Bankrekening openen

Post hier al je vragen voor Visa voor Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
han wouters
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 520
Lid geworden op: donderdag 11 augustus 2011, 15:32

Bankrekening openen

#1 Bericht door han wouters » maandag 13 januari 2014, 14:20

Ik had wat geld naar de rekening van mijn vriendin gestuurd omdat de koers erg gunstig was een paar weken geleden( en nu nog 1 bath per euro beter), met de bedoeling om hier een bankrekening te openen voor mijn retirement visa die ik binnen afzienbare tijd hoop aan te vragen. Vorige week in thailand aangekomen dus naar de Kasikorn bank waar een gedeelte gestald was. Mijn vriendin heeft hier en bij de Bangkok bank een rekening en beiden hadden haar gezegd dat het geen probleem was voor mij om een rekening te openen. Maar bij kasikorn aangekomen vrijdag ji. kregen we te horen dat ik dan ingeschreven moet staan op de tabian baan van mijn vriendin en dat kan pas als ik hier woon met een jaar visum of een werkvergunning. Bij de Bangkokbank geïnformeerd en daar kon het wel, echter mijn vriendin had de tabian baan niet bij zich.
Vandaag weer gegaan, echter ik wilde 9K meenemen van de kasikorn bank om een rekening bij de Bangkok bank te openen maar zoveel kon ik daar niet krijgen. Dus ik moest naar het hoofdkantoor van Kasikorn, ook daar kon ik geen rekening openen. Bij beide vestigingen van Kasikorn heb ik geprobeerd opheldering te krijgen over de regel dat ik 8K bath op een thaise bankrekening moet hebben om mijn jaar visum aan te vragen, bij beide banken werd alleen vriendelijk geglimlacht,.Met 9K onder de arm naar een andere vestiging van de Bangkok bank daar vlakbij en ook hier was het geen probleem mits mijn vriendin toestemming gaf om haar adres te gebruiken. Dus 2 rekeningen hier geopend, 1 deposito 8K 10 maanden vast 2,85% rente en een ATM rekening.
Groet
Han
Waar domheid begint eindigt de rede

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Bankrekening openen

#2 Bericht door dutch » maandag 13 januari 2014, 14:34

Zover als ik op dit forem heb meegekregen,kan een deposito rekening met vaste looptijd nIET gebruikt worden bij je visum aanvraag.
Anderen zullen misschien meer zekerheid kunnen bieden.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Gebruikersavatar
v@go
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1691
Lid geworden op: vrijdag 19 februari 2010, 13:10
Locatie: Belgie-จอมเทียน

Re: Bankrekening openen

#3 Bericht door v@go » maandag 13 januari 2014, 14:35

Zo zie je maar weer Han, in Jomtien had ik een "leen" vriendin meegenomen daar mevrouw v@go Nederlandse is.
Een klets verhaal laten ophangen dat ik iedere drie maanden naar mijn "leen" vriendin ga en dat dan een rekening daar makkelijker is.

20 minuten later met bankboekje en pinpas stond ik weer buiten. (ook Kasikorn)

Het lijkt wel dat niet alleen de overheid maar ook banken per filiaal andere/eigen regeltjes hebben
geloven is iets wat je niet zeker weet (© v@go)
ความลับไม่มีในโลก

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: Bankrekening openen

#4 Bericht door Hua Thale » maandag 13 januari 2014, 14:45

Dat komt voor helaas.
Heb een rekening bij de TMB geopend zonder problemen.
Amerikaanse kennis van mij kreeg het niet voor elkaar de volgende dag bij het zelfde filiaal.
Beide zelfde visum.
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Bankrekening openen

#5 Bericht door prajak » maandag 13 januari 2014, 15:07

In Nongkhai wordt een deposito niet aanvaard voor een retirement-verlenging. Wel een gewone spaarrekening direct opneembaar. Maar als jouw deposito afloopt drie maanden voor verlenging zul je geen probleem hebben in Nongkhai. Over jouw regio kan ik niet oordelen. Ga het ze vragen ? Is dat een idee ?

