die hetzelfde gedrag vertoont. Ik meen te moeten betwijfelen of je als organisatie trots moet zijn op zo’n ‘ere plaats’.

Hoe kun je zien dat deze inhoudingen zijn gedaan?
Ervan uitgaande dat de lijfrente-uitkering voor 2018 niet meer dan € 20.142,-- heeft bedragen, bedroeg het belastingtarief 8,90%. Werd er volgens de jaaropgave 2018 bij jou meer ingehouden en ging dat richting de 36,55% als je jonger bent dan de AOW-leeftijd of 18,65% bij de AOW-leeftijd en ouder, dan weet je dat het ook bij jou goed fout zit. Daarnaast wordt in de jaaropgave en uitkeringsspecificatie aangegeven of al dan niet de inkomensafhankelijke bijdrage Zvw werd ingehouden. Hiervoor gold voor 2018 een percentage van 5,65%.

Wat kun je hieraan doen?
Dien na ontvangst van de eerstvolgende uitbetaling door AEGON van een pensioen of lijfrente-uitkering, waarop ten onrechte inhoudingen voor de sociale verzekeringswetten en de inkomensafhankelijke bijdrage Zvw zijn gedaan, hiertegen bezwaar in bij de Belastingdienst/kantoor Buitenland. Dit bezwaar moet binnen 6 weken na ontvangst van de uitkering worden gedaan.

Voeg bij dit bezwaarschrift een recente uitkeringsspecificatie, waarop aangegeven het bedrag van de inhouding waartegen je bezwaar maakt en een afschrift van de bijschrijving op je bankrekening (zulks i.v.m. de 6 weken waarbinnen het bezwaar moet worden ingediend).

Alternatieve mogelijkheid
Zie je er tegenop om zo’n bezwaarschrift te schrijven omdat het bijvoorbeeld niet je dagelijkse werk is, laat het me dan weten door middel van een e-mail. Je krijgt vervolgens een e-mail terug met daarbij als bijlage een model-bezwaarschrift. Daarin heb ik tevens het inzendadres opgenomen. Gebruik daarvoor het e-mailadres: l.haan14@chello.nl.

Dit model-bezwaarschrift is een Word-document. Je voegt daarin je eigen gegevens toe en verstuurt het met de genoemde bijlagen naar het daarin genoemde inzendadres. Een kind kan de was doen.

Beschouw dit maar als service aan leden en lezers van Thailand Forum.

Terugvragen van de ten onrechte ingehouden inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet over 2018

Natuurlijk wil je ook graag de ten onrechte over 2018 ingehouden inkomensafhankelijke bijdrage Zvw weer terug hebben en misschien ook nog wel over oudere jaren. Zoals reeds aangegeven wordt deze teruggaaf echter niet verkregen door het doen van aangifte voor de inkomstenbelasting. Daarvoor dien je een apart verzoek in met het formulier wat je met de volgende weblink kunt downloaden:

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... buitenland

Daarin tref je invulinstructies en het retouradres aan.

Via de volgende weblink krijg je direct het formulier “Verzoek teruggaaf Inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet (Zvw) Buitenland” op je scherm en kun je direct aan de slag gaan.

https://download.belastingdienst.nl/bel ... 1z6fol.pdf

Vermeldt in de toelichting ook de tenaamstelling en het nummer van je bankrekening waarop de ten onrechte ingehouden inkomensafhankelijke bijdrage Zvw gestort kan worden.

Om je een indruk te geven waar het hierbij om gaat plaats ik twee jaaropgaven van AEGON.

De jaaropgave 2016 van een Filippijnse klant gaat uit van een inhouding aan loonheffing van 18,65% als AOW-gerechtigde. Dat is inclusief premies volksverzekeringen van 10,25%. Zowel de loonbelasting als de premie volksverzekeringen krijg je op aangifte volledig terug.

De ingehouden bijdrage Zorgverzekeringswet van 5,5% ad € 471 vraag je terug met bovengenoemd formulier.

De jaaropgave 2017 van een Thaise klant gaat uit van een inhouding aan loonheffing van 36,55% daar hij nog niet AOW-gerechtigd is. Ook deze inhouding krijg hij op aangifte terug.

Voor hem geldt eveneens dat hij de ingehouden bijdrage Zorgverzekeringswet van 5,4% ad € 213 kan terugvragen met bovengenoemd formulier.

Klik op de afbeelding om deze te vergroten.

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: AEGON: WAT GAAT ER MIS?

#2 Bericht door jumbo » maandag 07 januari 2019, 02:10

Topinfo Lammert, welkom terug.... :worshippy:
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: AEGON: WAT GAAT ER MIS?

#3 Bericht door stevenl » maandag 07 januari 2019, 03:37

jumbo schreef: maandag 07 januari 2019, 02:10 Topinfo Lammert, welkom terug.... :worshippy:
Helemaal mee eens, dank je Lammert en welkom terug.

Alleen jammer dat de afbeeldingen niet werken, zie alleen 'afbeelding'.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: AEGON: WAT GAAT ER MIS?

#4 Bericht door erik-kuijpers » maandag 07 januari 2019, 06:43

Ik zie ze wel, StevenL.

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: AEGON: WAT GAAT ER MIS?

#5 Bericht door stevenl » maandag 07 januari 2019, 06:50

erik-kuijpers schreef: maandag 07 januari 2019, 06:43 Ik zie ze wel, StevenL.
Is een al heel lang bestaand probleem, komt doordat ze geupload zijn vanaf (ben de naam van de site kwijt). Als iemand daar geen account heeft zijn de afbeeldingen onzichtbaar.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: AEGON: WAT GAAT ER MIS?

