zonnepanelen

Alles wat niet in een andere rubriek thuishoort of wat niet met Thailand te maken heeft.
Moderators: Chang, Patriot, Broom, Loempia
Bericht
Auteur
Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: zonnepanelen

#31 Bericht door Hua Thale » zaterdag 03 januari 2015, 09:46

Gaat Harm hier rekening mee houden.

Minst optimale opstelling

De minst optimale of renderende opstelling verkrijgt u bij een Azimut van 90 graden of 270 graden (dus richting Oosten of Westen) en een hellingshoek van 90 graden (dus verticaal).

Uw energie-opbrengst is dan nog slechst 55 % ten opzichte van de meest optimale configuratie.

Zo ziet u dat bij een verkeerde plaatsing u het rendement bijna halveert !



Voor dat je een situatie heb dat men zegt 'Het staat leuk'
Bron dezonnepaneelexpert

Het zijstraatje.
Vuilnisman twee keer in de week A 20 Baht per maand.
Minder als 300 Bath stroom WAS kwijt schelden tegenwoordig mag iedereen alles betalen.
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

Gebruikersavatar
nbreeker
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1938
Lid geworden op: donderdag 07 oktober 2010, 03:16
Locatie: Udon Thani

Re: zonnepanelen

#32 Bericht door nbreeker » zaterdag 03 januari 2015, 11:39

Hua Thale schreef:Gaat Harm hier rekening mee houden.

Minst optimale opstelling

De minst optimale of renderende opstelling verkrijgt u bij een Azimut van 90 graden of 270 graden (dus richting Oosten of Westen) en een hellingshoek van 90 graden (dus verticaal).

Uw energie-opbrengst is dan nog slechst 55 % ten opzichte van de meest optimale configuratie.

Zo ziet u dat bij een verkeerde plaatsing u het rendement bijna halveert !



Voor dat je een situatie heb dat men zegt 'Het staat leuk'
Bron dezonnepaneelexpert

Het zijstraatje.
Vuilnisman twee keer in de week A 20 Baht per maand.
Minder als 300 Bath stroom WAS kwijt schelden tegenwoordig mag iedereen alles betalen.
Ik wil niet eigenwijs zijn maar ik heb me net door Thaise mensen laten vertellen dat er nog steeds een minimum is,en dat je dan niet hoeft te betalen.En wij betalen al 10 jaar niets voor het ophalen van het vuilnis.We hebben ook een tijd gehad en nu praat ik niet over 3 maanden maar een langere tijd dat we niet voor het water hoefden te betalen.Dat was ter compensatie voor het ongemak wat we hadden gehad voor het vernieuwen van het waterleidingnet.
"De groote en de morele vooruitgang van een natie kunnen worden afgemeten aan de manier waarop men dieren behandelt"

Mahatma Gandhi.

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: zonnepanelen

#33 Bericht door Hua Thale » zaterdag 03 januari 2015, 12:01

Ik heb er zelf nooit mee te maken gehad .
Maatje van mij heeft er een tijd lang zijn hobby van gemaakt.
Hoeveel van de 12 maanden die onder de 300 Bath kon blijven.
Tot die mij vertelde dat ze hem nu ook het bedrag onder de 300 lieten betalen zou kunnen dat ze de farang uitsluiten voor deze actie inmiddels.
Vuilnis betalen ze hier voor maar dan heb ik het over een resort.
De vele woongehuchte steken het liever in de brand waarom zou je je buurt enigzins schoon willen houden en weigeren dus domweg om daar aan mee te werken en te betalen hoewel de vuinisman daar vaak ook komt.
Het is geen semi-overheid voor zo ver ik weet dus eigenlijk doet een ieder maar wat hier zoals je misschien wel bekend voor komt.

Dat Harm bij totaal verkeert gebruik maar 55% opbrengst heeft van die zonnepanelen was 'het punt' geloof ik.
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: zonnepanelen

#34 Bericht door RuudThai » zaterdag 03 januari 2015, 13:02

Die regeling dat een stroomrekening van onder de 300 baht werd kwijtgescholden is 2 jaar geleden afgeschaft. Mevrouw Thaks .... o nee, mevrouw Guusje Geluk vond het te duur worden, ze gaf het liever uit aan tablets voor de schoolkinderen, ook zo'n prachtig prestigeproject, mislukt natuurlijk.
Sinds 2 jaar moet mijn schoonmoeder die altijd onder de 300 baht bleef de rekening weer betalen van haar dikke staatspensioen van 500 baht per maand. Nog door Abhisit c.s. verhoogd van 300 naar 500 dus zo asociaal waren de Democraten toch niet... :crazy:

Gebruikersavatar
nbreeker
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1938
Lid geworden op: donderdag 07 oktober 2010, 03:16
Locatie: Udon Thani

