Alweer die verplichte polis voor longstayers

Thailand gerelateerde nieuws- en krantenartikelen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3377
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Alweer die verplichte polis voor longstayers

#1 Bericht door erik-kuijpers » zondag 23 december 2018, 16:20

ALWEER DIE VERPLICHTE POLIS VOOR LONGSTAYERS.....

Hoe vaak is er niet over gepraat?

Nu weer een plan om mensen met een jaarvisum, en ik neem aan dat de mensen met verlengingen daarop ook verplicht worden, een verplichte Thaise polis te laten nemen tenzij ze in hun thuisland een zorgpolis hebben.

Dat geldt zeker niet voor geëmigreerde NL-ers want de verplichte NL zorgpolis vervalt bij emigratie naar TH. Voor Belgen geldt een andere regeling, heb ik begrepen.

Nou, dat wordt wat voor de ambassades; niet alleen visumvoorwaarden controleren maar ook de polis. Dat moet kunnen! Maar bij verlenging, hoe wil de Immigration dat doen? Tig talen leren, of een verklaring eisen van jouw ambassade?

Ik schrik van de bedragen op de Thaise polis; 400.000 max bij opname. In een staatsziekenhuis kun je daar gerust een paar benen voor breken maar kom niet in het Bumrungrad want die doen het daar niet voor.....

Maar ik verwacht dat ook dit voorstel in een lade gaat en er nooit meer uit komt......

http://www.nationmultimedia.com/detail/ ... s/30360990
Laatst gewijzigd door erik-kuijpers op donderdag 10 januari 2019, 15:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
KhunSugar
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1073
Lid geworden op: vrijdag 05 oktober 2012, 17:30
Locatie: Vl-Brabant - België

Re: ALWEER DIE VERPLICHTE POLIS VOOR LONGSTAYERS.....

#2 Bericht door KhunSugar » zondag 23 december 2018, 18:11

Gepensioneerde Belgen, ja enkel gepensioneerden, behouden de verplichte Belgische ziektekostenverzenkring wanneer ze uitgeschreven zijn. Maandelijks wordt de bijdrage ingehouden van het pensioen, ze hebben geen keus maar blijven in regel, er is dus een vangnet.
Maar dan wel voor behandelingen in België, niet voor deze in Thailand, laat dit even duidelijk zijn.
Bijgevolg is de Belgische gepensioneerde 'long stayer in Thailand niet verzekerd. Een health insurance is dus een must have.
Ben blij dat ze het verplichten en niet enkel voor toeristen.

Dat dit een dag verplicht wordt werd mij 7 jaar geleden door de Belgische Ere Consul reeds in het oor gefluisterd, zoals de titel laat uitschijnen komt het nu ALWEER boven water. Ja, misschien zal het weer loos alarm zijn doch op een dag komt het zeker.'Althans ik hoop het.

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2898
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: ALWEER DIE VERPLICHTE POLIS VOOR LONGSTAYERS.....

#3 Bericht door wpdl » maandag 24 december 2018, 00:59

Lijk mij allemaal niet zo moeilijk erik.
Ambassade heeft er niks mee te maken en zal dat ook niet als het doorgaat.
Thaise verzekering van MINIMAAL die bedragen of een 'overzeese' verzekering met wederom die MINIMALE bedragen.
In het Thais of het Engels.

Het plan struikelt iedere keer op een grote vraag.
Wat te doen met met 'uitsluitingen' lees een versleten heup bijvoorbeeld ;) of erger langdurige problemen en zo.
Dat veel buitenlanders erg veel problemen hebben die men verwaarloost omdat het wel 'meevalt' is bekend.
Er loopt nogal wat versleten volk hier rond al dan niet zelf aangedaan.
Wie gaat dat betalen of moeten die eerst die 'uitsluitingen' op een andere manier oplossen.

yandre
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1007
Lid geworden op: woensdag 26 augustus 2009, 21:56
Locatie: nongkhai

Re: ALWEER DIE VERPLICHTE POLIS VOOR LONGSTAYERS.....

