virum vraag voor een gepensioneerde Belgische man

Post hier al je vragen voor Visa voor Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
travelalone
kenner
kenner
Berichten: 103
Lid geworden op: donderdag 03 januari 2008, 15:42
Locatie: Chiang Mai

virum vraag voor een gepensioneerde Belgische man

#1 Bericht door travelalone » maandag 02 december 2013, 06:28

Een wat oudere heer, Belgische nationaliteit, woonachtig op 50 km van Nakhon Ratschasima wil graag een jaarvisum op basis van Pensioen.
Ik heb hem aangeraden om in Belgie een NON O jaarvisum aan te vragen en dan iedere 90 dagen de grens over. Dit wil hij echter niet. Hij is een keer flink opgelicht bij de grens en heeft sindsdien flinke schrik om daar nog een keer naar toe te moeten. Nu komt hij iedere keer bij mij vragen wat hij moet doen en wat voor visum hij nodig heeft om dit te vermijden.
Ik heb al uitgelegd dat ik dit niet weet maar dat ik wel eens op internet voor hem zou gaan zoeken hoe dit te doen. Ik heb diverse Belgische fora bekeken maar om ook maar een bericht te kunnen lezen dien je je eerst te registreren. Er is hier vast wel iemand op het forum die mij kan vertellen hoe hij dit moet doen. Hij wil een pensioenvisum op basis van zijn pensioeninkomsten.

Mijn vraag is als hij in Belgie naar de ambassade gaat voor de aanvraag van een NON O welke papieren moet hij dan meenemen.

In Thailand voor de immigratiedienst bij aanvraag van een extension, ook hier weer welke papieren moet hij meenemen. Welke van deze papieren moeten waar gelegaliseerd worden en zijn er nog papieren die vertaald dienen te worden.

Weet iemand of er een visumbegeleidingsburo in Khorat is of eventueel begeleiding voor een visumrun.

B.v.d. voor de genomen moeite

Gebruikersavatar
trangerkuda
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 211
Lid geworden op: dinsdag 30 december 2008, 06:58
Locatie: Trang - Thailand

Re: virum vraag voor een gepensioneerde Belgische man

#2 Bericht door trangerkuda » maandag 02 december 2013, 08:25

Als het zo is, dat de regels voor het verkrijgen van een jaarvisum voor iemand met de Belgische nationaliteit dezelfde zijn, als voor iemand met de Nederlandse nationaliteit (met de nadruk op ALS; zelf weet ik niet of er verschillen zijn), dan lijkt mij het aanvragen van wat wel eens aangeduid wordt als een 'retirement-jaarvisum' voor betreffende gepensioneerde Belg logisch.
Wat hij precies nodig heeft aan papieren - geautoriseerd, ondertekend, gestempeld en/of vertaald door een officieel erkend vertaalbureau - die vraag zou men op de Thaise ambassade in België en/of op een immigratiekantoor hier in Thailand moeten kunnen beantwoorden dunkt mij. Ik veronderstel verder, dat beide instanties (de Thaise ambassade en de Thaise immigratiedienst) informatie over dit onderwerp op websites hebben staan.
Ik denk ook, dat het geen kwaad kan, om betreffende gepensioneerde Belgische meneer er op te wijzen, dat hij zelf toch uiteindelijk de persoon is, die de vereiste procedure dient op te starten en doorlopen. Ik denk niet, dat dit uitbesteed kan worden, in ieder geval niet wanneer de te maken kosten hiervoor 'enigszins binnen de perken dienen te blijven'.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: virum vraag voor een gepensioneerde Belgische man

#3 Bericht door prajak » maandag 02 december 2013, 09:52

Voor deze meneer is er thailandforum.be, een Vlaams forum in de Nederlandse taal. Met een grote afdeling over visa en retirementextensions.

Mijn eerste reactie: kijk op de .be site en stel de vraag wat men in Brussel/Antwerpen vraagt voor een non im O of een non OA. Ik mag er van uitgaan dat meneer 50 of plus is ? In NL is dat een inkomens- en/of een vermogenseis.

Meneer komt dan naar Thailand met dat non im O stempel en moet iedere 90 dagen het land uit. Moet je met een non OA ook het land uit ? Ik meen dat je dan de 90 dagen meldplicht hebt.

Maar....hij kan direct na aankomst naar de Imm over zijn woonplaats gaan en een retirementverlenging vragen. De eisen zijn bekend en behandeld in dit forum. Ik weet niet hoe gemakkelijk in de omgang de Imm autoriteiten zijn in zijn regio maar hij mag blij zijn dat hij niet in Nongkhai woont als hij op inkomen gaat.

Hij hoeft niet naar zijn thuisland. Hij kan een 3 maands non im O regelen in Laos en geheel begeleid van Nongkhai tot in Vientiane. Hij ziet de ambassade daar niet eens; het is een achterdeur-regeling en daar zal ie wel een paar lappen baht voor moeten dokken. Een EU ondernemer in Nongkhai regelt dat op aanvraag en ik kan dat nog eens aan hem vragen als meneer dat wil.

Zijn verhaal dat ie bang is de grens over te gaan is iets om maar overheen te komen. Als ie daar zo bang voor is hoe durft ie dan naar Europa te gaan ? Je kunt je aan de grens bij Nongkhai laten begeleiden. Niet iedere grenspost zit vol zakkenvullers.

Plaats reactie

Terug naar “Visa Thailand”