Weer een jaar er bij...

Post hier al je vragen voor Visa voor Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Weer een jaar er bij...

#1 Bericht door prajak » dinsdag 06 augustus 2013, 04:42

In augustus verleng ik mijn retirement extension. Veel voorbereidend werk en in de morgen eerst naar de bank om een briefje te halen.

Om half 10 rijd ik dan naar de Immigration Police, 3 km van mijn huis, en ... om 10 over 10 ben ik weer thuis.

MET het stempeltje en een nieuw 90 dagen briefje.

Nongkhai is een kleine post, ik ben direct aan de beurt en mag op de foto en papieren worden gecontroleerd en dan tenslotte, daar komt het grote stempel en betaal ik 1.900 baht, net geen 50 euro.

Vandaag werkt men aan de website en om die een vriendelijk aanzien te geven kiezen ze mij uit om commentaar te geven. Wat een juist besluit.

Of ik de service goed vind, of ik het gebouw mooi vind, of ik de ambtenaren bekwaam vind, en al die tijd zit een mevrouw met HET stempel in haar handen en laat dan eens een negatief geluid horen ? Nou is er niks negatiefs te vertellen want het enige dat me vet dwars zit aan de procedure hier komt van ‘boven’ aan de trap: mevrouw de manager die heeft bepaald dat inkomensverklaringen moeten worden vertaald naar Thais EN gecertificeerd op Chaeng Wattana.

Het is klaar en ik ga naar huis.

Nee hoor, de websiteploeg staat me op te wachten. Die akelige tablets toch ! Helemaal mislukt.

Dus nog een keer, in Engels en Thais, lachje er bij, paspoort omhoog, duim ook omhoog ? Ik maak een grapje in het Thais, zo van ‘jullie komen toch niet op het filmpje, he ? Mijn vrouw zou denken dat ik drie mia noi’s heb...’.

Van het lachen begeeft de tablet het weer en hoppa, we doen het voor een derde keer ! Ik krijg er nauwelijks nog een lach uitgeknepen.....

Maar ja, ik ben weer een jaar onder de pannen !

Gebruikersavatar
Pieter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: donderdag 24 februari 2005, 15:06
Locatie: Bangkok

Re: Weer een jaar er bij...

#2 Bericht door Pieter » dinsdag 06 augustus 2013, 07:28

Gefeliciteerd

Ik heb in juni een m'n extentie gekregen (Thai WIFE)
Dit jaar wilde ze foto's van mijn bedrijf/office hebben met de "medewerkers"
Nu had ik die een jaar van te voren al gemaakt omdat ik wist dat dat zou komen
Toen vroegen ze er niet naar nu wel, moesten we nog een keer naar huis rijden om die op te halen
want die hadden we natuurlijk niet bij ons

Nu voor 11 maanden omdat m'n paspoort dan verlopen is
Work permit ook weer voor een jaar dus we kunnen weer en we hebben geen syfulus

Pieter
Gebruik de handen om een pen te grijpen of toetsen te beroeren en niet om ze tot vuisten te ballen. Evolueer.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Weer een jaar er bij...

#3 Bericht door prajak » dinsdag 06 augustus 2013, 07:48

Ja, Pieter, verschil mot er wezen....! Ik mag met mijn knap koppie op hun website en jou controleren ze op 'syfulus'.... :giggle2:

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Weer een jaar er bij...

#4 Bericht door dutch » dinsdag 06 augustus 2013, 08:13

prajak schreef:In augustus verleng ik mijn retirement extension. Veel voorbereidend werk en in de morgen eerst naar de bank om een briefje te halen.

Om half 10 rijd ik dan naar de Immigration Police, 3 km van mijn huis, en ... om 10 over 10 ben ik weer thuis.

MET het stempeltje en een nieuw 90 dagen briefje.

Nongkhai is een kleine post, ik ben direct aan de beurt en mag op de foto en papieren worden gecontroleerd en dan tenslotte, daar komt het grote stempel en betaal ik 1.900 baht, net geen 50 euro.

Vandaag werkt men aan de website en om die een vriendelijk aanzien te geven kiezen ze mij uit om commentaar te geven. Wat een juist besluit.

Of ik de service goed vind, of ik het gebouw mooi vind, of ik de ambtenaren bekwaam vind, en al die tijd zit een mevrouw met HET stempel in haar handen en laat dan eens een negatief geluid horen ? Nou is er niks negatiefs te vertellen want het enige dat me vet dwars zit aan de procedure hier komt van ‘boven’ aan de trap: mevrouw de manager die heeft bepaald dat inkomensverklaringen moeten worden vertaald naar Thais EN gecertificeerd op Chaeng Wattana.

Het is klaar en ik ga naar huis.

Nee hoor, de websiteploeg staat me op te wachten. Die akelige tablets toch ! Helemaal mislukt.

Dus nog een keer, in Engels en Thais, lachje er bij, paspoort omhoog, duim ook omhoog ? Ik maak een grapje in het Thais, zo van ‘jullie komen toch niet op het filmpje, he ? Mijn vrouw zou denken dat ik drie mia noi’s heb...’.

Van het lachen begeeft de tablet het weer en hoppa, we doen het voor een derde keer ! Ik krijg er nauwelijks nog een lach uitgeknepen.....

Maar ja, ik ben weer een jaar onder de pannen !
Bij ons (Korat) kan een brief van de bank omtrent de financiële zaken( maximaal 1 of 2 dagen gedateerd zijn, dat laat ik even in het midden).
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Weer een jaar er bij...

#5 Bericht door RuudThai » dinsdag 06 augustus 2013, 08:33

Ik hoef helemáál geen brief van de bank bij te voegen! Kopie van het bankboekje is genoeg.

