Hoe gevoelig ligt het nu in Thailand?

Thailand gerelateerde nieuws- en krantenartikelen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Hoe gevoelig ligt het nu in Thailand?

#1 Bericht door erik-kuijpers » maandag 19 juli 2021, 14:10

Zie ik nu een kentering?

Ik roep maar in herinnering de ernstig toegenomen protesten tegen het systeem in Thailand, welke protesten eigenlijk pas zijn begonnen nadat de nieuwe Koning werd gekroond. Democratie, weg met de militairen uit de regering, een democratisch gekozen senaat en niet een benoemde uit de vriendenkliek, en het gedrag van de Koning in Duitsland tijdens de coronacrisis. Men ging de straat op en omsingelde per ongeluk de koninklijke Rolls Royce met daarin Hare Majesteit (dom van de autoriteiten die route niet beter te plannen).

Wat is er nu gebeurd? Een meneer gestoken in het pak van Food Panda, een bedrijf dat door restaurants wordt ingehuurd om de pizza, etc, naar de mensen thuis te brengen, probeert een levensgrote foto van Rama X in de fik te steken. Food Panda noemt die meneer in een eerste reactie een 'terrorist' en in plaats van instemming, want zoiets doe je niet, volgt een miljoenenpubliek dat de reactie van Food Panda afkeurt. 'Boycot Food Panda' is de volgende stap op de media en prompt zeggen een aantal restaurants, waarvoor Food Panda bezorgt, het contract op. De organisatie heeft straks geen opdrachten meer....

Zou dit tien jaar terug ook gebeurd zijn? Is hier een omslag in het denken van 'de' Thai? Leeft dit gevoel nationwide? Wat betekent dit afkeuren van een felle maar begrijpelijke reactie?

Voor Food Panda is het afgelopen; die hebben straks geen enkele klant meer of het moeten de super royalisten zijn.

Dit is de link naar het artikel van Khao Sod English en de schrijver Pravit.

https://www.khaosodenglish.com/news/cri ... terrorist/

jomel17
Expat
Expat
Berichten: 1560
Lid geworden op: zondag 26 november 2006, 18:13
Locatie: Khon Kaen

Re: Hoe gevoelig ligt het nu in Thailand?

#2 Bericht door jomel17 » maandag 19 juli 2021, 14:38

In mijn omgeving is er totaal geen respect voor die nieuwe koning.Je ziet bijna in ieder huis nog de kalenderfoto van Bhumipol.
Zelfs bij het belasting kantoor hangt de oude foto nog en geen spoor van die nieuwe.
หลงรัก

godzilla
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 906
Lid geworden op: vrijdag 12 oktober 2018, 14:50

Re: Hoe gevoelig ligt het nu in Thailand?

#3 Bericht door godzilla » maandag 19 juli 2021, 15:02

nieuwe koning?
waar is hij?
leeft ie nog?
Neen respect krijgt hij zeker niet, hij heeft van zijn leven genoten, ik neem het hem niet kwalijk.
Er zijn anderen die meer disrespect verdienen....

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Hoe gevoelig ligt het nu in Thailand?

#4 Bericht door jumbo » dinsdag 20 juli 2021, 10:19

Sociale media is een gevaarlijk medium, zie de antivaccers, maar op andere momenten is het een positief werkend en krachtig medium
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Duncan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1356
Lid geworden op: zondag 10 oktober 2010, 03:19

Re: Hoe gevoelig ligt het nu in Thailand?

#5 Bericht door Duncan » zondag 25 juli 2021, 14:22

Wat ik ervan meekrijg is dat ze kritischer en kritischer worden, in ieder geval tegen bekenden. Heb nog niemand gehoord die enthousiast over de zoon is. Ze zijn veel openlijker wbt hun afkeer van hun eigen Mark Rutte en kunnen niet wachten tot de Taxman terugkeert. Het feit ook dat hij geen Engels spreekt - of het vertikt - vinden ze genant.
En zoals elke verstandige buitenlander heb ik geen mening, anders dan dat het een fantastisch land is met aardige mensen, heerlijk eten en een schitterende cultuur. [|)

Gebruikersavatar
serpay
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2398
Lid geworden op: zaterdag 25 maart 2006, 19:19
Locatie: kleve en soms nang-rong

Re: Hoe gevoelig ligt het nu in Thailand?

