eindelijk

Thailand gerelateerde nieuws- en krantenartikelen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Joep
Expat
Expat
Berichten: 1432
Lid geworden op: woensdag 31 oktober 2007, 07:28

eindelijk

#1 Bericht door Joep » donderdag 16 januari 2020, 08:42


Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: eindelijk

#2 Bericht door erik-kuijpers » donderdag 16 januari 2020, 09:27

JOHAN VAN LAARHOVEN OP WEG NAAR NL

Wat een buitengewoon goed nieuws! Ik hoop dat Tukta hem snel mag volgen. Het bezoek van Grapperhaus heeft de zaak kunnen versnellen en de ambtenarij in Thailand heeft snel gewerkt.

Ik neem aan dat Johan direct medisch wordt begeleid en dat binnenkort de rechter zal besluiten hem voorlopig in vrijheid te stellen in afwachting van zijn definitief vonnis. Ik denk dat hij naar NL normen lang genoeg heeft gezeten voor witwassen en definitief vrij komt.

Laat dit een les zijn voor anderen wereldwijd die hun brood verdienen met legale of gedoogde handel in drugs. Thailands wetten gaan over de grenzen heen; het in Thailand investeren van dit soort geld -waar dan ook verdiend- is in Thailand witwassen.

Joep
Expat
Expat
Berichten: 1432
Lid geworden op: woensdag 31 oktober 2007, 07:28

Re: eindelijk

#3 Bericht door Joep » donderdag 16 januari 2020, 09:45

Ik heb geen oordeel of mening over deze zaak, daar zijn andere mensen beter in.

Dit stuk is gekopieerd uit het AD, premium gedeelte.
Heb dit gekopieerd omdat velen de premium-artikelen niet kunnen lezen


Highway to hell: hoe Johan van Laarhoven (59) in de ‘Hel van Bangkok’ belandde

RECONSTRUCTIEPrecies vijf jaar zat Tilburger Johan van Laarhoven (59) gevangen in Thailand. De ‘Hel van Bangkok’,
noemde hij het. Justitie speelde een dubieuze rol in de aanloop naar zijn arrestatie. Vandaag raakte bekend dat Van Laarhoven eindelijk naar Nederland komt. Wat is er allemaal gebeurd? Een reconstructie.

René van der Lee 16-01-20, 09:10 Laatste update: 09:21 Bron: BD
Liefst negen microfoons steken in de lucht als een Thaise politiecommissaris op 23 juli 2014 vertelt over de actie waaraan hij zojuist leiding heeft gegeven. Op het terrein van The Phoenix Golf Course in badplaats Pattaya hebben zijn manschappen ’s morgens Johan van Laarhoven en zijn Thaise vrouw Tukta gearresteerd, die daar samen met hun twee jonge kinderen in een mooie villa wonen. De Thaise media zijn massaal aanwezig bij de inval, sommige tv-zenders zenden de politieactie rechtstreeks uit. Thaise kranten en nieuwssites noemen Van Laarhoven, oprichter van coffeeshopketen The Grass Company, een ‘Dutch drug gang leader’ (leider van een Nederlandse drugsbende) en een ‘Dutch dopedealer’ (Nederlandse drugsdealer).

Verder lezen...... en bron

Joep
Expat
Expat
Berichten: 1432
Lid geworden op: woensdag 31 oktober 2007, 07:28

Re: eindelijk

#4 Bericht door Joep » donderdag 16 januari 2020, 12:06

Telegraaf

Drugshandelaar Johan van Laarhoven keert vandaag dus terug in Nederland. Het eerste berichtje dat ik vanochtend kreeg, was van de moeder van de naar India ontvoerde Nederlandse peuter Insiya. „Het kan dus wel”, sms’te moeder Nadia. „Bemoeienis van de minister om een Nederlander uit het buitenland terug te halen.” Het is inderdaad schrijnend. Minister Grapperhaus (Justitie en Veiligheid) vloog vorig jaar speciaal naar Thailand om een drugshandelaar vrij te pleiten, maar Nadia moet hemel en aarde bewegen om minister Blok (Buitenlandse Zaken) zelfs maar te mogen spreken over haar met veel geweld ontvoerde dochtertje.

