Eerste retirementvisum

Post hier al je vragen voor Visa voor Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Eerste retirementvisum

#16 Bericht door stevenl » donderdag 10 oktober 2013, 06:19

Hua Thale schreef:Ben jaren terug hier met een single visum gekomen heb dat na drie maanden om laten zetten hier in Korat.
Zaten toen nog in het oude TOT gebouw wat dichter bij jou in de buurt.
Zal misschien niet overal het geval zijn dat het mogelijk is?
Mijn ervaring hier in Nakhon Ratchasima wel.
Uiteraard moet je wel aan de eisen voldoen.

Adres et cetera staat zo te zien in die link die ik er bij gezet had dus aardig van je maar er zijn meer mogelijkheden. ;)
7 Moo 7 Tambol Dankaewn Amphoe Chokchai
Changwat Nakhonratchasima
30190

0-4449-2903-4
F 0-4449-2903-4

d4_nakhonratchasima@immigration.go.th
Als je links even op download form klikt krijg je trouwens een overzicht van de formulieren die je eventueel nodig heb als gebruiker.

Als je er toch ben Henk neem je foto toestel mee voor de potjes en de pannen altijd leuk voor de leden. :thumbsup:
Kun je evn verduidelijken: ik neem dat je bedoelt 'ik ben hier jaren geleden binnen gekomen op een single entry touristenvisum en heb dat laten omzetten naar een extensie op basis van retirement'? Of bedoel je iets anders?

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: Eerste retirementvisum

#17 Bericht door Hua Thale » donderdag 10 oktober 2013, 06:25

Correcte toelichting :thumbsup:
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2948
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 19:39
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Eerste retirementvisum

#18 Bericht door Henk Korat » donderdag 10 oktober 2013, 11:47

Hoeft niet Willem. Hier een youtupe video van de weg naar het Immigration Office in Dan Kwian.

http://www.youtube.com/watch?v=MybDPhnQHlA
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

han wouters
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 520
Lid geworden op: donderdag 11 augustus 2011, 15:32

Re: Eerste retirementvisum

#19 Bericht door han wouters » donderdag 10 oktober 2013, 12:10

Kun je evn verduidelijken: ik neem dat je bedoelt 'ik ben hier jaren geleden binnen gekomen op een single entry touristenvisum en heb dat laten omzetten naar een extensie op basis van retirement'? Of bedoel je iets anders?
En wat is dan het verschil met een retirementvisum behalve dat die uit nederland komt???

Groet
Han
Waar domheid begint eindigt de rede

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Eerste retirementvisum

#20 Bericht door prajak » donderdag 10 oktober 2013, 17:08

Han, een visum koop je buiten Thailand.

En met een visum kun je in Thailand een tijdje doorbrengen, moet je wel of niet iedere 90 dagen er even uit, en dat visum kun je binnen de geldigheid (3 maanden, een jaar...) omzetten in een VERLENGING TERZAKE ...en dan mag je invullen huwelijk, retirement, bijzondere deskundige, opleiding, Boeddhisme en misschien wel werken...etc... als je aan de voorwaarden voldoet.

Voordeel: eenmaal hier heb je de meeste papieren in het Thais beschikbaar. Vertalen en verificatie is is goedkoper dan in NL.

Nadeel: iedere Immigratiekantoor maakt zo zijn eigen regels.

Ik ben naar hier gekomen met een non im O visum. En ik zet dat ieder jaar weer om in een extension. Het is maar een woord maar wel belangrijk.

han wouters
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 520
Lid geworden op: donderdag 11 augustus 2011, 15:32

Re: Eerste retirementvisum

#21 Bericht door han wouters » donderdag 10 oktober 2013, 17:25

Duidelijk Prajak,
Lijkt me een stuk eenvoudiger dan de hele papierwinkel hier in nederland. Henk gaat even voor me checken hoe het op het immigrationoffice in Korat gaat en dan is de keuze snel gemaakt. Ik werd een beetje in de war gebracht door al die termen.
Groet
Han
Waar domheid begint eindigt de rede

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2948
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 19:39
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Eerste retirementvisum

#22 Bericht door Henk Korat » vrijdag 20 december 2013, 09:38

han wouters schreef:Duidelijk Prajak,
Lijkt me een stuk eenvoudiger dan de hele papierwinkel hier in nederland. Henk gaat even voor me checken hoe het op het immigrationoffice in Korat gaat en dan is de keuze snel gemaakt. Ik werd een beetje in de war gebracht door al die termen.
Groet
Han

Hi Han,

Vandaag bij het Immigration Office geweest. Een 90 dagen rapport was nog niet nodig, omdat we een lang weekend in Kuala Lumpur zijn geweest. Maar we brachten een bezoekje aan de schoonouders, die dicht bij het Immigratian Office wonen, en ik nam de gelegenheid om jouw vraag aan de Immigration Officer voor te leggen.

