Het Praathuis

Alles wat niet in een andere rubriek thuishoort of wat niet met Thailand te maken heeft.
Moderators: Chang, Patriot, Broom, Loempia
Plaats reactie
Bericht
Auteur
ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: Het Praathuis

#5266 Bericht door ron » woensdag 23 oktober 2019, 22:40

"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Het Praathuis

#5267 Bericht door wanadee » donderdag 24 oktober 2019, 00:17

erik-kuijpers schreef: woensdag 23 oktober 2019, 21:40 Buitengewoon tevreden over Friezen! Ik had in al mijn invalide lompheid de kakpot ontdaan van een montageschroef en krijg nu een nieuwe en hogere pot, 46 cm, voor mijn gammele toestand. Vandaag geplaatst, en morgen komen ze met een nieuwe stortbak want de ouwe wil niet meer in elkaar komen..... Ik moet voor 'verbetering van het comfort' wel 245 neuro betalen maar dan heb ik ook een comfortabele bilsteun zolang ik hier woon.

Dus Frieland Boppe, zeker wel!
Ik hebbals jonge amsterdammer er 9 jaar gewoond en gewerkt, is me prima bevallen.

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: Het Praathuis

#5268 Bericht door ron » maandag 28 oktober 2019, 08:10

Ons plastic afval is funest voor het Thaise platteland: tussen de cassaveplanten liggen resten elektronica

Afbeelding
Zwaar vervuild water uit de put van Payao Charoonwong,
de prijs voor het dumpen van westers afval in Thailand.


https://bit.ly/2piyDrG
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Het Praathuis

#5269 Bericht door wanadee » maandag 28 oktober 2019, 09:19

ron schreef: maandag 28 oktober 2019, 08:10 Ons plastic afval is funest voor het Thaise platteland: tussen de cassaveplanten liggen resten elektronica

Afbeelding
Zwaar vervuild water uit de put van Payao Charoonwong,
de prijs voor het dumpen van westers afval in Thailand.


https://bit.ly/2piyDrG
Zet er wel wat vraagtekens bij. Ik kan me niet voorstellen dat de diepe grondwaterlagen in 2 jaar zo vervuild worden.

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: Het Praathuis

#5270 Bericht door ron » maandag 28 oktober 2019, 09:28

Afbeelding

:crazy:
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: Het Praathuis

#5271 Bericht door ron » maandag 28 oktober 2019, 11:10

Ikzelf verbaas mij eigenlijk als ik het onderste stukje lees in Trouw,waar staat:

“Ik doe goede zaken”, zegt Riam. “Wat mij betreft gaat Thailand gewoon door met het importeren van afval.
Bijna alles wat ik inkoop weet ik met winst te verkopen.”
Een paar honderd meter bij haar woning vandaan bevindt zich een fabriek die afval zegt te recyclen.
Of die fabriek haar niet stoort? De vrouw zwijgt even, om vervolgens toch antwoord te geven.

“Rond middernacht verbranden ze het afval. Het irriteert mijn neus en ogen.
Daar maak ik me soms wel zorgen over.”


Overal waar ik ben geweest in Thailand zie ik iedereen zijn/haar afval verbranden,waarin natuurlijk ook plastic,kitspuiten,etc,zitten.
Niemand die daar ok maar wat van zegt,aangezien ze het zelf natuurlijk ook doen. [|(
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Het Praathuis

#5272 Bericht door wanadee » maandag 28 oktober 2019, 12:12

ron schreef: maandag 28 oktober 2019, 11:10 Ikzelf verbaas mij eigenlijk als ik het onderste stukje lees in Trouw,waar staat:

“Ik doe goede zaken”, zegt Riam. “Wat mij betreft gaat Thailand gewoon door met het importeren van afval.
Bijna alles wat ik inkoop weet ik met winst te verkopen.”
Een paar honderd meter bij haar woning vandaan bevindt zich een fabriek die afval zegt te recyclen.
Of die fabriek haar niet stoort? De vrouw zwijgt even, om vervolgens toch antwoord te geven.

“Rond middernacht verbranden ze het afval. Het irriteert mijn neus en ogen.
Daar maak ik me soms wel zorgen over.”


Overal waar ik ben geweest in Thailand zie ik iedereen zijn/haar afval verbranden,waarin natuurlijk ook plastic,kitspuiten,etc,zitten.
Niemand die daar ok maar wat van zegt,aangezien ze het zelf natuurlijk ook doen. [|(
Een paar jaar geleden heb ik in de buurt een stuk grond gekocht 1,5 rai, wat ik eerst verhoogd heb en 3 jaar later toen alles ingeklonken was twee huizen op neergezet. In het begin kwam,ik daar niet zo vaak, af en toe met wat werklui om de boel te omheinen en twee keer per jaar om het onkruid er af te halen.
Er is mij zeker 7/8 keer verteld, door diverse buren waar de grond aansluit, vanaf de eerste dag dat we de grond kregen dat we daar geen tuinafval mochten verbranden. Ook mensen die voor mij daar de boel af en toe bijhielden werd verteld dat ze geen afval mochten verbranden.
Inmiddels heb ik daar al 1,5 jaar twee huizen staan en kom ik daar regelmatig. En wat denk je, alle buren verbranden tuinafval, in hun eigen tuin en zelfs op straat op hun erfgrens. 1 heeft af en toe zelfs een grote kuil waar ze houtskool in maken dus waar je dagenlang rook uit ziet komen. Hoe verzinnen ze het.
Ik heb me daar overigens nooit iets van aangetrokken, als je maar 1/2 keer per jaar je grond schoonmaakt heb je een hoop tuinafval en ik heb dat steeds verbrand.