Re: zonnepanelen

#35 Bericht door nbreeker » zondag 04 januari 2015, 02:01

RuudThai schreef:Die regeling dat een stroomrekening van onder de 300 baht werd kwijtgescholden is 2 jaar geleden afgeschaft. Mevrouw Thaks .... o nee, mevrouw Guusje Geluk vond het te duur worden, ze gaf het liever uit aan tablets voor de schoolkinderen, ook zo'n prachtig prestigeproject, mislukt natuurlijk.
Sinds 2 jaar moet mijn schoonmoeder die altijd onder de 300 baht bleef de rekening weer betalen van haar dikke staatspensioen van 500 baht per maand. Nog door Abhisit c.s. verhoogd van 300 naar 500 dus zo asociaal waren de Democraten toch niet... :crazy:
De reden dat jou schoonmoeder het volle pond moet betalen is omdat ze weten dat ze een rijke farang in de familie heeft.En als het al afgeschaft is is dat niet alleen door Mevrouw Yingluck bepaalt.
"De groote en de morele vooruitgang van een natie kunnen worden afgemeten aan de manier waarop men dieren behandelt"

Mahatma Gandhi.

Harm
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1391
Lid geworden op: zondag 05 augustus 2007, 22:13
Locatie: Almere / Korat

Re: zonnepanelen

#36 Bericht door Harm » woensdag 14 januari 2015, 10:36

Vandaag naar IT plaza geweest met tekening van het huis bij me
op de bg achteraan links vanaf de parkeerplaats gerekend is de shop zoals Henk Korat me vertelde
Waarvoor nog dank
Zeer netjes en behoorlijk geholpen
Ze hebben daar een paneel staan wat 8700 bath moet kosten 24 volt dc stroom levert bij 290 watt

De verkoper heeft mij een machtig voorstel gedaan na het zien van de tekeningen van het huis
Ik heb een plat dak wat ietwat schuin afloopt, mijn doelstelling was en is de temperatuur in het huis omlaag brengen Ik dacht door middel van zonnepanelen die dan ook nog iets opleveren
De verkoper dacht dat het beter zou zijn om het dak te verlengen dmv zonnepalen ipv deze tegen de muur te "plakken" zoals ik had bedacht, ik heb nu veel minder zonnepanelen nodig als eerst ( dus goedkoper uit) en bovendien staan de panelen dan bijna ideaal opgesteld waardoor de opbrengst bijna verdubbelt tov wat ik eerst in gedachten had

Totaal incl inverter, 11 zonnepanelen (100 x 195 cm) bekabeling en installatie + toestemming electra mij komt het verhaal nu op 175.000 bath

gemiddeld ben ik zo'n 2000 bath per maand kwijt aan stroomkosten = 175.000 : 2000= 87,5 mnd = 7,5 jaar om de investering terug te verdienen en daarna nog 17,5 jaar gratis stroom
Verkoper is uitgegaan van 3000 watt opbrengst per maand
Verkoper heeft rekening gehouden met uitbreiding (5000 watt) naar meerdere zonnepanelen omdat sinds kort ook terug leveren ook geld opbrengt (dus niet meer illegaal ) kijk hier voor op www.thairath.co.th/content/472898
Ik ben er nog niet achter hoeveel dat uiteindelijk gaat opleveren die teruglevering aan de thaise energie mij. Maar daar was het mij niet om te doen
Na 7,5 jaar is de installatie terug betaald en levert dan gratis stroom (in feite dus uitgaande van mijn gemiddelde gebruik zo'n 2000 bath per maand)
De wind in je leven kan je niet veranderen, maar hoe je je zeilen zet, bepaal jezelf
leef je leven zo intens als maar mogelijk is, hierna ben je o zo lang dood.

Gebruikersavatar
v@go
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1691
Lid geworden op: vrijdag 19 februari 2010, 13:10
Locatie: Belgie-จอมเทียน

Re: zonnepanelen

#37 Bericht door v@go » woensdag 14 januari 2015, 23:18

Harm de eenheid van gemaakte stroom is net als wat je meter aangeeft kWh.
1 kWh is 1000 W geproduceerd in een uur. dus als je 4 zonnepanelen van 250Wpiek hebt een daar een uur de zon op heb je 1 kWh geproduceerd.
Verbuik van stroom is anderom. Een stofzuiger van 1000W verbruikt in een uur continue draaien op max vermogen 1kWh.
Dus 10 lampen van 100 Watt ook.Als ze een uur aan zijn.

Jij spreekt van 11 panelen 290 Wpiek met rendement meestal van 85% maar waarschijnlijk in Thailand hoger = bijna 3kWpiek
Dus je meter loopt in een uur 3 tikken terug.
7 uur zon per dag is 21 kWh
30 dagen zon is 630 kWh a 5 Baht=3150 Baht

Dus die berekening van je dealer klopt behoorlijk. Maar ik zou voor 12 panelen gaan omdat je die mooier weg kunt leggen.
4*3 of 2*6 panelen

In mijn berekening heb ik wat aannames gedaan zoals het aantal uren optimale zon instraling 85%
Je prijs per kWh ben ik van 5 uitgegaan.
geloven is iets wat je niet zeker weet (© v@go)
ความลับไม่มีในโลก

Gebruikersavatar
brake0345
Expat
Expat
Berichten: 494
Lid geworden op: zaterdag 07 april 2018, 13:02

Re: zonnepanelen

#38 Bericht door brake0345 » vrijdag 12 oktober 2018, 09:06

Even een onderwerp uit oude doos opgediept omdat ik het een steeds interessanter onderwerp ga vinden.

