Het Thais zorgplan in de internationale pers.

Thailand gerelateerde nieuws- en krantenartikelen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3377
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Het Thais zorgplan in de internationale pers.

#1 Bericht door erik-kuijpers » donderdag 18 april 2019, 06:26

Thailand en het nationale zorgplan

UIT DE INTERNATIONALE PERS
.
Het grote succes van het 30 baht systeem.

Thai Rak Thai care? Thaksin care? Nee, het Universal Coverage Scheme, het nationale zorgplan, is beter bekend als het '30 baht' schema.

Aan die naam ligt het verhaal ten grondslag van een arme vrouw die de dokter bezoekt en bang is dat ze zijn rekening niet kan betalen..... Wat ze kan missen, vraagt de arts. 'Als ik maar 30 baht overhoud voor de bus' is haar antwoord. Het is die 30 baht geworden als eigen bijdrage tot de coup in 2006 het gratis maakte.
Andere peilers van de nationale zorg in Thailand zijn de verzekering voor ambtenaren en de social security voor werknemers.
.
Waar in de USA Obamacare het land ernstig verdeelt is het plan in Thailand goed gevallen en Thailand is toch bepaald niet het rijkste land ter wereld. Het plan is ingevoerd in 2001 door de populistische partij Thai Rak Thai ('Thais houden van Thais') onder leiding van de afgezette, veroordeelde en gevluchte premier Thaksin Shinawatra.

Immense vooruitgang voor de bevolking

Medische verzorging van wieg tot graf; overigens het enige sociale vangnet in Thailand: bij werkloosheid of invaliditeit bestaat geen vangnet in de vorm van een uitkering of bijstand. Daar moet de familie in bijspringen.

Het resultaat is er niet minder om! Thailand is een affiche voor wat een nationaal zorgplan kan betekenen. Kindersterfte is gedecimeerd; HIV-remmers zijn beschikbaar en een aantal nier- en kankerbehandelingen zijn in het pakket opgenomen hetgeen veel levens heeft gered. Belangrijk is ook dat mensen niet langer voor grote medische kosten komen te staan zodat armoede door een medische ingreep minder vaak voorkomt.

Staatsziekenhuizen en lokale hulpposten

Thans heeft vrijwel 100% van de Thaise bevolking toegang tot dit zorgplan zowel in de stedelijke staatsziekenhuizen als in lokale klinieken en in hulpposten die soms alleen maar open zijn op markttijden in buitengebied zoals bij ons huis. Ze zijn voor iedereen toegankelijk waardoor de relatie 'armoede = kindersterfte' vrijwel is verdwenen en verzuim van arbeid door ziekte sterk is teruggedrongen.

Thailand heeft een grote farmaceutische industrie die tegen aanzienlijk lagere prijzen levert dan op de wereldmarkt gangbaar is. Uiteraard heeft dat een prijskaartje ten laste van de belastingbetaler die zo opkomt voor de armsten in de samenleving. De kosten van behandeling zijn in de jaren 2000 tot en met 2015 gestegen van 62 tot 217 dollar per persoon vooral door uitbreiding van het aantal ziekenhuizen en het vergrote hulpaanbod.

Afbeelding


Foto: Nongkhai General
.
Vragen bij de kwaliteit?

Lees de niet-Thaise internetmedia er maar op na. Vaak worden staatsziekenhuizen beschreven als 'opstapje naar de dood' maar de andere kant van het verhaal komt gelukkig meer en meer naar voren.

Recent onderzoek heeft aangetoond dat de vaak opgehemelde particuliere ziekenhuizen tot honderden procenten teveel rekenen voor hun diensten en het is een kwestie van tijd voordat de internationale verzekeraars gaan piepen over overdreven facturen indachtig de 'Nepal diarree affaire' (zie daarvoor https://www.trefpuntazie.com/diarree-ne ... kkuijpers/ )
. .
Thailand timmert aan de weg en begeleidt thans Kenia naar een vergelijkbaar systeem. Al moet je als buitenlander soms wennen aan woorden als labolatory.....

Bron:
The European Sting; https://tinyurl.com/y5hpndp5

Meer lezen?
https://en.wikipedia.org/wiki/Healthcare_in_Thailand

Foto's en prenten
Stethoscoop; wikimedia, 4045290.
Thai Rak Thai poster; wikimedia, 23289278 (foto bewerkt).
Twee eigen foto's van het Nongkhai General.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Het Thais zorgplan in de internationale pers.

