MOB in Bangkok

Thailand gerelateerde nieuws- en krantenartikelen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Jos Flachs
Expat
Expat
Berichten: 910
Lid geworden op: woensdag 10 mei 2006, 12:35
Locatie: Bangkok

Re: MOB in Bangkok

#916 Bericht door Jos Flachs » donderdag 20 februari 2014, 01:46

Ja. Dat vermouth ik. Zeker weten doe ik dat natuurlijk niet. Waarom?

Ik stel me niet echt voor dat de pliesie op de pliesie schiet. Maar wel dat een rood shirtje dat doet of een Tahan Prahn. Je kan op de foto niet zien wat voor wapen die popcorn knaap heeft. Enkel de vlamdemper. Het KAN een Tavor zijn. En als het een Tavor is, wat zegt dat verder? Dat de schutter een militair is? En 'dus' een geel shirtje? Dan zouden alle terroristen met een AK47 allemaal soldaten van het Rode Leger moeten zijn. Da's een beetje erg kromme redenatie denk ik.

Het is enkel voor farangs lastig om aan vuurwapens te komen. Ik sta versteld hoe eenvoudig de Thais dat kunnen doen. Natuurlijk heeft Suthep gewapende bodyguards. Als hij door het Leger des Heils omringt was, was hij allang gearresteerd. Verder zie ik nogal wat knapen rondom die demo locaties die er verdacht goed getraind uitzien. Volgens mij zitten die niet allemaal in de judo selectie voor het Thais olympisch team.

Maar dat is een kant van het verhaal. Er is nog een andere kant. Als ik het geweldsniveau van beide kleuren vergelijk dan lijken de gele shirtjes inderdaad wel op het LdH. Tot dusverre is dat van gele zijde beperkt gebleven. In de drie staatsgrepen gepleegd door de rode shirtjes waren die daar behoorlijk royaler mee.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: MOB in Bangkok

#917 Bericht door prajak » donderdag 20 februari 2014, 06:45

"...Natuurlijk heeft Suthep gewapende bodyguards. Als hij door het Leger des Heils omringt was, was hij allang gearresteerd...."

O ? Bij arrestatie kweek je een martelaar. Geen goed idee. Ik Kiev pakken ze ook veel mensen op maar niet de internationaal bekende bokser.

Ik dacht aan iets anders. Maar daar zijn dan weer zelfmoordenaars en sluipschutters voor. DAT risico loopt ie ook. En Thailand loopt dan het risico dat een kwaaie adjudant naar voren komt of de beweging ondergronds gaat. Dus men laat S zijn praat verkopen en rekent er op dat straks de poen voor de meelopers of hun zin op is..... Denk ik tenminste.

Gebruikersavatar
foppo
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 560
Lid geworden op: zondag 09 juni 2013, 13:24
Locatie: WarinChamrap

Re: MOB in Bangkok

#918 Bericht door foppo » donderdag 20 februari 2014, 09:23

Als ik het goed heb gaan de rijstboeren uit het Noorden met hun tractor in colonne richting Bangkok.
Men vreest nu toch voor het platleggen van de Airports.
Kennelijk raken de de plattelanders steeds beter georganiseerd en als dit overslaat naar de Isaan dan zijn de rapen goed gaar!

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: MOB in Bangkok

#919 Bericht door prajak » donderdag 20 februari 2014, 10:00

'De rijstboeren' betreft niet de Isaanse keuterboer, heb ik al eens uitgelegd. Geen enkele 'rijstboer' in mijn omgeving verkoopt rijst aan het staatsprogramma. Men heeft, omdat er irrigatie is door de Thaksin-regering waardoor er meer dan EEN oogst is, net genoeg rijst voor de hele familie en wat ruilhandel.

Dat lees ik ook in de woorden die Foppo aanhaalt: ze gaan 'met hun tractor in colonne richting Bangkok'.

Een kleine rijstboer heeft geeneens een tractor. Heeft niet eens een ijzeren buffel; die heeft wel het dorp en die leent of huurt men. En daar kun je niet op zitten of je moet er een kar achter hangen en daar op gaan zitten en met 5 km/h naar Bangkok gaan op losse zwabberbanden. Dat halen mens en zwabberband niet......

Maar laat ze vooral naar Bangkok gaan. De manier waarop die mensen (niet) worden betaald is onaanvaardbaar. 'Boter bij de vis' zegt men wel; 'Tang bij de rijst' dus. En Tante zegt 'mai mi tang'; zeker te vaak in dit forum gelezen..... :giggle2:

Gebruikersavatar
foppo
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 560
Lid geworden op: zondag 09 juni 2013, 13:24
Locatie: WarinChamrap

Re: MOB in Bangkok

#920 Bericht door foppo » donderdag 20 februari 2014, 10:22

Zitten er helemaal geen "grote" rijstboerderijen in de Isaan?
Niet dat ik ze daar gezien heb, wel de enorme rijstlanderijen natuurlijk.
Wordt dat dan allemaal geexploiteerd door kleine families?
Ik kan me zo voorstellen dat daar inmiddels toch ook wel grotere cooperaties zitten?