Verder lezen.... en bron

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: eindelijk

#5 Bericht door Jim » donderdag 16 januari 2020, 14:10

Ik heb er wel een mening over :mrgreen:

Het is te gek voor woorden dat hij vast is gezet in Thailand omdat hij in Nederland een coffeeshop had.

Stel dat je tijdens een vakantie in saoedi-arabië gearresteerd wordt voor witwassen van crimineel geld omdat je in Nederland een kroeg hebt gehad waar je alcohol hebt verkocht.

een drama is het
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: eindelijk

#6 Bericht door erik-kuijpers » donderdag 16 januari 2020, 14:49

Hij heeft in Thailand geld in onroerende zaken gebracht dat afkomstig is van drughandel. Dat is in Thailand een misdrijf. Inderdaad, een vreemde rechtsgang maar zo zit de Thaise wet in elkaar.

Maarre.... Als een drugsbaron uit Colombia naar NL komt met miljoenen en investeert in onroerende zaken, hoe handelt NL dan? Precies zo, denk ik.

De man had nooit naar Thailand moeten gaan. Maar dat is achteraf.

Gebruikersavatar
serpay
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2398
Lid geworden op: zaterdag 25 maart 2006, 19:19
Locatie: kleve en soms nang-rong

Re: eindelijk

#7 Bericht door serpay » donderdag 16 januari 2020, 18:18

hopelijk gaan er nu in Nederland kopjes rollen.
en dat nu eindelijk de aanstichters bestraft worden en ook eens een 5 jaar brommen mogen. maar dit zal de plebs wel niet goedvinden.
Alfisti rebeli

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: eindelijk

#8 Bericht door Jim » donderdag 16 januari 2020, 19:55

erik-kuijpers schreef: donderdag 16 januari 2020, 14:49 Hij heeft in Thailand geld in onroerende zaken gebracht dat afkomstig is van drughandel. Dat is in Thailand een misdrijf. Inderdaad, een vreemde rechtsgang maar zo zit de Thaise wet in elkaar.
Maar in Thailand is het "misdrijf" niet gepleegd.
Er worden in Amerika en Canada nu miljoenen (of is 't inmiddels miljarden) verdiend aan de daar legale handel in wiet.
Kunnen die mensen nu ook niet meer naar Thailand op vakantie?

Als hij echt iets fout heeft gedaan dan moet hij daar in Nederland ook nog voor vervolgd worden.
Maarre.... Als een drugsbaron uit Colombia naar NL komt met miljoenen en investeert in onroerende zaken, hoe handelt NL dan? Precies zo, denk ik.
Handel in harddrugs is in Colombia ook verboden, dus daar zie ik de logica nog wel van in.
De man had nooit naar Thailand moeten gaan. Maar dat is achteraf.
Dat zal vast vaak door z'n hoofd zijn gegaan de afgelopen 5 jaar.

Z'n vrouw zit nog vast geloof ik.
Ik vraag me af waarvoor.
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: eindelijk

#9 Bericht door erik-kuijpers » donderdag 16 januari 2020, 23:04

Het misdrijf hoeft daar niet te zijn gepleegd. Dat geldt ook voor pedozaken; als iemand in Thailand rotzooit met kinderen dan kan ie in NL worden veroordeeld - en in meer landen. Guantanamo zit vol met mensen die niets in de USA op hun geweten hebben. De leaks-affaire is ook niet in de USA gedaan en toch wil Ome Sam Assange en die andere hebben en zelfs de NL-er Gonggrijp als ik de naam goed heb.

Wat jouw vraag betreft: cannabis is legaal in een aantal landen en in VS staten. Ja, de mensen die daar geld mee verdienen kunnen niet naar Thailand. Dat is me wel duidelijk. Hum, dat wordt nog leuk: als dr Oetker in NL abortus heeft gedaan en euthanasie netjes volgens de regeltjes kan ie ook niet naar Thailand want die zijn daar verboden...... Zal ik ook Ierland noemen?

