verplichte gezondsheids verzekering

Thailand gerelateerde nieuws- en krantenartikelen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: verplichte gezondsheids verzekering

#31 Bericht door erik-kuijpers » woensdag 15 mei 2019, 06:33

Jumbo, "...Een reisverzekering dekt permanent wonen niet af...." geldt niet voor Dre want die wil juist niet meer permanent wonen.

Mijn NL reispolis dekt tot zes maanden, maar langer als ik dat vooraf meld.

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: verplichte gezondsheids verzekering

#32 Bericht door Gardensafari » woensdag 15 mei 2019, 06:45

Een reisverzekering vergoedt alleen medische kosten als de verzekerde een Nederlandse zorgverzekering heeft.
Dus prima voor 8/4, maar voor expats onbruikbaar.
Gelet op de relatief lage premie ook wel begrijpelijk.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: verplichte gezondsheids verzekering

#33 Bericht door Gardensafari » woensdag 15 mei 2019, 06:45

Een reisverzekering vergoedt alleen medische kosten als de verzekerde een Nederlandse zorgverzekering heeft.
Dus prima voor 8/4, maar voor expats onbruikbaar. Trouwens sommige reisverzekeringen dekken zo'n lange periode niet, dus lees de polisvoorwaarden op dit punt.
Gelet op de relatief lage premie ook wel begrijpelijk.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: verplichte gezondsheids verzekering

#34 Bericht door stevenl » woensdag 15 mei 2019, 07:15

erik-kuijpers schreef: dinsdag 14 mei 2019, 08:08 Nation multimedia vandaag.

Insurance mandatory for long-stay foreigners
national May 14, 2019 01:00 By The Nation 12,182 Viewed 1.6K184

HEALTH insurance has been made mandatory for foreigners aged 50 years and above seeking long-term stay in Thailand.

The insurance policy must offer up to Bt40,000 coverage for outpatient treatment and up to Bt400,000 for inpatient treatment. This is one of the measures the government has introduced to ease the financial burden placed on state hospitals by foreigners, many of whom have not paid for treatment. “The Cabinet has already approved the new rule,” Health Service Support Department director-general Nattawuth Prasert-siripong revealed yesterday.

According to Nattawuth, the new rule applies to both new applicants for the non-immigrant visa (O-A), which offers a stay of up to one year, and those wishing to renew their visa. Each renewal is valid for one year.

Overseas policies okay too

“Such health insurance is good for foreigners too,” Nattawuth said. Foreigners can buy valid health insurance from longstay.tgia.org or if they wish to use health insurance that they bought overseas, they must ensure that the coverage amount is no less than what is required by the rule. “We are going to discuss with relevant authorities on to how to check the validity of health insurance bought from overseas,” Nattawuth said.

Asked about foreigners who cannot buy health insurance because their health risks are considered too high, Nattawuth said relevant authorities might consider requiring them to have higher deposits in bank accounts so as to make sure that they have enough to live in Thailand.

Zo te zien is dit een regeringsbesluit; het zal door het parlement moeten maar dat is een gezelschap jaknikkers. Bovendien raakt het de schatkist en dat doet veel voor de pluchezitters.

Weer betalen de goeien voor de boosdoeners die het land laten zitten met vette onbetaalde rekeningen. Als dit wet wordt zul je er toch aan moeten geloven en dat treft dan niet de toeristen, al vind ik dat die dan ook een polis moeten hebben, het treft niet de expats (de gedetacheerden) want die hebben een Thaise polis via de SSO of van hun buitenlandse werkgever, nee, het treft de emigranten.

De laatste alinea is me niet duidelijk. Eerdere berichten gingen altijd uit van non-selectieve aanvaarding van kandidaten maar wat daar staat is anders. Zouden ze dan toch gaan selecteren op medisch verleden?

Maar het komt er aan dus bereid je voor!
Laatste informatie is dat dit uitsluitend vboor O-A visum is.

Even afwachten hoe een en ander verder verloopt en op betrouwbare informatievoorziening. Voorlopig nog geen reden om in paniek te raken.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: verplichte gezondsheids verzekering

#35 Bericht door jumbo » woensdag 15 mei 2019, 07:15

erik-kuijpers schreef: woensdag 15 mei 2019, 06:33 Jumbo, "...Een reisverzekering dekt permanent wonen niet af...." geldt niet voor Dre want die wil juist niet meer permanent wonen.

