Nieuws/opinie. Geen 'Land of Smiles' voor moslims

Thailand gerelateerde nieuws- en krantenartikelen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3377
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Nieuws/opinie. Geen 'Land of Smiles' voor moslims

#1 Bericht door erik-kuijpers » dinsdag 24 september 2019, 22:23

.
Afbeelding
.
'They drew first blood'.

De woorden van Rambo aan zijn chef als verklaring van zijn optreden tegen de politie. Hij wordt in Alaska onreglementair behandeld en doet iets terug. Bloed als wraak voor bloed omdat rechten van verdachten worden geschonden.

Is het in Thailand beter dan in die film?

Zijn rechten van verdachten in Thailand gegarandeerd? Ook als je moslim bent?

Wetboeken zijn mooi en inkt is geduldig; ook woorden van de leiding ontkennen iedere onjuiste behandeling.

'Hij is gewoon flauwgevallen' is het antwoord van de premier als een man, Abdulloh, die wordt genoemd in verband met aanslagen in het zuiden van Thailand, waar in 15 jaar al 7.000 mensen zijn gedood, na 35 dagen coma sterft in een ziekenhuis. 'Gezwollen hersens', hersenoedeem, is het enige dat artsen kunnen vinden, klaarblijkelijk 'spontaan' ontstaan in de eerste uren van ondervraging van een man die niet eens verdachte was.

Het vermoeden bestaat dat meneer zuurstof is onthouden tijdens de ondervraging. Dat laat geen zichtbare sporen na.

Over rechten van verdachten: wordt er gemarteld?

In 2016 publiceert Amnesty International een rapport onder de naam 'Make Him Speak by Tomorrow: Torture and Other Ill-treatment in Thailand'.

Thailand heeft weliswaar wetgeving die gelast verdachten binnen 48 uur voor een rechter te brengen en bepaalt dat verdachten recht hebben op een advocaat, maar de huidige regering -en daarvoor de leiding na de staatsgreep- heeft andere regels ingevoerd waaronder in de Martial Law Act 1914.

Militairen hebben nu het recht iedereen vast te houden en te ondervragen buiten politiecel en gevangenis waardoor alle controle op het naleven van de rechten van verdachten ontbreekt. En uit die detenties komt een reeks klachten over marteling.

In 2016 komen 54 klachten naar buiten onder meer over marteling met plastic zakken waarin mensen dreigen te stikken. Op deze wijze is mogelijk ook Abdulloh Esormusor direct na zijn arrestatie zo mishandeld dat hij stierf.

Een slachtoffer, Ismael Teh, tegen de organisatie Front Line Defenders over zijn arrestatie in 2009: 'Ik werd bewerkt met elektrische stroom. Daarna werd ik naakt achtergelaten in een koude kamer en kreeg ik water over mijn hoofd. Ik werd gedwongen te bekennen maar deed dat niet.'

Er zijn veel beschuldigingen van marteling tegen het leger, en ook over een dode rekruut, maar in de afgelopen jaren is geen enkele militair voor de rechter verschenen.
.
Afbeelding
.
Nu worden moslims extra geviseerd

Een website ziet overeenkomsten met wat in Europa gebeurde in de jaren 1940-45; het stigmatiseren van een bevolkingsgroep. Toen joden, nu moslims.

Moslims vormen Thailands grootste minderheid en hun aandeel in de Thaise samenleving groeit langzaam. In bovenstaande grafiek is te zien dat naar verwachting van het jaar 2010 tot in het jaar 2050 het percentage boeddhisten afneemt met 3,1 procent, en het aantal moslims toeneemt met een vergelijkbaar percentage.

Een speciaal bureau van de Thaise regering laat een missive uitgaan naar Thaise universiteiten om 'zekere activiteiten' van hun moslimstudenten in de gaten te houden en te rapporteren. 'Om redenen van nationale veiligheid'.

De reactie van de overheid op moslimstudenten is zo vreemd dat een voormalig lid van de Human Rights Commission van Thailand aan de bel trekt.

(Nu is die commissie een tandeloze tijger geworden onder de huidige regering; zie navolgende bijdrage: https://www.trefpuntazie.com/thailand-h ... -angkhana/ )

Mevrouw Angkhana Neelapajit, 67 jaar, vrouw van de in 2004 spoorloos verdwenen mensenrechtenadvocaat Somchai en voormalig lid van de Human Rights Commission van Thailand, publiceert de brief die de Royal Thai Police aan universiteiten heeft gezonden.

De universiteiten moeten aan de politie doorgeven de aantallen, plaats van afkomst, hun verwantschap en 'other information' over wat wordt genoemd 'moslim-organised student groups'. Dit is zo ruim geformuleerd dat het naar haar mening onrechtmatige inmenging is en tevens discriminatie op basis van religie.