#6 Bericht door serpay » maandag 26 juli 2021, 17:48

Duncan schreef: zondag 25 juli 2021, 14:22 Wat ik ervan meekrijg is dat ze kritischer en kritischer worden, in ieder geval tegen bekenden. Heb nog niemand gehoord die enthousiast over de zoon is. Ze zijn veel openlijker wbt hun afkeer van hun eigen Mark Rutte en kunnen niet wachten tot de Taxman terugkeert. Het feit ook dat hij geen Engels spreekt - of het vertikt - vinden ze genant.
En zoals elke verstandige buitenlander heb ik geen mening, anders dan dat het een fantastisch land is met aardige mensen, heerlijk eten en een schitterende cultuur. [|)

hij spreekt goed Engels en ook goed Duits.
helaas is hij daar niet meer zo welkom .....
Alfisti rebeli

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Hoe gevoelig ligt het nu in Thailand?

#7 Bericht door jumbo » maandag 26 juli 2021, 23:39

Duncan schreef: zondag 25 juli 2021, 14:22 Wat ik ervan meekrijg is dat ze kritischer en kritischer worden, in ieder geval tegen bekenden. Heb nog niemand gehoord die enthousiast over de zoon is. Ze zijn veel openlijker wbt hun afkeer van hun eigen Mark Rutte en kunnen niet wachten tot de Taxman terugkeert. Het feit ook dat hij geen Engels spreekt - of het vertikt - vinden ze genant.
En zoals elke verstandige buitenlander heb ik geen mening, anders dan dat het een fantastisch land is met aardige mensen, heerlijk eten en een schitterende cultuur. [|)
Ik woon in een rode omgeving, maar zelfs daar hoor je minder en minder over de Taxman....
Zijn support neemt af en er is geen goede opvolging
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Duncan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1356
Lid geworden op: zondag 10 oktober 2010, 03:19

Re: Hoe gevoelig ligt het nu in Thailand?

#8 Bericht door Duncan » donderdag 29 juli 2021, 17:19

serpay schreef: maandag 26 juli 2021, 17:48 hij spreekt goed Engels en ook goed Duits.
helaas is hij daar niet meer zo welkom .....
Had het wat duidelijker moeten neerzetten. Dit ging over de huidige Rutte, niet over de zoon van.

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Hoe gevoelig ligt het nu in Thailand?

#9 Bericht door wpdl » vrijdag 30 juli 2021, 02:20

Het blijft nog steeds draaikonterij bij sommige leden he Duncan.
Praat gewoon met afkortingen titels of duidelijke namen men zet je echt niet het land uit.
Uiteraard op een redelijke manier.

Erg domme Pandaboy actie trouwens wat door Thaise lieden op een lage manier opgeklopt is .

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Hoe gevoelig ligt het nu in Thailand?

#10 Bericht door erik-kuijpers » vrijdag 30 juli 2021, 07:19

Willem, wat je zegt 'Erg domme Pandaboy actie trouwens wat door Thaise lieden op een lage manier opgeklopt is.' is nu precies de essentie van mijn artikeltje.

Dit zou nooit gebeurd zijn onder de vorige Koning. Op de eerste plaats zou niemand een foto van hem in de fik steken maar de publieke reactie zou volop afkeurend zijn.

Nu is de publieke reactie er een van 'Foei Foodpanda'. Dit is ongekend en geeft naar mijn mening aan dat de gevoelens tegen de huidige vorst totaal anders zijn. Ik denk dat de geest definitief uit de fles is. En dat heeft nummer 10 echt zelf veroorzaakt.

Trouwens, die van ons kan er ook wat van. Even de laarzen aan en naar Limburg en daarna snel naar zijn speedboot in Griekenland....

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Hoe gevoelig ligt het nu in Thailand?

