Pensioenkorting?

Thailand gerelateerde nieuws- en krantenartikelen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Pensioenkorting?

#1 Bericht door erik-kuijpers » dinsdag 04 juni 2019, 21:54

PENSIOENKORTING?

Hoort dit hier wel thuis? Maar waar dan.....

De DNB waarschuwt voor nieuwe kortingen op de pensioenbetalingen van mensen met een NL pensioen; helaas noemt de DNB niet welke fondsen betrokken zijn. Hopelijk licht het fonds de mensen zelf in.

Ik ben geen deskundige maar doe ook niet mee met de blabla dat de overheid graait, dat de bestuurders van de fondsen graaiers zijn, dat de beleggers hebben zitten blunderen en dat we te oud worden..... Ik zou wel voor het laatste kiezen....

Lees mee en ik hoop dat de forumleden net als ik een eigen polis hebben bij een verzekeringsmaatschappij. Ik heb het Zwitserlevengevoel en tot mijn dood een overeengekomen pensioen zonder korting.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Pensioenkorting?

#2 Bericht door jumbo » woensdag 05 juni 2019, 01:18

Info DNB
Gevarenzone
Twee grote fondsen, namelijk de metaalfondsen PME en PMT, hebben zelf onlangs al aangegeven dat zij in de gevarenzone verkeren en volgend jaar mogelijk moeten korten. Zorgfonds PFZW en ambtenarenfonds ABP, verreweg de twee grootste Nederlandse pensioenfondsen, staan er ook niet goed voor maar zij hebben nog tot eind volgend jaar om orde op zaken te stellen.

leesvoer over ABP
https://www.abp.nl/over-abp/financiele- ... -situatie/

Grappig dat de rekenrente 1.1% en dat ze die dus niet kunnen halen
Ik krijg de zak als ik een rendement beneden 5% realiseer
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Pensioenkorting?

#3 Bericht door wanadee » woensdag 05 juni 2019, 01:47

Ik maak me ook geen zorgen, heb zelfs een leuk bedrag van ASR dat elk jaar 4% verhoogd contractueel. :thumbsup:

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Pensioenkorting?

#4 Bericht door erik-kuijpers » woensdag 05 juni 2019, 06:28

"...Grappig dat de rekenrente 1.1% en dat ze die dus niet kunnen halen..."

Mijn pensioen zit bij een professionele verzekeraar en die kort niet, althans, in de afgelopen 17 jaar heb ik geen klachten. Waarom de bedrijfstakpensioenfonden dan wel? Faalt de controle op dat soort lichamen? Of geldt daar niet de spreuk (waar Jumbo het over heeft anders krijgt ie de zak...) "Hoe vertel ik het mijn aandeelhouder.." ?

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Pensioenkorting?

#5 Bericht door stevenl » woensdag 05 juni 2019, 08:08

erik-kuijpers schreef: woensdag 05 juni 2019, 06:28 "...Grappig dat de rekenrente 1.1% en dat ze die dus niet kunnen halen..."

Mijn pensioen zit bij een professionele verzekeraar en die kort niet, althans, in de afgelopen 17 jaar heb ik geen klachten. Waarom de bedrijfstakpensioenfonden dan wel? Faalt de controle op dat soort lichamen? Of geldt daar niet de spreuk (waar Jumbo het over heeft anders krijgt ie de zak...) "Hoe vertel ik het mijn aandeelhouder.." ?
Verschil is dat de prive fondsen jouw geld beleggen, de bedrijfstakfondsen beleggen voor iedereen in de grote hoop.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Pensioenkorting?

#6 Bericht door erik-kuijpers » woensdag 05 juni 2019, 08:43

Wil je zeggen, StevenL, dat de verzekeraars meer maatwerk leveren? De grote fondsen hebben denk ik tig meer te beleggen maar moeten dat ook op maat doen, toch? Enfin, beleggen is eerlijk gezegd niet mijn vak en dat wat ik aan vermogen heb stond eerst leuk te renderen in 'stenen' maar staat nu heel traditioneel op de bank......

