Pensioenkorting?

Thailand gerelateerde nieuws- en krantenartikelen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Pensioenkorting?

#31 Bericht door printen44 » maandag 10 juni 2019, 11:00

Ik mag ook stemmen. En ik stem voor het pensioenakkoord.

De reden dat ik voor stem, is dat er eindelijk structuur in het pensioenstelstel komt. Het was aan verandering toe. De AOW-leeftijd wordt langzamer verhoogd, zware beroepen worden ontzien en onzekerheid over AOW is voorbij.

Er word altijd met gemiddelde gerekend. In 1957, het begin van de AOW, ging men gemiddeld op 17-jarige leeftijd voltijds werken en werd men gemiddeld 73 jaar oud. de mannelijke bevolking dan, want alleen de man kreeg AOW.
De gemiddelde aantal jaren dat men AOW kreeg, was ruim zeven jaar.

Nu zijn die verhoudingen totaal anders. Men leeft langer, men gaat op oudere leeftijd een voltijdsbaan aan en vrouwen hebben recht op AOW. Volkomen terecht.


Al in de jaren negentig was bekend dat de AOW op de, toen huidige basis, niet te handhaven was. Maar aan de AOW rommellen was politieke zelfmoord plegen. Er waren twee zaken dat, politiek gezien, zo vast als een huis stonden. Namelijk de AOW en de hypotheekrenteaftrek. Het CDA was de eerste die de AOW ter discussie stelden en werd meteen in verkiezingen afgestraft. De AOW was een heilig huisje. Dat er steeds meer geld geleend moest worden om dioe AOW te kunnen betalen, was geen argument. Ik was in midden in de jaren negentig bij een symposium over de AOW en de toenmalige Staatssecretaris van Financien was toen al van mening dat de AOW op de toen huidige basis niet meer te betalen was. Het symposium was voor Ondernemingsraadsleden en die waren vrijwel toen allemaal van mening dat dat het niet zo vaart zou lopen.


Het Nederlandse pensioenstelsel is een van de beste ter wereld. Door de lage rente kwam er behoorlijk wat druk te staan op de dekkingsgraad. Gevolg was, dat de pensioenen niet verhoogd konden worden, vanwege te lage dekkingsgraad. Het is bijna niet te begrijpen dat de Pensioenfondsen veel meer geld hebben dan acht jaar geleden en dat in die periode de pensioenen niet verhoogd werden. Door dit pensioenakkord, wordt de dekkingsgraad anders berekend en worden verhogingen eerder toegepast. Maar aan de andere kant, is het ook wel zo dat kortingen op pensioenen ook eerder kunnen plaatsvinden als de dekkingsgraad daalt. Een beetje risico wel. maar verdedigbaar

Een pluspunt is ook dat jongeren, die altijd teveel pensioenpremie betaalde, nu meer voor hun eigen pensioen betalen. Dat gaat wat ten kosten van de oudere werknemer, maar het is wel eerlijker. Pensoenvoorzieningen kun je niet bij elke waan veranderen. Pensioenvoorzieningen zijn voor de hele lange termijn. En ik vind dat dit pensioenakkoord, voor zowel bedrijfspensioenen als de AOW, een goede regeling is voor de lange termijn. Men heeft duidelijkheid, men weet wat er in de komende jaren gaat gebeuren. Iedereen, werknemers, werkgevers en de overheid hebben water bij de wijn gedaan en er is een goed verdedigbaar pensioenakkoord uit de bus gerold.

Ik hoop dat de leden van de vakbond, die mogen stemmen, goed nadenken over de gevolgen, als dit akkoord niet doorgaat. Men zal spijt als haren op het hoofd krijgen.

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Pensioenkorting?

#32 Bericht door stevenl » maandag 10 juni 2019, 11:23

printen44 schreef: maandag 10 juni 2019, 11:00 Ik mag ook stemmen. En ik stem voor het pensioenakkoord.

De reden dat ik voor stem, is dat er eindelijk structuur in het pensioenstelstel komt. Het was aan verandering toe. De AOW-leeftijd wordt langzamer verhoogd, zware beroepen worden ontzien en onzekerheid over AOW is voorbij.