Ik ga een klein off grid test set-up bouwen, om wat ervaring op te doen en wat nieuws te leren.

Ik had nog een oude Toshiba 140W inverter liggen en heb een 50W mono paneel, een 7AH deep cycle batterij en een simpele 30A PWM charge controller besteld.

Voor het testen wil ik dan twee 4 in 1 Volt / Ampere / Watt / W/uur meters inzetten (2 omdat de ene 6.5-100V en de andere 80-260V meet).
Als ik de test set-up klaar heb zal ik wat foto's plaatsen en de ervaringen delen.

jomel17
Expat
Expat
Berichten: 1560
Lid geworden op: zondag 26 november 2006, 18:13
Locatie: Khon Kaen

Re: zonnepanelen

#39 Bericht door jomel17 » vrijdag 12 oktober 2018, 09:39

wacht met spanning af......
หลงรัก

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: zonnepanelen

#40 Bericht door Jim » vrijdag 12 oktober 2018, 19:35

Mag je salderen in Thailand?
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

Gebruikersavatar
brake0345
Expat
Expat
Berichten: 494
Lid geworden op: zaterdag 07 april 2018, 13:02

Re: zonnepanelen

#41 Bericht door brake0345 » zaterdag 13 oktober 2018, 03:38

Jim, dat is niet mijn doel maar volgens eerdere posts in dit draadje is het mogelijk.

godzilla
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 906
Lid geworden op: vrijdag 12 oktober 2018, 14:50

Re: zonnepanelen

#42 Bericht door godzilla » maandag 29 oktober 2018, 13:47

Ook even reageren.
Ik denk dat die tellers in thailand wel degelijk achteruit kunnen draaien, het zien me er geen high tech meters uit, maar ik kan me vergissen.
De kostprijs van de zonnepanelen zal ook wel meevallen gezien deze serieus gezakt zijn.
Maar de prijs voor electriciteit schommelt hier tussen 3.8 en 5 bath per kilowath.
Is het dan de moeite?

Zelf heb ik gedacht om zonnepanelen te leggen om rechtstreeks mijn airco te laten draaien, zonder tussenkomst van de teller,(eventueel enkel voor de omvormer)

Tonboy
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 229
Lid geworden op: woensdag 06 april 2016, 08:02
Locatie: Mae Rim - Chiang Mai
Contacteer:

Re: zonnepanelen

#43 Bericht door Tonboy » maandag 29 oktober 2018, 18:11

Harm schreef: Totaal incl inverter, 11 zonnepanelen (100 x 195 cm) bekabeling en installatie + toestemming electra mij komt het verhaal nu op 175.000 bath
En geen accupack ? 's avonds dus gewoon via het stroomnet ? als ik kijk naar het terugwin verhaal mag je zonder accupack rekenen op pakweg de helft van je verbruik via het normale stroomnet. gebaseerd op die kosten die jij opgeeft terugverdientijd dus geen 7,5 jaar maar 15 jaar.
Ik mis nog de kosten van de omvormer, die maar een levensduur heeft van 15 jaar.

https://www.consumentenbond.nl/zonnepan ... nnepanelen
kies je voor ook een accupakket, dan worden de kosten wel veel hoger. en accupacks moeten naar schatting elke 5 jaar vervangen worden.

Ik heb een jaar geleden een zelfde rekensom gemaakt. Mijn conclusie was op dat moment , pas bij een prijs per kwh van 10-12 baht is de terugverdientijd 10 jaar en derhalve accepteerbaar (voor mij).

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: zonnepanelen

#44 Bericht door jumbo » dinsdag 30 oktober 2018, 02:01

jomel17 schreef:wacht met spanning af......

leuke woordspeling :lol: :lol:
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: zonnepanelen

#45 Bericht door jumbo » dinsdag 30 oktober 2018, 02:02

brake0345 schreef:Even een onderwerp uit oude doos opgediept omdat ik het een steeds interessanter onderwerp ga vinden.

Ik ga een klein off grid test set-up bouwen, om wat ervaring op te doen en wat nieuws te leren.

Ik had nog een oude Toshiba 140W inverter liggen en heb een 50W mono paneel, een 7AH deep cycle batterij en een simpele 30A PWM charge controller besteld.

Voor het testen wil ik dan twee 4 in 1 Volt / Ampere / Watt / W/uur meters inzetten (2 omdat de ene 6.5-100V en de andere 80-260V meet).
Als ik de test set-up klaar heb zal ik wat foto's plaatsen en de ervaringen delen.

Geinstalleerd??
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Plaats reactie

Terug naar “Off Topic”