Nieuwe bank rekening in Singapore. Ervaringen ?

Alles wat niet in een andere rubriek thuishoort of wat niet met Thailand te maken heeft.
Moderators: Chang, Patriot, Broom, Loempia
Plaats reactie
Bericht
Auteur
iammike
Veel ervaring
Veel ervaring
Berichten: 85
Lid geworden op: zondag 28 augustus 2016, 10:20
Locatie: Isaan

Nieuwe bank rekening in Singapore. Ervaringen ?

#1 Bericht door iammike » donderdag 19 april 2018, 06:12

Nu het steeds moeilijker wordt om een bankrekening in NL aan te houden als je niet meer in het GBA staat ingeschreven zit ik erover te denken om een rekening In Singapore te openen.

Heb in Thailand al een aantlal rekening (SCB, BBL, KTB, KSK) maar heb daar niet echt veel geld staan (alleen noodzakelijk voor immigratie en levensonderhoud)

Heeft iemand ervaring met het openen van een bank rekening in Singapore als toerist.

Lijkt me (na ingelezen te hebben op internet) vrij lastig, maar hoor graag van ervarings deskundigen ;)

Dank bij voorbaat.

Edit: Ook hou ik me aanbevolen als iemand ervaring heeft met het openen van een rekening in andere landen in de regio zoals Cambodia, Hong Kong etc

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Nieuwe bank rekening in Singapore. Ervaringen ?

#2 Bericht door jumbo » donderdag 19 april 2018, 07:17

Ieder van de genoemde, en niet genoemde, landen zal net als in NL en Thailand (nu ook) ivm met
de recente ontwikkelingen aangaande de bankrekeningen in het Caraibisch gebied een residentie verklaring vragen.

Ik zie trouwens geen reden om je gelden die je eerder verdiend hebt in NL en dus niet onderhevig zijn aan belastingen
niet op een Thaise bank te plaatsen als je er in NL uitkegeld wordt.
Dat laatste hoeft niet zoals ik in een ander draadje van je heb aangegeven het vereis gewoonweg wat 'creativiteit' van jouw kant
en een adres in NL uiteraard...
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

iammike
Veel ervaring
Veel ervaring
Berichten: 85
Lid geworden op: zondag 28 augustus 2016, 10:20
Locatie: Isaan

Re: Nieuwe bank rekening in Singapore. Ervaringen ?

#3 Bericht door iammike » donderdag 19 april 2018, 07:30

Dank @Jumbo

Welk draadje bedoeld u ? (Edit: al gevonden, heb daar antwoord gegeven)

Ik heb al geprobeerd om andere rekeningen in NL te openen (waaronder recentelijk N26) maar de vraag BSN kan ik niet beantwoorden, omdat ik die NIET heb.

Heb een adres in NL ja maar alleen postadres.

Al mijn geld op een Thaise rekening stallen ? Nee dank u, zeker met het Debacle BBL en de overstap naar Union Pay.

In singapore zijn een aantal banken (Citi & HSBC) waar het mogelijk is om zonder RESIDENTIE een rekening te openen maar toch hoor ik graag van ervarings deskundingen over hoe en wat voordat ik weer naar Singapore vlieg.
Laatst gewijzigd door iammike op donderdag 19 april 2018, 07:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Nieuwe bank rekening in Singapore. Ervaringen ?

#4 Bericht door jumbo » donderdag 19 april 2018, 07:52

iammike schreef:Dank @Jumbo

Welk draadje bedoeld u ?

Ik heb al geprobeerd om andere rekeningen in NL te openen (waaronder recentelijk N26) maar de vraag BSN kan ik niet beantwoorden, omdat ik die NIET heb.

Heb een adres in NL ja maar alleen postadres.

Al mijn geld op een Thaise rekening stallen ? Nee dank u, zeker met het Debacle BBL en de overstap naar Union Pay.

In singapore zijn een aantal banken (Citi & HSBC) waar het mogelijk is om zonder RESIDENTIE een rekening te openen maar toch hoor ik graag van ervarings deskundingen over hoe en wat voordat ik weer naar Singapore vlieg.
Draadje Brief ING

Als je geen BSN hebt dan wordt het idd moeilijk zo niet onmogelijk, maar als Nederlander zou iedereen die moeten hebben??

Bij deze banken praat je over private banking wat idd mogelijk was, en tegen een minimale instap, maar ik weet niet of dat nog steeds mogelijk is
HSBC is in ieder geval niet zo eenvoudig meer als vroeger en sommige banken (in Hong Kong bijvoorbeeld) nemen geen inwonenden (dus ook buitenlanders) aan die resideren in Thailand.