Er word altijd met gemiddelde gerekend. In 1957, het begin van de AOW, ging men gemiddeld op 17-jarige leeftijd voltijds werken en werd men gemiddeld 73 jaar oud. de mannelijke bevolking dan, want alleen de man kreeg AOW.
De gemiddelde aantal jaren dat men AOW kreeg, was ruim zeven jaar.

Nu zijn die verhoudingen totaal anders. Men leeft langer, men gaat op oudere leeftijd een voltijdsbaan aan en vrouwen hebben recht op AOW. Volkomen terecht.


Al in de jaren negentig was bekend dat de AOW op de, toen huidige basis, niet te handhaven was. Maar aan de AOW rommellen was politieke zelfmoord plegen. Er waren twee zaken dat, politiek gezien, zo vast als een huis stonden. Namelijk de AOW en de hypotheekrenteaftrek. Het CDA was de eerste die de AOW ter discussie stelden en werd meteen in verkiezingen afgestraft. De AOW was een heilig huisje. Dat er steeds meer geld geleend moest worden om dioe AOW te kunnen betalen, was geen argument. Ik was in midden in de jaren negentig bij een symposium over de AOW en de toenmalige Staatssecretaris van Financien was toen al van mening dat de AOW op de toen huidige basis niet meer te betalen was. Het symposium was voor Ondernemingsraadsleden en die waren vrijwel toen allemaal van mening dat dat het niet zo vaart zou lopen.


Het Nederlandse pensioenstelsel is een van de beste ter wereld. Door de lage rente kwam er behoorlijk wat druk te staan op de dekkingsgraad. Gevolg was, dat de pensioenen niet verhoogd konden worden, vanwege te lage dekkingsgraad. Het is bijna niet te begrijpen dat de Pensioenfondsen veel meer geld hebben dan acht jaar geleden en dat in die periode de pensioenen niet verhoogd werden. Door dit pensioenakkord, wordt de dekkingsgraad anders berekend en worden verhogingen eerder toegepast. Maar aan de andere kant, is het ook wel zo dat kortingen op pensioenen ook eerder kunnen plaatsvinden als de dekkingsgraad daalt. Een beetje risico wel. maar verdedigbaar

Een pluspunt is ook dat jongeren, die altijd teveel pensioenpremie betaalde, nu meer voor hun eigen pensioen betalen. Dat gaat wat ten kosten van de oudere werknemer, maar het is wel eerlijker. Pensoenvoorzieningen kun je niet bij elke waan veranderen. Pensioenvoorzieningen zijn voor de hele lange termijn. En ik vind dat dit pensioenakkoord, voor zowel bedrijfspensioenen als de AOW, een goede regeling is voor de lange termijn. Men heeft duidelijkheid, men weet wat er in de komende jaren gaat gebeuren. Iedereen, werknemers, werkgevers en de overheid hebben water bij de wijn gedaan en er is een goed verdedigbaar pensioenakkoord uit de bus gerold.

Ik hoop dat de leden van de vakbond, die mogen stemmen, goed nadenken over de gevolgen, als dit akkoord niet doorgaat. Men zal spijt als haren op het hoofd krijgen.
Goed gesproken.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Pensioenkorting?

#33 Bericht door driver » maandag 10 juni 2019, 11:27

Het is allemaal persoonlijk qua stemmen lijkt me. Zit je nu in de hoek waar alsnog klappen vallen zul je sneller tegen stemmen.
Het Zpp verhaal inclusief verplicht verzekeren zal ook veel mensen niet echt bevallen evenals de groep Wao om ze even zo te noemen.

De ene groep wordt verplicht zich te verzekeren terwijl ze dat misschien niet willen of kunnen of worden voor veel dingen uitgesloten als ze iets krijgen en de andere groep is gebaat bij een hogere aow leeftijd qua aow uitbetaald krijgen.

Dan is Voor stemmen alleen iets uit sociaal oogpunt naar anderen toe omdat ze er zelf niet echt beter van worden


En dat sociale naar anderen toe is op dit punt niet echt aan mij besteedt want anderen zijn dat namelijk ook nooit naar mij toe geweest.
Ieder voor zich is het wat ik geleerd heb de afgelopen jaren.

Maar ik denk dat de voor stemmers de overhand krijgen.

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: Pensioenkorting?