Kort en goed. Ja, je kan het 90 dagen visum bij dit Immigration Office omzetten in een Non Immigration Visa OA (Retirement Visa). Volgens deze ambtenaar hoef je geen speciaal formulier in te vullen. Bath 800.000 op een Thaise Bank in een rekening op jouw naam voor 1 maand en een bewijs van je woonplaats is voldoende. Hij benadrukte wel, dat de bankrekening alleen op jouw naam moest staan, ander moest er minimaal Bath 1.000.000, later door hem gecorrigeerd in 2 x Bath 800.000 als de rekening op twee namen staat, op staan.

Ik zou toch het formulier TM 7 en voor de multi entry TM 8 invullen. Zijn op te vragen op de site van de Immigration. Daarnaast heb je nodig:
1. 2 pasfoto's;
2. kopie van je fotopagina uit je paspoort;
3. kopie van je bestaande visum uit je paspoort;
4. kopie van de pagina uit je paspoort waarop het aankomst stempel van de Thaise douane
staat;
5. kopie van je departure card ( op vele sites staat de arrival card, maar die heeft de douane in Bangkok ingenomen);
6. Bank verklaring dat je Bath 800.000 op een rekening hebt staan niet ouder dan 3 dagen;
7. kopie van je bankboekje om aan te tonen, dat het er al 1 maand staat; en
8. kopie van het blauwe boekje (tabian bhan) van je vriendin als bewijs van je verblijfsplaats in Thailand. Neem ook je vriendin mee. Is veelal erg handig.

Maak alle kopieën van te voren. Ik heb teveel farang zien stuntelen op het Immigration Office, waardoor onnodig veel tijd verloren ging voor hem en voor anderen.

De kosten voor een multi entry visa bedragen, volgens het bord in het Immigration Office, Bath 5.000. Neem echter wat meer mee, want ik kan me herinneren, dat ik de laatste keer meer betaalde.
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Eerste retirementvisum

#23 Bericht door stevenl » vrijdag 20 december 2013, 09:48

Waarschijnlijk wordt het inderdaad iets duurder, maar dat is puur procedureel. Het huisboekje van de vriendin is namelijk nodig voor de aanvraag van het residence certificate, wat het bewijs van de woonplaats is. En de uitgever daarvan is immigration, net als voor het visum.

Dus je betaalt iets extra's omdat je ook dat certificate nodig hebt (officieel gratis maar er wordt veelal een paar honderd Baht voor in rekening gebracht).

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Eerste retirementvisum

#24 Bericht door prajak » vrijdag 20 december 2013, 10:04

Zo zie je dat het overal weer anders is.

Nongkhai :
Geld moet er drie maanden staan, eerste aanvraag twee maanden.
Bankverklaring moet van de dag zelf zijn....
Retirementverlenging heet het in Nongkhai, niet visum.
Bewijs woonplaats is hier het gele huisboek met mijn naam er in, of anders een kopie van het blauwe huisboek als ik huur of inwoon.
Men vraagt hier de bewonersverklaring als er geen geel huisboek is op mijn naam (twee vellen papier).
Retirementverlenging kost hier 1.900 baht, een multiple re-entry 3.000 baht, dus dat lijkt overeen te komen met Khorat.

Formulier invullen doen we niet meer...het gaat hier de server in. Wat dat betreft loopt Nongkhai ook eens voorop.....

En vergeet vooral het paspoort niet mee te nemen.... Je zult het niet geloven maar het komt voor dat men alles in orde heeft en het paspoort vergeet.

Uniformiteit is ver te zoeken. We moeten er maar mee leven.

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Eerste retirementvisum

#25 Bericht door stevenl » vrijdag 20 december 2013, 10:09

prajak schreef:Zo zie je dat het overal weer anders is.

