verplichte gezondsheids verzekering

Thailand gerelateerde nieuws- en krantenartikelen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
KhunSugar
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1073
Lid geworden op: vrijdag 05 oktober 2012, 17:30
Locatie: Vl-Brabant - België

Re: verplichte gezondsheids verzekering

#46 Bericht door KhunSugar » donderdag 16 mei 2019, 07:30

Naar mijn bescheiden mening en zeker als ik de mededeling die vandaag verscheen lees op ThaiVisa, lijkt het mij onmogelijk dat het enkel om "non-immigrant O-A" visumhouders gaat.
Men spreekt trouwens over de verlenging van dit visum, wat enkel kan op basis van een extension. Dit visum vernieuwen kan alleen in het thuisland.
Vandaag publiceren ze de kerncijfers waar het allemaal om te doen is, en die zouden enkel van O-A visumhouders komen, neen dat geloof je toch zelf niet.
Volgens mij is het de bedoeling van de Thaise overheid elke 50 plusser die een verblijfsrecht van 1 jaar heeft te verplichten een verzekering te onderschrijven, dit is dan ook logisch...al geef ik toe dat westerse logica de Thaise niet is :-)

Ik plaats geen link ga zelf maar lezen op hun site.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: verplichte gezondsheids verzekering

#47 Bericht door erik-kuijpers » donderdag 16 mei 2019, 07:59

Suiker, ik vrees dat ik het met je eens ben. Ik schreef dat al in dit item. Het zou betekenen dat je een jaar slechts een polis moet hebben en daarna niet meer. Dan breng je water naar de zee!

Link naar dat artikel: https://news.thaivisa.com/article/35298 ... affect-you

Ik denk dat ze mensen die een extension halen hiermee gaan confronteren. En de mensen die zich niet kunnen verzekeren krijgen mogelijk een hogere bankrekening opgelegd. En dat allemaal tegen 1 juli a.s.? Thais sprookje, denk ik.

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: verplichte gezondsheids verzekering

#48 Bericht door stevenl » donderdag 16 mei 2019, 08:20

KhunSugar schreef: donderdag 16 mei 2019, 07:30 Naar mijn bescheiden mening en zeker als ik de mededeling die vandaag verscheen lees op ThaiVisa, lijkt het mij onmogelijk dat het enkel om "non-immigrant O-A" visumhouders gaat.
Men spreekt trouwens over de verlenging van dit visum, wat enkel kan op basis van een extension. Dit visum vernieuwen kan alleen in het thuisland.
Vandaag publiceren ze de kerncijfers waar het allemaal om te doen is, en die zouden enkel van O-A visumhouders komen, neen dat geloof je toch zelf niet.
Volgens mij is het de bedoeling van de Thaise overheid elke 50 plusser die een verblijfsrecht van 1 jaar heeft te verplichten een verzekering te onderschrijven, dit is dan ook logisch...al geef ik toe dat westerse logica de Thaise niet is :-)

Ik plaats geen link ga zelf maar lezen op hun site.
Het wordt steeds duidelijker dat het gaat om aanvraag o-a visum.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: verplichte gezondsheids verzekering

#49 Bericht door jumbo » donderdag 16 mei 2019, 09:46

stevenl schreef: donderdag 16 mei 2019, 08:20
KhunSugar schreef: donderdag 16 mei 2019, 07:30 Naar mijn bescheiden mening en zeker als ik de mededeling die vandaag verscheen lees op ThaiVisa, lijkt het mij onmogelijk dat het enkel om "non-immigrant O-A" visumhouders gaat.
Men spreekt trouwens over de verlenging van dit visum, wat enkel kan op basis van een extension. Dit visum vernieuwen kan alleen in het thuisland.
Vandaag publiceren ze de kerncijfers waar het allemaal om te doen is, en die zouden enkel van O-A visumhouders komen, neen dat geloof je toch zelf niet.
Volgens mij is het de bedoeling van de Thaise overheid elke 50 plusser die een verblijfsrecht van 1 jaar heeft te verplichten een verzekering te onderschrijven, dit is dan ook logisch...al geef ik toe dat westerse logica de Thaise niet is :-)

Ik plaats geen link ga zelf maar lezen op hun site.
Het wordt steeds duidelijker dat het gaat om aanvraag o-a visum.
m.i. gaat het ook om aanvraag O-A visum...
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: verplichte gezondsheids verzekering

#50 Bericht door erik-kuijpers » donderdag 16 mei 2019, 10:19

Maar, Jumbo en Steven, zien jullie daar logica in?