Rare wereld.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: eindelijk

#10 Bericht door RuudThai » vrijdag 17 januari 2020, 04:00

Goed dat hij uit die mensonterende, middeleeuwse en mensenrechten schendende Thaise gevangenis is.
Maar toch een paar kanttekeningen.
Na diverse aftrekregelingen blijft er nog 19 maanden effectieve celstraf over. Ik denk dat hij die moet uitzitten want anders loop je de kans dat landen als Thailand voortaan niet meer meewerken aan deze regeling.

Verder kan nu de rechtszaak tegen hem gaan beginnen waarin hij verdachte is voor witwassen van € 20 miljoen, belastingontduiking en lidmaatschap van een criminele organisatie. Daar is hij nog niet vanaf.

Voor mij mag de handel in softdrugs worden vrijgegeven, dan is uit de criminele sfeer en het zal waarschijnlijk de criminaliteit verminderen. Maar die andere zaken waarvan Van Laarhoven verdacht wordt blijven een misdaad.

Zijn vrouw blijft nog in de cel, het is onduidelijk of zij ook vervroegd daar uit komt. En of zij dan direct naar Nederland kan komen is ook onzeker. Misschien moet zij net als iedereen de vaste toelatingsprocedure volgen.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: eindelijk

#11 Bericht door erik-kuijpers » vrijdag 17 januari 2020, 07:41

Zij heeft in NL gewoond en volgens mij heeft zij dubbele nationaliteit.

Vrijgeven heeft in Canada niet tot succes geleid, las ik. De criminelen hebben cannabis gekweekt met een hogere waarde werkzame stof en er is niets veranderd.

Harm
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1391
Lid geworden op: zondag 05 augustus 2007, 22:13
Locatie: Almere / Korat

Re: eindelijk

#12 Bericht door Harm » vrijdag 17 januari 2020, 12:15

Ik erger me groen en geel zoals deze drugs crimineel als een super star wordt binnengehaald
Want laten we wel zijn het is een drugs baas die zijn geld op laten we zeggen minder elegante wijze bijeen heeft gesprokkeld.
ik wens niemand een verblijf in een Thaise cel toe want dat is op zijn zachts gezegd echt een hel op aarde.
Maar daar heeft hij wel wat voor moeten doen om daar te mogen verblijven.
En denk ook even aan het feit dat er een hele echte minister van justitie gepiepeld is ( voor het karretje van de crimineel gespannen) om hem vrij te krijgen en oh ja al die andere Nederlanders die daar terecht of onterecht zitten worden die nu ook op de super star wijze terug gehaald naar NL????
Nee daar hoor je niemand over,die blijven gewoon allemaal in de hel.
Tja die hadden geen meester zus of zo in hun bel boekje staan
Alleen omdat mijnheer en zijn familie rijk genoeg zijn om een hele stoet top advocaten te kunnen betalen is hij terug.
Voor mij is en blijft het gewoon een crimineel die zijn straf moet uitzitten en voor mij is hij ook nog eens geen heer (van stand :giggle: gelijk Olie B Bommel) want hij laat zijn vrouw gewoon achter in die hel die moet nog 6,5 jaar daar doorbrengen, Ik had hem hoger aangeslagen als hij had gezegd ik vrij mijn vrouw vrij en anders blijf ik.
De wind in je leven kan je niet veranderen, maar hoe je je zeilen zet, bepaal jezelf
leef je leven zo intens als maar mogelijk is, hierna ben je o zo lang dood.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: eindelijk

#13 Bericht door erik-kuijpers » vrijdag 17 januari 2020, 12:53

Volgens mij moet zij nog 1,5 jaar.