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Pensioenkorting?

#7 Bericht door stevenl » woensdag 05 juni 2019, 09:07

erik-kuijpers schreef: woensdag 05 juni 2019, 08:43 Wil je zeggen, StevenL, dat de verzekeraars meer maatwerk leveren? De grote fondsen hebben denk ik tig meer te beleggen maar moeten dat ook op maat doen, toch? Enfin, beleggen is eerlijk gezegd niet mijn vak en dat wat ik aan vermogen heb stond eerst leuk te renderen in 'stenen' maar staat nu heel traditioneel op de bank......
Wat ik wil zeggen is dat het geld wat je zelf inlegt van jou is, wat voor je wordt gelegd. Hij hebt je garanties gekregen op basis van de rente/aandelen of waar je ook in belegt op basis van de stand van zaken toen. Bij de pensioenfondsen gaat het op de grote hoop, naar de mensen die nu al een pensioen ontvangen en naar degenen die dat pas over 40 jaar krijgen. Daar wordt dus met gemiddelden gewerkt, en aangezien de rente (op basis waarvan de garanties worden verstrekt) nu laag is is een uitkering aanvragen/krijgen nu ongunstig.

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Pensioenkorting?

#8 Bericht door wpdl » woensdag 05 juni 2019, 10:03

Wat ik wil zeggen is dat het geld wat je zelf inlegt van jou is, wat voor je wordt gelegd.
Zo is dat de hele stelling die hier neergelegd wordt door Erik is appels en peren.
Je haalt verplichten en vrijwillige fondsen door elkaar.
Pensioenfondsen zijn beleggers met een 'doorgeef luik'.
Dat weet Erik natuurlijk beter als ik de werkende staan een percentage salaris af voor later [pensioen] maar dat wordt belegd en uitgekeerd aan de niet werkende op het zelfde moment.
Afspraken garanties en bemoeienissen staat zijn er dus geld zat in mijn gedachte gang maar men eist een minimale dekkingsgraad en daar wringt het verhaal.
De verhoudingen zijn zoek tussen niet en wel werkende en dus de inleg en uitkering.

Maar ook bij de door Erik aangekaarte club of soortgelijk kan het fout gaan maar die zullen daar wel andere 'oplossingen' voor hebben om die gaten te vullen.

Pensioenfonds

Beschrijving
Een pensioenfonds is een organisatie die zich ten doel stelt om volgens een pensioenregeling na pensionering uitkeringen te doen aan deelnemers aan het fonds, die daartegenover, gedurende hun werkzame leven, pensioenpremie hebben betaald.

yandre
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1007
Lid geworden op: woensdag 26 augustus 2009, 21:56
Locatie: nongkhai

Re: Pensioenkorting?

#9 Bericht door yandre » woensdag 05 juni 2019, 10:38

dat is het verschil een verzekerings bedrijf of bedrijfspensoein fonds
waar je aan vast zit als je werkzaam ben in de branche .
en de regels wie ze gemaakt hebben denk genoeg geld in de fondsen aleen de regels
die maken het nu slecht en daar zijn vele de dupe van
niks te kiezen ofzelf extra verzekeren maar niet met een loon in de metaal voor de meeste

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Pensioenkorting?

#10 Bericht door printen44 » woensdag 05 juni 2019, 14:22

Tussen de regering en de bonden is er overeenstemming over een pensioenakkoord. In kort is het dat de AOW-jaren minder stijgen, zware beroepen kunnen eerder met pensioen gaan en dat de dekkingsgraad anders wordt.

De FNV gaat hun leden in een stemming vragen akkoord te gaan met overeenstemming. PvdA en Groen Links hebben al verklaard instemming te verlenen.