#4 Bericht door yandre » maandag 24 december 2018, 05:05

zo lang je niet je zelf kan verzekeren bij thaise verzekering maatschapij
lijkt mij dit moeilijk.
als ze zeggen u mankeerd wat acepteren u niet .
en verzekeren via buiten landse maatschapij uitzonderingen en de hoofd prijs
voor vele on betaal baar .
dus of verkassen naar ander land of terug nederland voor vele ?

godzilla
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 906
Lid geworden op: vrijdag 12 oktober 2018, 14:50

Re: ALWEER DIE VERPLICHTE POLIS VOOR LONGSTAYERS.....

#5 Bericht door godzilla » maandag 24 december 2018, 05:55

Blijft de vraag, wat bedoelen ze met die verplichte polis, wat willen ze verzekerd zien?
Ondoenbaar lijkt me.

Voor velen zijn hospitalisatie verzekeringen hier een serieuze knip in de portemonee.
Als je jong bent, best betaalbaar, krijg je iets aan de hand, dan smijten ze je buiten.
Kassa kassa voor de verzekering.
Ben je te oud, onbetaalbaar voor velen, want voor de meesten gelden al uitsluitingen, en dan betaal je zelf.
Weer kassa kassa voor de verzekering.(je hebt jaren bijgedragen)
En ben je bij de gelukkigen die een goede verzekering hebben, dan ga je naar een duur hospitaal, die absurde prijzen aanrekenen, je verzekering betaalt toch.
De thaise prive ziekenhuizen smijten hun eigen ruiten in, veel landen (waaronder belgie) dekken geen kosten meer in thailand, (voor expats)

:neus:

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2898
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: ALWEER DIE VERPLICHTE POLIS VOOR LONGSTAYERS.....

#6 Bericht door wpdl » maandag 24 december 2018, 09:50

Bij verplichte verzekering is mijn gedachte dat men ook weinig tot geen uitsluitingen zal toepassen.
Alles wat het meer kost als je dekking is voor eigen geld.
[Is ook mijn verzekering en mijn politiek] uiteraard heb ik een hogere dekking.
Een overgangs-periode van flink wat jaren voor buitenlanders die er nooit wat aan gedaan hebben of te weinig kan helpen.
Dat België aan de handrem trekt zal meer aan de mentaliteit van de belgen en hun gebruik van de zorg liggen vermoed ik.
Laten wij eerlijk zijn vele buitenlanders longstay willen ook graag voor een dubbeltje op de eerste rij zitten.
Thailand heeft uiteraard ook vele steken laten vallen in het kader van hoe meer toeristen en longstay hoe beter het is voor de Thaise economie.
Nederland kom je gewoon niet in zonder een [reis]verzekering en borg zal in België niet anders zijn.

godzilla
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 906
Lid geworden op: vrijdag 12 oktober 2018, 14:50

Re: ALWEER DIE VERPLICHTE POLIS VOOR LONGSTAYERS.....

#7 Bericht door godzilla » maandag 24 december 2018, 13:29

Ik ken de nederlandse wetgeving ivm ziekteverzekering niet, dus daar laat ik me zeker niet over uit.
Maar een reisverzekering is wel iets totaal anders dan een hospitalisatie verzekering voor expats (longstayers)

Neen, ik ben geen voorstander van verzekeringen van de moment dat ze met uitsluitingen werken waar je zelf niks aan kan doen zoals je ouderdom.
Dan liever een bonus-malus systeem zoals bij auto verzekeringen, maar daar betaal je dan als jonge bestuurder weer een veel te hoge premie (geen ervaring)
De verzekering wint altijd, anders blijft ze niet bestaan, ben je bij de ongelukkigen die er gebruik van moeten(en kunnen) maken heb je pech/geluk, het kostenplaatje volgt nadien...

Vergeet niet, ze moeten winst maken, en ze hebben zo hun kleine lettertjes om alles hun kant uit te laten draaien (niet tussenkomen dus)
En ook hun vertegenwoordigers, verkopers moeten hun percent krijgen, die betaal je dus mee, en ook zij weten niet altijd hoe ze je kunnen helpen.

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2898
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: ALWEER DIE VERPLICHTE POLIS VOOR LONGSTAYERS.....

#8 Bericht door wpdl » maandag 24 december 2018, 14:11

Uiteraard is een reis verzekering anders als een hospitalisatie verzekering maar de eerste stap eventueel naar langdurig verblijf.
Of mag je de liefde van je leven uit Thailand zo de BV.Be in trekken lijk mij sterk.