De familie van mijn vrouw heeft daar zo'n 80 a 90 rai aan rijst en dat doen ze inderdaad allemaal zelf. (2 X Per jaar)
(hebben ook nog geen geld gekregen en zitten nu met de handen in het haar, en kijken al enigzins met verlangen naar mijn portemonee)

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: MOB in Bangkok

#921 Bericht door prajak » donderdag 20 februari 2014, 16:45

Foppo, natuurlijk zitten er in de Isan best grote rijstboeren(families) want in de gortdroge Isan heeft de Thaksinregering goeie dingen gedaan zoals -onder meer- irrigatie. Water wordt kilometers ver gebracht uit natuurlijke vennen of uit vennen die gevoed worden door regenwater.

Op 2 km van mijn huis ligt zo'n plas, plassen eigenlijk, en daaruit komt water naar de velden op de heuvel waar ik woon. Maar hier zitten geen grote rijstboeren. Men heeft of huurt veldjes van een ngaan groot en hebben ze vier veldjes dan hebben ze een rai en twee tot drie oogsten per jaar maar dat levert te weinig op om aan de overheid te leveren.

De coöperaties zijn de supergrote bedrijven. Veel grond gekocht van kleine boertjes die het niet redden en die niet kunnen werken op de coöperatie want men werkt daar met moderne machines. Ik ken hier geen grote rijstboeren en geen coöperaties maar ze zullen er heus wel zijn.

De Isan is echter niet de rijstschuur van Thailand. Die vind je langs de rivieren tussen BKK en Chiang Mai en de grens met Myanmar.

BEDTIJD ! Ga nu pitten.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: MOB in Bangkok

#922 Bericht door RuudThai » donderdag 20 februari 2014, 17:09

prajak schreef:"...Natuurlijk heeft Suthep gewapende bodyguards. Als hij door het Leger des Heils omringt was, was hij allang gearresteerd...."

O ? Bij arrestatie kweek je een martelaar. Geen goed idee. Ik Kiev pakken ze ook veel mensen op maar niet de internationaal bekende bokser.

Ik dacht aan iets anders. Maar daar zijn dan weer zelfmoordenaars en sluipschutters voor. DAT risico loopt ie ook. En Thailand loopt dan het risico dat een kwaaie adjudant naar voren komt of de beweging ondergronds gaat. Dus men laat S zijn praat verkopen en rekent er op dat straks de poen voor de meelopers of hun zin op is..... Denk ik tenminste.
Ik heb steeds het gevoel dat Suthep zich heeft opgeworpen als bliksemafleider voor anderen (of in samenspraak met) die liever op de achtergrond blijven. Zoals de leiders van de Democratische Partij.
Dus als hij wegvalt dan wordt een ander uit die partij wel een Kop van Jut.

Nee, sluipschutters of zelfmoordenaars kunnen beter naar die stokebrand in de zandbak gaan en hem daar laten overrijden door een dolle kameel o.i.d. Gewoon, een onschuldig ongelukje zou een hoop problemen uit de wereld helpen..... :roll: :shock:
Dan stort die hele rooihempiesbeweging in en is de premier stuurloos, haar kabinet radeloos en de aanhang redeloos en zal er misschien een betere vertegenwoordiging van de armen ontstaan.

Ik denk dat Suthep c.s. wel met een schuin oog kijken naar de ontwikkelingen in de Oekraïne. Als het de demonstranten daar lukt om de president tot aftreden te dwingen dan zullen de geelhemden hier ook blijven aanhouden en het harder gaan spelen, vrees ik.
En wie zijn die popcornschutters? Zijn dat militante geelhemden of door een "third hand" ingehuurde onruststokers die de zaak willen laten escaleren? Zoals de 'men in black' gedurende het roodhemdenoproer in 2010?

Overigens heb ik altijd begrepen dat het initiatief voor irrigatiewerken niet uit de koker van Thaksin komt maar uit die van de man die zijn hele leven lang al met waterwerken bezig was, meneer Van Buren dus als het ware. En dat die irrigatiewerken slechts toevallig onder de regering van Thaksin werden opgestart.
En zo ook de OTOP: schijnt door mevrouw Van Buren te zijn bedacht maar uitgevoerd door Thaksin.

Gebruikersavatar
Jos Flachs
Expat
Expat
Berichten: 910
Lid geworden op: woensdag 10 mei 2006, 12:35
Locatie: Bangkok

Re: MOB in Bangkok

#923 Bericht door Jos Flachs » vrijdag 21 februari 2014, 01:44

Begrijp me niet verkeerd. Suthep zelf is een griezel. Een van de redenen waarom hij opeens actieleider werd is een corruptie proces tegen hem die zijn parlementaire status kostte. Dat proces gaat hij op zeker verliezen. Dus hij zag nog een kans om uit de lik te blijven: de barricaden op!