BBL en Union Pay is inderdaad een beetje stuntelig gedaan, maar heeft niets met garanties te maken en in Thailand krijg je hogere garanties op inleg dan in vele andere landen. Een negatieveling leest hieruit dan weer meer 'risico' een positieveling ziet een sterke economie en munt...

Maar je schijnt redelijk goed op de hoogte te zijn dus altijd je eigen plan doorzetten....kan je ook slechts jezelf de schuld geven :lol:
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

iammike
Veel ervaring
Veel ervaring
Berichten: 85
Lid geworden op: zondag 28 augustus 2016, 10:20
Locatie: Isaan

Re: Nieuwe bank rekening in Singapore. Ervaring

#5 Bericht door iammike » donderdag 19 april 2018, 07:59

Re: draadje, had ik inderdaad al gevonden (dank)

Re: BSN heb dus een paspoort waar geen BSN meer in vermeld staat dus als verificatie zal dat niet werken

Thaise banken, ja U heeft wel gelijk maar met de aankomende garantie verlaging (geloof van 20 -> 1 Miljoen per rekening) en hoe je behandeld wordt bij sommige banken (maar dat is in NL niet anders :cheesy: ) ben ik nogal huiverig.

Edit: een ander punt van geld in Thailand is, easy om geld naar Thailand over te maken, maar NOT EASY to take the Money out of Thailand (sorry voor het Engelands ;))

Ik zal contact zoeken (heb ik nog niet gedaan, heb alleen gebrowsed) met die 2 banken in Singapore, wou daar eigenlijk mee wachten totdat iemand me wat meer info zou kunne verschaffen

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Nieuwe bank rekening in Singapore. Ervaringen ?

#6 Bericht door jumbo » donderdag 19 april 2018, 08:10

De aangepaste garantie is gewoon een rekensommetje
Zij kunnen niet alle klanten (wat dat doen ze) een garantie geven van 20 miljoen omdat bij lange na niet alle klanten dat bedrag op hun rekening hebben staan
Een auditor rekent een garantie (ofwel een aansprakelijkheid) als een vol bedrag dus zal de bank de tegenwaarde daarvan moeten hebben in bezittingen, jarenlang is dat opgelost met fictieve geldmiddelen van de Bank of Thailand/aandeelhouders en noem maar op, maar ook dat is doorzien.
Nu dat niet meer kan of mag, is het duidelijk dat de banken geen tegenwaarde hebben voor de garanties dus worden die verlaagd
Heeft niets te maken met de solvabilteit van de bank maar veel meer de liquiditeit

M.a.w. de banken maken nog steeds megawinsten over de rug van hun klanten en niets is veranderd... :Whistle:
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

iammike
Veel ervaring
Veel ervaring
Berichten: 85
Lid geworden op: zondag 28 augustus 2016, 10:20
Locatie: Isaan

Re: Nieuwe bank rekening in Singapore. Ervaringen ?

#7 Bericht door iammike » donderdag 19 april 2018, 08:32

Interessant.

Ik probeer al maanden lang bij bijv BBL een credit card aan te vragen, nu hun Visa debit card per 31 dec stopt met werken :evil: , maar tot heden zonder suc6. Heb er jarenlang een Fixed Deposit (voor immigrate) geld heeft er altijd gestaan zelfs ten tijde dat ik via een Non-O mijn verblijf regelde en saldo op mijn savings account never beneden de 100k geweest. Maar nee hoor geen credit card hoor, vroeg maar om een limiet van 20.000 THB.

Toen maar een account bij KSK aangevraagd, en heb via hun een “virtual cc” en die werkt goed. Zit er zwaar over te denken om mijn Fixed naar de KSK over te hevelen en iets van 10k bij de BBL te laten staan om de rekening niet te laten verlopen

vraagje over KTB, ik begrijp dat KTB STAATS eigendom is ? Klopt dat ? En is dan de garantie hetzelfde ?

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Nieuwe bank rekening in Singapore. Ervaringen ?

#8 Bericht door jumbo » donderdag 19 april 2018, 09:50

iammike schreef:Interessant.

Ik probeer al maanden lang bij bijv BBL een credit card aan te vragen, nu hun Visa debit card per 31 dec stopt met werken :evil: , maar tot heden zonder suc6. Heb er jarenlang een Fixed Deposit (voor immigrate) geld heeft er altijd gestaan zelfs ten tijde dat ik via een Non-O mijn verblijf regelde en saldo op mijn savings account never beneden de 100k geweest. Maar nee hoor geen credit card hoor, vroeg maar om een limiet van 20.000 THB.

