Hoe overwinter ik zonder retirement visa?

Post hier al je vragen voor Visa voor Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Thyrsje
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 56
Lid geworden op: donderdag 14 juli 2005, 02:43

Re: Hoe overwinter ik zonder retirement visa?

#16 Bericht door Thyrsje » zaterdag 28 september 2013, 07:17

Bedankt voor al jullie tips! Ik heb dat bureau in Bangkok gemaild en begin volgende week ga ik weer met het consulaat en de ambassade bellen. Voorlopig lijkt het sterk op extension halen en later een trip naar Vientiane voor 60 dagen en later weer een extension. Wat een gedoe...

Nogmaals bedankt!

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Hoe overwinter ik zonder retirement visa?

#17 Bericht door prajak » zaterdag 28 september 2013, 10:30

Mijn advies is: bel eerst het consulaat. Men spreekt Nederlands. Leg uit wat je wilt en vraag welke inkomens- of vermogenseisen er zijn voor een bezoekje van 5 maandjes......

Dat zal nu niet helpen, je hebt al een visum, maar wel voor een volgende keer. Hoewel, je weet maar nooit...... Woon je zo ver van Amsterdam dat je er niet heen kunt ? Oogcontact en papieren op tafel doen meer dan een stem aan de telefoon.

Heb je dit forum nagelezen op non im O en non O A visa in Nederland gehaald ?

De meneer in Bangkok kan ongetwijfeld iets voor je doen als je hier bent. Maar je bent nog niet hier. Regel het eerst in NL af.

En blijf weg van overstay. Je hebt nu gezien wat het je kost.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Hoe overwinter ik zonder retirement visa?

#18 Bericht door prajak » zaterdag 28 september 2013, 10:33

"...Voorlopig lijkt het sterk op extension halen en later een trip naar Vientiane voor 60 dagen en later weer een extension. Wat een gedoe... "

Tel je wel goed ? 60 plus 30 extension, en dan weer 60 op een T visum. Is toch 150, nee eigenlijk 148 dagen. Of ga je langer ? Dan zou je na de laatste 60 een wandeling over de grens kunnen doen (Cambodja) en dan 15 dagen krijgen.

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: Hoe overwinter ik zonder retirement visa?

#19 Bericht door Ben » zaterdag 28 september 2013, 12:15

prajak schreef:"...Voorlopig lijkt het sterk op extension halen en later een trip naar Vientiane voor 60 dagen en later weer een extension. Wat een gedoe... "

Tel je wel goed ? 60 plus 30 extension, en dan weer 60 op een T visum. Is toch 150, nee eigenlijk 148 dagen. Of ga je langer ? Dan zou je na de laatste 60 een wandeling over de grens kunnen doen (Cambodja) en dan 15 dagen krijgen.
Elke toerist entry die je hebt kan je verlengen met 30 dagen 60+30-60+30 180 dagen

Gewoon in Amsterdam vragen of je je single toerist kan omzetten naar een double
waarschijnlijk vernietigen ze dan je single toerist en krijg je een nieuw double toerist.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Hoe overwinter ik zonder retirement visa?

#20 Bericht door prajak » zaterdag 28 september 2013, 15:38

Ik vraag me wel eens af waar ze bang voor zijn, die autoriteiten.

De topicstarter is in de 30, ongetwijfeld een keurige mevrouw, zal werk hebben en dat kan ze laten zien, of ze is vermogend, uit een westers land, ik neem aan Nederlandse nationaliteit. Die hebben ze hier graag als toerist !

Ze kan 5 maanden vakantie vieren dus het zal financieel allemaal op orde zijn dus wat is de kans dat ze in Thailand blijft 'hangen' en ten laste komt van een nationaal zorgstelsel dat er niet voor ons is of een nationaal bijstandsstelsel dat er ook niet is ?

Men doet soms zo panisch !

Ieder jaar haal ik mijn stempeltje, extension wegens retirement, ze zien me kreupelen wegens artrose en heb soms de stok nodig, ze weten dat ik een kunstheup heb, zien mijn dikke bril (nee, de rest laat ik ze niet zien.....), en toch staat daar steeds dat stempeltje 'verboden te werken' alsof ik me ga bezighouden met het vak van uitsmijter of barboy.

Maar ja, het zal in hun boekje staan dat ze dat moeten vragen en vergeet niet, de belangrijkheid (dat is een Nederlands woord...) van hun functie zal met zich brengen dat ze met kracht dat stempel plaatsen......

Dutch merkte al eens op dat het raar is dat we ieder jaar weer moeten blij zijn dat ze ons hier laten wonen.....

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Hoe overwinter ik zonder retirement visa?

#21 Bericht door stevenl » zondag 29 september 2013, 00:44

Xe zijn bang voorillegale werkers, aangezien dat helaas erg veel gebeurt.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Hoe overwinter ik zonder retirement visa?

#22 Bericht door prajak » zondag 29 september 2013, 03:26

Ja, maar Stevenl, de meeste emigranten zijn van een leeftijd.... Ze kunnen een grens invoeren, bijvoorbeeld 65.....

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Hoe overwinter ik zonder retirement visa?

