Bank-ervaring

Post hier al je vragen voor Visa voor Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
joepattaya
Expat
Expat
Berichten: 4115
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2007, 04:39
Locatie: Sofia - Bulgarije

Bank-ervaring

#1 Bericht door joepattaya » zaterdag 10 september 2016, 03:15

Ging een paar dagen geleden met een vriend naar de bank om een document te krijgen wat zegt dat een bepaalde som geld vanuit het buitenland gestort was tbv de aankoop van een woning en om THB 1,6 miljoen van de rekening af te halen om de eigenaar cash te betalen.

Ten eerste........het leek alsof mijn vriend de eerste was die en een dergelijk formulier vroeg (nodig voor het Land Office) en dan ook nog THB 1,6 miljoen cash wilde opnemen. Iedereen in rep en roer en in totaal zijn er zo'n 8 bank employees bezig geweest met printen, vragen, antwoorden, op-en-neer sturen, e.d.

Ten tweede.......THB 1,6 miljoen is op zich niet het einde van de wereld, maar ik vroeg of de overdracht van het geld met enige discretie gepaard kon gaan, zodat niet iedere klant aanwezig zou kunnen zien, dat een andere klant met THB 1,6 miljoen over straat zou gaan. Die vraag werd met instemming beantwoord en vervolgens werd er fluisterend gevraagd of mijn vriend een gesealde bundel van THB 1 miljoen zou accepteren zonder dat na te tellen. Vervolgens werden de overige bundel van steeds 100 briefjes keurig met een machine geteld en werden de falpjes heel discreet achter de balie getoond......geen blanco biljetten.
Afsluitend werd het hele spul op de balie gelegd........"Will it fit in your bag Sir??" Daar sta je dan met ongeveer 1 kilo Thaise Bahtten.

Gelukkig was de auto niet ver weg en hadden we voor hulptroepen gezorgd.

Klantvriendelijkheid en 'common snese' gaan hier niet samen.

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: Bank-ervaring

#2 Bericht door Ben » zaterdag 10 september 2016, 06:59

Je kunt bij de bank je e-mail adres afgeven om elke transactie vanuit het buitenland door te mailen
je krijgt dan de Inward Remittance in de bijlage toegestuurd zodra het geld op de rekening staat.

De donateur hoef dan alleen aan te geven waarvoor het geld bestemd is en dat wordt netjes op de Inward Remittance
aangegeven .

Het cash uitbetalen voor een huis aankoop is niet ongewoon in Thailand .
leuk om te zien als de beiden partijen samen een paar millioen bath zitten te tellen op het land office.
Een check vertrouwen ze niet :giggle: en per banktransfer al helemaal niet :crazy:
Zoals de waard is vertrouwd hij zijn gasten :shock:

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Bank-ervaring

#3 Bericht door wanadee » zaterdag 10 september 2016, 07:35

Mijn laatste nieuwe auto heb ik cash gekocht, een bankcheque accepteerden ze niet. Dus ook met veel vertoon een miljoen plus opgenomen waarvan dat miljoen dichtgeseald zat en of dat zo mocht blijven. Van mij wel maar bij de garage werd toch echt alles uit elkaar gesloopt en door twee man twee keer geteld.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Bank-ervaring

#4 Bericht door jumbo » zondag 11 september 2016, 01:10

Ik heb altijd begrepen dat voor je OG transacties een import permit voor het geld moet hebben, met een doelbeschrijving, van de BOT en dat alles dan automatisch geregeld wordt. Ook vergemakkelijkt deze permit de export van het geld als je de investering later weer verkoopt en het geld naar je thuis of doelland wil overmaken
Je moet dat wel vooraf aangeven aan je bankier

Zakelijk voor investeringen waar ik wel persoonlijke ervaringen mee heb werkt het ongeveer hetzelfde
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Harm
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1391
Lid geworden op: zondag 05 augustus 2007, 22:13
Locatie: Almere / Korat

Re: Bank-ervaring

#5 Bericht door Harm » zondag 11 september 2016, 10:12

De verkoper van ons nieuwe huis (een makelaardij) accepteerde ook alleen cash Wist niet wat ik hoorde
Om voor mij zelf het risico zo klein mogelijk te houden haar uitgenodigd op mijn bankfiliaal een paar dagen later.
Vervolgens naar de bank gegaan en ze verteld dat ik 1.500.000 bath op donderdag kwam opnemen in cash. Dat ze dat in mijn bijzijn en de makelaar mochten uittellen. Ik heb geld niet eens aangeraakt. Werd na telling aan de balie gewoon in grote boodschappentas gedaan en toen op weg naar landoffice waar zij de tax voor de landoffice heeft betaald vanuit die tas met geld. Allesgewoon open en bloot en voor mij zonder risico daar alles " binnen" gebeurde zowel bij bank als bij kassa landoffice Bij bank wel een garantie van haar gevraagd en gekregen dat ik de 1.500.000 bath had betaald voor ons huis.
De wind in je leven kan je niet veranderen, maar hoe je je zeilen zet, bepaal jezelf
leef je leven zo intens als maar mogelijk is, hierna ben je o zo lang dood.

hanshu

Re: Bank-ervaring

#6 Bericht door hanshu » zondag 11 september 2016, 16:02

Er is nog een lange weg te gaan. Dergelijke transacties, met een boodschappentas vol geld, de straat overgaan zou niet in ons opkomen. :happyno:

Adrie
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 433
Lid geworden op: vrijdag 02 oktober 2009, 19:35

Re: Bank-ervaring

#7 Bericht door Adrie » zondag 11 september 2016, 16:11

Heb dat bij een bank eens mogen aanschouwen>> Een persoon kwam contant geld ophalen.
Hij stond klaar met een ouwe krant en een plastic tasje, toen de bankmedewerker een pak geld op de balie op zijn ouwe krant legde en hij dit dicht vouwde en hup plastic tas is, naar buiten en achter op een scooter weg ermee :mrgreen:

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Bank-ervaring

#8 Bericht door jumbo » dinsdag 13 september 2016, 02:02

kan met het grijze circuit te maken te hebben
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Bank-ervaring

#9 Bericht door dutch » dinsdag 13 september 2016, 07:45

Van bank naar client in contant gaat wel.(is schriftelijk te volgen).
Daarna heb je contant nodig om allerlei diverse kleine posten (al dan niet wit of zwart) uit te geven.
Was 50 jaar geleden zo en er is ,ondanks computer,geen centimeter veranderd.
Ik herinner mijn overboeking vanuit Nederland naar Thailand (terwijl ik zelf in Indonesie woonde) ,ged urende de bouw van mijn huis.
Mijn schoonfamilie haalde beetje voor beetje het geld contant van de bank om de uitgever cash uit te betalen.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Plaats reactie

Terug naar “Visa Thailand”