En verder Han: 8 K is niet voldoende, je moet 800 K hebben. Beter is: 801 K. Maar het verhaal van de benadeelde Canadees heb ik al eens in dit forum geplaatst.

En een retirementvisum kun je niet in Thailand halen. Je bedoelt een verlenging en daar hebben we het al eens over gehad.

han wouters
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 520
Lid geworden op: donderdag 11 augustus 2011, 15:32

Re: Bankrekening openen

#6 Bericht door han wouters » maandag 13 januari 2014, 16:15

Hi Prajak,
Ik bedoel 8 tonbath, ben niet gewend om in dit soort bedragen te rekenen. Ook die deposito is onzeker, daarom heb ik maar 10 maanden genomen en geen 15. Loopt in oktober af, dus als ik in de gelegenheid ben om in oktober naar thailand te gaan op een 3 maand visum kan ik na 2 maanden in december verlenging aanvragen en dan is dat geld beschikbaar. In nederland moet ik het toch voor langere tijd weg zetten om een klein beetje rente te krijgen, dus...
Groet
Han
Waar domheid begint eindigt de rede

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Bankrekening openen

#7 Bericht door prajak » maandag 13 januari 2014, 17:23

2,85 Procent is niet zo gek al gaat daar 15% belasting af....hou je toch 2,42 % over en je hebt gekocht in een lage koers. Je kunt hier alleen op verliezen als de baht verder verzwakt en dat zie ik niet zitten als straks het leger ingrijpt.

Ben je niet gewend in dat soort bedragen te rekenen ? Dat zal ik je eens aanleren.

Reken jouw bathjes nu eens om in Lao kip...dan ben je multi multi miljonair ! En misschien wil je een andere valuta proberen ? Die van Zimbabwe ? Kijk, dat heet nou 'je zelf rijk rekenen..."

han wouters
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 520
Lid geworden op: donderdag 11 augustus 2011, 15:32

Re: Bankrekening openen

#8 Bericht door han wouters » vrijdag 17 januari 2014, 13:29

Vandaag even gecheckt of ik geld vanuit nederland naar mijn nieuwe rekening kon overmaken. Uren bezig geweest, mede omdat ik niet de slimste ben op financieel gebied. Werd steeds een Iban code gevraagd, de bank had een nummer, 0489 er bij gezet maar die was ook overbodig. Na een tijdje kwam ik er achter dat mijn adres en postcode uit nederland gebruik moesten worden maar de plaats en land uit thailand. Pff. Ik ging er van uit dat alles , behalve mijn naam, op het adres van mijn vriendin gezet was.
Maar, het is uiteindelijk gelukt.
Groet
Han
Waar domheid begint eindigt de rede

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Bankrekening openen

#9 Bericht door prajak » vrijdag 17 januari 2014, 17:08

Han, als het goed is staat de IBAN nu al in jouw NL internet-bankieren-site.

De code die je voor Thailand in moet vullen heb je gevonden en als het goed is, bij ING zeker, staan alle gegevens nu in een 'adresboek buitenland'.

Ik doe het nu bijna blind, dat overmaken van NL naar TH, en heus, dat gaat wennen. Al moet je alert blijven op rare fratsen van de site want er zitten lummels op internet die zonder te werken jouw centen willen 'verdienen'. Dus hou een goede virusscanner actief en de ogen open.

han wouters
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 520
Lid geworden op: donderdag 11 augustus 2011, 15:32

Re: Bankrekening openen

#10 Bericht door han wouters » zaterdag 18 januari 2014, 05:03

Hi Prajak,
Mijn Iban is geen probleem maar om geld naar thailand over te maken vroegen ze een IBan voor thailand.
Ik was in de veronderstelling dat thailand dat niet had maar volgens Ta was dat hier dat nummer 0489 dat de bank er bij had gezet. Maar dat bleek niet zo te zijn en wat ik ook probeerde om dat nummer uit mijn adresboek te krijgen, het kwam steeds weer terug. Ik wist wel de swift code want Ta heeft ook de Bangkok bank, die staat in mijn adresboek. Uiteindelijk heb ik alles gewist in het adresboek en kon ik opnieuw beginnen, dit keer kwam dat nummer niet terug maar toen bleek dus dat ik een combinatie moest maken van mijn adres in nederland en dat van Ta. Dat die gasten dat niet even aangeven????. Maar uiteindelijk is het gelukt, al staat in mijn bankboekjes niet mijn achternaam maar alleen mijn 3 voornamen. Duidelijk aangegeven dat "Wouters" mijn "naam sakun" was maar is er toch doorgeglipt. Ga het ook niet meer veranderen. Hebben is houwen. Ze spraken dus ook geen engels op dat kantoor.
Groet
Han
Waar domheid begint eindigt de rede