#23 Bericht door stevenl » zondag 29 september 2013, 03:44

prajak schreef:Ja, maar Stevenl, de meeste emigranten zijn van een leeftijd.... Ze kunnen een grens invoeren, bijvoorbeeld 65.....
Die grens is er, 50 jaar, daarboven kun je een retirement visum (of beter extensie) krijgen.

Maar sorry, een grens voor de stempel 'working prohibited' is echt onzin naar mijn mening, plus: veel ouderen werken wel degelijk, geven bijvoorbeeld Engelse les. En dat mag niet, dus die stempel heeft wel degelijk nut want wijst ze daarop.

Thyrsje
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 56
Lid geworden op: donderdag 14 juli 2005, 02:43

Re: Hoe overwinter ik zonder retirement visa?

#24 Bericht door Thyrsje » woensdag 02 oktober 2013, 10:53

Even een update. Het visum bureau in Bangkok heeft een standaard reactie gestuurd met hun aanbod van tripjes naar de grens. Ik houd het adres in m'n achterhoofd. Ik heb een paar dagen lang gebeld naar het Consulaat in Amsterdam waar ze vandaag dan eindelijk de telefoon opnamen. In het kort zeiden ze, ga gewoon naar Thailand en vraag daar later een nieuw visum aan. Meneer benadrukte dat ik geen respect heb getoond voor de Thaise wet door overstay te hebben. Hij zei dat als ik me deze keer netjes aan de regels houd, ik volgend jaar weer in aanmerking kom voor 2 óf 3 entries, MAAR de overstay staat genoteerd. Toen ik vroeg of ik daar dan volgend jaar geen probleem mee krijg (omdat het nu geregistreerd staat) zei hij dat hij daar nog niks over kan zeggen. Nou, ik heb mijn lesje geleerd hoor, geen overstay meer voor mij. Bedankt voor jullie tips, ik had nog niet aan de extension gedacht + single entry + extension. Daar moet het mee lukken!

Thyrsje
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 56
Lid geworden op: donderdag 14 juli 2005, 02:43

Re: Hoe overwinter ik zonder retirement visa?

#25 Bericht door Thyrsje » woensdag 02 oktober 2013, 11:51

Ik besef nu ineens dat ik vorig jaar ook een extension wilde halen, door de 2 entries kwam ik dagen te kort. Bij de immigratie verwezen ze me toen door naar de grens waar ik dacht die extension te krijgen, maar daar kreeg ik dus 15 dagen, toen ik begon over dat ik dan 2 dagen overstay zou gaan krijgen zeiden ze dat ik dat gewoon op Suvarnabhumi moest betalen.

Kun je zomaar een extension halen of is er een bepaalde volgorde of zijn er voorwaarden? Met één extension zou het dan ook moeten lukken namelijk en wil natuurlijk niet dat dit weer gebeurt...

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Hoe overwinter ik zonder retirement visa?

#26 Bericht door prajak » woensdag 02 oktober 2013, 15:27

Ga gewoon tellen.

Je komt binnen met een T visum single entry, dat is 60 dagen als je het land niet verlaat. Op dag 60 verlengen ? Maar pas op, dag van aankomst is dag 1, en de Immigration posten geven zover ik weet geen verlengingen in de weekenden en op feestdagen, dus neem ruimte en ga uiterlijk op dag 57. Dan krijg je 30 dagen waarvan dag 57 nummer 1 is dus je krijgt feitelijk maar 29 dagen. Je hebt nu dus 86 dagen.

Thaise feestdagen zijn op internet te vinden.

Je moet naar 150 dagen, denk ik. Dus je mist 64 dagen.

Waar zit je in Thailand ? Je kunt naar Cambodja en naar Laos voor een T visum. Met Cambodja heb ik geen ervaring, met Laos wel en je kunt alles daar zelf regelen maar ik heb geschreven dat er bemiddeld kan worden en alles voor je wordt gedaan. Ja, kost wat geld maar jij zit in jouw hotel te wachten en hoeft niet aan te sluiten in de rij.

Denk er aan, Laos kost wat bij binnenkomen, neem vooral voldoende pasfoto's mee en je zou er een weekje Laos aan kunnen koppelen.

O, Laos heeft ook feestdagen en dan is de Thaise ambassade dicht. Die feestdagen vind je op internet. Op weekenden is men ook dicht.....

Laos is anders 2 dagen. Je komt op dag 88 Thailand weer binnen met 60 dagen is tot uiterlijk dag 147. Dit kun je weer verlengen op dag 144 of zo en dan kom je tot maximaal dag 173. Ga je na dag 144 snel Thailand uit dan zou een snelle run naar Cambodja ook kunnen en krijg je 15 dagen.

Nou, we horen wel van de experts...

Ik ben door ervaring wijs geworden tegen de run op de laatste dag ! Je zult maar een dag hebben dat je de hele dag op een klein kamertje zit te 'balen' en je te beroerd bent om te reizen. Ik heb het een keer meegemaakt dus daarna nimmer meer........ :mrgreen:

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Hoe overwinter ik zonder retirement visa?

#27 Bericht door stevenl » donderdag 03 oktober 2013, 03:50

Ben het met Prajak eens,maar: op dag 59 of 60 verlengen kan gewoon, moet je natuurlijk wel even plannen. En dan ga je op 30 van die verlenging het land uit, om een paar dagen later (moet je even rekenen) weer terug te komen.

Plaats reactie

Terug naar “Visa Thailand”