Mijn NL reispolis dekt tot zes maanden, maar langer als ik dat vooraf meld.
Check, ik zag dit erover misschien interessant, uiteraard onder voorwaarden

Er zijn ook reisverzekeringen die speciaal zijn gericht op lange reizen, zoals de Lang op Reis verzekering van de Europeesche waarmee je 720 dagen aaneengesloten op reis kunt. Dit is bijvoorbeeld handig als je op wereldreis gaat. Daarnaast kun je met verschillende verzekeringen tot wel maximaal een jaar aaneengesloten op reis. Een voorbeeld hiervan is de Globetrotter reisverzekering van Allianz Global Assistance.
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

godzilla
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 906
Lid geworden op: vrijdag 12 oktober 2018, 14:50

Re: verplichte gezondsheids verzekering

#36 Bericht door godzilla » woensdag 15 mei 2019, 07:20

Ach er zijn zoveel verschillende reisverzekeringen, axa thailand dekt dus voor 6mnd.
https://www.axa.co.th/en/axa-smarttraveller
Het zou me verbazen als je in nederland slechts voor 31 dagen zo een verzekering kan nemen, maar voor expats toch niet nuttig.
Maar wat ik bedoelde als doordenker; stel je kan in laos een reisverzekering afsluiten, en je komt naar thailand en laat je voor 'iets' behandelen.
Of je sluit in thailand een reisverzekering af, en laat je in laos voor 'iets' behandelen.
Ik heb zo al verhalen gehoord, of ze waar zijn weet ik niet.
:angel:

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: verplichte gezondsheids verzekering

#37 Bericht door jumbo » woensdag 15 mei 2019, 07:35


The requirement for mandatory health insurance appears to only affect those applying for a Non-Immigrant Visa OA.


According to the announcement on the Ministry of Public Health (MoPH) website, it does not affect anyone who stays in Thailand on an extension of stay based on retirement, which is often incorrectly referred to as a ‘retirement visa’.

Extensions of stay are not visas. Most retirees who stay in Thailand do so on an ‘extension of stay based on retirement’.

A Non-Immigrant Visa OA can only be applied for at Royal Thai Embassy or Consulate overseas.



Anyone who has a Non-Immigrant Visa OA typically applies for this at the Thai Embassy or Consulate in their home country.
An extension of stay based on retirement can only be obtained at an immigration office within Thailand.
It’s the extension of stay based on retirement which have recently been the subject of the much publicised change in the financial requirements which need to be met in order to be granted the extension.
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: verplichte gezondsheids verzekering

#38 Bericht door erik-kuijpers » woensdag 15 mei 2019, 07:43

Jumbo, nu breekt mijn pantoffel hoor! Alleen als je een non-im aanvraagt? Dat betekent dus een jaar verzekerd. En daarna extension, en dan niks meer? Dat is geld weggooien, en daarmee heb je als overheid nog geen zekerheid dat die persoon zijn rekeningen kan betalen. Maar this is Thailand, hier kan ogenschijnlijk alles.

Nu het zo is uitgekleed begin ik me af te vragen of dit niet de zoveelste rimpel in de vijver is.......

godzilla
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 906
Lid geworden op: vrijdag 12 oktober 2018, 14:50

Re: verplichte gezondsheids verzekering

#39 Bericht door godzilla » woensdag 15 mei 2019, 07:47

Dus jumbo, volgens jou tekst is het niet van toepassing op een non o visa, (retirement of marriage) eens je hier woont.
Of zie ik het verkeerd?

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: verplichte gezondsheids verzekering

#40 Bericht door wpdl » woensdag 15 mei 2019, 08:04

Alleen als je een non-im aanvraagt? Dat betekent dus een jaar verzekerd. En daarna extension, en dan niks meer?

Denk zo maar eens dat ze het precies andersom bedoelen.

