zonnepanelen

Alles wat niet in een andere rubriek thuishoort of wat niet met Thailand te maken heeft.
Moderators: Chang, Patriot, Broom, Loempia
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
De Beweerder
Expat
Expat
Berichten: 1737
Lid geworden op: dinsdag 25 oktober 2005, 22:57
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: zonnepanelen

#16 Bericht door De Beweerder » dinsdag 30 december 2014, 11:02

Hier nog een paar solar parken;

http://www.dcs-digital.com/setweb/downl ... 2_spcg.pdf
Hua Thale schreef:Op zich een 'leuk' onderwerp.
Denk dat het toch weinig zoden aan de dijk zet.
Heb hier in al die jaren nog nooit veel zonnepanelen gezien eerlijk gezegd nog nooit een zelfs.
Iets wat je met de vele fabrieken hier langs de wegen toch zou verwachten als dat zo'n abc'tje zou zijn.
Er is soms meer dan je denkt [|)
A millionaire in free time, can not save time only use ;)

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: zonnepanelen

#17 Bericht door Hua Thale » dinsdag 30 december 2014, 11:46

solar power plant men wil het zelfs een farm noemen zijn er zat zie ik inmiddels.
Prive kan ik toch weinig ontdekken ja een dingetje waar een paar lampjes op branden omdat een kabeltje lastig is of op het dak van een Ikea wat dan weer niet prive is.
Maar goed men is er drukker mee als dat ik ingeschat had.
Blijf het volgen er moet toch ergens een omslagpunt liggen en goedkeuring door de stroom leverantsier.
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: zonnepanelen

#18 Bericht door brake034 » dinsdag 30 december 2014, 14:49

Ik heb voor een project in Chiang Rai eens in kaart gebracht wat verbruikt werd, uitgerekend wat elektra in Thailand kost en wat voor investering je ervoor nodig hebt om dat met zonnepanelen op te wekken. Waar je met de huidige prijs per kWh in Nederland 10 jaar doet om uit je investering in zonnepanelen te komen duurt dat in Thailand 30 jaar.

Zonnepanelen om elektra op te wekken zijn in Thailand met name interessant als er gaan aansluiting is op het bestaande elektra netwerk. Om de panelen te gebruiken als isolator van een bestaande muur lijkt me, gezien het bovenstaande, een dure oplossing.

Terug leveren aan het elektra net met de huidige lage prijs per kWh maakt de investering nog steeds moeilijk terug te verdienen.

Warm water systemen lijken me goedkoper maar heb nog nooit de calculatie gedaan.
Marcel

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: zonnepanelen

#19 Bericht door prajak » dinsdag 30 december 2014, 14:59

Mag ik vragen, wat betalen jullie in Khorat en in C-Rai per kilowatt?

Mijn laatste Nongkhai rekening, betaald de 24e deze maand, was voor 377 kilowatt baht 1.670 ofwel 4,4 baht per kilowatt.

Wat de rekening niet vermeldt is hoe de prijs is opgebouwd; welk bedrag voor stroom, welk bedrag voor het netwerk. Ik stel me zo voor dat als je stroom terug levert aan het net je de netkosten evengoed blijft betalen en dus in mijn geval minder terugkrijgt dan 4,4 baht per kW. Of zie ik dat verkeerd?

Gezien de omvang van mijn rekening laat ik het maar zo.

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: zonnepanelen

#20 Bericht door brake034 » dinsdag 30 december 2014, 15:29

Inclusief 7% VAT en een toeslag van iets keer 0.69 (die ik niet begrijp) betalen wij hetzelfde.
Marcel

Gebruikersavatar
v@go
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1691
Lid geworden op: vrijdag 19 februari 2010, 13:10
Locatie: Belgie-จอมเทียน

zonnepanelen

#21 Bericht door v@go » dinsdag 30 december 2014, 16:39

prajak schreef:Mag ik vragen, wat betalen jullie in Khorat en in C-Rai per kilowatt?

Mijn laatste Nongkhai rekening, betaald de 24e deze maand, was voor 377 kilowatt baht 1.670 ofwel 4,4 baht per kilowatt.

Wat de rekening niet vermeldt is hoe de prijs is opgebouwd; welk bedrag voor stroom, welk bedrag voor het netwerk. Ik stel me zo voor dat als je stroom terug levert aan het net je de netkosten evengoed blijft betalen en dus in mijn geval minder terugkrijgt dan 4,4 baht per kW. Of zie ik dat verkeerd?