#34 Bericht door pjotter » maandag 10 juni 2019, 12:07

Wat printen zegt "Al in de jaren negentig was bekend dat de AOW op de, toen huidige basis, niet te handhaven was" klopt, alleen is het wel jammer dat men toen in al die jaren van 'hoogconjuctuur' het omslagstelsel van de AOW (Werkenden betalen voor de AOW van gepensioneerden) niet wat omgebogen heeft, naar betalen, of potje opbouwen voor jezelf.
Dan hoeven jongeren, in deze toch wat harder wordende maatschappij, ook niet meer te zeggen 'wij betalen voor de gepensioneerden'. Maar ja, gedane zaken nemen geen keer.

Wat printen zegt "Pensoenvoorzieningen kun je niet bij elke waan veranderen." geldt wat mij betreft dan voornamelijk over de AOW. Mijn bedrijfspensioen was de laatste 12-14 jaar 'tig' keer aangepast; eindloonregeling, middenloon regeling, opbouw vanaf 60, (was bij ons vanaf een bepaalde functiegroep mogenlijk. Wel meer dan de dubbele premie toen) opbouw vanaf 62,5, opbouw vanaf 65, opbouw vanaf 67 en net voordat ik met pensioen ging (en nu dus nog steeds) opbouw vanaf 68 !! Daar kwamen links en rechts nog wat aanpassingen bij waar het pensioenfonds ook niets aan kon doen door wetswijzigingen als dekkingsgraad aanpassingen.

Waar ik me nog steeds wat aan erger is dat zoveel media, mensen op het verkeerde been te zetten door AOW en bedrijfspensioenen door elkaar te halen. Regeltjes als "Wanneer MAG u met pensioen" en zo i.p.v. wanneer krijgt u uw AOW uitkering. Of word ik nu al een oude mopperpot, ha ha. :crazy:

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Pensioenkorting?

#35 Bericht door driver » maandag 10 juni 2019, 12:43

pjotter.. Dat Aow en pensioen twee aparte dingen zijn snappen veel mensen niet eens. ;)
Dat hele pensioen gebeuren staat qua opbouw los van de Aow maar veel mensen die ik spreek weten dat niet eens of hebben zich er nog nooit in verdiept.
Laatst gewijzigd door driver op maandag 10 juni 2019, 13:40, 1 keer totaal gewijzigd.

jomel17
Expat
Expat
Berichten: 1560
Lid geworden op: zondag 26 november 2006, 18:13
Locatie: Khon Kaen

Re: Pensioenkorting?

#36 Bericht door jomel17 » maandag 10 juni 2019, 13:05

Ik ben CNV lid en kreeg vandaag per email een link om te stemmen.
Persoonlijk vind ik dat de rekenrente losgelaten moet worden want daardoor moeten de fondsen te veel geld in reserve houden.
Kunnen ze beter gebruiken om weer eens te indexeren
หลงรัก

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: Pensioenkorting?

#37 Bericht door pjotter » maandag 10 juni 2019, 13:51

Klopt helemaal, dat veel mensen dat niet weten.

Dat mensen zich er niet in verdiepen is logisch lijkt me tot een jaartje of 50. Daarna zouden ook bedrijven eens wat meer druk uit moeten oefenen op het controleren ervan. Maar ja, een stukje eigen verantwoording komt daar ook bij kijken. En als men het niet begrijpt, zijn er genoeg mensen of instanties die het uit kunnen leggen in 'jip en janneke taal'.

Ai, jammer te horen dat je geen bedrijfspensioen hebt opgebouwd. Als ik in Nederland was gebleven en ik dus ook vervroegd pensioen had gekregen, MOCHT ik volgens dat regelement zelfs niet werken (tot AOW leeftijd).

Met de huizen prijzen zit je weer goed in NL heb ik wel gelezen.
Helaas heb ik mijn huis, na bijna 3 jaar te koop hebben gestaan, op het dieptepunt zo'n beetje, verkocht :cry: Gelukkig nog wel een redelijke overwaarde.
Tja, je hebt geen glazen bol voor zoiets en ik wilde per se stoppen met werken en naar Thailand verhuizen. Maar geen spijt ! :thumbsup: en verveel me (nog ? :?: ) niet.