Uitsluitingen creëren wij zelf door veelal op ons 'oude' dag af te reizen naar dit land en dan verwachten dat wij een scherp geprijsde verzekering kunnen binnen halen met een vaak versleten lijf.
Ik zou ook liever zien dat je na zeg een jaartje of vijf tot acht hier wonen met een jaar visum 'gewoon' de zelfde verzekering als iedere Thai zou kunnen nemen.
En ja die hebben geen uitsluitingen maar wel uitbetalings-plafond :mrgreen: kan je als nog je knip trekken als je denk liever nog een jaartje langer :giggle:

Had in de BV.NL nooit wat hier twee operaties en vele ziekenhuis bezoeken gemiddeld tussen de 20 en 40 % eigen kosten weet er alles van.

Misschien ook maar eens uit de grote 4x8 ruif knabbelen als ik mijn pensioen leeftijd heb. :Whistle:

Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1580
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Re: ALWEER DIE VERPLICHTE POLIS VOOR LONGSTAYERS.....

#9 Bericht door Herbergier » dinsdag 25 december 2018, 02:24

De meesten onder ons die hier wonen hebben 800.000 baht vast op de bank staan, ik had verwacht dat dit, bij ziekte of overlijden, een goede verzekering is voor de eventuele kosten.
Alles van waarde is weerloos.

genesis
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1120
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2012, 08:07
Locatie: Chiang Mai & Hoogvliet

Re: ALWEER DIE VERPLICHTE POLIS VOOR LONGSTAYERS.....

#10 Bericht door genesis » dinsdag 25 december 2018, 05:22

Nou dit blijft een lastige hoor, het is nog ver weg, maar ontkomen eraan doe ik niet, time will tell.... :?

Genesis

Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1580
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Re: ALWEER DIE VERPLICHTE POLIS VOOR LONGSTAYERS.....

#11 Bericht door Herbergier » dinsdag 25 december 2018, 12:57

Vandaag nog zonder problemen een nieuw jaarvisum wezen halen, er werd hier nog niets gezegd of gevraagd over een verplichte verzekering.

Wij hebben hier in de stad Buriram op het ogenblik twee immigratiekantoren, een groot kantoor in het provinciehuis en een klein kantoor in een winkelcentrum vlakbij het voetbalstadion en het race circuit, ik ben naar die in het winkelcentrum gegaan en stond in een kwartier weer buiten, er was alleen maar een 90 dagen klant voor mij, alle benodigde formulieren had ik thuis al gekopieerd en getekend (het tm7 formulier heb ik ingevuld in mijn pc opgeslagen, ik hoef alleen de datum, mijn leeftijd en een handtekening te zetten), dus hij was zo met mij klaar.
Alles van waarde is weerloos.

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: ALWEER DIE VERPLICHTE POLIS VOOR LONGSTAYERS.....

#12 Bericht door wanadee » dinsdag 25 december 2018, 13:10

Herbergier schreef: dinsdag 25 december 2018, 12:57 Vandaag nog zonder problemen een nieuw jaarvisum wezen halen, er werd hier nog niets gezegd of gevraagd over een verplichte verzekering.

Wij hebben hier in de stad Buriram op het ogenblik twee immigratiekantoren, een groot kantoor in het provinciehuis en een klein kantoor in een winkelcentrum vlakbij het voetbalstadion en het race circuit, ik ben naar die in het winkelcentrum gegaan en stond in een kwartier weer buiten, er was alleen maar een 90 dagen klant voor mij, alle benodigde formulieren had ik thuis al gekopieerd en getekend (het tm7 formulier heb ik ingevuld in mijn pc opgeslagen, ik hoef alleen de datum, mijn leeftijd en een handtekening te zetten), dus hij was zo met mij klaar.
Het is ook alleen nog maar een voorstel, is maar de vraag wanneer en of dit daadwerkelijk ingaat

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: ALWEER DIE VERPLICHTE POLIS VOOR LONGSTAYERS.....

