verplichte gezondsheids verzekering

Thailand gerelateerde nieuws- en krantenartikelen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
euromonkey
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 252
Lid geworden op: maandag 12 september 2011, 04:31

verplichte gezondsheids verzekering

#1 Bericht door euromonkey » dinsdag 14 mei 2019, 05:15

Het ziet er naar uit dat ze ons nu echt een poot willen uitdraaien.
http://www.nationmultimedia.com/detail/ ... l/30369323
https://longstay.tgia.org/
http://www.bangkokinsurance.com/long-stay-visa/
Zo de links zijn voor de achtergrond info.

Nu de vraag wat te doen.
Ik heb geen verzekering en dat bevalt me prima.
Zie het ook niet zitten om een hoge premie te betalen voor een maximale jaar uitkering van 400.000 bath.
Een bedrag heb ik allang op zij gelegd maar zal nu snel verdwijnen aan premie's
Zijn er meer mensen met dit probleem en zo ja wat zien zij als optie?
Uiteraard zou ik ook graag meer info willen wat andere als een goede verzekering zien.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: verplichte gezondsheids verzekering

#2 Bericht door erik-kuijpers » dinsdag 14 mei 2019, 06:18

Neem eens contact met de heren van AA Insurance in Hua Hin en Pattaya. Zijn Nederlanders. Er wordt ook geadverteerd voor een polis van Assudis (B) tegen een lage premie (450 euro) en een dekking, ik meen, van 12.500 euro. De Belgen in dit forum weten daar vast meer van; die polis is ook voor NL-ers.

Wat jouw geldpotje betreft, een serie chemo kost snel een miljoen baht. Dan vliegt het geld de deur uit.

Gebruikersavatar
KhunSugar
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1073
Lid geworden op: vrijdag 05 oktober 2012, 17:30
Locatie: Vl-Brabant - België

Re: verplichte gezondsheids verzekering

#3 Bericht door KhunSugar » dinsdag 14 mei 2019, 06:41

Ja hier zit alvast een Belg op dit forum die van Assudis reeds de bons kreeg. Je leest het wel.

euromonkey
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 252
Lid geworden op: maandag 12 september 2011, 04:31

Re: verplichte gezondsheids verzekering

#4 Bericht door euromonkey » dinsdag 14 mei 2019, 07:37

erik-kuijpers schreef: dinsdag 14 mei 2019, 06:18 Neem eens contact met de heren van AA Insurance in Hua Hin en Pattaya. Zijn Nederlanders. Er wordt ook geadverteerd voor een polis van Assudis (B) tegen een lage premie (450 euro) en een dekking, ik meen, van 12.500 euro. De Belgen in dit forum weten daar vast meer van; die polis is ook voor NL-ers.

Wat jouw geldpotje betreft, een serie chemo kost snel een miljoen baht. Dan vliegt het geld de deur uit.
Dat is het probleeem. Hoge premie en max uitbetalen 400.000 bath.
Of beter gezegd als je echt wat makeert heb je een spaarpot nodig naast de verzekering.
En dat staat me dus tegen.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: verplichte gezondsheids verzekering

#5 Bericht door erik-kuijpers » dinsdag 14 mei 2019, 08:08

Nation multimedia vandaag.

Insurance mandatory for long-stay foreigners
national May 14, 2019 01:00 By The Nation 12,182 Viewed 1.6K184

HEALTH insurance has been made mandatory for foreigners aged 50 years and above seeking long-term stay in Thailand.

The insurance policy must offer up to Bt40,000 coverage for outpatient treatment and up to Bt400,000 for inpatient treatment. This is one of the measures the government has introduced to ease the financial burden placed on state hospitals by foreigners, many of whom have not paid for treatment. “The Cabinet has already approved the new rule,” Health Service Support Department director-general Nattawuth Prasert-siripong revealed yesterday.

According to Nattawuth, the new rule applies to both new applicants for the non-immigrant visa (O-A), which offers a stay of up to one year, and those wishing to renew their visa. Each renewal is valid for one year.

Overseas policies okay too

“Such health insurance is good for foreigners too,” Nattawuth said. Foreigners can buy valid health insurance from longstay.tgia.org or if they wish to use health insurance that they bought overseas, they must ensure that the coverage amount is no less than what is required by the rule. “We are going to discuss with relevant authorities on to how to check the validity of health insurance bought from overseas,” Nattawuth said.

Asked about foreigners who cannot buy health insurance because their health risks are considered too high, Nattawuth said relevant authorities might consider requiring them to have higher deposits in bank accounts so as to make sure that they have enough to live in Thailand.

Zo te zien is dit een regeringsbesluit; het zal door het parlement moeten maar dat is een gezelschap jaknikkers. Bovendien raakt het de schatkist en dat doet veel voor de pluchezitters.

Weer betalen de goeien voor de boosdoeners die het land laten zitten met vette onbetaalde rekeningen. Als dit wet wordt zul je er toch aan moeten geloven en dat treft dan niet de toeristen, al vind ik dat die dan ook een polis moeten hebben, het treft niet de expats (de gedetacheerden) want die hebben een Thaise polis via de SSO of van hun buitenlandse werkgever, nee, het treft de emigranten.