Martelaar worden is een concept wat Thais vreemd is, al zijn ze bijzonder behulpzaam om anderen te veranderen in martelaren. :thumbsup:

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: MOB in Bangkok

#924 Bericht door RuudThai » vrijdag 21 februari 2014, 10:24

Jos Flachs schreef:Begrijp me niet verkeerd. Suthep zelf is een griezel. Een van de redenen waarom hij opeens actieleider werd is een corruptie proces tegen hem die zijn parlementaire status kostte. Dat proces gaat hij op zeker verliezen. Dus hij zag nog een kans om uit de lik te blijven: de barricaden op!

Martelaar worden is een concept wat Thais vreemd is, al zijn ze bijzonder behulpzaam om anderen te veranderen in martelaren. :thumbsup:
Mee eens dat Suthep zelf een griezel is en zelfs een corrupte griezel. Wat dat betreft zijn er wat duistere zaken in het verleden gebeurd waar hij schijnbaar steeds onder uit is gekomen.
Maar volgens mij had hij nog zijn parlementaire onschendbaarheid en is hij zelf, samen met een aantal andere Democraten, uit het parlement gestapt om actieleider te worden. Als hij in het parlement was blijven zitten had hij zijn onschendbaarheid kunnen behouden tot het moment waarop het parlement dat had opgeheven. En dat doen ze over het algemeen pas na een veroordeling. En die rechtszaak had jaren kunnen duren dus was er niks aan de hand geweest en had hij lid van het parlement kunnen blijven.

Het lijkt erop dat mevrouwtje Guusje Geluk voor de bijl gaat met een proces tegen haar, in de Pheu Thai partij wordt zelfs al overwogen om haar te laten vallen als kandidaat-premier in een volgend kabinet:

Pheu Thai considers dumping PM

ANAlysis: NACC case, angry rice farmers make Yingluck a risky bet
Published: 21 Feb 2014 at 01.07 Bangkok Post Newspaper

The Pheu Thai Party may be forced to review its strategy and drop Yingluck Shinawatra as a candidate for the prime minister's post in a fresh election, a party source says.

Lees verder op: http://www.bangkokpost.com/news/politic ... dumping-pm

Interessant: men overweegt zelfs om maar eens géén lid van de Shinawatrakliek te kandideren voor het premierschap...... Maar of ze de druk van Zandbak kunnen weerstaan is de vraag! [|(

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: MOB in Bangkok

#925 Bericht door Gardensafari » vrijdag 21 februari 2014, 11:53

RuudThai schreef: Interessant: men overweegt zelfs om maar eens géén lid van de Shinawatrakliek te kandideren voor het premierschap...... [|(
Dat zou goed zijn, want je moet er niet aan denken dat die "mooie" zus het overneemt...
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: MOB in Bangkok

#926 Bericht door prajak » vrijdag 21 februari 2014, 16:08

"...Maar of ze de druk van Zandbak kunnen weerstaan is de vraag !..."

Welke munt is dat, de druk ?

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: MOB in Bangkok

#927 Bericht door Gardensafari » zaterdag 22 februari 2014, 00:22

prajak schreef:"...Maar of ze de druk van Zandbak kunnen weerstaan is de vraag !..."

Welke munt is dat, de druk ?
Zal wel de Nederlandse vertaling zijn van riyal.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Gebruikersavatar
Jos Flachs
Expat
Expat
Berichten: 910
Lid geworden op: woensdag 10 mei 2006, 12:35
Locatie: Bangkok

Re: MOB in Bangkok

#928 Bericht door Jos Flachs » zaterdag 22 februari 2014, 02:10

RuudThai schreef:Interessant: men overweegt zelfs om maar eens géén lid van de Shinawatrakliek te kandideren voor het premierschap......
Klopt. Vandaar dat ze de schoonbroer van Thaksin willen voordragen als potentieel premier. :cheesy:

Thaksin's grootste probleem is zijn probleem met rekenen. Hij kan verdomd goed optellen, leuk aftrekken, heel aardig vermenigvuldigen. Maar hij kan absoluut niet delen.

Elke keer als hij z'n eigen geld moest en moet investeren in z'n eigen politieke zaak geeft hij niet thuis. Als hij dat wel kon was hij allang koning Thaksin I geweest.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: MOB in Bangkok

#929 Bericht door prajak » zaterdag 22 februari 2014, 02:20

Jos, Zandbak kan ook machtsverheffen, straks zijn hele familie, en het worteltrekken doen de rijstboeren die met een vage belofte op zak terug gaan naar hun roots.....en niks in de knip hebben. Die kunnen eetbare wortels gaan zoeken.

Gebruikersavatar
v@go
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1691
Lid geworden op: vrijdag 19 februari 2010, 13:10
Locatie: Belgie-จอมเทียน

Re: MOB in Bangkok

#930 Bericht door v@go » zaterdag 22 februari 2014, 09:20

Nog even een vraag over grote rijstboeren in de Isaan.
Wanneer is het een grote boer?

15 rai - 75 rai -of......vul maar in.

Wanneer is je opbrengst groot.
geloven is iets wat je niet zeker weet (© v@go)
ความลับไม่มีในโลก

Plaats reactie

Terug naar “Nieuws”