Groetjes !
driver schreef: maandag 10 juni 2019, 12:43 pjotter.. Dat Aow en pensioen twee aparte dingen zijn snappen veel mensen niet eens. ;)
Dat hele pensioen gebeuren staat qua opbouw los van de Aow maar veel mensen die ik spreek weten dat niet eens of hebben zich er nog nooit in verdiept.
Dat laatste dus pensioen opbouw heb ik niet dus voor mij is alleen het Aow gebeuren van toepassing.
Voor mij als ik het haal rond de 800 euro over een jaar of zeven en verder zie ik wel hoe ik me redt tegen die tijd.
Overwaarde huis plus ➕ ouderwets spaargeld is wat ik achter de hand heb en of dat voldoende is zie ik dan wel weer.
Beetje blijven werken als de Aow er is kan ook nog als we in Nederland blijven.
De hele dag niks doen is toch niks voor me. :mrgreen:

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Pensioenkorting?

#38 Bericht door erik-kuijpers » maandag 10 juni 2019, 14:23

Nee, Pjotter, je bent geen mopperpot; de SVB noemt de AOW steeds 'uw pensioen' en in de volksmond noemt de burger het 'mijn pensioentje' met de nadruk op 'tje'.

AOW is geen ouderdomspensioen want ouderdomspensioen is gekoppeld aan premie betalen: betaal je meer premie dan heb je meer ouderdomspensioen en bij de AOW geldt dat niet, dat is gekoppeld aan het zijn van ingezetene (als hoofdregel). Er zijn meer verschillen. Waar ouderdomspensioen en AOW wel parallel lopen is dat ze beide stoppen bij overlijden.....

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Pensioenkorting?

#39 Bericht door printen44 » maandag 10 juni 2019, 14:46

pjotter schreef: maandag 10 juni 2019, 12:07 Wat printen zegt "Al in de jaren negentig was bekend dat de AOW op de, toen huidige basis, niet te handhaven was" klopt, alleen is het wel jammer dat men toen in al die jaren van 'hoogconjuctuur' het omslagstelsel van de AOW (Werkenden betalen voor de AOW van gepensioneerden) niet wat omgebogen heeft, naar betalen, of potje opbouwen voor jezelf.
Dan hoeven jongeren, in deze toch wat harder wordende maatschappij, ook niet meer te zeggen 'wij betalen voor de gepensioneerden'. Maar ja, gedane zaken nemen geen keer.

Wat printen zegt "Pensioenvoorzieningen kun je niet bij elke waan veranderen." geldt wat mij betreft dan voornamelijk over de AOW. Mijn bedrijfspensioen was de laatste 12-14 jaar 'tig' keer aangepast; eindloonregeling, middenloon regeling, opbouw vanaf 60, (was bij ons vanaf een bepaalde functiegroep mogenlijk. Wel meer dan de dubbele premie toen) opbouw vanaf 62,5, opbouw vanaf 65, opbouw vanaf 67 en net voordat ik met pensioen ging (en nu dus nog steeds) opbouw vanaf 68 !! Daar kwamen links en rechts nog wat aanpassingen bij waar het pensioenfonds ook niets aan kon doen door wetswijzigingen als dekkingsgraad aanpassingen.

Waar ik me nog steeds wat aan erger is dat zoveel media, mensen op het verkeerde been te zetten door AOW en bedrijfspensioenen door elkaar te halen. Regeltjes als "Wanneer MAG u met pensioen" en zo i.p.v. wanneer krijgt u uw AOW uitkering. Of word ik nu al een oude mopperpot, ha ha. :crazy:

Bedrijfspensioenen en AOW zijn wel apart, maar hebben toch wel wat met elkaar gemeen. Het moet betaalbaar blijven op langere termijn. Wat pensioenen betreft is dat makkelijker als de AOW, dat moet gezegd worden.

Je mag de verandering in het betalen van pensioen, niet verwarren met de opbouw van het pensioen. Al die veranderingen ware ge-ent op de persoonlijke voorkeur van de gepensioneerde, maar de "pensioensom" bleef gelijk. Persoonlijk heb in een "getrapt" pensioen. de eerste vijf jaar 120%, de volgende vijf jaar 100% en dan de rest van mijn leven, 80% van het bedrijfspensioen. Mijn gedachte en de statistiek bewijst dat, is dat je de eerste 8 a 10 jaar meer geld nodig hebt, dan daarna. Het heeft te maken met gezondheid, etc. Uiteraard statistisch gezien.