Welnee, is het verweer van de overheid, dit is een routinematige update van onze databases. De eerste minister: 'Er zijn geen rechten geschonden. We kunnen niets in de gaten houden als we geen data hebben. En als je niets op je geweten hebt en niets illegaals wilt doen hoef je je toch geen zorgen te maken?'

Over rechten van verdachten gesproken! Je krijgt Big Bro al achter je aan voordat je naast het potje kunt plassen......Deze jonge moslims lijken nu al gebrandmerkt voor de rest van hun leven; ze krijgen geen ster op de jas maar wel een sterretje in de Big Bro computers.

Het past in het beeld.....

China voert een hetze tegen iedere religie maar vooral tegen moslims. India is bezig met een register van 'illegalen', door een politicus ook al 'termieten' genoemd, en dat zijn in hoofdzaak moslims. Myanmar staat nog vers in ons geheugen. In het zuiden van Thailand lijken misdrijven tegen moslims onbestraft te blijven.

ISIS en Al Qaida zitten al in Bangladesh en zijn sneller in Thailand dan je denkt; dat schrijft The Nation al op 18 april 2018 als het de vice-eerste minister Prawit aanhaalt:

'There could be an attempt to come to Thailand but we are ready to defend ourselves. Like in other countries, they might try to set up a branch in Thailand but we can prevent that.' Aldus minister Prawit in 2018.

'They drew first blood'. Dat roept om een reactie; je oogst wat je zaait. En dat kan een einde maken aan de 'smiles' waar Thailand zo bekend om is.

Bronnen:
The Asian Post; https://tinyurl.com/y6hr9ld8
The Asian Post; https://tinyurl.com/y4ej3lqe
Al Jazeera; https://tinyurl.com/y286hv23
The Nation over ISIS in Thailand; https://tinyurl.com/y6eygtx3

Foto's en prenten
Vrouwe Justitia, Ilshofen, Baden-Württemberg; wikimedia, 73223906.
Groei vd moslimbevolking Thailand; source The Asian Post and Pew Research centre.

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Nieuws/opinie. Geen 'Land of Smiles' voor moslims

#2 Bericht door Gardensafari » woensdag 25 september 2019, 01:30

Normaliter bewonder ik jouw bijdragen, maar nu niet.
Voordat je dit soort onzin opschrijft, moet je de koran lezen. Helemaal.
En dan weet je waar je aan toe bent.
Het is een onverdraagzaam, haatdragend boek, van begin tot eind.
De Bijbel is al erg, maar dit is de overtreffende trap.
Deze idioot hoort volgens mij achter de tralies te zitten, maar helaas: de vrijheid van godsdienst zal dat wel verbieden.
Onmenselijkheid kan daarmee worden vergoelijkt.
https://twitter.com/denieuwemaanntr/sta ... 4517492737
De islam, net als het christendom, beide met hun "zendingsdrang", deugen niet.
Van alle grondrechten voor mensen hoort de godsdienstvrijheid op de allerlaatste plaats te staan, als hij er al in thuishoort.

Zo ben ik ook een groot voorstander van het nikaabverbod.
Niet uit godsdienstig oogpunt en zelfs niet uit het oogpunt van veiligheid.
Ik vind het ding ontmenselijkend.
Als ik op straat iemand tegenkom wil ik weten wie het is.
En misschien er zelfs mee praten.
Maar dat doe je niet met een nikaabdraagster, want je kunt de reactie niet peilen: er is geen enkele vorm van intermenselijk contact.
Ik erger me een beetje aan de hoofddoek of de keppel, maar gewoon menselijk contact blijft mogelijk. Zo niet bij de nikaab.

Sorry dat ik wat fel wordt, maar heel veel mensen hebben een mening over de koran, terwijl maar heel weinig mensen hem gelezen hebben.
Het is een heel naar boek.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3377
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Nieuws/opinie. Geen 'Land of Smiles' voor moslims

#3 Bericht door erik-kuijpers » woensdag 25 september 2019, 02:45

Hans, dit is het Thailandforum en mijn bijdrage staat onder nieuws, niet onder cultuur of religie.

Ik breng het nieuws uit 2 internationale agentschappen waarvan een grote. Dat nieuws is dat Thailand de eigen grondwet en verdragen aan de laars lapt wat rechten van verdachten betreft. Dat is nieuws; regels zijn regels, welke bevolkingsgroep het ook betreft of treft. Helaas haalt dit nieuws niet de Thaise media of het moet Khaosod English zijn, het enige Thaise medium dat nog niet 100% gecensureerd wordt.