De laatste alinea is me niet duidelijk. Eerdere berichten gingen altijd uit van non-selectieve aanvaarding van kandidaten maar wat daar staat is anders. Zouden ze dan toch gaan selecteren op medisch verleden?

Maar het komt er aan dus bereid je voor!

godzilla
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 906
Lid geworden op: vrijdag 12 oktober 2018, 14:50

Re: verplichte gezondsheids verzekering

#6 Bericht door godzilla » dinsdag 14 mei 2019, 10:10

Ik zou het ook toejuichen, als de premie's betaalbaar blijven, de orde en grootte van een reisverzekering bvb.
Maar daar zullen ze wel serieus moeten over nadenken, en dat doen ze al heb ik vernomen.
En dan moeten ook de toeristen eenzelfde verzekering kunnen aantonen, voordat ze naar thailand afreizen.

En zal ik suiker maar tegemoet komen, ik heb inderdaad door assudis 'de bons' gekregen, reden, ik heb van hun diensten gebruik gemaakt, zonder echter over de schreef te gaan.
Met de premie en de vrijstellingen die ik betaald heb aan assudis, zit ik boven de de kosten die zij betaald hebben aan het ziekenhuis.
Dus voor hun niet rendabel genoeg, ik mocht de polis niet meer verlengen.
Ik weet niet of er in belgie of nederland verzekeringen zijn die ook thailand dekken zonder dat ze eenzijdig kunnen opzeggen.
Als je er dan toch voor kiest, gebruik ze niet, enkel als het echt niet anders kan.

En dan krijg je achteraf de bons

[|(
Laatst gewijzigd door godzilla op dinsdag 14 mei 2019, 10:29, 1 keer totaal gewijzigd.

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: verplichte gezondsheids verzekering

#7 Bericht door printen44 » dinsdag 14 mei 2019, 10:23

Het was een van de redenen dat ik terugkeerde naar Nederland. Het was al langer in de pen.400.000 baht dekking is niet veel, maar je wordt er uit geflikkerd als je wat mankeert. Een goede verzekering, met name een buitenlandse, die kost kapitalen als je de 70 gepasseerd ben. Voor "outgoing patien" moet je verzekerd zijn voor minimaal 40.000 baht.

Ik woon nu in Nederland, ben goed verzekerd, wordt er niet uitgegooid als ik iets mankeer. Voor de pensionaris in Thailand wordt het steeds moeilijker gemaakt. Zowel door Nederland als Thailand. Nederland heft belasting op je AOW en overheid gerelateerde pensioenen en Thailand eist nu zorgverzekeringen, die niets voorstellen. En de eisen voor een jaarlijkse visum worden steeds moeilijker gemaakt. Geen spijt dat ik nu in Nederland zit.

yandre
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1007
Lid geworden op: woensdag 26 augustus 2009, 21:56
Locatie: nongkhai

Re: verplichte gezondsheids verzekering

#8 Bericht door yandre » dinsdag 14 mei 2019, 10:28

het probleem is dat als je wat mankeert dit waarschijnlijk uitgesloten word
dus zeggen ze zo als ik lees dan moet je maar een hoger bedrag in je
bankrekening overleggen bij een verlenging voor een jaar .
zit je denk ongeveer aan zelfde premie als in nederland
maar alles wordt aan vaard om je in te schrijven
zal je zeggen ga je terug naar nederland kan je eigen verzekeren maar
als daar niets is en van spaargeld leef hier tot aow wordt het moeilijk
dan toch maar een tijdje van het jaar in laos ?

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: verplichte gezondsheids verzekering

#9 Bericht door erik-kuijpers » dinsdag 14 mei 2019, 12:04

Godzilla, je schrijft " Ik weet niet of er in belgie of nederland verzekeringen zijn die ook thailand dekken zonder dat ze eenzijdig kunnen opzeggen. "

De NL zorgpolis is verplicht en niemand kan je bij normale betaling van de premie daar uit gooien, al denk ik dat je bij fraude wel een probleem hebt en naar een polis gaat die stukken duurder is. In de basispolis zit buitenlanddekking voor spoedzaken tot max de in NL gebruikelijke bedragen; wil je naar 100% dekking dan koop je een module er bij die dit wel dekt. Of ze die module bij forse schade kunnen opzeggen weet ik eerlijk gezegd niet.

Voor niet-spoedzaken geldt dat de hele polis NIET dekt behalve na overleg en toestemming.

