Visarun

Post hier al je vragen voor Visa voor Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
nbreeker
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1938
Lid geworden op: donderdag 07 oktober 2010, 03:16
Locatie: Udon Thani

Re: Visarun

#76 Bericht door nbreeker » zaterdag 17 mei 2014, 10:56

Bean schreef:
nbreeker schreef:
Nee ik heb ook nog nooit moeten extra moeten betalen voor een visa,jij wel en geef daar nu eens antwoord op inplaats van die loze kreten,mijn vraag aan jou is dus heb jij wel eens theegeld moeten betalen om een visa te krijgen,en nu niet wegkruipen achter je pseudoniem maar geef hier nu eens antwoord op.Mr.Bean.
Een hele poos geleden toen de bath aan de lage kant stond 36 37 waren er heel wat mensen die
niet aan hun inkomensgrens konden voldoen .
In Hua Hin ,Pattaya Nongkai en meerdere plaatsen werdt er gewoon misbruik van gemaakt door de lieden van de immigration.
een kennis van me in HH werd aangeboden znder bonnetje 20.000 te betalen en dan zou het geregeld worden .
2 andere kennisen in Pattaya voor 35.000 en in NK 30.000 bath.
Vele Afrikanen die hier veelal illegaal zijn regelen het via een stro man in de meeste gevallen in Pattaya.
Dat leiden niet op een normale weg hun extention kunnen regelen is daar aan toe maar men
springt erg makkelijk in op de markt om er geld aan te verdienen,maar het valt gewoon onder de noemer Corruptie .
In vele bars waar een buitenlander mee gemoeid is komt het geregeld voor dat de zg muziekpolitie
weer eens langskomt en je gewoon probeerd om bedragen tussen de 5.000 tot zelf 30.000 bath af te troggelen voor het zg illegaal muziek draaien .Ik kan nog veel meer van die praktijken opnoemen soms gaat het om kleine bedragen soms om grote
maar wie ontkent dat er geen coruptie plaats vindt in Thailand heeft wel een grote plank voor zijn ...... :giggle2:

Niemand beweerd dat er geen corruptie is in Thailand,dus zaag die plank maar in stukjes maar de vraag was of jij persoonlijk wel eens theegeld heb moeten betalen.Ja ik heb die verhalen ook wel eens gehoord maar heb er nooit bijgestaan,en die kennissen van jou waren maar wat blij met die corrupte hulp,maar als die immigratie ambtenaren corrupt waren wat waren die kennissen van jou dan.Geen Giggle.
"De groote en de morele vooruitgang van een natie kunnen worden afgemeten aan de manier waarop men dieren behandelt"

Mahatma Gandhi.

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Visarun

#77 Bericht door stevenl » zaterdag 17 mei 2014, 11:34

nbreeker schreef:
Bean schreef:
nbreeker schreef:
Nee ik heb ook nog nooit moeten extra moeten betalen voor een visa,jij wel en geef daar nu eens antwoord op inplaats van die loze kreten,mijn vraag aan jou is dus heb jij wel eens theegeld moeten betalen om een visa te krijgen,en nu niet wegkruipen achter je pseudoniem maar geef hier nu eens antwoord op.Mr.Bean.
Een hele poos geleden toen de bath aan de lage kant stond 36 37 waren er heel wat mensen die
niet aan hun inkomensgrens konden voldoen .
In Hua Hin ,Pattaya Nongkai en meerdere plaatsen werdt er gewoon misbruik van gemaakt door de lieden van de immigration.
een kennis van me in HH werd aangeboden znder bonnetje 20.000 te betalen en dan zou het geregeld worden .
2 andere kennisen in Pattaya voor 35.000 en in NK 30.000 bath.
Vele Afrikanen die hier veelal illegaal zijn regelen het via een stro man in de meeste gevallen in Pattaya.
Dat leiden niet op een normale weg hun extention kunnen regelen is daar aan toe maar men
springt erg makkelijk in op de markt om er geld aan te verdienen,maar het valt gewoon onder de noemer Corruptie .
In vele bars waar een buitenlander mee gemoeid is komt het geregeld voor dat de zg muziekpolitie
weer eens langskomt en je gewoon probeerd om bedragen tussen de 5.000 tot zelf 30.000 bath af te troggelen voor het zg illegaal muziek draaien .Ik kan nog veel meer van die praktijken opnoemen soms gaat het om kleine bedragen soms om grote
maar wie ontkent dat er geen coruptie plaats vindt in Thailand heeft wel een grote plank voor zijn ...... :giggle2:

