Terug met die kunst!

Thailand gerelateerde nieuws- en krantenartikelen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Terug met die kunst!

#1 Bericht door erik-kuijpers » dinsdag 16 februari 2021, 08:37

Lees alweer iets over de teruggaaf van twee loodzware lateien die gestolen zijn uit een tempel in Buriram en die in een museum stonden in de USA, met name regio San Francisco. Terecht natuurlijk! Al wat gestolen is moet terug al doet met name Nederland daar tientallen jaren over.....

Ik vroeg me af hoe je twee loodzware dingen ongezien kunt jatten; of zouden ambtenaren een oogje hebben dichtgeknepen? Je loopt niet met zware lateien over straat! Dacht eerst aan een wraakactie vanwege de vervolging van communisten in Thailand (18 jaar repressie en aanslagen, veel journalisten gevlucht naar de USA, juist: naar San F) maar wiki geeft aan dat dit de jaren 1965-1983 betrof tot er amnestie kwam. Veel studenten die Thammasat overleefden gingen de illegaliteit in in de regio Loei-Nan en Phitsanulook.

Lees mee als je wilt.

https://thethaiger.com/news/national/an ... o-thailand

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Terug met die kunst!

#2 Bericht door wpdl » dinsdag 16 februari 2021, 12:04

Ben even kwijt waarzo het stond Erik, maar 'terug met die kunst' heeft meer vragen als antwoorden.
Nederlandstalig onderwerp was het zo makkelijk ligt het niet juridisch, populistische opmerkingen die in hetzelfde vakje passen als vele andere kort door de bocht theorieën over negatieve geschiedenis.
Maar wat duidelijk is kan en mag natuurlijk vooropgesteld dat men het ook wil, zelfs dat is een open vraag.
Heksenjacht is niemand mee gebaat.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Terug met die kunst!

#3 Bericht door erik-kuijpers » dinsdag 16 februari 2021, 15:21

De gejatte kunst uit 40-45 is nog zo'n hot item maar daar zit geen Thailandsmaakje aan dus ik zal er niet over uitweiden. Maar de NL musea hangen vol met gejat spul uit ons 'rijke VOC' verleden al is er al een hoop terug naar onze ouwe kolonie. Ik merk dat het bij jou gevoelig ligt, Willem, maar ik heb er geen moeite mee als netjes wordt terugbezorgd wat eens gestolen is. Uncle Sam geeft het voorbeeld!

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Terug met die kunst!

#4 Bericht door wpdl » woensdag 17 februari 2021, 01:51

Thailand is nooit geen kolonie geweest.
Kunst wat hier staat en niet daar kan twee reden hebben of het is door list en bedrog of gestolen verkregen of verkocht door de lokale bevolking.
De redenatie van 'dat is van ons geeft dat maar terug 'is een beetje simpel.
Bij zaken dat kunst aan een andere staat toebehoort verkregen uit bijvoorbeeld oorlogsbuit is het een duidelijk verhaal.
Start eens met de overduidelijke zaken lijk mij.

Stukje uit de NOS met een video.

In het licht grijze vak staat hoe men in aanmerking komt voor teruggave, lijk mij duidelijk.


Uncle Sam mag misschien even met dit onderdeel een gebaar maken [voorbeeld functie :giggle: ], maar hecht daar beperkt waarde aan.
En Nederland
In veertien jaar tijd zijn er welgeteld twee kunstwerken uit Nederlandse musea 'teruggegeven', laat het ministerie voor Onderwijs, cultuur en Wetenschap op verzoek van de NOS weten.
Voor de bühne je opmerking of heb je andere bronnen.
Ja het ligt gevoelig bij de diverse beide landen en terecht.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Terug met die kunst!

#5 Bericht door erik-kuijpers » woensdag 17 februari 2021, 08:10

Mijn geheugen is nog goed al betrof het maar EEN ding, een gouden kris, die aan Indo is teruggegeven. De zaak is echter goed in beweging en wat mij betreft gaat alles terug wat gejat is.

https://www.oneworld.nl/lezen/achtergro ... en-europa/

Plaats reactie

Terug naar “Nieuws”