#2 Bericht door jumbo » donderdag 18 april 2019, 10:07

Hi Erik

Nog wat informatie ter aanvulling en verduidelijking...
Andere peilers van de nationale zorg in Thailand zijn de verzekering voor ambtenaren en de social security voor werknemers.
Eigenlijk is alleen al de social security die 39,2 mio van de 67,2 mio mensen denkt al groter dan de 30 thb schema en dan is nog niet meegenomen
degenen die in het government scheme zitten, plus hun directe familie, 2.4 mio werkenemers + ?? directe gezinsleden (National Statitical Office '17) en personen die een private
insurance hebben, goed en groot verdieners/zelfstandigen, werkende expats (onbekend nummer) en dan nog degenen die onverzekerd zijn, varierend tussen rijk, arm en expat
omdat een verzekering niet mogelijk of te duur is (zie jezelf en vele anderen) of men te Hi-So is voor een verzekering.... ja die zijn er ook nog.... :P

Er blijft dus een minderdeel van de bevolking, maar toch een groot aantal, toegewezen op de zgn 30thb verzekering en mijn ervaring binnen mijn kringen is dat niet
iedereen die ook daadwerkelijk heeft... luiigheid?? Of onbemind maakt onbekend... vooral bij de rural bevolking.
Daarnaast moet je voor 30thb schema in een tabien baan in geschreven zijn en bij verhuizing je schema mee laten verhuizen naar een tabien baan, dat gaat niet altijd,
er is niet altijd een tabien baan bij zelfbouw constructies, waarvan er nog vele zijn... studenten zijn een uitzondering daarop, die mogen hun 30thb schema met bewijs van
studie aanmelden in een ziekenhuis in hun studie plaats.
Waar in de USA Obamacare het land ernstig verdeelt is het plan in Thailand goed gevallen en Thailand is toch bepaald niet het rijkste land ter wereld.
Thaiand staat op de 67 ste plaats van 125 landen dus het kan veel slechter... afgaande op waar we Thailand plaatsen binnen onze eigen gedachtenwereld
https://www.focus-economics.com/blog/ri ... -the-world
Ook weer niet echt slecht dus.... weer wel gemeten naar grootte van de economie; 24e van de 186 gemeten landen. dan zou je beter verwachten...
Maar dat is inherent aan de opbouw van de economie en dat is een andere discussie
Recent onderzoek heeft aangetoond dat de vaak opgehemelde particuliere ziekenhuizen tot honderden procenten teveel rekenen voor hun diensten
Hier mis ik een paar cruciale woordjes aan het eind namelijk 'aan patienten die cash afrekenen'
het is een kwestie van tijd voordat de internationale verzekeraars gaan piepen over overdreven facturen
Dus de verzekerings mij-en, die echt niet gek zijn, betalen daar niet aan mee..... tarieven zijn bekend en iedereen die wel eens met een verzekering te doen heeft
gehad in een ziekenhuis weet dat eea vaststaat zowel in polis met maxima.... dus ze betalen nooit meer als ze willen, daar is de premie ook op berekend....

In de goede prive ziekenhuizen met SS services welke ik gekozen heb in Bangkok en Ayutthaya is de verhouding ongeveer als volgt. 70% komt met de 30thb of SS kaart binnen, 20-25% met particuliere verzekeringen en 5-10% betaald cash...wat wellicht later geclaimed wordt bij een verzekering.

Al met al is de 30 thb een goede zaak voor de Thai, maar staat het zeker niet alleen voor deze immense taak....
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3377
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Het Thais zorgplan in de internationale pers.

#3 Bericht door erik-kuijpers » donderdag 18 april 2019, 11:39

Deze zin, Jumbo, " Hier mis ik een paar cruciale woordjes aan het eind namelijk 'aan patienten die cash afrekenen' " is mij totaal onbekend. Je wilt zeggen dat zorgverzekeraars maxima kennen en die ziekenhuizen zich daarbij neerleggen? Dat is dan maar goed ook.

In Tblog is net een discussie gevoerd over die te dure rekeningen. Ik heb hier in NL nu de basispolis met een extra buitenlanddekking erbij die onbeperkt dekt, dus niet tot Nederlandse maxima. Overigens, en dat heb ik al eens laten blijken, ga ik met een gerust hart een staatsziekenhuis in en kom er met kloppend hart ook weer uit.....