Vervang in bovenstaand artikel Thailand door Pakistan of Laos en moslims door christenen en je krijgt exact wat ik wil brengen: nieuws. Dat staat echter niet hier want andere landen zijn hier geen item; dat staat in een ander medium waar ik schrijf.

Je hebt denk ik niet begrepen dat mijn artikel over nieuws gaat en over de grondrechten in de Thaise wetgeving. Over religie laat ik me niet uit want ik heb er geen.......

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Nieuws/opinie. Geen 'Land of Smiles' voor moslims

#4 Bericht door wanadee » woensdag 25 september 2019, 06:26

Gardensafari schreef: woensdag 25 september 2019, 01:30

Sorry dat ik wat fel wordt, maar heel veel mensen hebben een mening over de koran, terwijl maar heel weinig mensen hem gelezen hebben.
Het is een heel naar boek.
Ik heb de koran ook gelezen een jaar of 10 terug, alleen om er achter te komen of alles echt zo erg was als men beweerde of dat het zwaar overdreven was. Maar het was erger dan ik verwachtte. Al bij het tweede hoofdstuk wist ik dat de kritiek allemaal terecht was, heb het nog wel uitgelezen maar dat was allemaal meer van hetzelfde.
In de bijbel staan ook rare teksten maar in de loop der eeuwen heeft men de uitleg daarvan aangepast aan onze beschaving, met de koran lijkt het wel of ze nog in de tijd van mohammed leven.
Overigens ben ik niet godsdienstig, allemaal onzin. Er zijn heel veel sektes geweest en een paar hebben het overleefd omdat hun leiders een goeie babbel hadden. :crazy:

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuws/opinie. Geen 'Land of Smiles' voor moslims

#5 Bericht door ron » woensdag 25 september 2019, 09:36

"Gretchen" uit het andere draadje houdt er waarschijnlijk geen rekening mee dat er andere gevaren dreigen
die het lot van de wereld zullen gaan bepalen.
Tegen die tijd maakt een ijsbergje meer of minder weinig uit,en zullen de meeste koppen al gerold hebben......
Ieder werelddeel is dan al vergiftigd door haatpredikers die de heidenen ter dood veroordelen.
Dan zullen er nog weinig landen zijn die nog niet door de Islam veroverd zijn,
terwijl de vijand al generaties lang binnen de grenzen verblijft en Thailand zal daar echt geen uitzondering in zijn.

Kan wel eens een lang draadje worden,alhoewel het door Erik alleen maar als nieuwsartikel geplaatst is.
Is altijd een gewild(ers) onderwerp,denk maar aan het topic islam/westerse democratie.

Afbeelding
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Nieuws/opinie. Geen 'Land of Smiles' voor moslims

#6 Bericht door wanadee » woensdag 25 september 2019, 09:49

Zal wel weer sneuvelen onder de rode knop :neus:

Joep
Expat
Expat
Berichten: 1434
Lid geworden op: woensdag 31 oktober 2007, 07:28

Re: Nieuws/opinie. Geen 'Land of Smiles' voor moslims

#7 Bericht door Joep » woensdag 25 september 2019, 10:03

Niet als we het met z'n alle netjes houden en met argumenten en bronnen komen ipv onderbuik gevoelens uit te spreken.

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Nieuws/opinie. Geen 'Land of Smiles' voor moslims

#8 Bericht door wanadee » woensdag 25 september 2019, 10:06

Joep schreef: woensdag 25 september 2019, 10:03 Niet als we het met z'n alle netjes houden en met argumenten en bronnen komen ipv onderbuik gevoelens uit te spreken.
Dat doen we toch altijd :angel: :angel:

Joep
Expat
Expat
Berichten: 1434
Lid geworden op: woensdag 31 oktober 2007, 07:28

Re: Nieuws/opinie. Geen 'Land of Smiles' voor moslims

#9 Bericht door Joep » woensdag 25 september 2019, 10:09

Jij wel :cheesy: :cheesy:

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Nieuws/opinie. Geen 'Land of Smiles' voor moslims

#10 Bericht door wanadee » woensdag 25 september 2019, 10:27

Joep schreef: woensdag 25 september 2019, 10:09 Jij wel :cheesy: :cheesy:
:worshippy: :worshippy:

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Nieuws/opinie. Geen 'Land of Smiles' voor moslims

#11 Bericht door printen44 » woensdag 25 september 2019, 10:39

Wel interessant, Erik plaatst een nieuwsbericht en meteen is er commentaar. Niet op het nieuwsbericht als zodanig, maar over de Islam. Prima, dat er commentaar is op de islam, maar daar gaat het in principe niet over in het bericht, dat Erik plaatst. Dus niet de boodschap, het nieuwsbericht, maar op de boodschapper, word commentaar geleverd. Als men commentaar wilt geven, prima, maar dan wel op het nieuwsbericht.

