China en non performing loans.....

Thailand gerelateerde nieuws- en krantenartikelen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

China en non performing loans.....

#1 Bericht door erik-kuijpers » zaterdag 05 september 2020, 22:24

Ik heb geen kijk op macro-economisch invloeden, Jumbo en anderen vast wel, en ik vraag jullie hier eens naar te kijken.

Want als ik de miljarden lees van NPL's in China dan kan ik me met mijn boerenverstand niet voorstellen dat dit aan de THB en aan de euro voorbij gaat.

Een groeiende economie heeft geld nodig voor ondernemers en die willen lenen, dat snap ik, en dat er mislukte investeringen zijn snap ik ook, en dat men dan moeite heeft met aflossen weet ik uit de praktijk. Maar als het de pan uit loopt, wat gaat dat 'macro' betekenen voor buurvaluta en mogelijk voor de Chinese munt zelf? Gaan de Chinese banken er aan onderdoor?

Wat ik als positief ervaar is dat China nu USA olie opkoopt en men zegt dat dit is om de spanningen tussen beide landen te verminderen. Reden: uiteraard de Z-Chinese Zee waar China inpikt waar het zin in heeft en de ASEAN zo vast zit aan de Chinese leningen dat niemand een vuist durft te maken. Eigenlijk Trump ook niet want die heeft thuis problemen zat EN vergeet niet, de Chinese marine heeft nu al meer schepen dan Ome Sam..... Met de prijs van die olie kan Xi Jinping wat binnen krijgen van de vordering die hij op de USA heeft (heel veel miljarden en de andere helft van die schuldbrieven heeft Japan). Ome Sam leeft ver boven zijn stand....

Dus als iemand iets zinvols weet over deze situatie, dan graag.

https://www.rfa.org/english/commentarie ... 94657.html

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: China en non performing loans.....

#2 Bericht door jumbo » zondag 06 september 2020, 00:02

Een NPL wordt zelden gegeven zonder een 'zekerheid' afgegeven.......en zeker niet wanneer het landen onderling. eigenaren naar hun bedrijven of in sommige gevallen
tussen de Centrale banken of EMF en derde partijen betreft. Daarnaast is een NPL over het algemeen op ieder moment opvraagbaar (direct) en naar een Perfomance Loan om te zetten
Voordeel voor de lenende kant is dat een NPL niet op de winst en verlies van een bedrijf/land drukt maar een effect heeft op de balans.....

Dus het is niet 'om niet' ofwel zonder tegenprestatie of vergoeding...

Voorbeeldje, China leent aan een Afrikaans land gelden, en vervolgens worden 'man en materieel' uit China gehuurd om zaken te realiseren, grondstoffen beschikbaar gemaakt
voor het land, bilaterale overeenkomsten getekend en de lening bestaat en blijft bestaan. Als het land besluit de zaken terug te draaien is de lening onmiddelijk opvraagbaar
Denk aan infrastructuur, havens, transport, luchthavens etc..

Het wordt soms ook wel een 'debt-trap genoemd....en wie neemt er nu eigenlijk het risico????

En ja THB, Euro en GBP(!) maken hier deel vanuit, maar een zelf dragend land heeft dat normaliter niet nodig en het risico is beduidend lager
Het is goedkoop geld als je verwacht winst te gaan maken en de lening terug kan en wil betalen....
Voor een normaliter goed draaiende economie als sommige EU landen en Thailand kan een NPL een goedkope vorm van financiering zijn zonder je cashmiddelen aan te spreken...

Echter als het mis gaat kan het hele project of zelfs de kleine economie toegevoegd worden aan het Chinese Imperium.....
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: China en non performing loans.....

#3 Bericht door erik-kuijpers » zondag 06 september 2020, 06:19

Ja, duidelijk. Dank.

Plaats reactie

Terug naar “Nieuws”