Toen maar een account bij KSK aangevraagd, en heb via hun een “virtual cc” en die werkt goed. Zit er zwaar over te denken om mijn Fixed naar de KSK over te hevelen en iets van 10k bij de BBL te laten staan om de rekening niet te laten verlopen

vraagje over KTB, ik begrijp dat KTB STAATS eigendom is ? Klopt dat ? En is dan de garantie hetzelfde ?
Staatsbank inderdaad maar de garantie berekening als door mij beschreven werkt volgens de wet en die geldt voor iedereen, ook voor de staatsbank
Een creditcard moet je normaliter wel kunnen krijgen je zult dan wel de limiet in zekerheid moeten afgeven voor de bank, dus 20,000 thb limiet dan een gelinkte deposit van 20,000 thb. Daarnaast vragen vele zo niet alle banken om een work permit voor een credit card...
Ik weet niet welke branche maar buiten Bangkok zijn ze minder flexibel dan binnen
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

iammike
Veel ervaring
Veel ervaring
Berichten: 85
Lid geworden op: zondag 28 augustus 2016, 10:20
Locatie: Isaan

Re: Nieuwe bank rekening in Singapore. Ervaringen ?

#9 Bericht door iammike » donderdag 19 april 2018, 10:02

Ik heb het bij BBL Buriram en Pattaya gevraagd beide ellende ;)

Heb het ook eens aan de SCB gevraagd, Ja kan abs werd er geantwoord, maar moet rekening met deposit (zoals u al aangaf) openen, maar je kreeg de Bank Book NIET in bezit en dat vond ik maar erg raar. (Nog raarder (is dat een woord ;)) is dit mijn nichtje wel een credit card krijgt met 20k Limiet, maar verdient maar 7-9k per maand en moet de laatste dagen van de maand (voordat ze haar salaris in het handje krijgt (en nog niet eens op haar rekening) met een paar 100 THB uitkomen. Ach ja.

Mijn allergrootste probleem met het overhevelen van al mijn geld naar Thailand is dat ik een “expat verzekering” in Nederland heb lopen bij OOM voor zowel mijzelf en mijn echtgenote. Als ik dus gaeen rekening meer heb in NL hoe kan ik dan hun premie betalen ? Zoals eerder gezegd, makkelijk geld in (Thailand dat is) maar moeilijk geld uit.

Misschien een optie uit te zoeken hoe het werkt met de brief die je van een Thaise bank kunt krijgen (ben ff de naam kwijt) als je geld vanuit het Buitenland stuurt naar Thailand.

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Nieuwe bank rekening in Singapore. Ervaringen ?

#10 Bericht door wpdl » donderdag 19 april 2018, 12:48

Heb je dit onderwerp al eens doorgelezen Mike?

viewtopic.php?f=15&t=826131

Staan diverse mogelijkheden in die makkelijker werken als 'Singapore' vermoed ik.

Dacht trouwens dat het een bank was die in Nederland nog al moeilijk doet als je niet ingeschreven staat of zijn andere hun koers ook aan het bijstellen.

iammike
Veel ervaring
Veel ervaring
Berichten: 85
Lid geworden op: zondag 28 augustus 2016, 10:20
Locatie: Isaan

Re: Nieuwe bank rekening in Singapore. Ervaringen ?

#11 Bericht door iammike » donderdag 19 april 2018, 13:38

@wpdelange thx.

Ik heb recentelijk een brief op mijn NL PA gekregen van de ING met de vraag waar ik belastingplichtig ben, dus lijkt me dat andere banken ook beginnen met moeilijk doen op het moment (maardat kan net zo goed zwart kijken zijn)

Ik heb ook zo’n draadje gestart destijds, gelukkig heb ik geen brief van de ABN ontvangen destijds, maar als je verder zoekt is er ook een draadje met een link naar een artikel van de Telegraaf van Feb jongstleden. Dus klanten van de Abn A die dachten dat ze er van af waren blijkbaar niet.