Niemand beweerd dat er geen corruptie is in Thailand,dus zaag die plank maar in stukjes maar de vraag was of jij persoonlijk wel eens theegeld heb moeten betalen.Ja ik heb die verhalen ook wel eens gehoord maar heb er nooit bijgestaan,en die kennissen van jou waren maar wat blij met die corrupte hulp,maar als die immigratie ambtenaren corrupt waren wat waren die kennissen van jou dan.Geen Giggle.
Nog belangrijker: de vraag was naar persoonlijke theegeld betalingen, met name aan immigratie. En 'een kennis van me in HH' '2 andere kennisen in Pattaya' 'Vele Afrikanen' 'In vele bars waar een buitenlander mee gemoeid is komt het geregeld voor' 'Ik kan nog veel meer van die praktijken opnoemen' zijn nou niet echt voorbeelden van persoonlijke ervaringen, meer roddelcircuit verhalen.

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: Visarun

#78 Bericht door Hua Thale » zaterdag 17 mei 2014, 12:53

Heren heren nog niet zo lang geleden zijn er in Bangkok twee ambtenaren die extension's verkochten voor 6000 Bath per stuk opgepakt.
Dacht Bangkokpost als berichtgever.
Voor de rest is het een bekend gegeven dat de Dames en de Heren van de Immigratie graag 'mee willen denken' als je papieren op een hellend vlak staan om wat voor redenen dan ook.
Je kan bijvoorbeeld maar eens in een scheiding raken en van de een op de andere dag 400.000 Bath extra op je bankrekening moeten zetten wat er even niet is.
Zelfs het tijdvak kan frusterend zijn of blokkerend.
Iets wat een zeer regelmatig probleem is bij mensen 'scheiden' en in Thailand is dat dan zeer in je nadeel als farang.
De ambtenaar wil daar best wel doorheen kijken indien men elkaar 'begrijpt'
Dat niemand gaat zeggen van IK heb zo of zo gedaan lijk mij logisch zo naief zijn we toch niet.

Ik ben getrouwd trouwens. :)
Laatst gewijzigd door Hua Thale op zaterdag 17 mei 2014, 15:15, 1 keer totaal gewijzigd.
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Visarun

#79 Bericht door stevenl » zaterdag 17 mei 2014, 13:38

Hua Thale schreef:Heren heren nog niet zo lang geleden zijn er in Bangkok twee ambtenaren die extension's verkochten voor 6000 Bath per stuk opgepakt.
Dacht Bangkokpost als berichtgever.
Voor de rest is het een bekend gegeven dat de Dames en de Heren van de Immigratie graag 'mee willen denken' als je papieren op een helend vlak staan om wat voor redenen dan ook.
Je kan bijvoorbeeld maar eens in een scheiding raken en van de een op de andere dag 400.000 Bath extra op je bankrekening moeten zetten wat er even niet is.
Zelfs het tijdvak kan frusterend zijn of blokkerend.
Iets wat een zeer regelmatig probleem is bij mensen 'scheiden' en in Thailand is dat dan zeer in je nadeel als farang.
De ambtenaar wil daar best wel doorheen kijken indien men elkaar 'begrijpt'
Dat niemand gaat zeggen van IK heb zo of zo gedaan lijk mij logisch zo naief zijn we toch niet.

Ik ben getrouwd trouwens. :)
Natuurlijk komt het voor, dat zal (denk ik) niemand ontkennen. Maar ik denk dat het veel minder voorkomt dan mensen hier aangeven, zie ook het ontbreken van persoonlijke ervaringen hiermee.

En nee, ik zie geen reden om persoonlijke ervaringen niet aan te geven.

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: Visarun

#80 Bericht door brake034 » zaterdag 17 mei 2014, 14:17

Als niemand gaat zeggen, "ik heb dat gedaan", waar komen al die l_l verhalen dan vandaan??
Marcel

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: Visarun

#81 Bericht door Hua Thale » zaterdag 17 mei 2014, 16:04

Van al die mensen die het wel weten maar niet hard op willen zeggen dat moet jij toch zeker wel begrijpen.