Geef dus commentaar op hoe Thailand omgaat met zijn onderdanen, die de Islam als godsdienst heeft. Positief of negatief en onderbouw je commentaar. Want daar gaat het nieuwbericht over.

En wat ik van het nieuwsbericht vind, het geeft aan dat Thailand lak heeft aan vrijheden, die ze wel propageert, maar die niet in de praktijk uitvoert. Net zoals in haar buurlanden, maar dan in omgekeerde volgorde. In principe, niks nieuws onder de zon.

Marx schreef al: "Godsdienst is het opium voor het volk". En die woorden zijn nog altijd een waarheid als een koe. Dus mag je zeker de vraag stellen, welke godsdienst heeft geen bloed aan haar handen. Zelf de oermens, die het vuur aanbad, sloeg zijn medemens de hersens in, om het vuur van die medemens te pakken te krijgen.

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2892
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Nieuws/opinie. Geen 'Land of Smiles' voor moslims

#12 Bericht door wpdl » woensdag 25 september 2019, 10:48

Je hebt denk ik niet begrepen dat mijn artikel over nieuws gaat en over de grondrechten in de Thaise wetgeving. Over religie laat ik me niet uit want ik heb er geen.......
Deze opmerking van opsteller klopt natuurlijk als een zwerende vinger zeer zeker het eerste gedeelte het laatste stukje heb ik met regelmaat mijn bedenkingen over.
Zwaar politiek beladen onderwerpen die binnen de kortste keren felle tegenstellingen oproepen bij leden wat een klein kind nog wel kan verzinnen.
Je 'oude vriend' Lowy is daar dan wel weer duidelijk in geen politiek op de site/blog
Hoort hier niet dit soort 'nieuws' in mijn gedachte gang misschien op nog een andere medium waar je zo tussen neus en lippen ook maar weer even naar verwijst.
Onderwerpen voor toerist en long stayers trekken schijnbaar niet voldoende aandacht voor de opsteller.
En wederom fantasievolle vergelijken met filmhelden gele sterren.
Stemmingmakerij over tegenstellingen in religie en gebrekkige democratie.
Thailand “The Land of Smiles" was ik vele jaren terug al achter dat dat een grapje is.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3377
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Nieuws/opinie. Geen 'Land of Smiles' voor moslims

#13 Bericht door erik-kuijpers » woensdag 25 september 2019, 11:01

Commentaar werd verwacht op de naleving van wetten door Thailand. Ik had opmerkingen verwacht van 'dat doet Thailand niet...' maar die zie ik hier nog niet staan.

Willem, over jouw opmerking, het praathuis staat vol met kreten over het zwaarbeladen onderwerp religie. Maar daar hoor ik niemand over...... Zoiets heet meten met twee maten.

Over verwijzingen naar een ander medium heb ik in februari al afspraken gemaakt met Chang en Loempia. En jouw laatste zin, wel, je bevestigt mijn nieuwsbericht!
Laatst gewijzigd door erik-kuijpers op woensdag 25 september 2019, 12:49, 1 keer totaal gewijzigd.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Nieuws/opinie. Geen 'Land of Smiles' voor moslims

#14 Bericht door driver » woensdag 25 september 2019, 13:06

Geloven is de oorzaak van alle oorlogen her en der. Dat was met de kruistochten al zo en nu nog steeds. Stom onderwerp waar men nooit uitkomt.

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2892
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Nieuws/opinie. Geen 'Land of Smiles' voor moslims

#15 Bericht door wpdl » woensdag 25 september 2019, 13:43

Willem, over jouw opmerking, het praathuis staat vol met kreten over het zwaarbeladen onderwerp religie. Maar daar hoor ik niemand over...... Zoiets heet meten met twee maten.
Van mij mogen al die onderwerpen waar men jaren achter elkaar hun dagelijkse beslommeringen en frustraties en een stukje geluk plempt de vuilnisbak in gooien dat klopt.
Ik meet niet met twee maten wat dat betreft.
Uiteraard is het spreekwoord 'waar je mee omgaat raak je mee besmet' ook in thailand van toepassing dus ja ik reageer er ook wel eens op.
Nog steeds alle kans dan om het te vermelden Thailand gerelateerd of het Thuisland maar de GTST, dagboek van een herdershond en dat soort onzin hoort hier niet.
Politiek of verweven met geloof ach als het de buitenlanders 'raakt' logisch maar beperkt tenslotte ben en blijf je buitenlander.
Accepteer de zin en de onzin in dit land zo niet moet je al dan niet na lange tijd je conclusie trekken.

Plaats reactie

Terug naar “Nieuws”