Zie hier: https://www.telegraaf.nl/financieel/172 ... u-echt-weg

Dus ik ben op zoek naar alternatieven voordat het te laat is

De enige vaste lasten in NL die ik heb is ong +/- 3500 EUR per jaar voor onze ziektekosten verzekering, en daar zoek ik een alternatief voor om die toch aan te kunnen houden (als iemand een ziektekosten verzekering in Thailand weet die geen of weinig “exclusions” voor bestaande “gebrekken” :giggle: heeft dan hou ik me zeer aanbevolen)

Singapore is voor mij erg makkelijk, omdat we A) Daar minimaal 2x per jaar op vakantie naar toegaan B) het makkelijk te bereiken is (retour vlucht 2-300 euro).

De singaporese bank garantie is ook niet echt veel (50K SGD wat ong 31K EUR of 1.1M THB) maar heb persoonlijk iets meer vertrouwen in Singapore dan Thailand hoewel de laatste mijn Woonland is

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Nieuwe bank rekening in Singapore. Ervaringen ?

#12 Bericht door jumbo » vrijdag 20 april 2018, 01:31

iammike schreef:Ik heb het bij BBL Buriram en Pattaya gevraagd beide ellende ;)

Heb het ook eens aan de SCB gevraagd, Ja kan abs werd er geantwoord, maar moet rekening met deposit (zoals u al aangaf) openen, maar je kreeg de Bank Book NIET in bezit en dat vond ik maar erg raar. (Nog raarder (is dat een woord ;)) is dit mijn nichtje wel een credit card krijgt met 20k Limiet, maar verdient maar 7-9k per maand en moet de laatste dagen van de maand (voordat ze haar salaris in het handje krijgt (en nog niet eens op haar rekening) met een paar 100 THB uitkomen. Ach ja.

Mijn allergrootste probleem met het overhevelen van al mijn geld naar Thailand is dat ik een “expat verzekering” in Nederland heb lopen bij OOM voor zowel mijzelf en mijn echtgenote. Als ik dus gaeen rekening meer heb in NL hoe kan ik dan hun premie betalen ? Zoals eerder gezegd, makkelijk geld in (Thailand dat is) maar moeilijk geld uit.

Misschien een optie uit te zoeken hoe het werkt met de brief die je van een Thaise bank kunt krijgen (ben ff de naam kwijt) als je geld vanuit het Buitenland stuurt naar Thailand.
Je kan met een transfer aan de balie gewoon je geld/de betaling naar NL overmaken naar iedere rekening ad ik dacht 600 thb per transfer.

De brief jij het over hebt, incoming transfer notice, is normaliter gebruikelijk bij tranfers van meer dan 50,000 usd, maar je kan aan je bank vragen of de brief ook beschikbaar is voor kleinere bedragen. Als je die hebt kan je het geld eenvoudiger Thailand uit krijgen
Overigens zijn de verhalen dat het niet zou kunnen zonder dat document licht overdreven, het is moeilijker maar zeker niet onmogelijk
Je zult dan wederom naar de bank moeten, aantonen waar het geld naar toe gaat en je bent klaar
Niet zo lang geleden had Nederland hetzelfde systeem
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Nieuwe bank rekening in Singapore. Ervaringen ?

#13 Bericht door jumbo » vrijdag 20 april 2018, 01:39

iammike schreef:
De enige vaste lasten in NL die ik heb is ong +/- 3500 EUR per jaar voor onze ziektekosten verzekering, en daar zoek ik een alternatief voor om die toch aan te kunnen houden (als iemand een ziektekosten verzekering in Thailand weet die geen of weinig “exclusions” voor bestaande “gebrekken” :giggle: heeft dan hou ik me zeer aanbevolen)
Morgan Price via AA insurance en ze hebben alternatieven.
Eerste 2 jaar wordt er niet vergoed op bestaande issues, zijn er geen medische kosten geweest daarvoor dan worden ze vanaf het derde jaar mee verzekerd
Als je dus zelf de kosten draagt de eerste 2 jaar van de bestaande issues dan heb je eigenlijk daarna een prima verzekering
Wordt wel duurder naar leeftijd maar er is ook een korting systeem en daarnaast is er nog altijd de hoop dat de Thaise regering de SS openstelt voor buitenlanders met visa en een soortgelijke oplossing als Morgan Price en uiteraard tegen een hoger tarief als de huidige 432 thb per maand...
Uiteindelijk verwacht ik wel dat ze daarnaar toe gaan gewoon, zoals KS in een ander draadje verwoorde, het implementeren van een verplichte zkv voor toeristen en longstayers een exodus betekend die vele Thai gezinnen in aardig diep dalletje kan storten
Daarnaast, en wat KS ook niet meeneemt, zijn er nog altijd grandfathering regels, normaliter worden alleen nieuwkomers onderworpen aan nieuwe regels..
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

iammike
Veel ervaring
Veel ervaring
Berichten: 85
Lid geworden op: zondag 28 augustus 2016, 10:20
Locatie: Isaan

Re: Nieuwe bank rekening in Singapore. Ervaringen ?