Alleen doen in de periferie staatsziekenhuizen niet alle behandelingen zoals mijn total hip replacement waarvoor ik naar Khon Kaen moest in 2011. Aan de andere kant doet men in Nongkhai wel openhart operaties waarvoor de chirurg uit Khon Kaen Univ. Ziekenhuis Srinagarin komt. Er zit dus beweging in.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Het Thais zorgplan in de internationale pers.

#4 Bericht door jumbo » donderdag 18 april 2019, 13:26

erik-kuijpers schreef: donderdag 18 april 2019, 11:39 Deze zin, Jumbo, " Hier mis ik een paar cruciale woordjes aan het eind namelijk 'aan patienten die cash afrekenen' " is mij totaal onbekend. Je wilt zeggen dat zorgverzekeraars maxima kennen en die ziekenhuizen zich daarbij neerleggen? Dat is dan maar goed ook.
Wat ik bedoel. en iedereen met een in Thailand gebaseerde particuliere zkv kan dat bevestigen. is dat de verzekerings mij maxima uitkeert bij bepaalde handeling en de rest mag je zelf ophoesten
Dus het zal de verz.mij niet veel uitmaken hoeveel een behandeling of verblijf kost, hun kosten zijn bekend nl. de maxima die ze uitkeren

Dus alleen de particulieren of soms, indien een collectieve verzekering, bedrijven als polisnemers en aansprakelijk voor het verschil betalen de vermeende te hoge kosten.

Aangezien het een particuliere markt betreft kan men zelf als ziekenhuis zijn tarieven bepalen. iedereen weet dat Bumrungrad en Samitivej (als voorbeeld) meer berekenen voor dezelfde
behandelingen als de concurrentie

Het is een keuze en de verzekerings maatschappij heeft er geen invloed op vanwege hun bekende stelsel van maximale vergoedingen
Normaal gesproken staan de belangrijkste op je polis en een samenvatting op je kaart

Wat T Blog daarover vindt is minder van belang...
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3377
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Het Thais zorgplan in de internationale pers.

#5 Bericht door erik-kuijpers » donderdag 18 april 2019, 13:50

Ik zit bij Unive en de basispolis vergoedt voor 'spoedeisende zorg tijdens vakantie en tijdelijk verblijf in het buitenland' maximaal het tarief dat in NL redelijk is (marktconform tarief). Ik heb daarbij een aanvullende module en die zegt 'volledig' en dat kan ik op maar een manier uitleggen. Maar goed dat je het zegt, ik ga dat nog eens navragen.

Niet-spoedeisende zorg in buitenlanden is ook verzekerd mits na toestemming doch dan max het tarief dat men in NL zou vergoeden. Repatriëring valt niet in de basisverzekering, wel in de extra module, en is ook volledig verzekerd via de Unive alarmcentrale. Daarnaast heb ik een doorlopende reispolis.

Maar dat zal voor een ander zijn polissen weer geheel anders luiden........

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Het Thais zorgplan in de internationale pers.

#6 Bericht door jumbo » donderdag 18 april 2019, 13:59

Hadden we het niet over het THAISE zorgplan of systeem??
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

godzilla
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 906
Lid geworden op: vrijdag 12 oktober 2018, 14:50

Re: Het Thais zorgplan in de internationale pers.

#7 Bericht door godzilla » donderdag 18 april 2019, 15:25

jumbo schreef: donderdag 18 april 2019, 13:59 Hadden we het niet over het THAISE zorgplan of systeem??
Inderdaad, wat ik ervan weet is gewoon dat vele werkgevers hun werkers in het "zwart"
betalen, en ze kunnen dus fluiten naar de 30 bath regeling als er iets gebeurd.
Een slangen beet tijdens je werk? pech, laat maar weten of je terug komt werken...
Vele thai beseffen de regeling nog niet helemaal, tja tit
Ben je als thai officieel zelfstandig, is de 30 bath regel op hun ook niet meer van toepassing, de werknemers indien ingeschreven dan weer wel.
Voor een land als thailand is het systeem toch wel een stap in de goede richting, daar kunnen de amerikanen nog iets van leren.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3377
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Het Thais zorgplan in de internationale pers.

#8 Bericht door erik-kuijpers » donderdag 18 april 2019, 15:27

Ja, maar als een Thais ziekenhuis meer vraagt dan wat vergoed wordt is het bijbetalen net zo erg voor jou als voor mij...... :giggle2:

godzilla
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 906
Lid geworden op: vrijdag 12 oktober 2018, 14:50

Re: Het Thais zorgplan in de internationale pers.

