Glasvezel ha fijn of ha niet fijn?

Alles wat niet in een andere rubriek thuishoort of wat niet met Thailand te maken heeft.
Moderators: Chang, Patriot, Broom, Loempia
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Glasvezel ha fijn of ha niet fijn?

#1 Bericht door erik-kuijpers » dinsdag 25 juni 2019, 18:05

Ik woon in de gemeente Súdwest-Fryslân en van de 89 kernen zijn er nu 9 aan de beurt voor glasvezel voor TV, internet en eventueel telefoon. Want we hebben lang niet overal in Nederland glasvezel, blijkt weer eens.

De snelheid hier ervaar ik nu, zonder glasvezel, als hemels vergeleken met de manier waarop in Nongkhai-Buiten internet naar je huis komt: twee telefoonaders en een spandraad die van lantaarnpaal naar lantaarnpaal loopt, hier en daar geknoopt en met een plakkertje....

Ik heb aan snelheid nu, zonder glasvezel, download 60.8 Mbps, upload 28.2 Mbps en ping 28.0 ms. Zegt me niks maar ik ervaar dat als snel. In Nongkhai kon ik bij een forse download wel even een ommetje maken.....

Goed, er komt een brief met uitleg en kosten:
250 e eenmalig per woning
10 e per jaar kosten
een abonnement voor gebruik van de kabel
een andere TV- en internetprovider want KPN, waar ik nu bij zit, biedt hier geen glasvezelstructuur aan.

Kortom, het gaat geld kosten voor iets waar ik niet om heb gevraagd en ter vervanging van iets waar ik tevreden mee ben.

Ik denk er aan 'nee' te zeggen en het risico dan maar te nemen dat de huidige structuur genoeg is om ook over x jaar nog internet te doen en DigiD te kunnen openen en mijn zorgpagina en wat we nog meer hebben aan dat soort dingetjes. Als minder dan 35% hier 'ja' zegt dan blijft glasvezel weg in onze kern; het kan dus zonder, leer ik daaruit.....

Tja, wat is wijsheid als je bijna 73 bent en niet meedoet aan al die supersnelle flitsdingen? Iemand?

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Glasvezel ha fijn of ha niet fijn?

#2 Bericht door Gardensafari » dinsdag 25 juni 2019, 20:40

Erik, eigenlijk kan niemand jou daarin raad geven.
Ieder doet met internet wat hij ermee doet.
Hier in Arnhem heb ik 200 Mbps download.
En niet zelden hangen er vier apparaten aan.
Mijn vrouwtje kijkt Thaise tv op de iPad, en speelt tegelijkertijd een kaartspelletje op haar iPhone.
Ik kijk tv via Ziggo op mijn desktop en gebruik vaak tegelijkertijd mijn iPad.
Download zo nu en dan een filmpje. En die moderne films van BlueRay zijn gigagroot.
Je praat over 8 tot 32 GB. Toch duurt zo'n download dan slechts een kwartiertje tot een half uurtje.
Dat alles via internet en tegelijkertijd.

Maar als je alleen wat op forums rommelt en googelt, lijkt 200 Mbps overdreven.
Anderzijds: je ervaart je huidige snelheid (overigens traag voor NL-begrippen) al als hemels vergeleken met Thailand.
Zou jij ook een veel snellere verbinding hebben, dan zou je je huidige verbinding ook als traag beoordelen.
Want je went gauw aan een veel hogere snelheid. En dan is het verslavend.

Tenslotte nog een overweging.
Veel mensen in het dorp waar je woont zullen een hogere snelheid waarderen. Uit solidariteit zou je mee kunnen doen.
Blijk je er uiteindelijk niets mee te doen, kun je altijd nog opzeggen.
Overigens hangt dat wel af van het contract en vooral de contractsduur.
Want om nou voor 20 jaar te tekenen...
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Glasvezel ha fijn of ha niet fijn?

#3 Bericht door erik-kuijpers » dinsdag 25 juni 2019, 22:04

Garden, dank voor je deskundigheid. De volksraadpleging is in september en da's nog twee maanden tijd om de buurt te vragen. Ons centrumdorp zit vol met 'ouwetjes der dagen zat' en enkele centra voor rollators en dat soort spul dus of ze 35% halen?

