Eerste retirementvisum

Post hier al je vragen voor Visa voor Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
han wouters
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 520
Lid geworden op: donderdag 11 augustus 2011, 15:32

Eerste retirementvisum

#1 Bericht door han wouters » woensdag 09 oktober 2013, 07:54

Dag beste mensen,
Er staat ergens op dit forum uitgebreid vermeld hoe je voor de eerste keer een retirementvisum kunt aan vragen in nederland. Een vrij omslachtige procedure, helemaal als je zoals ik 250 kilometer van Den Haag af woont. Behoorlijk wat papierwerk, legaliseren , vertalen enz. Henk Korat had al aangegeven om er twee ochtenden voor uit te trekken op de Thaise ambassade.
Inmiddels heb ik uit diverse bronnen vernomen dat het veel eenvoudiger en goedkoper is om in Thailand dit visum aan te vragen. Hier in nederland een 3 maanden visa aanvragen in den haag of amsterdam, dat kan ook per aangetekende post. Vervolgens in thailand 800000 bath op de bank zetten en als het daar 2 maanden staat een retirementvisa aanvragen. ( of een inkomensverklaring bij de nederlandse ambassade in thailand). Benodigdheden; Bankboekje, brief van de bank over echtheid van saldo, formulier, pasfoto's en 1900 bath.
Lijkt me een stuk eenvoudiger allemaal, of zie ik iets over het hoofd? Mocht deze procedure al ergens beschreven staan dan bij deze mijn excuses.
Groet
Han
Waar domheid begint eindigt de rede

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Eerste retirementvisum

#2 Bericht door stevenl » woensdag 09 oktober 2013, 09:16

han wouters schreef:Dag beste mensen,
Er staat ergens op dit forum uitgebreid vermeld hoe je voor de eerste keer een retirementvisum kunt aan vragen in nederland. Een vrij omslachtige procedure, helemaal als je zoals ik 250 kilometer van Den Haag af woont. Behoorlijk wat papierwerk, legaliseren , vertalen enz. Henk Korat had al aangegeven om er twee ochtenden voor uit te trekken op de Thaise ambassade.
Inmiddels heb ik uit diverse bronnen vernomen dat het veel eenvoudiger en goedkoper is om in Thailand dit visum aan te vragen. Hier in nederland een 3 maanden visa aanvragen in den haag of amsterdam, dat kan ook per aangetekende post. Vervolgens in thailand 800000 bath op de bank zetten en als het daar 2 maanden staat een retirementvisa aanvragen. ( of een inkomensverklaring bij de nederlandse ambassade in thailand). Benodigdheden; Bankboekje, brief van de bank over echtheid van saldo, formulier, pasfoto's en 1900 bath.
Lijkt me een stuk eenvoudiger allemaal, of zie ik iets over het hoofd? Mocht deze procedure al ergens beschreven staan dan bij deze mijn excuses.
Groet
Han
Je kunt in Thailand geen retirement visum aanvragen. Visa worden alleen verstrekt op ambassades/consulaten buiten Thailand. Maar wat wel kan als ik het goed heb is eerst je toeristenvisum omzetten naar een visum (O-A) en daarna een extensie aanvragen op basis van retirement.

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: Eerste retirementvisum

#3 Bericht door elst99 » woensdag 09 oktober 2013, 09:44

Eerst bij het consulaat een O retirerment aanvragen, in Thailand bij immigratio ( indien je pensioen of inkomen meer is als 65.000 p.m.) geen 80.000 op de bank nodig.
Wel je inkomens of pensioenpieren laten legaliseren, indien getrouwd kopie van huwelijksakte en trouwboekjeen met een huurcontract of huisboek, naar immigration.
Daar moeten nog tig kopiëen van paspoort en alle papieren bij!
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

han wouters
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 520
Lid geworden op: donderdag 11 augustus 2011, 15:32

Re: Eerste retirementvisum

#4 Bericht door han wouters » woensdag 09 oktober 2013, 10:21

Dag beste mensen,
Er is een discussie hier over geweest op een ander forum,
http://www.thailandforum.nl/lezersvraag/ ... -thailand/

Dus ik praat niet uit eigen ervaring maar de reacties geven mi toch aan dat het in thailand een stuk eernvoudiger is.