Hier nog wat info gejat van een ander forum deze link. :worshippy: :worshippy:

http://www.phuketgazette.net/phuket-new ... ad-image-0

Ga

Afbeelding

Welterusten.
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: Visarun

#82 Bericht door brake034 » zaterdag 17 mei 2014, 16:08

Veel herrie, weinig snelheid.

Stop nu eens met al die kennis uit 2e, 3e of zoveelste hands en geef nou eens een simpel antwoord op de vraag?
Betaalde je thee geld voor een visum of visum verlenging, ja of nee??
Marcel

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Visarun

#83 Bericht door prajak » zaterdag 17 mei 2014, 16:19

Nou, mijn ervaring dan.

Theegeld voor een visum : nimmer want een visum koop je niet in Thailand.

Voor een verlenging: nee, men vraagt dat niet en mijn spullen zijn in orde.

Voor de registratie van de koop van mijn huis: ja, want de long lease is ver beneden marktprijs (1.500 ipv 5.000 baht pm) en dat wilde men besproken hebben bij een kopje thee......

Voor de aankomst van mijn kist uit NL in mei 2002: ja, op factuur nota bene, dus wel zichtbaar.

Voor mijn motorrijbewijs: nee, maar de dame vroeg 1.500 baht en mijn dame bitste terug " Sssst....hij spreekt ook isan hoor...."

Maar dat is wel Nongkhai of all places.....

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Visarun

#84 Bericht door printen44 » zaterdag 17 mei 2014, 16:41

Laat ik ook een bijdrage leveren of ik persoonlijk wel eens tea-money betaald hebt. Natuurlijk. Diegene die beweren dat nooit te hebben gedaan willen er niet voor uit komen.

Eerste keer rijbewijs halen? Met Internationaal en Nederlands rijbewijs in dat kantoor in Ngao. Niemand kan Engels lezen of verstaan. Het Internationaal Rijbewijs kan net zo goed de Bijbel in het Ovambo zijn. Men begrijpt er niets van. Maar ik wil een Thais Rijbewijs. Nou dat kan. Voor 2000 baht wordt het snel geregeld. Wel even de reactie- en kleurentest doen, 2000 baht betalen en ik heb mijn Thais rijbewijs. Voor een Thais was dat toen 110 baht.

Voordat ik in Chiang Mai ging wonen, moest ik naar een ander Immigration kantoor.. Een klein kantoor met twee loketten. Het is er rustig, zeer rustig. De eerste keer dat ik een visum wil hebben, kijkt men moeilijk. Ik ben vrijgezel. Geen Thaise vrouw in gezelschap? Ai, ai ai, dat wordt moeilijk want mijn Thais bankboekje is maar gevuld met een armzalig bedrag. De inkomstenbrief van de Ambassade geeft veel en veel meer aan. Zelfs veel meer dan de gewenste 800.000 baht. Maar ja, dat bankboekje, he, dat wordt moeilijk. Na wat heen en weer gepraat krijg ik uiteindelijk mijn visum. En ik spekte het Fonds voor de Weduwen en Wezen van de Immigration Police.

De vier daaropvolgende jaren, was het halen van een verlenging van mijn visum een peulenschilletje. Ik zat prinsheerlijk op een grote sofa, de dienstdoende ambtenaar kwam met de drie formulieren, ik tekende die, ik gaf mijn paperassen aan hem en en 10 minuten later kwam hij met mijn paspoort met de nodige stempels. En het Fonds voor de Weduwen en Wezen van de Immigration Police werd altijd weer gespekt. Maar ik was binnen 15 minuten klaar en stond ik weer buiten. Diegene die een hekel aan dat Fonds voor Weduwen en Wezen van de Immigration Police hadden, moesten wel wat langer wachten en vaak was een handtekening of stempel van een of andere instantie nergens te bekennen en die moeste er toch op dat formulier staan. Kortom, men kreeg die verlenging, maar veel en veel later.

IN Chiang Mai, waar ik nu woon, is geen Fonds voor Weduwen en Wezen van de Immigration Police. Daar doet men het zonder dat fonds. Zelfs de 100 baht krijg ik terug als ik met twee briefjes van 1000 baht betaal.

Uiteraard hoorde ik ook al die verhalen. En ik hoorde ze van serieuze vrienden en kennissen. Geen dronkenmansgelal. Ik neem overigens die Immigration mensen niets kwalijk dat zij een goed gevulde Fonds voor hun Weduwen en Wezen hebben. Het salaris van hun is namelijk om te huilen.