De verandering van eindloon naar middelloon heeft jaren geduurd voordat het in werking trad. Heeft ook weer te maken met de houdbaarheid van pensioenen. Heel vaak werd in de laatste vijf jaar van een arbeidzaam leven, het loon omhoog geperst, waardoor het eindloonpensioen hoog werd. Vandaar de ruk naar het middelloon pensioen. Nu is men bezig om een meer individualisering van het pensioen te realiseren. Dat gaat met stapjes. Ook de AOW zal op termijn zo'n individualisering krijgen.


In de toekomst zal het waarschijnlijk zo worden: Wil je eerder met pensioen en de AOW. Dat kan dan, maart daar hangt wel een prijskaartje aan. Men noemt het "cafetaria-systeem". Men haalt uit de vitrine het eten wat je wilt opeten. Van een goedkoop broodje kaas tot een duur broodje kaviaar. wil je eerder met pensioen, dan kost het je veel eigen bijdrage, want je krijgt minder pensioen. Wil je wat later met pensioen, krijg je meer pensioen. Aan de gepensioneerde de keus. Alles heeft te maken met de individualisering van de maatschappij. Ieder voor zich en God voor ons allen. [$)

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Pensioenkorting?

#40 Bericht door driver » maandag 10 juni 2019, 15:36

pjotter :"Had mijn bericht weer iets aangepast omdat het anders meer over mij ging dan het onderwerp. Maar ik weet al jaren dat ik geen pensioen opbouw maar alleen ieder jaar 2%aow.
Maak me daar ook echt niet druk om dat er geen pensioen opbouw is.
Leef er nu redelijk goed van samen met Sukanya in Nederland en komt de dag dat we terug moeten financieel vindt ik dat ook prima.
Of dat in Nederland of elders is maakt me ook niks uit.

Maar gezien de huidige overwaarde in het huis icm wat spaargeld zullen we niet direct om hulp hoeven te vragen verwacht ik.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Pensioenkorting?

#41 Bericht door RuudThai » maandag 10 juni 2019, 16:40

driver schreef: maandag 10 juni 2019, 08:58 Ruudthai : Ik ben ook Fnv lid dus ga ook stemmen.
Maar gezien het feit dat er een hele groep genegeerd wordt in het nieuwe voorstel mede door het Fnv stem ik zoals ik er nu over denk dus tegen.

Zzpers en de komende arbeids ongeschiktheids verzekering is er nog lang niet want hoe wordt dat ingevuld qua premie betaling? 🤔
Naar inkomen op jaarbasis of?
En dan nog de vraag wie zijn er zzper? Daar wordt al zolang over gedimdamd. En wat kan er verzekerd worden en tegen welke condities.
Ze praten allemaal lekker makkelijk maar de praktijk is zeker met verzekerings maatschappijen vaak net wat anders.

Jouw opmerking dat de zzper dan niet meer aanspraak kan maken op de algemene pot dus de belasting betaler...

Als een zzper iets krijgt qua gezondheid en niet meer kan werken kan hij nu nergens terecht vlgs mij wat betreft geld beuren als er geen verzekering is.
Bij de sociale dienst misschien als hij of zij alles kwijt is maar dat geldt voor iedereen toch in Nederland?
Die laatste zin van jou is nou juist de reden voor mij dat een verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering voor zzp'ers moet worden ingevoerd. Immers, is die er niet dan betaalt de gemeenschap die kosten wel via de bijstand. Terwijl de werknemers al hun hele leven premie betalen en de zzp'er niet draait hiervoor dus de belastingbetaler met o.a.die zelfde werknemer er nog eens voor op. Niet eerlijk dus prima voorstel. De uitwerking zal nog wel even duren en misschien worden daar ook de broodfondsen bij betrokken.