En ook de volgende link wijst er volgens mij op dat dit wel kan;
http://www.tilalegal.com/thailand-retir ... 3god824AIQ

Groet
Han
Waar domheid begint eindigt de rede

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Eerste retirementvisum

#5 Bericht door dutch » woensdag 09 oktober 2013, 10:21

stevenl schreef:
han wouters schreef:Dag beste mensen,
Er staat ergens op dit forum uitgebreid vermeld hoe je voor de eerste keer een retirementvisum kunt aan vragen in nederland. Een vrij omslachtige procedure, helemaal als je zoals ik 250 kilometer van Den Haag af woont. Behoorlijk wat papierwerk, legaliseren , vertalen enz. Henk Korat had al aangegeven om er twee ochtenden voor uit te trekken op de Thaise ambassade.
Inmiddels heb ik uit diverse bronnen vernomen dat het veel eenvoudiger en goedkoper is om in Thailand dit visum aan te vragen. Hier in nederland een 3 maanden visa aanvragen in den haag of amsterdam, dat kan ook per aangetekende post. Vervolgens in thailand 800000 bath op de bank zetten en als het daar 2 maanden staat een retirementvisa aanvragen. ( of een inkomensverklaring bij de nederlandse ambassade in thailand). Benodigdheden; Bankboekje, brief van de bank over echtheid van saldo, formulier, pasfoto's en 1900 bath.
Lijkt me een stuk eenvoudiger allemaal, of zie ik iets over het hoofd? Mocht deze procedure al ergens beschreven staan dan bij deze mijn excuses.
Groet
Han
Je kunt in Thailand geen retirement visum aanvragen. Visa worden alleen verstrekt op ambassades/consulaten buiten Thailand. Maar wat wel kan als ik het goed heb is eerst je toeristenvisum omzetten naar een visum (O-A) en daarna een extensie aanvragen op basis van retirement.
In Thailand zelf kan je geen O-A aanvragen.Dat kan alleen in het land waar je woont,dat is dus of Nederland of elk willekeirig land waar je ingeschreven staat en woont.
De "A" staat voor vooraf goedgekeurd ( pre approved) en geeft je bij binnenkomst in Thailand direct 365 dagen verblijf.
Ik zelf heb indertijd voor een O-A gekozen omdat ik vond dat het gemak bij binnenkomst in Thailand opwoog tegen de moeite. die het kostte in nederland of woonland.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Eerste retirementvisum

#6 Bericht door stevenl » woensdag 09 oktober 2013, 10:32

han wouters schreef:Dag beste mensen,
Er is een discussie hier over geweest op een ander forum,
http://www.thailandforum.nl/lezersvraag/ ... -thailand/

Dus ik praat niet uit eigen ervaring maar de reacties geven mi toch aan dat het in thailand een stuk eernvoudiger is.

En ook de volgende link wijst er volgens mij op dat dit wel kan;
http://www.tilalegal.com/thailand-retir ... 3god824AIQ

Groet
Han
De tweede link van je staat klopt precies met wat ik schreef. Ze gebruiken alleen de verkeerde term, na 2 maanden betreft het een extensie en geen visum.

PS: uit je eerste link, de informatie van Teun is onjuist:
"Je voldoet aan thaise regels voor Retirement visum. Verklaring over je inkomen downloaden bij Nederlandse Ambassade. Invullen en opsturen naar Ambassade met kopie paspoort en ca EUR 35,- en een gefrankeerde retourenvelop.
Met die verklaring naar Immigration gaan (paspoort + pasfoto’s meenemen+ verklaring Ambassade) en dan krijg je visum voor 1 jaar. Kosten: TBH 1900."
Retirement visum bestaat niet, bij immigratie krijg je een extensie, geen visum.

"Dat klopt. Ik kwam destijds met non O binnen, waarna ik gewapend met alle gelegaliseerde documenten mijn jaar-visum hier ging aanvragen."
Niet mogelijk in Thailand, kunt alleen extensie aanvragen.

Opmerking van Loe klopt niet:
"Als je het land tussentijds uit wilt is een uitreisvisum verstandig"
Dat heeft re-entry permit, heeft niets met visum te maken.