#13 Bericht door jumbo » woensdag 26 december 2018, 01:53

Ik zie eigenlijk het probleem ervan niet in, het kan namelijk ook gewoon gunstig uitpakken voor momenteel onverzekerde expats
De bedenker van het gebeuren zal toch met een mogelijkheid moeten komen om de buitenlanders te verzekeren, momenteel is dat door leeftijd nagenoeg niet mogelijk

Daarnaast zal het betaalbaar moeten zijn... anders kan het (bijvoorbeeld via de ombusdman) een probleem worden voor de bedenker.
Verzekeringsmaatschappijen zullen zich niet eenvoudig laten dwingen naar acceptatie van een verhoogde risico groep... en zeker niet tegen een betaalbare premie.. we willen toch gewoon geld verdienen

Ik zie wel een mogelijkheid in het uitbreiden van de social security, uiteraard tegen een iets andere premie als de tot 750 thb per maand waar werkende Thai en non Thai voor verzekerd zijn
en wellicht met uitsluiting van momenteel lopende problemen.

Dan hebben de expats dus een betaalbare verzekering....paar vliegen in 1 klap.
Het kan dus voordeliger uitpakken als hierboven is neergepend
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: ALWEER DIE VERPLICHTE POLIS VOOR LONGSTAYERS.....

#14 Bericht door stevenl » woensdag 26 december 2018, 04:29

jumbo schreef: woensdag 26 december 2018, 01:53 Ik zie eigenlijk het probleem ervan niet in, het kan namelijk ook gewoon gunstig uitpakken voor momenteel onverzekerde expats
De bedenker van het gebeuren zal toch met een mogelijkheid moeten komen om de buitenlanders te verzekeren, momenteel is dat door leeftijd nagenoeg niet mogelijk

Daarnaast zal het betaalbaar moeten zijn... anders kan het (bijvoorbeeld via de ombusdman) een probleem worden voor de bedenker.
Verzekeringsmaatschappijen zullen zich niet eenvoudig laten dwingen naar acceptatie van een verhoogde risico groep... en zeker niet tegen een betaalbare premie.. we willen toch gewoon geld verdienen

Ik zie wel een mogelijkheid in het uitbreiden van de social security, uiteraard tegen een iets andere premie als de tot 750 thb per maand waar werkende Thai en non Thai voor verzekerd zijn
en wellicht met uitsluiting van momenteel lopende problemen.

Dan hebben de expats dus een betaalbare verzekering....paar vliegen in 1 klap.
Het kan dus voordeliger uitpakken als hierboven is neergepend
Ja, dat is ook mijn gevoel hierbij.

godzilla
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 906
Lid geworden op: vrijdag 12 oktober 2018, 14:50

Re: ALWEER DIE VERPLICHTE POLIS VOOR LONGSTAYERS.....

#15 Bericht door godzilla » woensdag 26 december 2018, 05:00

jumbo schreef: woensdag 26 december 2018, 01:53 Ik zie eigenlijk het probleem ervan niet in, het kan namelijk ook gewoon gunstig uitpakken voor momenteel onverzekerde expats
De bedenker van het gebeuren zal toch met een mogelijkheid moeten komen om de buitenlanders te verzekeren, momenteel is dat door leeftijd nagenoeg niet mogelijk

Daarnaast zal het betaalbaar moeten zijn... anders kan het (bijvoorbeeld via de ombusdman) een probleem worden voor de bedenker.
Verzekeringsmaatschappijen zullen zich niet eenvoudig laten dwingen naar acceptatie van een verhoogde risico groep... en zeker niet tegen een betaalbare premie.. we willen toch gewoon geld verdienen

Ik zie wel een mogelijkheid in het uitbreiden van de social security, uiteraard tegen een iets andere premie als de tot 750 thb per maand waar werkende Thai en non Thai voor verzekerd zijn
en wellicht met uitsluiting van momenteel lopende problemen.

Dan hebben de expats dus een betaalbare verzekering....paar vliegen in 1 klap.
Het kan dus voordeliger uitpakken als hierboven is neergepend

Inderdaad, zo zouden wij denken, als ze iets verplichten moeten ze ook voor een mogelijke oplossing zorgen.
Stel, alle farang kunnen een betaalbare thaise zorgverzekering afsluiten, en die mag inderdaad duurder zijn dan die 750thb per maand, dan is hun probleem, en het onze opgelost.
Maar:
Gaan ze er zo over denken?, is het niet via regering, dan via verzekeringen, moet doenbaar zijn dunkt me, en ik zou akkoord gaan, als de bijdrage ok is.

Plaats reactie

Terug naar “Nieuws”