Assudis, je zegt het al, is een jaarcontract. Beide partijen kunnen verlengen maar dat is niet verplicht.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: verplichte gezondsheids verzekering

#10 Bericht door erik-kuijpers » dinsdag 14 mei 2019, 12:10

Dre, je schrijft " dan toch maar een tijdje van het jaar in laos ? "

Hoe wil je dat doen dan? Laos heeft die eis niet, klopt, maar je mag zonder visum maar twee keer per jaar over land Thailand in en na een maand moet je Laos uit (of je moet een business visum kunnen krijgen daar). Op die manier kun je in Thailand zijn en geen longstayer worden. Nu heb jij familie in Laos maar toch geeft dat extra kosten. Zet je dat en de reiskosten eens tegen elkaar af? Ik denk dat je beter af bent met die polis.

godzilla
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 906
Lid geworden op: vrijdag 12 oktober 2018, 14:50

Re: verplichte gezondsheids verzekering

#11 Bericht door godzilla » dinsdag 14 mei 2019, 12:46

erik-kuijpers schreef: dinsdag 14 mei 2019, 12:10 Dre, je schrijft " dan toch maar een tijdje van het jaar in laos ? "

Hoe wil je dat doen dan? Laos heeft die eis niet, klopt, maar je mag zonder visum maar twee keer per jaar over land Thailand in en na een maand moet je Laos uit (of je moet een business visum kunnen krijgen daar). Op die manier kun je in Thailand zijn en geen longstayer worden. Nu heb jij familie in Laos maar toch geeft dat extra kosten. Zet je dat en de reiskosten eens tegen elkaar af? Ik denk dat je beter af bent met die polis.
Maar mss kan hij in laos een reisverzekering afsluiten , en dan naar thailand komen?
Doordenkertje... :?:

godzilla
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 906
Lid geworden op: vrijdag 12 oktober 2018, 14:50

Re: verplichte gezondsheids verzekering

#12 Bericht door godzilla » dinsdag 14 mei 2019, 12:54

erik-kuijpers schreef: dinsdag 14 mei 2019, 12:04 Godzilla, je schrijft " Ik weet niet of er in belgie of nederland verzekeringen zijn die ook thailand dekken zonder dat ze eenzijdig kunnen opzeggen. "

De NL zorgpolis is verplicht en niemand kan je bij normale betaling van de premie daar uit gooien, al denk ik dat je bij fraude wel een probleem hebt en naar een polis gaat die st :giggle: ukken duurder is. In de basispolis zit buitenlanddekking voor spoedzaken tot max de in NL gebruikelijke bedragen; wil je naar 100% dekking dan koop je een module er bij die dit wel dekt. Of ze die module bij forse schade kunnen opzeggen weet ik eerlijk gezegd niet.

Voor niet-spoedzaken geldt dat de hele polis NIET dekt behalve na overleg en toestemming.

Assudis, je zegt het al, is een jaarcontract. Beide partijen kunnen verlengen maar dat is niet verplicht.
Ik ken het nederlands systeem niet, verre van.

Maar thailand wordt in belgie door de mutualiteit niet meer gedekt, (er kunnen uitzonderingen zijn)
En als emigrant in thailand wordt het al heel moeilijk, uitgeschreven dus.
Je haalt aan, voor assudis 'beide partijen kunnen verlengen', dat moet opzeggen zijn (in hun geval dus éénzijdig)... :giggle:

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: verplichte gezondsheids verzekering

#13 Bericht door erik-kuijpers » dinsdag 14 mei 2019, 15:08

Godzilla, "...Maar mss kan hij in laos een reisverzekering afsluiten , en dan naar thailand komen?
Doordenkertje... :?: "

Ik denk dat Dre dan in Laos ingeschreven moet staan om een reispolis te kunnen nemen. Maar die dekt alleen urgente gevallen en dan terug......

Maar wat gaat die Thaise polis kosten? Ik las ergens 10 k baht. Die is Dre ook kwijt als ie heen en weer naar Laos moet; bus Bangkok-Nongkhai is al tegen de 1.000 enkele reis. En dan steeds een Lao visum van 1.500 baht. Dat gaat snel hoor.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: verplichte gezondsheids verzekering

#14 Bericht door erik-kuijpers » dinsdag 14 mei 2019, 15:11

Nee, foei, veel duurder. Snel 60 k en meer op Dre's leeftijd. Kan me voorstellen dat men op andere media ook erg boos is.

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: verplichte gezondsheids verzekering

#15 Bericht door wpdl » dinsdag 14 mei 2019, 15:17

Zijn er meer mensen met dit probleem en zo ja wat zien zij als optie?
Denk zo maar eens dat het leeuwendeel van long stayers zwaar in de problemen komt als dit echt door gaat.
De meeste hierin deze regio hebben weinig tot niks op dat gebied.
Sterke twijfels dus want het is niet de eerste keer en vermoed niet de laatste keer deze voorstellen.
Er zal best een optie vroeg of laat gepresenteerd worden door een slimmerik om de Thaise regels te kunnen negeren,
neemt niet weg dat je de verzekerings-problemen op oudere leeftijd die sommige hier aankaarten daar niet mee weg neemt.
Nederland zal toch ook lijk mij de 'spijtoptanten' die eigenlijk enkel en alleen voor de 'zorg' terug keren ook wel eens tekkelen.

Plaats reactie

Terug naar “Nieuws”