Alweer een verkeersplan voor songkran

Thailand gerelateerde nieuws- en krantenartikelen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Alweer een verkeersplan voor songkran

#1 Bericht door erik-kuijpers » vrijdag 05 april 2019, 15:02

Alweer een verkeersplan voor songkran....
.
En dit jaar: lik op stuk, oog om oog....

Nou, hij pakt wel even goed uit hoor! Vice minister-president Prawit Wongsuwon, die ook minister van defensie is, heeft nu dé oplossing voor het verkeersgeweld tijdens de songkranweek als in dit land een volksverhuizing op gang komt.

Immers, Thailand kent een hoge arbeidsmobiliteit door de omvang van het land en door werkeloosheid in enkele gebieden waaronder de Isaan. Hoe vaak ik niet in een Bangkokse taxi een chauffeur uit de Isaan ben tegengekomen is niet te tellen. En met songkran, Thais nieuwjaar, wil men allemaal naar de rijstpot van moeder terug en vindt gedurende een dikke week een ware migratie binnen Thailand plaats.

Dat kostte vorig jaar 418 levens en 3.897 gewonden tijdens 3.724 ongelukken. Thailand is sowieso een gevaarlijk land waar het verkeer betreft met ruim 20.000 doden per jaar. Wereldtop, al kun je daar niet trots op zijn.
.
Omdat veel doden vallen door te hard rijden en het nuttigen van alcohol (en vergeet de drugs niet.....) wil nu opnieuw de overheid haar tanden laten zien. De heer Prawit dreigt met nog strengere maatregelen dan het tijdelijk in beslag nemen van voertuigen en het vastzetten van dronken bestuurders.

Nee, wie door te hard rijden en/of door het consumeren van alcohol een dodelijk ongeluk veroorzaakt krijgt een aanklacht wegens MOORD aan zijn of haar broek. Met songkran; althans, dat staat in het persbericht. Er staat niet dat deze maatregel ook op andere dagen in het jaar geldt.....
.
Vreemd genoeg mag je nog steeds wel met een groepje mensen plaatsnemen in de bak van een pick-up. As usual, staat in het bericht. En as usual is dat nog steeds niet toegestaan maar dit is Thailands gedoogbeleid omdat men anders niet naar het werk kan komen in de periferie. Maar bij een kop-staartbotsing worden de passagiers wel gelanceerd……

De politie is uiterst alert!

In 26 jaar Thailand ben ik ruimschoots getuige geweest van de attentie die de politie geeft aan de verkeersveiligheid tijdens songkran in mijn woonregio, het buitengebied van Nongkhai. Aan de hoofdweg van de brug met verkeer uit Laos in de richting Udon Thani.

Er wordt een grote halfopen tent geplaatst, tafel en stoelen er in en een koelkast voor de versnaperingen, een stroomkabel en een TV antenne, een paar bruine politie pick-ups er bij, een antiquiteit uit het brandweermuseum en een paar spuitgasten. Dan ontstaat een gemêleerd gezelschap dat zich dagenlang dood zit te vervelen en van ellende dan maar auto's staande houdt met Laotiaans kenteken (voor de schnabbel?).

Actieve controle vindt nauwelijks plaats en de lokale bevolking waagt zich niet in die buurt. Er zijn zat binnenwegen om je te verplaatsen.

Nee, ik schaar deze grote woorden van de minister ook maar onder de goede bedoelingen van de overheid die veel te weinig doet aan voorlichting via de media vooral voor de jeugd en aan onderhoud van wegen en verlichting.

Ik zie met angst en beven komende songkran tegemoet. Mijn gezin gebruikt die wegen helaas ook......

Bron:
Bangkok Post 1657164; http://tinyurl.com/yxgshn3q
Foto's en prenten
Songkran; wikimedia, 6636869, 2054333 en 2054326.

Plaats reactie

Terug naar “Nieuws”