Ik ga eens kijken naar de voorwaarden om van KPN af te komen (een maand opzeg) en wat de voorwaarden zijn bij andere aanbieders. Maar ik vind dat de aansluiting des woningeigenaars is. Als ik betaal en dan de laatste adem uitblaas gaat een ander er met mijn geld vandoor.....

Ik houd jullie op de hoogte.

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: Glasvezel ha fijn of ha niet fijn?

#4 Bericht door pjotter » woensdag 26 juni 2019, 01:32

Verhaal Garden snijdt hout. In Eindhoven waar ik toen nog woonde, werd door een fiber bedrijf gevraagd of ik toestemming gaf, de fiberkabel tot in de meterkast te brengen. Dit was gratis. Later zou het iets van 500€ kosten. Heb ik toen gedaan Je hoefde toen niet meteen een abbo te nemen van welke provider ook.
Gelukkig had ik dat gedaan want n.b. een klein jaar voordat ik het huis wilde verkopen, stopte mijn provider. Had toen Alice. Ook nog 'gewoon' internet via de koperen telefoon lijn. Laatste jaren had ik 'online' als provider. Helaas moest ik toch voor een heel jaar betalen (contract) toen ik het huis na 8 maanden had verkocht.
Ik weet niet of je je oude abbo mag handhaven, anders zou ik dat gedaan hebben als ik nog in NL had blijven wonen.
Suc6....

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Glasvezel ha fijn of ha niet fijn?

#5 Bericht door erik-kuijpers » woensdag 26 juni 2019, 06:15

Pjotter, ik huur. Ik acht het de taak van de eigenaar, een bouwvereniging, die kabel binnen te brengen al betaal ik hem dan in de huur.......

Ik ga KPN eens vragen wat ik dan met hun abbo kan doen. En eens polsen wat de buurt er van vindt....... Heb nog twee maanden.

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: Glasvezel ha fijn of ha niet fijn?

#6 Bericht door pjotter » woensdag 26 juni 2019, 10:23

Aha, huur. Ff niet aan gedacht. Tja, ik zou ook zeggen eigenaar regelt dat dan. Vraag me zelfs af of men het, stel dat je het niet gebruikt of wilt, in de huur mag verrekenen. Tja, zal misschien in het huurcontract staan zoiets. Bij 'ons' was die fiber firma helemaal separaat en door de gemeente geregeld. (Ook omdat een bepaald percentage het wilde) Mocht je er gebruik van willen maken had je keuze uit alle aanbieders die er toen waren. Maar.....sommige van die aanbieders deden alsof die kabel van hun was. Omdat veel mensen het niet echt begrepen, dat dat helemaal los van elkaar stond, werd die clausule van nu gratis en later 500€ ge- misbruikt. Nou ja, suc6 met je keuze.
erik-kuijpers schreef: woensdag 26 juni 2019, 06:15 Pjotter, ik huur. Ik acht het de taak van de eigenaar, een bouwvereniging, die kabel binnen te brengen al betaal ik hem dan in de huur.......

Ik ga KPN eens vragen wat ik dan met hun abbo kan doen. En eens polsen wat de buurt er van vindt....... Heb nog twee maanden.

jomel17
Expat
Expat
Berichten: 1560
Lid geworden op: zondag 26 november 2006, 18:13
Locatie: Khon Kaen

Re: Glasvezel ha fijn of ha niet fijn?

#7 Bericht door jomel17 » woensdag 26 juni 2019, 12:02

Erik,
ik heb in Dordt al jaren glasvezel en hebt bevalt mij prima.
Mijn provider is Solcon, klein maar fijn, uit Dronten.
หลงรัก

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Glasvezel ha fijn of ha niet fijn?

#8 Bericht door erik-kuijpers » woensdag 26 juni 2019, 12:17

Er komt langzaam licht in de duisternis. Er komen na augustus info avonden en dan krijg ik een aanbod: kies ik voor ja en de 35% van het dorp ook dan betaal ik 250 neuro, tien neuro abonnement per jaar, en kies ik een aanbieder voor internet en TV.