#14 Bericht door iammike » vrijdag 20 april 2018, 04:16

@Jumbo

:worshippy: [|)

Zeer interessant en ik heb er veel aan.

Re: Geld sturen naar Buitenland via Balie.

Als je een “incoming transfer” krijgt dan wordt dat in je bankbook ook toch zo aangegeven (heb bankbook niet bij de hand om de code die de bank ervoor geeft) zou dat niet genoeg moeten zijn om aan te tonen dat het geld uit het Buitenland komt ?

Re: 50.000 USD

Dank voor de naam van die brief, als je 50K USD of meer (equivalent in EURO natuurlijk) verstuurt naar Thailand duurt dat niet enorm lang, ik heb begrepen dat je tot max 10k Euro mag versturen, en mijn transfers zijn altijd onder dat bedrag gebleven. Toen we ons huis aan het bouwen waren of onze auto kochten deed ik altijd 2 transfers van 9500 EUR, 1 naar mijn eigen rekening en 1 naar mijn vrouw haar rekening. Dus ik had het ook in 1 transfer kunnen doen ?)

Leuk verhaal (nou leuk :happyno: )

Ik transfer naar Thailand (vanuit NL) via Internet Bankieren en normaal staat het bedrag de volgende ochtend op de Thaise Rekening. Nu maak ik regelmatig mee dat het geld pas tegen 2-3pm op de rekening staat. Nou ik doe dus een test, maak 2x het zelfde bedraag (2500 Eur) over naar mijn en mijn vrouw haar rekening.
Bij mijn vrouw stond het om +/- 8:30 op haar rekening maar bij mij niet. Om 11:30 maar eens gaan bellen, ja kreeg allemaal excuses , maar toen ik vermelde waarom staat het er bij mijn vrouw haar rekening al op, werd het stil, vroeg naar mijn vrouw haar rekening nummer en het werd weer stil, 1 minuut later kreeg ik een SMS op mijn telefoon dat het geld was bijgeschreven en werd de verbinding met de Bank verbroken :giggle2:

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Nieuwe bank rekening in Singapore. Ervaringen ?

#15 Bericht door stevenl » vrijdag 20 april 2018, 04:58

jumbo schreef:
iammike schreef:
De enige vaste lasten in NL die ik heb is ong +/- 3500 EUR per jaar voor onze ziektekosten verzekering, en daar zoek ik een alternatief voor om die toch aan te kunnen houden (als iemand een ziektekosten verzekering in Thailand weet die geen of weinig “exclusions” voor bestaande “gebrekken” :giggle: heeft dan hou ik me zeer aanbevolen)
Morgan Price via AA insurance en ze hebben alternatieven.
Eerste 2 jaar wordt er niet vergoed op bestaande issues, zijn er geen medische kosten geweest daarvoor dan worden ze vanaf het derde jaar mee verzekerd
Als je dus zelf de kosten draagt de eerste 2 jaar van de bestaande issues dan heb je eigenlijk daarna een prima verzekering
Wordt wel duurder naar leeftijd maar er is ook een korting systeem en daarnaast is er nog altijd de hoop dat de Thaise regering de SS openstelt voor buitenlanders met visa en een soortgelijke oplossing als Morgan Price en uiteraard tegen een hoger tarief als de huidige 432 thb per maand...
Uiteindelijk verwacht ik wel dat ze daarnaar toe gaan gewoon, zoals KS in een ander draadje verwoorde, het implementeren van een verplichte zkv voor toeristen en longstayers een exodus betekend die vele Thai gezinnen in aardig diep dalletje kan storten
Daarnaast, en wat KS ook niet meeneemt, zijn er nog altijd grandfathering regels, normaliter worden alleen nieuwkomers onderworpen aan nieuwe regels..
"Daarnaast, en wat KS ook niet meeneemt, zijn er nog altijd grandfathering regels, normaliter worden alleen nieuwkomers onderworpen aan nieuwe regels.."

Voor wat betreft aanpassing extension of stay bedragen ios dit correct. Voor andere zaken zou ik er niet op rekenen, kan ook geen voorbeelden bedenken waar dit in het verleden het geval is geweest.

Plaats reactie

Terug naar “Off Topic”