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: Het Praathuis

#5273 Bericht door ron » maandag 28 oktober 2019, 12:27

Toen wij in Pattaya woonden moest je echt wel iedere dag de boel stoffen/afnemen,
want alles werd pikzwart als je het een paar dagen niet deed.
Denk als je die stof zou laten analyseren door een lab,je wel eens een "nare" uitslag zou kunnen verwachten.
De gordijnen moesten iedere maand naar de wasserij,tel uit je winst....
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Het Praathuis

#5274 Bericht door wanadee » maandag 28 oktober 2019, 14:11

ron schreef: maandag 28 oktober 2019, 12:27 Toen wij in Pattaya woonden moest je echt wel iedere dag de boel stoffen/afnemen,
want alles werd pikzwart als je het een paar dagen niet deed.
Denk als je die stof zou laten analyseren door een lab,je wel eens een "nare" uitslag zou kunnen verwachten.
De gordijnen moesten iedere maand naar de wasserij,tel uit je winst....
Valt hier wel mee, zoveel wordt er niet verbrand. Wel veel stof maar das niet zwart, dat komt doordat hier in de omgeving veel braakliggend grond met rood zand ligt. Onze tuin ligt vol met fijn grind maar de buren om ons heen is het zand.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3377
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Het Praathuis

#5275 Bericht door erik-kuijpers » maandag 28 oktober 2019, 15:22

Wij hebben een ophaaldienst van vuil; de gemeente doet dat eens per week met grote vuilniswagens zoals in NL. Daarvoor betalen we 20 b per gezin per maand. Aan de straat staan verzamel'kratten' van ijzer waarin we de zakken met puin deponeren. Daar zitten vaak etensresten in dus daar verzamelen zich ratten en muizen en daarom ook slangen....

Voor grof vuil is er geen voorziening; groen spul wordt eerst gedroogd en daarna in de hens gezet. IJzer brengt wat op, blikwerk, glaswerk ook, maar plastic gaat helaas in de fik. Batterijen? Hoppa, gooi er maar bij, een ouwe fietsband, kapotte accu, alles fikt op den duur..... De straatkant geschoond door de gemeente? Op een hoop en in de fik.

Maar zo erg als in het hoge noorden is het bij ons gelukkig nog niet.

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Het Praathuis

#5276 Bericht door wanadee » maandag 28 oktober 2019, 16:59

Hier hebben we alleen de ophaaldienst van de gemeente 1 keer per week en ook geen afval op straat. We hebben een buurman die alles verkoopt dus in onze tuin hebben we een plastik krat staan waar lege flesjes, bierblikjes, lege spuitbussen ed in gegooid worden. Als die vol is kieperen we dat over de omheining bij de buren. Lege dozen, piepschuim, hup naar de buurman. Schep gebroken, over de omheining, hij verzamelt en verkoopt alles. Puin willen mensen hier graag op komen halen gratis want er is altijd wel iemand die wat gaten in zijn weggetje heef5.

Joep
Expat
Expat
Berichten: 1434
Lid geworden op: woensdag 31 oktober 2007, 07:28

Re: Het Praathuis

#5277 Bericht door Joep » dinsdag 29 oktober 2019, 05:42

Bij ons in de moo baan komt iedere dinsdag en vrijdag de vuilnisophaaldienst. Op vrijdag kun je ook tuinafval en snoeihout (mits netjes afgekort tot 1 meter en netjes gebundeld) aanbieden.
Bouwafval nemen ze niet mee.
Wat wij daar voor betalen weet ik niet, dat zit in de service charge.
Mijn dochter betaald 200 Thb per maand voor de zaak aan de gemeente en daar komen iedere nacht de vuilnis ophalen. Ook iets grotere dingen zoals een stoel mag aan de weg staan. De mensen die in de soi wonen moeten het naar de grote weg brengen. Wat dat kost weet ik niet.
Wij hebben een grote zaak staan waar alle plastic en blik in gaat en als die vol is zetten we die bij de weg. Die staat nooit langer dan een half uurtje. Ook papier proberen we zoveel mogelijk te scheiden en zetten we gebundeld bij de weg, tegelijkertijd met de zak plastic.
Bouwpuin e.d. kun je voor bellen, dan komt een pick up alle sopladen en voert het af. Kosten rond de thb 2500. Wat ze er mee doen is mij nog steeds een raadsel :crazy: :crazy:

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Het Praathuis

#5278 Bericht door wanadee » dinsdag 29 oktober 2019, 09:19

Bouwpuin gebruiken ze om wegverharding te maken, hier komen ze dat gratis ophalen.

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: Het Praathuis

#5279 Bericht door ron » dinsdag 29 oktober 2019, 09:46

wanadee schreef: dinsdag 29 oktober 2019, 09:19 Bouwpuin gebruiken ze om wegverharding te maken, hier komen ze dat gratis ophalen.
Dan zullen de asbesthoudende golfplaten/dakpannen wel een soortgelijke behandeling krijgen. :idea:
Vroeger haalden de boeren in Nederland de afgekeurde/gebroken Eternit-platen gratis
af bij de fabriek en werden de boerenwegen er mee verhard.

Afbeelding

Het is in Thailand overigens geen overtreding hoor,aangezien Chrysotiel (waar deze platen/dakpannen mee zijn verwerkt}
in Thailand nog steeds niet wordt gezien als een asbestsoort. :Whistle:
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Het Praathuis

#5280 Bericht door wanadee » dinsdag 29 oktober 2019, 10:00

Ik meen dat joep in bangkok woont daar zullen ze weinig behoefte aan puin hebben voor wegverharding, hier op het platteland moet je er bijna voor betalen om het op te mogen halen.

Plaats reactie

Terug naar “Off Topic”