Regio. Wat betekent het handelsverdrag EU-Vietnam voor Thailand?

Thailand gerelateerde nieuws- en krantenartikelen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Regio. Wat betekent het handelsverdrag EU-Vietnam voor Thailand?

#1 Bericht door erik-kuijpers » zondag 07 juli 2019, 14:53

.
Afbeelding
.
(Foto: logo Laem Chabang)
.
Voor de Thaise export betekent dit niet veel goeds, vreest men....

De Thaise export staat onder druk door de koers van de nationale munt, de baht. Met de euro kun je nu minder Thaise producten kopen dan vroeger, en als je uit Thailand importeert naar de EU komen er invoerheffingen op. Thailand heeft nog geen handelsverdrag met de EU.

De verdragen tussen de EU en Vietnam

Regiobuur Vietnam daarentegen wel; sinds 30 juni 2019 hebben de EU en Vietnam een Free Trade Agreement (EVFTA) en een EU-Vietnam Investment Protection Agreement (EVIPA).

De EVFTA verlaagt de invoerheffingen wederzijds; van 71 procent van alle Vietnamese producten worden de heffingen direct verlaagd, voor de andere 29 procent vindt dat plaats in 7 jaar. Voor de handel in omgekeerde richting zijn vergelijkbare regelingen afgesproken. En de EVIPA bepaalt dat de EU Vietnam gaat bijstaan in het ontwikkelen van investeringen en het opleggen van eenduidige regels bij het aantrekken van buitenlandse investeringen.

Dit betekent dat Vietnam nu veel gemakkelijker toegang heeft tot de Europese markt en de voorsprong die het al had op de Thaise export door de lagere lonen kan uitbouwen. De lonen liggen in Vietnam rond de 40 procent lager dan in Thailand.

Gaan Thaise producenten de wijk nemen naar Vietnam?

De Thaise overheid observeert middels haar Trade Policy and Strategy Office de ontwikkelingen voor Thailand met zorg. De grootste risico's lopen de Thaise export van automobielen, computers en elektronica. Maar vooral auto-onderdelen!

Vietnam wil de productie en assemblage van auto's sterk bevorderen en heeft per decreet invoer van afgemonteerde auto's extra belast; daarentegen wordt de invoer van onderdelen bevorderd, uiteraard om de eigen industrie een 'boost' te geven en de werkgelegenheid te bevorderen.

De Thaise overheid doet er een schepje bovenop; de directeur-generaal van het Trade Policy and Strategy Office zegt zelf 'Automotive suppliers in Thailand should prepare for many car makers to relocate manufacturing facilities to Vietnam'.

En nu Vietnam de hogere productie blijkt aan te kunnen ondanks de enorme instroom van Chinese bedrijven vanwege Trump's handelsoorlog loopt ook de Thaise productie van computers en elektronica gevaar. Door de lagere lonen in Vietnam geldt dit ook voor de Thaise productie van textiel en kleding, blingbling en visconserven.

Maar het bureau houdt het in de gaten, zegt mevrouw de directeur-generaal. En bovendien moet Thailand 'hoger opgeleide arbeiders hebben en hoogstaande techniek en innovaties gebruiken om producten van hogere kwaliteit te maken om zo concurrerend te blijven'.

En de plannen voor een verdrag met de EU?

Thailand hoopt met de EU te gaan praten over een verdrag; de EU heeft belangstelling getoond voor Thaise medicijnen, auto's en alcoholhoudende dranken.

Maar vooralsnog heeft Vietnam de buit binnen.......

Bron:
Bangkok Post nr 1707886
Foto's en prenten
Logo Laem Chabang haven; wikipedia, 67866544.

Plaats reactie

Terug naar “Nieuws”