#6 Bericht door erik-kuijpers » maandag 07 januari 2019, 06:54

O? Maar ik heb nergens een foto-acct als je dat bedoelt. Misschien wil Lammert je die berekeningen per e-mail zenden? Zijn e-mail staat ergens in dit item, meen ik.

Gebruikersavatar
Kees
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1181
Lid geworden op: donderdag 16 juni 2005, 19:43
Locatie: Doi Saket, Talad Khwan

Re: AEGON: WAT GAAT ER MIS?

#7 Bericht door Kees » maandag 07 januari 2019, 07:05

Ook voor mij alleen maar een X en de tekst "afbeelding".
Niet klagen, maar dragen.

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: AEGON: WAT GAAT ER MIS?

#8 Bericht door stevenl » maandag 07 januari 2019, 07:07

erik-kuijpers schreef: maandag 07 januari 2019, 06:54 O? Maar ik heb nergens een foto-acct als je dat bedoelt. Misschien wil Lammert je die berekeningen per e-mail zenden? Zijn e-mail staat ergens in dit item, meen ik.
Volgens mij was het photobucket dat dit veroorzaakt.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: AEGON: WAT GAAT ER MIS?

#9 Bericht door erik-kuijpers » maandag 07 januari 2019, 08:15

Ik heb nog een oude acct bij mijnalbum.nl maar daar doe ik niks meer mee.

Gebruikersavatar
Kees
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1181
Lid geworden op: donderdag 16 juni 2005, 19:43
Locatie: Doi Saket, Talad Khwan

Re: AEGON: WAT GAAT ER MIS?

#10 Bericht door Kees » maandag 07 januari 2019, 09:42

Kan het nu zien.
Klik met de rechter muisknop op de afbeelding en dan openen in nieuw tabblad.
Niet klagen, maar dragen.

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: AEGON: WAT GAAT ER MIS?

#11 Bericht door stevenl » maandag 07 januari 2019, 09:46

Kees schreef: maandag 07 januari 2019, 09:42 Kan het nu zien.
Klik met de rechter muisknop op de afbeelding en dan openen in nieuw tabblad.
Dank je.

Kan het dan ook zien als ik de procedure afrond en de captcha invul. De website waar de afbeelding staat is www.mupload.nl.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: AEGON: WAT GAAT ER MIS?

#12 Bericht door Lammert de Haan » maandag 07 januari 2019, 13:12

stevenl schreef: maandag 07 januari 2019, 09:46
Kees schreef: maandag 07 januari 2019, 09:42 Kan het nu zien.
Klik met de rechter muisknop op de afbeelding en dan openen in nieuw tabblad.
Dank je.

Kan het dan ook zien als ik de procedure afrond en de captcha invul. De website waar de afbeelding staat is www.mupload.nl.
Dat is inderdaad mUpload, Stevenl. Voorheen deed ik het met postimage maar die werkt niet meer op mijn computer. Ik heb trouwens nog geen klachten gehoord over mUpload (ik schrijf op diverse fora in diverse landen).

Hebben jullie een beter alternatief voor mij? Dan lees ik dat graag. Ik vind het nl. vervelend als men er zoveel werk voor moet doen om een afbeelding te openen.

Mario08
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 370
Lid geworden op: dinsdag 06 mei 2008, 05:11

Re: AEGON: WAT GAAT ER MIS?

#13 Bericht door Mario08 » dinsdag 08 januari 2019, 02:32

Of dien een klacht in bij de verzekeraar en wijs ze erop dat je anders naar het KIFD stapt en dien vervolgens daar je klacht in.

https://www.kifid.nl/#

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: AEGON: WAT GAAT ER MIS?

#14 Bericht door Lammert de Haan » vrijdag 11 januari 2019, 16:39

Mario08 schreef: dinsdag 08 januari 2019, 02:32 Of dien een klacht in bij de verzekeraar en wijs ze erop dat je anders naar het KIFD stapt en dien vervolgens daar je klacht in.

https://www.kifid.nl/#
Dag Mario08,

Lees eens wat ik schreef over het afwikkelen van een door mij namens een klant ingediende klacht door AEGON. Dat is een gepasseerd station. Ook in bemiddeling door het KiFiD zie ik geen heil. Je hebt geen klacht over het financieel product (het pensioen of de lijfrente-uitkering) op zichzelf maar tegen de uitvoering van enkele sociale verzekeringswetten. En om zo’n geschil te beslechten dien je de wettelijk voorgeschreven procedures te volgen. Je wilt immers maar een ding en dat is het weer terugkrijgen van de ten onrechte ingehouden premie volksverzekeringen en de inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet.

Bemiddeling door het KiFiD of het met hun hulp inschakelen van de Geschillencommissie biedt in deze dan ook geen oplossing daar het voor beide instanties buiten hun bevoegdheden ligt. Je dienst louter de wettelijk voorgeschreven procedures te volgen welke ik reeds heb beschreven daar er slechts één instantie is die gaat over het terugbetalen van teveel ingehouden premies. Dat is niet meer AEGON, daar de aangifte tijdvakken voor de loonheffing al lang zijn verstreken en dus aangiften en afdrachten hebben plaatsgevonden. Dat zijn ook niet het KiFiD of de Geschillencommissie daar dit buiten hun competentie ligt, maar enkel de Belastingdienst. Zonder je tot laatstgenoemde Dienst te wenden krijg je de reeds ten onrechte ingehouden premies beslist niet terug, terwijl voor de toekomst een gehonoreerd bezwaarschrift voor AEGON het sein kan zijn om de ingeslagen foute weg te verlaten om net als andere pensioenuitvoerders en verzekeraars het juist pad te gaan bewandelen.

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”