#9 Bericht door godzilla » donderdag 18 april 2019, 15:43

erik-kuijpers schreef: donderdag 18 april 2019, 15:27 Ja, maar als een Thais ziekenhuis meer vraagt dan wat vergoed wordt is het bijbetalen net zo erg voor jou als voor mij...... :giggle2:
Jij, jou en ik, zijn geen thai, dus dat zorgplan telt voor ons niet.
De gewone thai, lees "kleinverdiener", zal zich geen hospitalisatie verzekering kunnen veroorloven die een privé ziekenhuis terugbetaalt.

Mijn gedacht.. [|)

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3377
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Het Thais zorgplan in de internationale pers.

#10 Bericht door erik-kuijpers » donderdag 18 april 2019, 22:30

Ik zal mijn kostenvraag eens precies uitzoeken en een nieuw item openen want hier hoort het niet echt thuis.

Wat het overchargen betreft door particuliere ziekenhuizen, in de BKK Post heeft een artikel gestaan (eerste week april) dat de overheid ze in de gaten gaat houden. Verschil moet er zijn maar dat een total hip replacement in Rama Khon Kaen voor 3 tot 4 ton kan en in Bumrungrad tegen het miljoen kan kosten roept natuurlijk vragen op al kan er een plausibele verklaring voor zijn.

Ik betaalde in Khon Kaen in april 2011 270 k (particulier) en een NL-er in Chonburi stad (staats) de helft..... Maar in de Isaan is er, zover ik weet, maar een ziekenhuis dat die operatie doet en dat is het Srinagarin in Khon Kaen en daar vond de prof mijn heup nog niet slecht genoeg..... Het kan verkeren.......

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Het Thais zorgplan in de internationale pers.

#11 Bericht door jumbo » vrijdag 19 april 2019, 00:12

godzilla schreef: donderdag 18 april 2019, 15:25
jumbo schreef: donderdag 18 april 2019, 13:59 Hadden we het niet over het THAISE zorgplan of systeem??
Inderdaad, wat ik ervan weet is gewoon dat vele werkgevers hun werkers in het "zwart"
betalen, en ze kunnen dus fluiten naar de 30 bath regeling als er iets gebeurd.
Een slangen beet tijdens je werk? pech, laat maar weten of je terug komt werken...
Vele thai beseffen de regeling nog niet helemaal, tja tit
Ben je als thai officieel zelfstandig, is de 30 bath regel op hun ook niet meer van toepassing, de werknemers indien ingeschreven dan weer wel.
Voor een land als thailand is het systeem toch wel een stap in de goede richting, daar kunnen de amerikanen nog iets van leren.
De 30thb card staat los van werknemerschap, je ouders kunnen het sinds geboorte aanvragen als het kind ingeschreven bent in een Tabien baan

Je verwart het met de SS, ja die zijn er maar ik vermelde geregistreerde arbeiders met de nummers en de zwartwerkers komen dus wel in aanmerking voor de 30thb kaart
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Het Thais zorgplan in de internationale pers.

#12 Bericht door jumbo » vrijdag 19 april 2019, 00:15

erik-kuijpers schreef: donderdag 18 april 2019, 15:27 Ja, maar als een Thais ziekenhuis meer vraagt dan wat vergoed wordt is het bijbetalen net zo erg voor jou als voor mij...... :giggle2:
Het ligty iets genuanceerder....
Ik heb een SS card als werknemer, maar sinds 2016 heb ik die op persoonlijke titel verlengd en die vergoed 100% all kosten van elke procedure
Kosten 432 thb per maand....

Ik ben ingeschreven met deze kaart in een goed priveziekenhuis in Ayutthaya en ik hoef dus niets bij te betalen anders dan de prive kamer
als het ziektebeeld dat niet noodzakelijk acht en daarvoor heb ik mijn particuliere verzekering van mijn werkgever... :angel:
Dat zal ik later zelf moeten betalen, maar dat zal niet meer zijn dan 2.100 thb per nacht voor een VIP kamer volgens huidige tarieven...
Laatst gewijzigd door jumbo op vrijdag 19 april 2019, 00:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Het Thais zorgplan in de internationale pers.