(Weet ik, weet ik, this is Thailand........ :giggle2: )

Gebruikersavatar
KhunSugar
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1073
Lid geworden op: vrijdag 05 oktober 2012, 17:30
Locatie: Vl-Brabant - België

Re: verplichte gezondsheids verzekering

#51 Bericht door KhunSugar » donderdag 16 mei 2019, 10:36

stevenl schreef:
KhunSugar schreef: donderdag 16 mei 2019, 07:30 Naar mijn bescheiden mening en zeker als ik de mededeling die vandaag verscheen lees op ThaiVisa, lijkt het mij onmogelijk dat het enkel om "non-immigrant O-A" visumhouders gaat.
Men spreekt trouwens over de verlenging van dit visum, wat enkel kan op basis van een extension. Dit visum vernieuwen kan alleen in het thuisland.
Vandaag publiceren ze de kerncijfers waar het allemaal om te doen is, en die zouden enkel van O-A visumhouders komen, neen dat geloof je toch zelf niet.
Volgens mij is het de bedoeling van de Thaise overheid elke 50 plusser die een verblijfsrecht van 1 jaar heeft te verplichten een verzekering te onderschrijven, dit is dan ook logisch...al geef ik toe dat westerse logica de Thaise niet is :-)

Ik plaats geen link ga zelf maar lezen op hun site.
Het wordt steeds duidelijker dat het gaat om aanvraag o-a visum.
Ja klopt, voor zover we ThaiVisa verslaggeving mogen geloven hé.

Geloof jij dat er jaarlijks miljoenen O-A visums TH bezoeken? En dat uitgerekend die visumhouders de rekeningen niet betalen?
Ik geloof dat niet, ik geloof dat men het over ‘long stayers’ in het algemeen heeft.
Maar het zou niet de eerste keer zijn dat ik me vergis in Thaise logica.
Afwachten.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: verplichte gezondsheids verzekering

#52 Bericht door stevenl » donderdag 16 mei 2019, 10:38

erik-kuijpers schreef: donderdag 16 mei 2019, 10:19 Maar, Jumbo en Steven, zien jullie daar logica in?

(Weet ik, weet ik, this is Thailand........ :giggle2: )
Niet alles is logisch.
Maar als test voor een toekomstige verzekeringseis voor extensions zou het niet onlogisch zijn.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: verplichte gezondsheids verzekering

#53 Bericht door erik-kuijpers » donderdag 16 mei 2019, 12:16

Suiker, in 2013 was de schade al 700 miljoen baht. Specificatie? Nimmer gezien. Maar wie kunnen dat zijn?

Buitenlandse werknemers van buurlanden. Daar zijn er veel van illegaal die pas naar een arts gaan als ze op apegapen liggen. Geen geld en zeker geen polis. Thailand heeft naar men schat een miljoen buitenlanders waarvan heel veel illegaal. Wordt een illegaal ziek dan geeft de baas niet thuis.

Toeristen die geen zorg- en geen reispolis hebben. Ja, die heb je tegenwoordig. Beknibbelen op tientjes als het om de reispolis gaat. Ziekenhuis in, mogelijk dood gaan, en dan?

Longstayers zoals emigranten. In de particuliere ziekenhuizen vragen ze eerst een stukje plastic of een deposito, in de staatsziekenhuizen nemen ze je gewoon binnen.

Eigen volk. Ik heb begrepen dat een Thai alleen gratis wordt behandeld in een staatsziekenhuis in de regio waar hij staat geregistreerd. Als dat waar is en gezien de arbeidsmobiliteit in dit grote land zal dat ook een deel van het tekort verklaren.

Maar wie hier de leiding in heeft? Geen idee.

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: verplichte gezondsheids verzekering

#54 Bericht door wpdl » donderdag 16 mei 2019, 12:31

Natuurlijk gaat het om de 'long stayers' in het algemeen in dit verhaal en ja een testballon oplaten en uitproberen is dan logisch ook voor een Thai.
Hoewel sommige lieden het anders zien is de politiek vermoed ik nieuwe aanvragen als test en eigenlijk dus onbelangrijk mocht dat goed gaan[ lees dat er geen al te veel protest is] gaan 'jij' en 'ik' er volgend jaar aan geloven.
Als de basis geaccepteerd is kunnen de minimale eisen vanzelf op een beter peil gebracht worden in een later tijdstip 8-)
De echte toeristen en kort verband visums volgen vanzelf met een aangepaste versie.[lees verplichte reisverzekering]
Illegalen 'rot' je eruit met een glimlach doen ze nu al en natuurlijk vaak terecht.

Gebruikersavatar
KhunSugar
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1073
Lid geworden op: vrijdag 05 oktober 2012, 17:30
Locatie: Vl-Brabant - België

Re: verplichte gezondsheids verzekering

#55 Bericht door KhunSugar » donderdag 16 mei 2019, 12:32

In 2009 had ik in BE tijdens een event een gesprek met de ere-consul die mij toen reeds wist te vertellen dat bij elke visumaanvraag in de toekomst een bewijs van reisverzekering en/of ziektekostenverzekering verplicht zou worden.
Tien jaar na datum komt men er mee voor de pinnen.
Vergeet niet dat een Thai voor kort of lang verblijf in BE verplicht moet verzekerd zijn. Dus zo schrikwekkend kan het niet zijn, lijkt me eerder normaal.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: verplichte gezondsheids verzekering

#56 Bericht door wpdl » donderdag 16 mei 2019, 12:38

Natuurlijk is het normaal Heer Suiker en zelfs in Nederland ook verplicht zo niet geen visum.
Punt is alleen dat de benadering in Nederland en België een 'beetje' anders is.
Ben verzekerd trouwens al al van dag een af alleen de outdoor knelt denk ik bij mij.
Zouden diverse verzekeringen ook van toepassing zijn zeg een verzekering [outdoor] en een verzekering [indoor] lijk mij volgens mijn Nederlandse logica geen probleem.