#11 Bericht door wpdl » zondag 15 augustus 2021, 11:40

FOODPANDA KRIJGT TERUGSLAG NA TERRORISTISCHE COMMENTAAR

Foodpanda Thailand, eigendom van het in Duitsland gevestigde Delivery Hero, heeft meer dan twee miljoen gebruikers en 90.000 handelaren zijn platform zien verlaten nadat het bedrijf had gezegd dat het een rijder zou ontslaan die deelnam aan de pro-democratische beweging van het land, volgens een rapport van The Ken, waarin een leidinggevende in de technologie-industrie werd genoemd die op de hoogte was van de kwestie.

Hoewel het bedrijf niet ontkende dat het te maken kreeg met een reactie op de kwestie van de sociale media, zei het dat de cijfers die in het Ken-rapport worden genoemd, opgeblazen waren. "We hebben geen cijfers naar buiten gebracht, dus alle referenties of cijfers die je zou kunnen zien, zijn marktspeculatie en vaak opgeblazen ten opzichte van onze werkelijke cijfers", vertelde een woordvoerder van Foodpanda aan Tech in Azië.


full story by royalcoastreview

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Hoe gevoelig ligt het nu in Thailand?

#12 Bericht door erik-kuijpers » zondag 15 augustus 2021, 13:55

Het nieuws vandaag in Khao Sod English is dat er een geheime lijst van de regering is uitgelekt met bijna 200 'vijanden van de staat'. Daar staat ook Khao Sod schrijver Pravit op van wie ik tig politieke opiniestukken heb vertaald destijds voor Trefpunt. Maar er staat voor een groot deel jeugd op waarvan enkelen zelfs onder de 18. Wat Pravit van Prayuth vindt zal ik hier maar niet herhalen maar vrolijk zal ie er niet van worden.....

Bron: Khao Sod English vandaag.

Gebruikersavatar
Farang Baa
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 352
Lid geworden op: donderdag 30 januari 2014, 15:27
Locatie: Thesaban Mueang Narathiwat

Re: Hoe gevoelig ligt het nu in Thailand?

#13 Bericht door Farang Baa » donderdag 07 oktober 2021, 16:38

De meeste Thai hebben geen enkele interesse in politiek. Murwgeslagen door alle veel nijpendere ellende van nu, zal het de meesten worst wezen wie de nieuwe premier wordt. Ook in mijn omgeving merk ik apathie. Er gaat toch niks veranderen.
En, let op mijn woorden, Prayut wordt straks met ruime meerderheid herkozen tot premier voor zeker nog een termijn, waarschijnlijk zelfs meer.
En die protesten dan? Wel, ik kwam pas in 2014 voor het eerst in Thailand, dus al die ellende is van voor mijn tijd, maar zo erg als in b.v. 2010 gaat het zeker niet worden. De bevolking zit niet te wachten op een Thaise Lente dus blijven de elite en het leger de macht stevig in handen houden. Pas als Nummer Tien de laatste adem uitblaast, zou er een frisse wind kunnen gaan waaien, maar dan ben ik hopelijk al oud en grijs.
Laatst gewijzigd door Farang Baa op vrijdag 08 oktober 2021, 05:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Hoe gevoelig ligt het nu in Thailand?

#14 Bericht door erik-kuijpers » donderdag 07 oktober 2021, 21:47

Goed inzicht, David! Zo zit het in dit land en zo blijft het nog wel even. En heeft Nr 10 niet een zoon van een jaartje of 16 nu? Dan blijft de familie in stand...

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Hoe gevoelig ligt het nu in Thailand?

#15 Bericht door jumbo » vrijdag 08 oktober 2021, 01:20

Net als de gemiddelde Thai zal het mij worst wezen. Ben totaal a-politiek, de mensen veranderen maar de strategien niet...

Junior heeft een medisch probleem, maar ik zie niet waar zijn vader inmengt in de politiek het is een constitutionele monarchie tenslotte

Zijn acties op persoonlijk gebied roepen wel weerstand op maar zolang niemand (de politiek) er iets aan doet stopt dat niet tot hij tevreden is en
ook dat zal niet veranderen met een nieuwe regering.
En dan doel ik voornamelijk op de vermogens verschuiving, dat hij in D woont interesseert me absoluut niet... minder opstoppingen op de wegen
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Plaats reactie

Terug naar “Nieuws”