Indien het salaris van de onderaan de ladder staande ambtenaren wat opgetrokken zou worden, zouden bovengenoemde praktijken wel niet uitgeroeid zijn, maar wel redelijk wat verminderd worden.

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: Visarun

#85 Bericht door Hua Thale » zaterdag 17 mei 2014, 16:54

Nee het is geen kennis uit tweede derde vierde hand.
Van kleine [gezondheidsverklaring politie controle gele boekje et cetera] tot grote zaken is het mij aan de lijve duidelijk dat het aangeboden werd.
Niet dat ik van alle aangebodene gebruik gemaakt heb maar toch het werd wel zo tussen neus en lippen even vermeld dat zaken sneller en makkelijker kunnen.
Dit geld voor 'vrienden' die ineens twee keer minimum verdienen [gele boekje] maar ook voor vele andere zaken.

Printen geeft het duidelijk aan het hoeft niet maar het kan wel.[Net als meerdere trouwens]
Nou goed voor mij hoeft er veel niet maar het kan wel.
Soms begrijp ik het zeer duidelijk soms is het gewoon inhaligheid.
TIT NR 88
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: Visarun

#86 Bericht door Ben » zaterdag 17 mei 2014, 18:25

In Thailand is tea money een proces versneller of beinvloeder.

Op het ministerie van buitenlandse zaken kun je kiezen voor de snelle of langzame methode om een document te krijgen .
400 bath en 2 a 3 dagen wachten of 800 bath en direct meenemen
Dit valt daar onder de noemer snelle jelle service . :lol:

Bij de food and drug administration om een voorbeeld te geven zijn nogal wat documenten
nodig die vrij interpreteerbaar zijn door de dienst doende ambtenaar .
In de ruimte lopen wat stro meestal vrouwen rond .veelal goede kennisen van een ambtenaar daar .
men handteerd een roelerend systeem om corruptie tegen te gaan (voor het gevoel)
Er is een guideline die aangeeft hoe de documenten moeten zijn ,als je daaraan voldoet heb je zo een licentie.
Maar vechten tegen een onwillige ambtenaar heeft geen zin het koste tijd en geld .
De stroman/vrouw heeft dit dus wel in de gaten en komt in vele gevallen gewoon vragen of er problemen zijn en dat zij U wel kunnen helpen.
Als je erop in gaat geen probleem, Zij maken een deal met je voor hun werk vaak geen mals bedrag.
Zij regelt dezelfde dag nog met dezelfde documenten de licentie ,betalen de ambtenaar na werktijd hun deel. iedereen tevreden .maar het blijft corruptie.

Verlenging rijbewijs . 1 document als kopie werdt niet geaccepteerd maar voor 1.000 bath was het wel goed .volgende dag terug met het origineel .het blijft corruptie.

Voor mijn Visa zelf nooit problemen gehad omdat alles 100 % is.
Ik ben wel met een Engelsman bij een immigration geweest die in zijn combie door de lage bath
iets tekort kwam . dit visa werdt geweigerd maar voor een extra betaling van 6.000 bath zou het wel kunnen .toen we naar de quitanty vroegen om latere problemen te voorkomen .
Gaf men niet thuis .
Ruim op tijd voor het visa hebben we de combi op peil gebracht en werdt het alsnog afgegeven .
hoe je het ook went of keert ,men ziet dit als service money .maar het blijft corruptie .

De extra betalingen die gevraagd werden komen niet tengoede aan de schatkist maar aan 1 of enkele personen prive.

Ik kan nog wel een heel aantal van deze gevallen op schrijven van de afgelopen jaren
maar heb wel de indruk dat het minder wordt zeker bij de overheid door de wijzigingen in het systeem.

carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2277
Lid geworden op: zaterdag 18 november 2006, 18:17
Locatie: amsterdam

Re: Visarun

#87 Bericht door carpediem » zondag 18 mei 2014, 04:09

Visa Cambodja een paar keer 1.100 thb betaald inplaats van $ 20.-. Was een mooie wisseltruc.
Toen ik met $ 20.- aankwam, de vereiste pasfoto en een beetje dreiging, nooit meer teveel betaald.

Visa en/of verlenging nooit extra betaald,

Rijbewijzen nooit extra betaald.