#13 Bericht door jumbo » vrijdag 19 april 2019, 00:16

godzilla schreef: donderdag 18 april 2019, 15:43
erik-kuijpers schreef: donderdag 18 april 2019, 15:27 Ja, maar als een Thais ziekenhuis meer vraagt dan wat vergoed wordt is het bijbetalen net zo erg voor jou als voor mij...... :giggle2:
Jij, jou en ik, zijn geen thai, dus dat zorgplan telt voor ons niet.
De gewone thai, lees "kleinverdiener", zal zich geen hospitalisatie verzekering kunnen veroorloven die een privé ziekenhuis terugbetaalt.

Mijn gedacht.. [|)
Daar is de 30th kaart dus voor en de SS indien werkzaam en geregistreerd.
De eerste bij staatsziekenhuizen alleen, de ander bij sommige priveziekenhuizen geaccepteerd

Het vergt voor de 30thb kaart enkel registratie.. en een geregistreerd adres....dus eigen schuld, nog steeds een dikke bult want je wordt er niet gratis aan geholpen
Laatst gewijzigd door jumbo op vrijdag 19 april 2019, 00:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Het Thais zorgplan in de internationale pers.

#14 Bericht door jumbo » vrijdag 19 april 2019, 00:19

erik-kuijpers schreef: donderdag 18 april 2019, 22:30 Wat het overchargen betreft door particuliere ziekenhuizen, in de BKK Post heeft een artikel gestaan (eerste week april) dat de overheid ze in de gaten gaat houden. Verschil moet er zijn maar dat een total hip replacement in Rama Khon Kaen voor 3 tot 4 ton kan en in Bumrungrad tegen het miljoen kan kosten roept natuurlijk vragen op al kan er een plausibele verklaring voor zijn.
Daar ligt ook je voorgestelde probleem, maar zoals eerder aangegeven je gedachte dat verzekerings mij-en daar iets aan doen is incorrect. Zij betalen de maxima conform hun polis en de rest zal ze worst zijn, jouw keuze voor Bumrungrad of Rama Khon Kaen, jouw kosten...

Bijgaand een linkeje van een thaise verzekering die tot 80 jaar door gaat, met verlenging... voor zoekenden onder ons
Hier staat duidelijk de link tussen premie en max vergoeding vermeldt

https://www.thaihealth.co.th/2012/produ ... hy_eng.php
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

yandre
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1007
Lid geworden op: woensdag 26 augustus 2009, 21:56
Locatie: nongkhai

Re: Het Thais zorgplan in de internationale pers.

#15 Bericht door yandre » vrijdag 19 april 2019, 03:03

nu mijn ervaring met de 30 bath regeling .vrouw was buiten bewust zijn in thabo
in douche ik vond haar gelukkig .
ambulance kwam na 15 min terwijl zieken huis om de hoek is .
ok eerste hulp ze kwam weer bij bewust zijn nu onder zoeken enz
kreeg gelijk formulier of ik even wilde tekenen
nu na een nacht de volgende morgen mocht ze naar huis en later terug naar zieken huis
voor het weggaan wel even de rekening betalen .
terwijl ze een 30 bath regeling heeft .
daarna elke maand voor iets anders naar zieken huis injectie ja moet u zelf betalen
dus al met al mijn ervaring er mee.
hier in bangkok ook in jecties zelf betalen en een gedeelte vergoed wat ik er uit begrijp .
de echt dure medicijnen of ze die vergoeden ?
hoorde in nongkhai zieken huis ja u moet naar udon thani wij kunnen u niet helpen
maar wel zelf betalen dat konden ze niet .dus mijn idee of je ontvangt gedeelte terug via de 30 bath regeling
of voor dure medicijnen de kosten voor je zelf ?
systeem is mooi maar denk niet voldoende mijn in ziens.kan ook eigenlijk niet voor zo premie

zelf mijn ervaring in zieken huis ja hij moet andere medicijnen of iets dergelijks had ontsteking been
kan hij dat betalen werdt er gevraagd aan mijn vrouw ja kan
ok die sloegen gelukkig aan anders kans dat je gewoon een half been wordt geamputeerd
dokter was wel meegaand ze zegt kunnen ook een regeling treffen met zieken huis voor af te betalen .
maar dat speelde niet bij mij .

maar ernstig ziek als thai en geen geld extra ben ik bang dat je het loodje leg .ondanks de goede zorg
maar niet de medicijnen die je nodig heb .

Plaats reactie

Terug naar “Nieuws”