Gezien de omvang van mijn rekening laat ik het maar zo.
Als je meterstand na 24 uur hetzelfde is, is niet te traceren of deze teruggelopen en weer vooruit gelopen is of er geen gebruik van stroom was. Dus extra kosten voor het net zijn er niet.
geloven is iets wat je niet zeker weet (© v@go)
ความลับไม่มีในโลก

mulderslag
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 39
Lid geworden op: maandag 05 november 2007, 23:24

Re: zonnepanelen

#22 Bericht door mulderslag » dinsdag 30 december 2014, 21:36

Je kunt het ook anders bekijken, in Nederland is gemakkelijk een jaar rendement te halen van meer dan 12% op het geïnvesteerde bedrag.
Dus veel beter dan op een bankrekening met 1 % rente....

brake034 schreef:Ik heb voor een project in Chiang Rai eens in kaart gebracht wat verbruikt werd, uitgerekend wat elektra in Thailand kost en wat voor investering je ervoor nodig hebt om dat met zonnepanelen op te wekken. Waar je met de huidige prijs per kWh in Nederland 10 jaar doet om uit je investering in zonnepanelen te komen duurt dat in Thailand 30 jaar.

Zonnepanelen om elektra op te wekken zijn in Thailand met name interessant als er gaan aansluiting is op het bestaande elektra netwerk. Om de panelen te gebruiken als isolator van een bestaande muur lijkt me, gezien het bovenstaande, een dure oplossing.

Terug leveren aan het elektra net met de huidige lage prijs per kWh maakt de investering nog steeds moeilijk terug te verdienen.

Warm water systemen lijken me goedkoper maar heb nog nooit de calculatie gedaan.

Harm
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1391
Lid geworden op: zondag 05 augustus 2007, 22:13
Locatie: Almere / Korat

Re: zonnepanelen

#23 Bericht door Harm » woensdag 31 december 2014, 05:32

deze maand gestart op 497.000 en einde op 724.000 verbruik 227 totaal 1439.95 kale prijs=6.3433 pkw
0.69 x 227 (unit= de net prijs) totaal 156,63
7% vat totaal 111,76
maakt voor deze maand een eind totaal van 1708,34

de prijs per kw die we uiteindelijk moeten betalen is dus 1708,34 : 227 = 7.5256 bath

aanmerkelijk duurder als in Nong khai dus.
De wind in je leven kan je niet veranderen, maar hoe je je zeilen zet, bepaal jezelf
leef je leven zo intens als maar mogelijk is, hierna ben je o zo lang dood.

Wereldvreemd
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: zondag 26 november 2006, 15:15

Re: zonnepanelen

#24 Bericht door Wereldvreemd » woensdag 31 december 2014, 05:59

brake034 schreef: Warm water systemen lijken me goedkoper maar heb nog nooit de calculatie gedaan.
Goedkoper, maar bij deze muur is de opbrengst genoeg voor een industriele afnemer.
- -

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: zonnepanelen

#25 Bericht door RuudThai » woensdag 31 december 2014, 07:44

De prijs per kilowatt in Sakon Nakhon ligt kaal op 3,63. Tel daar de - variabele - toeslag van 0,69 per kw en de 7 % VAT bij op dan kom je op 4,62 baht.
Die toeslag zal wel met de brandstofprijs te maken hebben want die varieert per jaar of halfjaar. Dus zou die nu naar beneden kunnen, tenslotte betaal ik voor de diesel van mijn auto nu ook nog maar 27,23 per liter en dat was een half jaar geleden nog zo'n 3 baht meer. De wereldolieprijzen kelderen behoorlijk nu!

Gebruikersavatar
nbreeker
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1938
Lid geworden op: donderdag 07 oktober 2010, 03:16
Locatie: Udon Thani

Re: zonnepanelen

#26 Bericht door nbreeker » donderdag 01 januari 2015, 06:26

Harm dat idee om in feite een spouwmuur voor je muur van je huis te zetten met zo'n 5 cm tussenruimte is een goed idee.lucht is de beste isolatie die er is,en zoals je zegt met aan de bovenkant en onderkant open zodat de warme lucht wat opstijgt weg kan heb je een enorme natuurlijke ventilatie,en of je daar nu zonnepanelen of een valse muur voor gebruik maakt in feite niet zo veel uit.Je zult het alleen zo moeten maken dat je het er tussen ook schoon kunt maken want die natuurlijke circulatie neemt ook een hoop vuil mee wat zich in de tussenruimte afzet.Kijk achter kasten na verloop van tijd hoeveel vuil zich daar verzameld.