Gebruikersavatar
KhunSugar
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1073
Lid geworden op: vrijdag 05 oktober 2012, 17:30
Locatie: Vl-Brabant - België

Re: verplichte gezondsheids verzekering

#57 Bericht door KhunSugar » donderdag 16 mei 2019, 12:46

wpdelange schreef:Natuurlijk is het normaal Heer Suiker en zelfs in Nederland ook verplicht zo niet geen visum.
Punt is alleen dat de benadering in Nederland en België een 'beetje' anders is.
Ben verzekerd trouwens al al van dag een af alleen de outdoor knelt denk ik bij mij.
Zouden diverse verzekeringen ook van toepassing zijn zeg een verzekering [outdoor] en een verzekering [indoor] lijk mij volgens mijn Nederlandse logica geen probleem.
BE verzekeringen dekken bijvoorbeeld een ingreep in een dagkliniek.
Thai verzekeraars is overnachten noodzakelijk vermoed ik. Geen idee of een dagopname als inpatient beschouwd wordt.
Ik denk niet dat ze met outpatient enkel een gewoon doktersbezoek bedoelen.



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: verplichte gezondsheids verzekering

#58 Bericht door wpdl » donderdag 16 mei 2019, 12:57

Je moet een overnachting hebben dan is het indoor.
Er zijn behandelingen heb ik wel eens begrepen die men indoor wenst te noemen zonder overnachting heb het zelf nooit meegemaakt
Poliklinische behandeling [dagkliniek] en het meenemen van medicijnen bijvoorbeeld is outdoor in mijn belevenis in de medische wereld hier in Thailand.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: verplichte gezondsheids verzekering

#59 Bericht door jumbo » vrijdag 17 mei 2019, 05:24

erik-kuijpers schreef: donderdag 16 mei 2019, 10:19 Maar, Jumbo en Steven, zien jullie daar logica in?

(Weet ik, weet ik, this is Thailand........ :giggle2: )
Een beetje omdat je als visa extensie houder je solvabiliteit moet aantonen middels inkomen of deposit.

Een O-A buiten Thailand houden vereist een lagere solvabiliteit, ik vermoed dat ze die gasten aan willen pakken
en op de beschreven wijze nl. bij eerste aanvraag
Je extensie, dan moet je dus je solvabiliteit aantonen dus daar heeft men nog geen vrees voor

Als ze de systemen een keer aan elkaar koppelen of minimaal wat communiceren, dan kan men bij de extensie aanvraag
op immigratie de rekening alsnog aan de wanbetaler presenteren...dus wederom aangaande deze groep expats zou het
geen probleem moeten zijn..
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: verplichte gezondsheids verzekering

#60 Bericht door pjotter » vrijdag 17 mei 2019, 05:38

Dacht ik ook aan Jumbo.
Voor de jaarextensies is dat minimale inkomen, of die 800/400k nodig. Ik weet echt niet hoe de wet voor zoiets hier werkt, maar blokkeren/confisqueren van je bankrekening of zoiets lijkt me bij wanbetaling mogelijk. Dat lijkt me dan voor de ziekenhuizen/Thailand, toch een vorm van garantie. Zeker omdat die verzekering 'maar' 40k out- en 400k inpatient hoeft te zijn. (Wat dacht ik ook een eis is bij het elite visa)
We zien het wel..
Groetjes.

jumbo schreef: vrijdag 17 mei 2019, 05:24
erik-kuijpers schreef: donderdag 16 mei 2019, 10:19 Maar, Jumbo en Steven, zien jullie daar logica in?

(Weet ik, weet ik, this is Thailand........ :giggle2: )
Een beetje omdat je als visa extensie houder je solvabiliteit moet aantonen middels inkomen of deposit.

Een O-A buiten Thailand houden vereist een lagere solvabiliteit, ik vermoed dat ze die gasten aan willen pakken
en op de beschreven wijze nl. bij eerste aanvraag
Je extensie, dan moet je dus je solvabiliteit aantonen dus daar heeft men nog geen vrees voor

Als ze de systemen een keer aan elkaar koppelen of minimaal wat communiceren, dan kan men bij de extensie aanvraag
op immigratie de rekening alsnog aan de wanbetaler presenteren...dus wederom aangaande deze groep expats zou het
geen probleem moeten zijn..

Plaats reactie

Terug naar “Nieuws”