Caiway is dan de goedkoopste met 54,50 p maand en ik betaal nu bij KPN 52,50. Ik heb dan een 150 Mb glasvezelkabel en 70 zenders waarvan 39 HD. Foebal hoef ik niet, ik kijk wel studio foebal.... KPN kan ik per maand opzeggen.

Nu eens zien wat de buurt doet. Dank voor jullie reacties.

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Glasvezel ha fijn of ha niet fijn?

#9 Bericht door printen44 » woensdag 26 juni 2019, 14:17

Ben benieuwd of bij mij in Sneek ook glasvezel zal komen. Ik woon ook in ZudWest-Fryslan. Op dit moment heb ik KPN internet en TV. Ik heb nog niets gehoord of het er komt. Ik ben wel tevreden met KPN. Snel internet, geen weemoed naar het internet van Thailand, en een hoop zenders op TV.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Glasvezel ha fijn of ha niet fijn?

#10 Bericht door erik-kuijpers » woensdag 26 juni 2019, 14:49

Printen zou eens kunnen bellen met de glasvezelclub in Friesland: 088 7585800.

De info die ik nu heb is dat mijn dorp in de tweede helft van 2019 aan de beurt is; andere kernen lopen nu in de volksraadpleging. Wij wonen in de grootste gemeente van NL wat oppervlakte betreft dus het duurt wel even........

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Glasvezel ha fijn of ha niet fijn?

#11 Bericht door wpdl » donderdag 27 juni 2019, 04:02

Ik vraag mij af of ze in Thailand in de periferie zoals jij dat vaak benoemde dit ook met vraagtekens bekijken.

Bron coconuts

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Glasvezel ha fijn of ha niet fijn?

#12 Bericht door erik-kuijpers » donderdag 27 juni 2019, 06:24

Daar zijn ze blij met iedere verbetering en om te beginnen geen stroomonderbrekingen iedere week..........

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Glasvezel ha fijn of ha niet fijn?

#13 Bericht door wpdl » donderdag 27 juni 2019, 07:58

Mijn grootste irritatie op dat gebied is stabiliteit dat klopt.
Met regelmaat stroomonderbreking vanwege exploderende trafo of het naar beneden 'schroeven' van de ingekochte snelheid op piekuren.
Als deze twee irritaties niet aan de orde zijn is het geen 'Nederland' maar voor normaal internet gebruik goed om mee te leven.
Woon dan ook in de 'periferie' van big city Korat hoewel dat weinig zegt dichterbij kan het zomaar 'waardeloos' zijn en verder weg 'perfect'.
Het is allemaal iets groter als de grootste gemeente in Nederland.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Glasvezel ha fijn of ha niet fijn?

#14 Bericht door erik-kuijpers » donderdag 27 juni 2019, 10:47

Khorat stad zal thans tussen 220 en 240 duizend inwoners hebben tegen ZW Friesland 90 duizend. Wat oppervlakte betreft echter: Khorat stad 38 km2, ZWF 908 km2. Stabiliteit van internet en uitvallen van stroom zijn problemen die ik hier gelukkig niet heb......

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Glasvezel ha fijn of ha niet fijn?

#15 Bericht door wpdl » donderdag 27 juni 2019, 13:49

Je heb helemaal gelijk Erik hoewel je wel een paar honderd km2 water meetelt en het over een kwart van de provincie heb en ik het over de stad KORAT :)
Voor de rest is ZWF natuurlijk geweldig had het ook vreemd gevonden als je voor minder had gegaan.
Kleine impressie van ZWF.

https://www.youtube.com/watch?v=Y--EIts2X68

Klein overzichtje van alle steden dorpen en buurtschappen in 'gemeente' ZWF [Súdwest-Fryslân]

https://www.plaatsengids.nl/s%C3%BAdwest-frysl%C3%A2n

Ik heb ook glasvezel sommige van mij buren dan weer niet :cry:

Plaats reactie

Terug naar “Off Topic”