Bij je aanvraag visum in Ambassade onbelangrijk dus het eerste jaar en bij je extension off stay moet je de gewenste gezondheidsverzekering tonen.
Lijk mij een logische weg om te bewandelen voor de heren ambtenaren.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: verplichte gezondsheids verzekering

#41 Bericht door jumbo » woensdag 15 mei 2019, 08:07

godzilla schreef: woensdag 15 mei 2019, 07:47 Dus jumbo, volgens jou tekst is het niet van toepassing op een non o visa, (retirement of marriage) eens je hier woont.
Of zie ik het verkeerd?
Het geldt, zoals ik het lees en Stevenl naar mijn mening ook, alleen voor gasten die een Non O-A visa aanvragen buiten Thailand, wwar nagenoeg elke bestaande visa vorm mee begint
En dus niet voor bestaande O-A houders en hun jaarlijkse verlenging

A Non-Immigrant Visa OA can only be applied for at Royal Thai Embassy or Consulate overseas.
Extensions of stay are not visas. Most retirees who stay in Thailand do so on an ‘extension of stay based on retirement’.
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: verplichte gezondsheids verzekering

#42 Bericht door stevenl » woensdag 15 mei 2019, 08:10

erik-kuijpers schreef: woensdag 15 mei 2019, 07:43 Jumbo, nu breekt mijn pantoffel hoor! Alleen als je een non-im aanvraagt? Dat betekent dus een jaar verzekerd. En daarna extension, en dan niks meer? Dat is geld weggooien, en daarmee heb je als overheid nog geen zekerheid dat die persoon zijn rekeningen kan betalen. Maar this is Thailand, hier kan ogenschijnlijk alles.

Nu het zo is uitgekleed begin ik me af te vragen of dit niet de zoveelste rimpel in de vijver is.......
Dat is wat ik al eerder gezegd heb.

Ik verwacht dat je de verzekering ook met extension af kunt sluiten, maar vereist is het niet. Misschien nog niet, even afwachten.

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: verplichte gezondsheids verzekering

#43 Bericht door stevenl » woensdag 15 mei 2019, 08:11

wpdelange schreef: woensdag 15 mei 2019, 08:04
Alleen als je een non-im aanvraagt? Dat betekent dus een jaar verzekerd. En daarna extension, en dan niks meer?

Denk zo maar eens dat ze het precies andersom bedoelen.

Bij je aanvraag visum in Ambassade onbelangrijk dus het eerste jaar en bij je extension off stay moet je de gewenste gezondheidsverzekering tonen.
Lijk mij een logische weg om te bewandelen voor de heren ambtenaren.
Nee, erg onwaarschijnlijk.

yandre
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1007
Lid geworden op: woensdag 26 augustus 2009, 21:56
Locatie: nongkhai

Re: verplichte gezondsheids verzekering

#44 Bericht door yandre » donderdag 16 mei 2019, 06:18

ik ben volgende week hier op imigratie dienst in bangkok
en zal later een n.o.moeten aanvragen in laos of ergens anders
dan hoor ik het wel wat ze nu precies gaan bedoelen ?

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: verplichte gezondsheids verzekering

#45 Bericht door erik-kuijpers » donderdag 16 mei 2019, 06:24

John vraagt in een ander item:

" Waarom zeg thailand niet tegen iedereen die naar thailand komt of er woon
Dat je moet mee betalen aan de zorg voor de thai
Die hebben nu met de 30 bath regel gratis zorg
Wij buitenlanders betalen 2000 bath per maand
Voordeel voor thailand ze krijgen een hoop geld binnen
En iedereen heb dan recht op zorg ongeacht je ziektebeeld
Er zijn geen onbetaalde rekeningen meer
Wil je er geen gebruik van maken
Dan kan je jezelf naar tuurlijk bij verzekeren voor die prive luxe ziekenhuizen "


Veel mensen zijn geen immigrant maar expat, werken hier, en hebben een verzekering als ambtenaar, of als werknemer met een polis bij de SSO, of hebben een buitenlandse polis. Die krijg je echt niet aan het betalen voor een extra Thaise polis.

En voor dat lage bedrag van 2 k per maand krijg je geheid de 'kneusjes' uit de rest vd wereld naar Thailand want zo goedkoop ben je dan nergens verzekerd. Een gebroken been kost zelfs in een staatsziekenhuis snel een ton baht (eigen ervaring in 2013) en dat krijgen voor 2 k per maand, nou, graag hoor.

Verzekeren is handel, ook in Thailand. Liefdadigheid voor de eigen mensen OK, maar buitenlanders betalen een zakelijke prijs voor die polis. In NL betalen immigranten ook de volle mep onder het NL stelsel.

Maar je kunt het voorstellen aan de overheid. Ik denk dat je een 'neen' krijgt........

Plaats reactie

Terug naar “Nieuws”