Ik ken (nog) niet de fijne puntjes van het akkoord, maar korting op pensioenen lijkt nu redelijk van de baan, hoewel niet helemaal uitgesloten. Het pensioen wordt minder waardevast. Betekend in de praktijk dat je, wanneer alles meezit, je meer pensioen krijgt, maar zit het wat tegen je minder pensioen krijgt.


Ik kijk uit naar de volledige versie van het akkoord. Eest de stemming van de leden van het FNV afwachten en dan de goedkeuring van de Ledenraad op 15 juni.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Pensioenkorting?

#11 Bericht door erik-kuijpers » woensdag 05 juni 2019, 14:38

Willem, ik kan je zo wel volgen. Maar beleggen van mijn individuele premies of van premies van de grote hoop lijkt me van hetzelfde laken een pak. Ogenschijnlijk niet dus. Maar als het akkoord werkt zoals men graag ziet dan is het korten van de baan. Nu nog de inhaalslag...... Ben benieuwd.

yandre
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1007
Lid geworden op: woensdag 26 augustus 2009, 21:56
Locatie: nongkhai

Re: Pensioenkorting?

#12 Bericht door yandre » donderdag 06 juni 2019, 06:31

nu ik denk als ik het principe acoord lees dat je gewoon
weer gepakt wordt althands in mijn ogen

bedoel aow bevriezen 2 jaar daarna weer om hoog dus voor grote groep
veranderd er niets of weer langer werken of wachten op aow ?
pensoeinen ja de regeling gaan dan niet gelijk korten maar het wordt wel flexibel zo
de gene die nu met pensoein zijn worden dan nog of mischien niet gekort?

in mijn ogen worden de bonden of fnv voor blok gezet of verlagen pensoein of
dit slikken 2 jaar bevriezen de leeftijd .
denk dat daar niet voor gestaakt is was 66 jaar en niet bevriezen .
maar goed de leden vakbond mogen stemmen ben benieuwt bedoel ik zie graag
dat het verworpen wordt en op nieuw onderhandelen over 66 jaar voor iedereen
zeker de oude generatie .
zo niet denk groot leden verlies bij fnv door een bepaalde leeftijds groep ?
maar we wachten af als een ling niets aan te doen aleen slikken zo als vele dingen

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Pensioenkorting?

#13 Bericht door wpdl » donderdag 06 juni 2019, 07:30

Maar beleggen van mijn individuele premies of van premies van de grote hoop lijkt me van hetzelfde laken een pak
Het belegen op zich wel ja dat klopt.
Het zit hem in verplicht of vrijwillig en dat is een verschil van dag en nacht.

FNV heeft heeeeel veel jaren terug al verloren Andre zijn nu vaak ook mensen die eerst aan hun eigen baan denken.
Men had meer als tien jaar terug de hakken al in het zand moeten zetten toen de 'Heren' in Den Haag een beetje handje klap gingen doen over jou en mijn pensioen.
Naar 66 lijk mij een beter plan wil je langer werken mag wil je korter werken mag ook krijg je minder uitkering en neem je zo'n geweldige verzekering zoals Erik heeft.
Of je gaat gewoon in Thailand wonen of zo.
Snel besluiten nemen anders gaat Nederland Failliet zal die uitspraak van een l*l van een Pechholt nooit vergeten.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Pensioenkorting?

#14 Bericht door erik-kuijpers » donderdag 06 juni 2019, 08:01

Willem, die polis komt niet door mij hoor! De dienstverlening waarin ik werkte had geen collectief pensioenfonds dus we hadden allemaal een C-polis bij Equity & Law destijds en dat is thans Zwitserleven.

yandre
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1007
Lid geworden op: woensdag 26 augustus 2009, 21:56
Locatie: nongkhai

Re: Pensioenkorting?

#15 Bericht door yandre » donderdag 06 juni 2019, 08:43

de vakbond moet zich vast houden aan de eisen bedoel
daar zijn ze voor dus ben benieuwd wat de leden gaan stemmem .
en niet de boel verkwanselen met een bevries van 2 jaar .

Plaats reactie

Terug naar “Nieuws”