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: Bankrekening openen

#11 Bericht door ron » zaterdag 18 januari 2014, 05:22

han wouters schreef:Maar uiteindelijk is het gelukt, al staat in mijn bankboekjes niet mijn achternaam maar alleen mijn 3 voornamen. Duidelijk aangegeven dat "Wouters" mijn "naam sakun" was maar is er toch doorgeglipt. Ga het ook niet meer veranderen. Hebben is houwen. Ze spraken dus ook geen engels op dat kantoor.
Groet
Han
Ook ik verwonderde mij altijd over de voornamen die bijna altijd gebruikt worden,zoals ook voor het rijbewijs.
Met de bankrekening kan dit wel eens zijn voordelen heben Han. :thumbsup:
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Bankrekening openen

#12 Bericht door printen44 » zaterdag 18 januari 2014, 05:42

In Thailand ga ik door het leven met verschillende namen. Althans de namen die zijn vastgelegd bij de bank, bij de TV-provider, bij het ziekenhuis, bij de internetprovider en bij Rimpimg supermarkt, waar ik punten spaar.

Bij de ene heet is Correlis, bij de ander Johanse, de ander verkracht mijn naam in Corjo, kortom, mijn achternaam is nergens bekend. Ik laat het zo, want het werkt wel. Ik kan tenminste mijn verkrachte voornaam verstaan als er wat omgeroepen wordt, als het mijn beurt is. [$) [$) [$)

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Bankrekening openen

#13 Bericht door prajak » zaterdag 18 januari 2014, 05:56

Vreemde zaak hoor.

In mijn bankboeken Kasikorn staat alleen mijn eerste doopnaam en mijn achternaam.
In de overboekingen vanaf ING hanteer ik doopnaam A.B. achternaam en het komt allemaal binnen.

Ik let er goed op dat men mijn namen correct weergeeft. De enige fout die er in zit is de inschrijving in het staatsziekenhuis Nongkhai. Daar staat niet Erik maar Erilc. Schrijf de K maar eens slordig op en dan krijg je dat. Eigen schuld dus. In Srinakarin Khon Kaen staat alleen mijn naam in het Thais....iets anders kon de computer destijds niet aan.

Keep smiling, denk ik dan.

Overboeken Kasikorn via internet loopt prima. Een sms-code en klaar is Kasi !

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Bankrekening openen

#14 Bericht door dutch » zaterdag 18 januari 2014, 06:33

Een van mijn rekeningen
begint met mijn 2 voornamen in het voornaam vak en vervolgens geeft het in het achternaam vak mijn 3e voornaam alsmede mijn achternaam.
Bij alfabetisch opzoeken vindt men onder mijn echte achternaam dus niets.
Gewoon geen plaats genoeg per vak alsmede personeel dat geen klap begrijpt van Europees namenstelsel.(althans in dit filiaal echter wel het hoofdkantoor daarvan in Korat)
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: Bankrekening openen

#15 Bericht door ron » zaterdag 18 januari 2014, 06:36

dutch schreef:Een van mijn rekeningen
begint met mijn 2 voornamen in het voornaam vak en vervolgens geeft het in het achternaam vak mijn 3e voornaam alsmede mijn achternaam.
Bij alfabetisch opzoeken vindt men onder mijn echte achternaam dus niets.
Gewoon geen plaats genoeg per vak alsmede personeel dat geen klap begrijpt van Europees namenstelsel.(althans in dit filiaal echter wel het hoofdkantoor daarvan in Korat)
Dat bedoel ik............ :thumbsup:

Afbeelding
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

Plaats reactie

Terug naar “Visa Thailand”