Politie langs de weg; ja daar doe ik aan mee uit gemakzucht. Niet meer dan 200 thb.

Verder kan ik me niet herinneren ooit extra geld betaald te hebben.
pluk de dag (carpediem)

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Visarun

#88 Bericht door RuudThai » zondag 18 mei 2014, 06:28

Bij visaverlenging werd bij mij nooit om iets extra gevraagd. Alleen merkte ik op een gegeven moment dat mijn vrouw uit zichzelf een biljet van 500 baht in mijn paspoort legde. Op dat moment zei ik daar niks van maar toen ik later vroeg naar het waarom gaf ze als antwoord dat dat in de toekomst een snellere en gemakkelijkere afhandeling zou kunnen betekenen.

Maar een paar jaar geleden was er die uitbarsting van een IJslandse vulkaan waardoor vluchten uitvielen en daardoor mensen in de problemen kwamen die o.a. bij de ambassade in Bangkok aanklopten voor bijstand. Die kregen prioriteit waardoor net toevallig mijn inkomensverklaring meer dan 3 weken in behandeling was. Gevolg was dat ik 4 dagen te laat mijn visum kon verlengen en er simpelweg 2000 baht extra moest worden betaald wegens termijnoverschrijding.
Mijn vrouw had de pest in en schoof daarna nooit meer 500 baht onder de tafel door.... :giggle:

Ergens anders hebben we wel fors teamoney moeten betalen, precies wat Ben al schreef, als versneller.
Toen wij nl. onroerend goed verkochten moest dat worden geregistreerd bij het Landoffice. Alle papieren ingevuld en ingeleverd en wachten op je beurt voor afhandeling. Na een aantal uren aan één van de bureaus geroepen en na wat heen-en-weer gepraat was alles in orde en konden we het benodigde papier afhalen als we zouden worden gebeld. Op onze vraag hoe lang dat ging duren wees de mevrouw op een stapel documenten op haar bureau ter hoogte van ongeveer een halve meter en zei dat onze stukken daar onderop kwamen. Ze schatte dat ze over een week of drie er aan toe zou zijn.

We schrokken ons rot want we wilden dat toch wel binnen 1 dag geregeld hebben want anders kregen we misschien problemen met de koper. Geen punt hoor, maar dan moest er extra betaald worden voor een spoedprocedure. Hoeveel dat ging kosten? Wel, het dubbele van het normale tarief dat in ons geval al een 10.000 baht bedroeg, dus 20.000 baht.
Dat betaalden we toen, maar op de nota stond slechts de 10.000 baht van het normale tarief.... :evil:

Gebruikersavatar
nbreeker
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1938
Lid geworden op: donderdag 07 oktober 2010, 03:16
Locatie: Udon Thani

Re: Visarun

#89 Bericht door nbreeker » zondag 18 mei 2014, 07:19

Toen wij ons huis kochten moesten we op de landoffice ruim 20.000 bath betalen,dus ik naar die dame die ons hielp en vroeg waarom moeten wij meer dan 20.000 bath betalen terwijl er bij ons in de straat een huis was verkocht wat 10.000 bath moest betalen.
Ja zegt die mevrouw u heeft meer grond ja zei ik maar niet zoveel meer hoor misschien 10 inch meer,wat niet waar was maar ik lachte erbij ze zegt laat me dat papier nog eens zien waarop staat ruim 20.000 bath
dus ik gaf het aan haar en het papier verdween en ik kreeg een ander papier met 10.000 bath er op,ik verbaasde me wel over de willekeur maar was er uiteraard wel blij mee.Zo kan het ook en het echtpaar waar we het huis van kochten en we mee afgesproken hadden dat we de kosten van het overschrijven samen zouden betalen,snapten er niks meer van dat die farang geregeld had dat ze maar 5000 bath hoefden bij tedragen inplaats van ruim 10.000.
Enne alles in 1 dag geregeld.
"De groote en de morele vooruitgang van een natie kunnen worden afgemeten aan de manier waarop men dieren behandelt"

Mahatma Gandhi.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Visarun

#90 Bericht door prajak » zondag 18 mei 2014, 07:21

Bij ons was dat 1.500 baht, drie paarse flapjes. Maar daar stond dan wel een dienst tegenover: een lagere belastingheffing. Ik had er vrede mee.

Plaats reactie

Terug naar “Visa Thailand”