Hetzelfde zou ook moeten gebeuren met een verplichte pensioenregeling voor zzp'ers. Nu wordt deelname aan een pensioenfonds makkelijker gemaakt maar het wordt niet verplicht. Terwijl er hetzelfde kan gebeuren als met de arbeidsongeschiktheidsverzekering. Te weinig AOW door bijv. minder opbouw vanwege korter verblijf in Nederland en jawel, hou je hand maar weer op bij de bijstand. Daar is die niet voor bedoeld net als bij het vorige onderwerp dus gewoon zelf zorgen voor een goed pensioen.

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: Pensioenkorting?

#42 Bericht door pjotter » maandag 10 juni 2019, 16:51

Printen, je zegt "Al die veranderingen ware ge-ent op de persoonlijke voorkeur van de gepensioneerde" maar dat was, bij mijn pensioenfonds in ieder geval, niet zo. Ook eind- naar middenloon niet.

Ook een voorbeeldje van elke keer die opbouw leeftijd naar achteren schuiven:
Als je b.v. 10 jaar een premie betaalde van 1.000€ per jaar kreeg ik op mijn 60e 10.000€ per jaar. Toen het wijzigde naar 67 is idd de reeds ingelegde som positief herberekend maar als je daarna dus 10 jaar 1.000€ premie per jaar betaalde was het pas vanaf 67 die 10.000€. Als je dan toch met 60 met pensioen wilde had je dus veel minder (7 jaar) dan die 10.000€ zoals het voorheen was.

Nou ja, het rekenwerk om met pensioen te gaan heb ik achter de rug. Wat de toekomst brengt zien we wel.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Pensioenkorting?

#43 Bericht door driver » maandag 10 juni 2019, 17:54

Ruudthai, even kort heb bezoek.

Verplicht verzekeren tegen arbeids ongeschiktheid kan goed uitpakken mits het haalbaar is voor veel zzpers. En ik denk dat daar een struikel punt is of komt omdat polis voorwaarden en de werkelijkheid vaak niet samen gaan weet ik uit ervaring wat ik zelf heb ondervonden.

Jouw motto gelijke monniken en gelijke kappen icm werknemers en kleine zelfstandigen is een reële stelling misschien maar de praktijk gaat denk ik anders uitpakken. We gaan het vanzelf zien denk ik.

Wat betreft pensioen opbouw komen veel werknemers daar ook bekaaid vanaf in de praktijk. Zeker de laaggeschoolde banen leveren qua pensioen opbouw amper iets op. Beetje vaak veranderen van werkgever is ook niet zo bevorderlijk denk ik voor een pensioen opbouw.



Ben weer weg tot later

Gebruikersavatar
serpay
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2398
Lid geworden op: zaterdag 25 maart 2006, 19:19
Locatie: kleve en soms nang-rong

Re: Pensioenkorting?

#44 Bericht door serpay » maandag 10 juni 2019, 18:18

printen44 schreef: maandag 10 juni 2019, 11:00 Ik mag ook stemmen. En ik stem voor het pensioenakkoord.

De reden dat ik voor stem, is dat er eindelijk structuur in het pensioenstelstel komt. Het was aan verandering toe. De AOW-leeftijd wordt langzamer verhoogd, zware beroepen worden ontzien en onzekerheid over AOW is voorbij.

Er word altijd met gemiddelde gerekend. In 1957, het begin van de AOW, ging men gemiddeld op 17-jarige leeftijd voltijds werken en werd men gemiddeld 73 jaar oud. de mannelijke bevolking dan, want alleen de man kreeg AOW.
De gemiddelde aantal jaren dat men AOW kreeg, was ruim zeven jaar.

Nu zijn die verhoudingen totaal anders. Men leeft langer, men gaat op oudere leeftijd een voltijdsbaan aan en vrouwen hebben recht op AOW. Volkomen terecht.


Al in de jaren negentig was bekend dat de AOW op de, toen huidige basis, niet te handhaven was. Maar aan de AOW rommellen was politieke zelfmoord plegen. Er waren twee zaken dat, politiek gezien, zo vast als een huis stonden. Namelijk de AOW en de hypotheekrenteaftrek. Het CDA was de eerste die de AOW ter discussie stelden en werd meteen in verkiezingen afgestraft. De AOW was een heilig huisje. Dat er steeds meer geld geleend moest worden om dioe AOW te kunnen betalen, was geen argument. Ik was in midden in de jaren negentig bij een symposium over de AOW en de toenmalige Staatssecretaris van Financien was toen al van mening dat de AOW op de toen huidige basis niet meer te betalen was. Het symposium was voor Ondernemingsraadsleden en die waren vrijwel toen allemaal van mening dat dat het niet zo vaart zou lopen.