De extra aandacht komt door het gedrag van NL ambtenaren en het vernietigend rapport van de Nationale Ombudsman daarover. Van L is op een gouden schoteltje aan Thailand aangeboden en dat was niet terecht, oordeelt de Ombudsman. DAAROM ALLEEN trad de minister op. De Tweede Kamer dwong hem.

Wie kon verwachten dat Thailand drugsgeld, gedoogd verdiend in NL, als witwassen zou aanmerken? Dit is absoluut uniek. Er gaat wetgeving over de grens heen zoals voor pedo-zaken maar dit is ongekend. De andere NL-ers in Thailand zitten voor drugsmisdrijven, Van L zat voor witwassen. Dat is echt iets anders.

Iedereen weet het nu: met drugsgeld waar dan ook verdiend moet je niet in Thailand zijn. En wat dure advocaten betreft: in Thailand hebben al die dure jongens toch mooi niks klaargekregen. Zijn overbrenging naar NL staat in het verdrag en daar hebben de andere NL-ers ook recht op als een deel van hun straf er op zit.

De media-heisa hoort er tegenwoordig bij. Dat zag je wel aan de Aussi voetballer en de jongedame uit Saoedi-A. Als je dat in je voordeel kunt doen, waarom niet?

Van L heeft zijn lesje wel geleerd en ik zou het nog niet voor tig miljoen van hem willen overnemen....

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: eindelijk

#14 Bericht door driver » vrijdag 17 januari 2020, 13:37

Drugs crimineel die drugs verkocht in Nederland en in Thailand opgepakt is later voor witwassen blijkbaar.

1.Voor zover ik het weet was de persoon in kwesties legale coffeeshop houder in soft drugs.
Dus gedoogd in Nederland of heb ik dat fout?

2.Softdrugs is heel wat anders dan hard drugs zoals wit of bruin of xtc of crack oid.
Dat in Nederland verkopen is dus niet gedoogd en illigaal.

3. Grapperhaus heeft zijn nek niet uitgestoken voor een louche illegale dealer of importeur van hard drugs maar voor een Nederlander die in Thailand te grazen is genomen na een melding van drugsgeld witwassen daar vanuit Nederland.Dat was dus niet zo. Hij heeft wslijk zwart geld vanuit de legale coffeeshop weggesluisd. Dus terecht dat hij daar nu weg is.

4.De restant straf in Nederland uitzitten lijkt me terecht.

5. Zijn vrouw al dan niet terecht veroordeeld is even lastig mede omdat Thailand qua uitleveren vast schijnt te houden aan haar Thaise nationaliteit begreep ik. Ondanks haar dubbele nationaliteit kan ze met haar Thaise nationaliteit niet richting Nederland blijkbaar. Dat is wat ik gisteren meekreeg vlgs mij.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: eindelijk

#15 Bericht door RuudThai » vrijdag 17 januari 2020, 13:42

Als ik zo de nieuwsberichten van de laatste tijd bekijk heeft zijn vrouw een gevangenisstraf van 11 jaar en 4 maanden gekregen en daarvan heeft zij 5,5 jaar uitgezeten dus blijft er een jaar of 6 over.
Ook lees ik dat zij de Thaise nationaliteit heeft en wordt nergens gesproken over tevens de Nederlandse. Bovendien is haar Thaise nationaliteit in ieder geval de effectieve nationaliteit omdat zij hier woont en dus hoeft de Thaise justitie geen rekening te houden met een eventuele andere nationaliteit. Een mogelijke vrijlating zou dus puur een gunst zijn.

Als Van Laarhoven niet alle inkomsten uit zijn bedrijf heeft opgegeven, die vervolgens heeft witgewassen dan heeft hij de wet overtreden. Dus witwassen, belastingontduiking en samen met zijn vrouw en andere medewerkers een criminele organisatie runnen zijn allemaal zware misdaden waarvoor hij vervolgd dient te worden. Hij is dus gewoon een crimineel die zijn verdiende loon moet krijgen.

(Ik zie overigens net LuckyTv direct na DWDD en dat gaat ook over hem 😂)

Plaats reactie

Terug naar “Nieuws”