Alles bij elkaar zou ik die site niet als informatiebron gebruiken, veel onjuiste en onvolledige informatie.
Laatst gewijzigd door stevenl op woensdag 09 oktober 2013, 10:40, 1 keer totaal gewijzigd.

han wouters
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 520
Lid geworden op: donderdag 11 augustus 2011, 15:32

Re: Eerste retirementvisum

#7 Bericht door han wouters » woensdag 09 oktober 2013, 10:37

Zou je me willen uitleggen wat het verschil, voor/nadeel van die 2 dan is? Heeft het voordelen om in nederland een visum aan te vragen?
Als ik jouw verhaal lees heb jij die stap ook niet gedaan ivm de rompslomp?
Groet
Han
Waar domheid begint eindigt de rede

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Eerste retirementvisum

#8 Bericht door stevenl » woensdag 09 oktober 2013, 10:43

dutch schreef:
stevenl schreef:
han wouters schreef:Dag beste mensen,
Er staat ergens op dit forum uitgebreid vermeld hoe je voor de eerste keer een retirementvisum kunt aan vragen in nederland. Een vrij omslachtige procedure, helemaal als je zoals ik 250 kilometer van Den Haag af woont. Behoorlijk wat papierwerk, legaliseren , vertalen enz. Henk Korat had al aangegeven om er twee ochtenden voor uit te trekken op de Thaise ambassade.
Inmiddels heb ik uit diverse bronnen vernomen dat het veel eenvoudiger en goedkoper is om in Thailand dit visum aan te vragen. Hier in nederland een 3 maanden visa aanvragen in den haag of amsterdam, dat kan ook per aangetekende post. Vervolgens in thailand 800000 bath op de bank zetten en als het daar 2 maanden staat een retirementvisa aanvragen. ( of een inkomensverklaring bij de nederlandse ambassade in thailand). Benodigdheden; Bankboekje, brief van de bank over echtheid van saldo, formulier, pasfoto's en 1900 bath.
Lijkt me een stuk eenvoudiger allemaal, of zie ik iets over het hoofd? Mocht deze procedure al ergens beschreven staan dan bij deze mijn excuses.
Groet
Han
Je kunt in Thailand geen retirement visum aanvragen. Visa worden alleen verstrekt op ambassades/consulaten buiten Thailand. Maar wat wel kan als ik het goed heb is eerst je toeristenvisum omzetten naar een visum (O-A) en daarna een extensie aanvragen op basis van retirement.
In Thailand zelf kan je geen O-A aanvragen.Dat kan alleen in het land waar je woont,dat is dus of Nederland of elk willekeirig land waar je ingeschreven staat en woont.
De "A" staat voor vooraf goedgekeurd ( pre approved) en geeft je bij binnenkomst in Thailand direct 365 dagen verblijf.
Ik zelf heb indertijd voor een O-A gekozen omdat ik vond dat het gemak bij binnenkomst in Thailand opwoog tegen de moeite. die het kostte in nederland of woonland.
Je kunt binnen Thailand een toeristenvisum omzetten naar een non-immigrant visum. Zie bijvoorbeeld deze informatie, die nog steeds actueel is: http://www.thaivisa.com/forum/topic/238 ... etirement/

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Eerste retirementvisum

#9 Bericht door stevenl » woensdag 09 oktober 2013, 10:54

han wouters schreef:Zou je me willen uitleggen wat het verschil, voor/nadeel van die 2 dan is? Heeft het voordelen om in nederland een visum aan te vragen?
Als ik jouw verhaal lees heb jij die stap ook niet gedaan ivm de rompslomp?
Groet
Han
Niet ieder immigratiekantoor doet omzettingen, dus dat zou je eigenlijk vooraf na moeten vragen.

Daar komt bij dat momenteel de visaregelingen strakker worden toegepast dan een paar jaar geleden, dus aanvragen van visa die voorhene zonder problemen in buurlanden konden moeten nu in het eigen land worden gedaan, aanvragen van multiple entry toerist visa worden vrijwel altijd afgewezen terwijl dat vrij recent geen probleem was, etc.