Het Nederlandse pensioenstelsel is een van de beste ter wereld. Door de lage rente kwam er behoorlijk wat druk te staan op de dekkingsgraad. Gevolg was, dat de pensioenen niet verhoogd konden worden, vanwege te lage dekkingsgraad. Het is bijna niet te begrijpen dat de Pensioenfondsen veel meer geld hebben dan acht jaar geleden en dat in die periode de pensioenen niet verhoogd werden. Door dit pensioenakkord, wordt de dekkingsgraad anders berekend en worden verhogingen eerder toegepast. Maar aan de andere kant, is het ook wel zo dat kortingen op pensioenen ook eerder kunnen plaatsvinden als de dekkingsgraad daalt. Een beetje risico wel. maar verdedigbaar

Een pluspunt is ook dat jongeren, die altijd teveel pensioenpremie betaalde, nu meer voor hun eigen pensioen betalen. Dat gaat wat ten kosten van de oudere werknemer, maar het is wel eerlijker. Pensoenvoorzieningen kun je niet bij elke waan veranderen. Pensioenvoorzieningen zijn voor de hele lange termijn. En ik vind dat dit pensioenakkoord, voor zowel bedrijfspensioenen als de AOW, een goede regeling is voor de lange termijn. Men heeft duidelijkheid, men weet wat er in de komende jaren gaat gebeuren. Iedereen, werknemers, werkgevers en de overheid hebben water bij de wijn gedaan en er is een goed verdedigbaar pensioenakkoord uit de bus gerold.

Ik hoop dat de leden van de vakbond, die mogen stemmen, goed nadenken over de gevolgen, als dit akkoord niet doorgaat. Men zal spijt als haren op het hoofd krijgen.
ik vind dit een veel te eenzijdige stelling van je printen.
makkelijk praten in jouw tijd kon je nog met vervroegd pensioen heden is dat voor jan modaal niet meer op te brengen.
en hoor je ook niets vermelden over de zware beroepen die meestal met hun 16de gingen werken en nu zien dat ieder jaar weer hun pensioen leeftijd hoger en hoger wordt.
ik zelf ben nu 56 jaar en werk al 40 jaar in de bouw als project stoffeerder een zwaar beroep, volgens de laatste voorspelling via digid moet ik nu tot 69 en 3 maanden doorwerken voordat ik AOW ontvang.
dan heb ik dus 53 jaar gewerkt , of mijn lichaam dit volhoud weet ik niet
dus niet te makkelijk iets zeggen als je al met pensioen bent en misschien nog geen 40 jaar gewerkt hebt.
Alfisti rebeli

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Pensioenkorting?

#45 Bericht door printen44 » maandag 10 juni 2019, 22:25

serpay schreef: maandag 10 juni 2019, 18:18
printen44 schreef: maandag 10 juni 2019, 11:00 Ik mag ook stemmen. En ik stem voor het pensioenakkoord.

De reden dat ik voor stem, is dat er eindelijk structuur in het pensioenstelstel komt. Het was aan verandering toe. De AOW-leeftijd wordt langzamer verhoogd, zware beroepen worden ontzien en onzekerheid over AOW is voorbij.

Er word altijd met gemiddelde gerekend. In 1957, het begin van de AOW, ging men gemiddeld op 17-jarige leeftijd voltijds werken en werd men gemiddeld 73 jaar oud. de mannelijke bevolking dan, want alleen de man kreeg AOW.
De gemiddelde aantal jaren dat men AOW kreeg, was ruim zeven jaar.

Nu zijn die verhoudingen totaal anders. Men leeft langer, men gaat op oudere leeftijd een voltijdsbaan aan en vrouwen hebben recht op AOW. Volkomen terecht.


