Thaise stranden te duur voor Europese reizigers

Thailand gerelateerde nieuws- en krantenartikelen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Thaise stranden te duur voor Europese reizigers

#1 Bericht door erik-kuijpers » zondag 17 november 2019, 13:38

Thailand is toe aan een wake-up call over zijn toerisme.

De doelstelling van 40 miljoen is door de afname uit Europa omlaag gesteld naar 39,8 miljoen, dus 200.000 mensen minder, maar in geld is de verschuiving naar toeristen uit China, India en andere landen aanzienlijk.

De cijfers van het eerste halfjaar van 2019 geven aan dat 5,65 miljoen bezoekende Chinezen goed waren voor 10 miljard dollar, en de 3,61 miljoen bezoekende Europeanen goed voor 8,5 miljard dollar. Een simpele rekensom geeft aan dat 'de Chinees' dan bijna 600 dollar per persoon minder verteert in Thailand.

En dat voelt de horeca; en die klaagt dus.

Thaise stranden vallen net zo duur uit als Europese

Daarvoor heeft men verklaringen. Nee, het ligt niet aan Thailand, of beter: het ligt nooit aan Thailand. Zo werkt dat in Thailand. Het is de Brexit, de koers van de baht, de handelsoorlog tussen Donald Trump en Xi Jinping, en meer.

Feit is dat mede door de wisselkoers een vijf sterren resort op een eiland als Koh Samui of Koh Phangan met zijn 500 dollar per nacht nu net zo duur is als de Europese landen rond de Middellandse zee, en stukken duurder is als vergelijkbare resorts in Turkije of Egypte. Ook resorts in de wintersportgebieden in de EU zijn in de zomer in geld concurrerend met de Thaise stranden.

Tel daarbij de kortere reistijd en dat verklaart voor een deel de terugloop van Europese toeristen. Maar kwade tongen zeggen beter te weten waarom de Thaise stranden minder aantrekkelijk lijken dan voorheen. Dan krijgen de Chinezen de schuld.....

De zero-dollar tours

Thaise stranden, Myanmarse cultuur, de Chinese toerist komt overal. Filmpjes duiken op over zich misdragende Chinese toeristen (alsof westerlingen daar ook geen raad mee weten....) en dan lees je de klachten over deze reisgroep. Zoals: ze geven nauwelijks uit, en als ze dat wel doen dan alleen aan landgenoten met een nering, ze dringen overal voor, en meer probleempjes...

Zoals de meningen in Thailand zijn zo ervaart men het ook in Myanmar. https://www.trefpuntazie.com/myanmar-on ... ro-budget/

Resorts en hotels gaan meer Chinezen boeken en dan schijnt de sfeer te veranderen, zegt de organisatie Asia365 die werkt vanuit Zwitserland. 'Some of the hotels have shifted their guest mix and sell a bigger percentage to the Chinese market. So the atmosphere in the hotel can change to the point where clients tell us they will not go back. This is a very important issue.'

Veel bezochte eilanden gaan hun aantrekkelijkheid verliezen. De hierboven genoemde verliezen hun glans door volle stranden en bouwwoede; nieuwe bestemmingen als de eilanden Khao Lak en Koh Kood zijn in opkomst en een bezoek waard. Maar ook daar schaadt overtoerisme en dan blijf je er voortaan weg.

Thailand is nu aan zet.

Hou het land aantrekkelijk voor toeristen, verwijder de knelpunten waaronder de verregaande registratie van buitenlanders en de boetes daarop, verlaag de corruptie die ondernemers toestaat toeristen financieel te benadelen en hou het land schoon. Dan heeft Thailand alles te bieden, ook voor de verwende westerling.

Bron:
The Thaiger en Skift Asia weekly.
Bewerkt door Erik Kuijpers.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Thaise stranden te duur voor Europese reizigers

#2 Bericht door jumbo » dinsdag 19 november 2019, 01:52

Hou het land aantrekkelijk voor toeristen, verwijder de knelpunten waaronder de verregaande registratie van buitenlanders en de boetes daarop, verlaag de corruptie die ondernemers toestaat toeristen financieel te benadelen en hou het land schoon. Dan heeft Thailand alles te bieden, ook voor de verwende westerling.
Ik snap niet goed wat de verregaande regsitratie van buitenlanders (long term visa) te maken heeft met toeristen??
Financieel benadelen laat je jezelf gebeuren, je zou als toerist je ticket en hotel vooraf moeten boeken, dan weet je wat je kwijt bent,
de 20 thb extra voor de som tam moet te 'behappen' zijn

200,000 mensen minder is nog geen 1%. Als ik zo zou kunnen budgeteren dan was ik koopman bij elke multinational
Tuurlijk staat de sterke THB en de Brexit eea in de weg voor euro toeristen, de US kan nog een tikkie verwachten
China gaat zijn productie markt verleggen, en grappig genoeg ook de VS en Thailand staat bovenaan de lijst...
dus de THB zal nog ietsje kunnen versterken en helemaal als Trump een 2e termijn ingaat en de Brexit doorbloedt zoals nu

Het euro effect heeft overigens ook zijn nadelen in de buurlanden....en of mensen echt financieel kiezen tussen Europese
en Aziatische stranden lijkt me geen motivatie
Het verblijf en drank/voedsel in Azie blijft goedkoper als Europa en het is de charme van een andere omgeving die zo trekt

De Chineze maken zichzelf door hun ongemanierdheid onwelkom, maar geld trekt. Over gasten uit India zijn ze althans in
Thailand ook niet al te lovend...maar daarvoor waren het de Russen.
Thaise toeristen industrie is als de Nederlandse Agrariers... er is altijd wel iets mis...
En dat is maar goed ook want anders zouden de prijzen echt de pan uitrijzen
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Thaise stranden te duur voor Europese reizigers

#3 Bericht door erik-kuijpers » dinsdag 19 november 2019, 07:50

De TM30 geldt ook voor mensen die toeristen onderdak geven. Voor het overige lijkt mij de angst alleen te zitten bij de 5* accommodaties. De berichten uit de twee bronnen zijn voor een ervaren reiziger als ik niet verontrustend maar zoals je weet, klagen is iets wat horeca snel doet. Ik vind die 200.000 mensen minder echt niet verontrustend.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Thaise stranden te duur voor Europese reizigers

#4 Bericht door jumbo » dinsdag 19 november 2019, 09:30

erik-kuijpers schreef: dinsdag 19 november 2019, 07:50 De TM30 geldt ook voor mensen die toeristen onderdak geven. Voor het overige lijkt mij de angst alleen te zitten bij de 5* accommodaties. De berichten uit de twee bronnen zijn voor een ervaren reiziger als ik niet verontrustend maar zoals je weet, klagen is iets wat horeca snel doet. Ik vind die 200.000 mensen minder echt niet verontrustend.
Het eerste is totaal geen controle op, immigratie op vliegvelden doet 3x niks met de TM30
Mijn gasten meld ik ook niet aan, de 'toerist' moet al bij toeval op een immigratie buro terecht komen om betrapt te worden
en dan is het nog steeds de aanbieder die een probleem heeft...

Ik mocht gister mijn visa non-o weer verlengen, daar werd duidelijk gevraagd over de tm30, duurde zeker een 20 minuten voor ze de informatie
gereed hadden....en er werd alleen gekeken naar mijn meest recente trip/tm6/arrival date
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Plaats reactie

Terug naar “Nieuws”