In Nederland aanvragen is, zeker momenteel, de zekerder methode. Maar toeristenvisum omzetten is de makkelijker methode. Dus als je lunt achterhalen of dat kan bij je immigratiekantoor zou ik daarvoor kiezen: toeristenvisum aanvragen in Nederland, omzetten bij immigratie, extension aanvragen op basis van retirement (soms moeten de laatste 2 stappen gelijktijdig).

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Eerste retirementvisum

#10 Bericht door prajak » woensdag 09 oktober 2013, 15:23

Ja, het is gemakkelijker naar hier te komen met een gewoon visum en hier een verlenging te vragen. Nee, een T visum verlengen lukt niet overal.

Zo duur is een non im O nou ook weer niet. Vraag de voorwaarden op op het consulaat in Amsterdam (daar spreekt men Nederlands) en kom naar hier. Of koop een non OA en kom naar hier.

Binnen de geldigheidstermijn verleng je dat ten titel van retirement. 65 K/maand inkomen of 8 ton in de bank minstens 3 (de eerste keer 2) maanden of een combinatie van die twee samen 8 ton baht.

Dat is mijn procedure geweest en nog steeds haal ik ieder jaar een verlenging.

Let op de juiste namen; zoals Steven al schrijft, men haalt namen door elkaar.

han wouters
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 520
Lid geworden op: donderdag 11 augustus 2011, 15:32

Re: Eerste retirementvisum

#11 Bericht door han wouters » woensdag 09 oktober 2013, 18:25

Duidelijk allemaal. Is dus inderdaad makkelijker om in thailand dat jaarvisumm aan te vragen. Scheelt een hoop rompslomp. Moet alleen nog even qeten of dat ook in Korat kan maar daar kom ik wel achter.
Bedankt allemaal voor de reacties.
Groet
Han
Waar domheid begint eindigt de rede

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: Eerste retirementvisum

#12 Bericht door Hua Thale » donderdag 10 oktober 2013, 01:32

Natuurlijk kan dat daar.
Hier heb je vast wat info.

http://www.immigration.go.th/nov2004/en ... page=esarn
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Eerste retirementvisum

#13 Bericht door stevenl » donderdag 10 oktober 2013, 04:06

han wouters schreef:Duidelijk allemaal. Is dus inderdaad makkelijker om in thailand dat jaarvisumm aan te vragen. Scheelt een hoop rompslomp. Moet alleen nog even qeten of dat ook in Korat kan maar daar kom ik wel achter.
Bedankt allemaal voor de reacties.
Groet
Han
Gebruik de juiste termen. In Thailand kun je dus geen jaarvisum aanvragen.

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2948
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 19:39
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Eerste retirementvisum

#14 Bericht door Henk Korat » donderdag 10 oktober 2013, 05:50

Hua Thale schreef:Natuurlijk kan dat daar.
Hier heb je vast wat info.

http://www.immigration.go.th/nov2004/en ... page=esarn
Zo natuurlijk is dat niet Willem. Ieder Immigration Office heeft zo zijn eigen regeltjes. Maar ik ga het, op verzoek van Han, navragen bij het Immigration Office in Dan Kwian.
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: Eerste retirementvisum

#15 Bericht door Hua Thale » donderdag 10 oktober 2013, 06:12

Ben jaren terug hier met een single visum gekomen heb dat na drie maanden om laten zetten hier in Korat.
Zaten toen nog in het oude TOT gebouw wat dichter bij jou in de buurt.
Zal misschien niet overal het geval zijn dat het mogelijk is?
Mijn ervaring hier in Nakhon Ratchasima wel.
Uiteraard moet je wel aan de eisen voldoen.

Adres et cetera staat zo te zien in die link die ik er bij gezet had dus aardig van je maar er zijn meer mogelijkheden. ;)
7 Moo 7 Tambol Dankaewn Amphoe Chokchai
Changwat Nakhonratchasima
30190

0-4449-2903-4
F 0-4449-2903-4

d4_nakhonratchasima@immigration.go.th
Als je links even op download form klikt krijg je trouwens een overzicht van de formulieren die je eventueel nodig heb als gebruiker.

Als je er toch ben Henk neem je foto toestel mee voor de potjes en de pannen altijd leuk voor de leden. :thumbsup:
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

Plaats reactie

Terug naar “Visa Thailand”