Al in de jaren negentig was bekend dat de AOW op de, toen huidige basis, niet te handhaven was. Maar aan de AOW rommellen was politieke zelfmoord plegen. Er waren twee zaken dat, politiek gezien, zo vast als een huis stonden. Namelijk de AOW en de hypotheekrenteaftrek. Het CDA was de eerste die de AOW ter discussie stelden en werd meteen in verkiezingen afgestraft. De AOW was een heilig huisje. Dat er steeds meer geld geleend moest worden om dioe AOW te kunnen betalen, was geen argument. Ik was in midden in de jaren negentig bij een symposium over de AOW en de toenmalige Staatssecretaris van Financien was toen al van mening dat de AOW op de toen huidige basis niet meer te betalen was. Het symposium was voor Ondernemingsraadsleden en die waren vrijwel toen allemaal van mening dat dat het niet zo vaart zou lopen.


Het Nederlandse pensioenstelsel is een van de beste ter wereld. Door de lage rente kwam er behoorlijk wat druk te staan op de dekkingsgraad. Gevolg was, dat de pensioenen niet verhoogd konden worden, vanwege te lage dekkingsgraad. Het is bijna niet te begrijpen dat de Pensioenfondsen veel meer geld hebben dan acht jaar geleden en dat in die periode de pensioenen niet verhoogd werden. Door dit pensioenakkord, wordt de dekkingsgraad anders berekend en worden verhogingen eerder toegepast. Maar aan de andere kant, is het ook wel zo dat kortingen op pensioenen ook eerder kunnen plaatsvinden als de dekkingsgraad daalt. Een beetje risico wel. maar verdedigbaar

Een pluspunt is ook dat jongeren, die altijd teveel pensioenpremie betaalde, nu meer voor hun eigen pensioen betalen. Dat gaat wat ten kosten van de oudere werknemer, maar het is wel eerlijker. Pensoenvoorzieningen kun je niet bij elke waan veranderen. Pensioenvoorzieningen zijn voor de hele lange termijn. En ik vind dat dit pensioenakkoord, voor zowel bedrijfspensioenen als de AOW, een goede regeling is voor de lange termijn. Men heeft duidelijkheid, men weet wat er in de komende jaren gaat gebeuren. Iedereen, werknemers, werkgevers en de overheid hebben water bij de wijn gedaan en er is een goed verdedigbaar pensioenakkoord uit de bus gerold.

Ik hoop dat de leden van de vakbond, die mogen stemmen, goed nadenken over de gevolgen, als dit akkoord niet doorgaat. Men zal spijt als haren op het hoofd krijgen.
ik vind dit een veel te eenzijdige stelling van je printen.
makkelijk praten in jouw tijd kon je nog met vervroegd pensioen heden is dat voor jan modaal niet meer op te brengen.
en hoor je ook niets vermelden over de zware beroepen die meestal met hun 16de gingen werken en nu zien dat ieder jaar weer hun pensioen leeftijd hoger en hoger wordt.
ik zelf ben nu 56 jaar en werk al 40 jaar in de bouw als project stoffeerder een zwaar beroep, volgens de laatste voorspelling via digid moet ik nu tot 69 en 3 maanden doorwerken voordat ik AOW ontvang.
dan heb ik dus 53 jaar gewerkt , of mijn lichaam dit volhoud weet ik niet
dus niet te makkelijk iets zeggen als je al met pensioen bent en misschien nog geen 40 jaar gewerkt hebt.
Serpay, lees mijn eerste, uitgebreide, bericht. Daar schrijf ik juist over zware beroepen. In het tweede bericht ging het meer over de geschiedenis van AOW en bedrijfspensioenen en hoe de toekomst over pensioenen en AOW zal zijn. Het pensioenakkoord dat nu ter goedkeuring bij de leden van de vakbonden ligt, houdt wel degelijk rekening met zware beroepen. Uitgewerkt gaat worden wanneer je een zwaar beroep heeft, wanneer je AOW kan krijgen. De bedrijfspensioenen zullen daarin mee gaan. Het pensioenakkoord geeft geen belofte daarover, maar geeft aan dat het daadwerkelijk gebeurt.

Ik las het hele pensioenakkoord en ik, als gewezen vakbondsman en ondernemingraadslid van vele jaren, vind het een prima akkoord, dat jaren mee kan. Nu zijn de vakbondsleden die hun keuze moeten maken.

Plaats reactie

Terug naar “Nieuws”