Als je van Udon Thani naar Nongkai rijd kom je ook langs een groot veld met zonnepanelen aan de linkerkant

Succes.
"De groote en de morele vooruitgang van een natie kunnen worden afgemeten aan de manier waarop men dieren behandelt"

Mahatma Gandhi.

Harm
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1391
Lid geworden op: zondag 05 augustus 2007, 22:13
Locatie: Almere / Korat

Re: zonnepanelen

#27 Bericht door Harm » vrijdag 02 januari 2015, 12:20

ik was van plan schroefbouten met ogen in de muur te bevestigen en op de zonnepanelen een haak
zodat ik ze makkelijk in de ogen kan haken om het eea op te hangen/er af te halen
stekker aan het zonnepaneel en hij / zij kan ook weer meedoen met de opbrengst van de zonne elektra

op die manier moet het toch mogelijk zijn om erachter op een redelijk eenvoudige wijze schoon te maken met behulp van bv een compressor.
De wind in je leven kan je niet veranderen, maar hoe je je zeilen zet, bepaal jezelf
leef je leven zo intens als maar mogelijk is, hierna ben je o zo lang dood.

Gebruikersavatar
nbreeker
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1938
Lid geworden op: donderdag 07 oktober 2010, 03:16
Locatie: Udon Thani

Re: zonnepanelen

#28 Bericht door nbreeker » zaterdag 03 januari 2015, 08:27

Erik in Udon betalen wij:
Bruto 4,16 bath per kw.
Netto 3,2 bath per kw
Dat 0,69 is het vast recht oftewel voor het gebruik van de meter.
o,69 x het aantal kw.
en dan nog 7 % vat.

Groeten Nick.
"De groote en de morele vooruitgang van een natie kunnen worden afgemeten aan de manier waarop men dieren behandelt"

Mahatma Gandhi.

Gebruikersavatar
nbreeker
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1938
Lid geworden op: donderdag 07 oktober 2010, 03:16
Locatie: Udon Thani

Re: zonnepanelen

#29 Bericht door nbreeker » zaterdag 03 januari 2015, 08:32

nbreeker schreef:Erik in Udon betalen wij:
Bruto 4,16 bath per kw.
Netto 3,2 bath per kw
Dat 0,69 is het vast recht oftewel voor het gebruik van de meter.
o,69 x het aantal kw.
en dan nog 7 % vat.

Groeten Nick.
Het mooie hier in Thailand vind ik dat mensen en dat zijn vooral oudere Thais een dusdanige elektra rekening hebben die ze dan niet hoeven te betalen,en ook de dekens die hier uitgedeeld worden tegen de kou,daar heeft Rutte nog nooit van gehoord,of zelfs maar aangedacht.En zoals we hier in Udon Thani tot m'n verbazing geen reinigingen rechten betalen en de vuilnisbakken gratis 2 x per week geleegd worden.
"De groote en de morele vooruitgang van een natie kunnen worden afgemeten aan de manier waarop men dieren behandelt"

Mahatma Gandhi.

Harm
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1391
Lid geworden op: zondag 05 augustus 2007, 22:13
Locatie: Almere / Korat

Re: zonnepanelen

#30 Bericht door Harm » zaterdag 03 januari 2015, 08:42

Dat is dan per stad of regio weer verschillend Nick
Voor het ophalen van de vuilnis (reinigingsrecht?? welk recht??)
betalen we hier 20 bath per maand
en daar wordt dan 1 x per week de ton voor geleegd
dat is te zeggen als ze het niet vergeten
we zijn inmiddels 3 weken verder en de ton is nog niet geleegd.
maar de geld inner (noem je dat zo) komt wel steevast rond de 15e de 20 bathjes ophalen
geleegde ton of niet want daar gaat hij dan weer niet over.
De wind in je leven kan je niet veranderen, maar hoe je je zeilen zet, bepaal jezelf
leef je leven zo intens als maar mogelijk is, hierna ben je o zo lang dood.

Plaats reactie

Terug naar “Off Topic”