Nongkhai :
Geld moet er drie maanden staan, eerste aanvraag twee maanden.
Bankverklaring moet van de dag zelf zijn....
Retirementverlenging heet het in Nongkhai, niet visum.
Bewijs woonplaats is hier het gele huisboek met mijn naam er in, of anders een kopie van het blauwe huisboek als ik huur of inwoon.
Men vraagt hier de bewonersverklaring als er geen geel huisboek is op mijn naam (twee vellen papier).
Retirementverlenging kost hier 1.900 baht, een multiple re-entry 3.000 baht, dus dat lijkt overeen te komen met Khorat.

Formulier invullen doen we niet meer...het gaat hier de server in. Wat dat betreft loopt Nongkhai ook eens voorop.....

En vergeet vooral het paspoort niet mee te nemen.... Je zult het niet geloven maar het komt voor dat men alles in orde heeft en het paspoort vergeet.

Uniformiteit is ver te zoeken. We moeten er maar mee leven.
Het gaat hier om omzetten van toeristenvisum naar retirement visum, niet om retirement extensie. Dat is de volgende stap pas.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Eerste retirementvisum

#26 Bericht door prajak » vrijdag 20 december 2013, 10:23

Bestaan er dan 90 dagen toeristenvisums ? Henk Korat noemt toch echt 90 dagen.....

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Eerste retirementvisum

#27 Bericht door stevenl » vrijdag 20 december 2013, 10:29

prajak schreef:Bestaan er dan 90 dagen toeristenvisums ? Henk Korat noemt toch echt 90 dagen.....
Klopt, bestaat inderdaad niet, had in overheen gelezen. Ik neem aan dat Henk een 60 dagen toeristenvisum bedoelt, want in dit hele draadje gaat het om het omzetten van een toeristenvisum naar retirementvisum/extensie.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Eerste retirementvisum

#28 Bericht door prajak » vrijdag 20 december 2013, 10:36

Bij een T-visum krijg je inderdaad een stap er tussenin. Dat is dan het enige 'visum' dat je wel in Thailand kunt krijgen, lijkt me zo....?

Ach, als Han maar geholpen is. Daar gaat het tenslotte om.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Eerste retirementvisum

#29 Bericht door dutch » vrijdag 20 december 2013, 10:46

Henk Korat schreef:
han wouters schreef:Duidelijk Prajak,
Lijkt me een stuk eenvoudiger dan de hele papierwinkel hier in nederland. Henk gaat even voor me checken hoe het op het immigrationoffice in Korat gaat en dan is de keuze snel gemaakt. Ik werd een beetje in de war gebracht door al die termen.
Groet
Han

Hi Han,

Kort en goed. Ja, je kan het 90 dagen visum bij dit Immigration Office omzetten in een Non Immigration Visa OA (Retirement Visa).
.
Volgens mijn bescheiden mening is een Non Im OA uitsluitend verkrijgbaar in het land van wonen.De OA staat voor pre aproved. Met de OA kan men Thailand binnen komen en direct al 365 dagen verblijven.Er is hier al eerder zeer uitgebreid over geinformeerd.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Eerste retirementvisum

#30 Bericht door stevenl » vrijdag 20 december 2013, 10:53

dutch schreef:
Henk Korat schreef:
han wouters schreef:Duidelijk Prajak,
Lijkt me een stuk eenvoudiger dan de hele papierwinkel hier in nederland. Henk gaat even voor me checken hoe het op het immigrationoffice in Korat gaat en dan is de keuze snel gemaakt. Ik werd een beetje in de war gebracht door al die termen.
Groet
Han

Hi Han,

Kort en goed. Ja, je kan het 90 dagen visum bij dit Immigration Office omzetten in een Non Immigration Visa OA (Retirement Visa).
.
Volgens mijn bescheiden mening is een Non Im OA uitsluitend verkrijgbaar in het land van wonen.De OA staat voor pre aproved. Met de OA kan men Thailand binnen komen en direct al 365 dagen verblijven.Er is hier al eerder zeer uitgebreid over geinformeerd.
Klopt in principe Dutch, maar er zijn uitzonderingen. Zo is het ook mogelijk om een toeristenvisum om te zetten in een O-A visum, maar niet alle immigratiekantoren werken daaraan mee. En daar ging dit draadje over: kan Han dat doen bij zijn immigratiekantoor. En Henk is zo aardig geweest dat na te vragen, en het antwoord is ja.

Plaats reactie

Terug naar “Visa Thailand”