En een zijpaadje: mijn portret zal vermoedelijk binnenkort ergens in het blaadje van de Rajabhat Universiteit prijken.
Een paar weken geleden werd ik in de Tops aangeschoten door 4 studentes of ik wat vragen wilde beantwoorden. De grootste was overigens een katoey, niet zo'n extravagante opgedirkte maar heel netjes en ik merkte het pas toen 'ze' tegen me begon te praten.
Eén van de vragen was wat ik vond van de Thaise mensen. Bij zo'n vraag ben ik net als de Thai, me beter voordoen dan ik ben dus ik antwoordde positief met "Aardig, zeker de vrouwen", waarop de hele groep begon te giechelen inclusief de katoey. Daarna moest ik op de foto met ze maar een bewaker verbood dat om in de Tops te doen, het schijnt niet te mogen dat je daar foto's neemt (concurrentie?). Dus toen ik na het inkopen doen had afgerekend stonden ze me al op te wachten bij de kassa en moest ik alsnog in het winkelcentrum zelf met ze op de foto, natuurlijk onder veel gegiechel.
Ze spraken trouwens alle 4 behoorlijk Engels dus dat is alvast weer een positief punt. :thumbsup:

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Weer een jaar er bij...

#6 Bericht door dutch » dinsdag 06 augustus 2013, 08:58

RuudThai schreef:Ik hoef helemáál geen brief van de bank bij te voegen! Kopie van het bankboekje is genoeg.

En een zijpaadje: mijn portret zal vermoedelijk binnenkort ergens in het blaadje van de Rajabhat Universiteit prijken.
Een paar weken geleden werd ik in de Tops aangeschoten door 4 studentes of ik wat vragen wilde beantwoorden. De grootste was overigens een katoey, niet zo'n extravagante opgedirkte maar heel netjes en ik merkte het pas toen 'ze' tegen me begon te praten.
Eén van de vragen was wat ik vond van de Thaise mensen. Bij zo'n vraag ben ik net als de Thai, me beter voordoen dan ik ben dus ik antwoordde positief met "Aardig, zeker de vrouwen", waarop de hele groep begon te giechelen inclusief de katoey. Daarna moest ik op de foto met ze maar een bewaker verbood dat om in de Tops te doen, het schijnt niet te mogen dat je daar foto's neemt (concurrentie?). Dus toen ik na het inkopen doen had afgerekend stonden ze me al op te wachten bij de kassa en moest ik alsnog in het winkelcentrum zelf met ze op de foto, natuurlijk onder veel gegiechel.
Ze spraken trouwens alle 4 behoorlijk Engels dus dat is alvast weer een positief punt. :thumbsup:
Ook dat bankboekje behoort een zeer recente laatste datum te vertonen. ;)
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Weer een jaar er bij...

#7 Bericht door prajak » dinsdag 06 augustus 2013, 10:32

De bankbrief in NK moet van de dag zelf zijn. Waarom ? Ik ga op inkomen de verlenging in dus waarom ze dat willen ? Geen idee. Ze vragen ook nog of ik na de bankbrief geld heb opgenomen. Natuurlijk niet. Je ziet, ze maken overal andere regeltjes.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Weer een jaar er bij...

#8 Bericht door RuudThai » dinsdag 06 augustus 2013, 12:26

Gewoon een stelletje machtswellustelingen daar in Nongkhai. Kun je dat niet eens doorgeven naar het hoofdkantoor in Bangkok en schrijven dat je dit in vergelijking met andere kantoren een discrminerende regel vindt? Misschien weten ze het daar niet eens en zijn ze je hartstikke dankbaar!

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Weer een jaar er bij...

#9 Bericht door dutch » dinsdag 06 augustus 2013, 12:42

Ik geef altijd een kopie van mijn bankboekje en een schriftelijke verklaring van de bank,hoeveel er het afgelopen jaar vanuit het buitenland is binnengekomen.
Als dan ook je paspoort in orde is en je hebt het formulier goed ingevuld,wat valt er dan nog aan problemen te verwachten??
Ik laat de bankbrief op de dag dateren ,dat ik mijn verlengings aanvraag doe.Ook neem ik s'morgens nog 1000 baht van mijn rekening zodat ook deze boeking een uur plaatsvindt voor ik bij de emigratie aankom.
Ingewikkeld????
Ach mijn vaste bank kent de procedure en het kost nauwelijks tijd.

Heb nooit enig probleem,bij een dergelijk waterdichte draaiboek.
:thumbsup:
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Weer een jaar er bij...

#10 Bericht door prajak » dinsdag 06 augustus 2013, 15:24

Een kleinigheidje, Dutch, en ik was om half 10 thuis na bankbezoek dus zoveel tijd kost dat niet. Ja, 200 baht.....

Formulier invullen ? Nee hoor, dat rolt hier uit de computer. Ze plakken de foto er op en ik zet een pootje. Zo simpel is het. Ze tekenen het stempel met twee mensen af.

Ik heb al gezegd, dit is Thailand en het is overal weer anders. Als ik lees hoeveel tijd je kwijt bent in C-Mai dan mag ik niet klagen.

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: Weer een jaar er bij...

#11 Bericht door Ben » dinsdag 06 augustus 2013, 17:47

RuudThai schreef:Gewoon een stelletje machtswellustelingen daar in Nongkhai. Kun je dat niet eens doorgeven naar het hoofdkantoor in Bangkok en schrijven dat je dit in vergelijking met andere kantoren een discrminerende regel vindt? Misschien weten ze het daar niet eens en zijn ze je hartstikke dankbaar!
Welk hoofdkantoor?

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: Weer een jaar er bij...

#12 Bericht door brake034 » dinsdag 06 augustus 2013, 18:56

Dutch, Prajak, zijn er bepaalde redenen waarom een permanente residentie vergunning niet voor de hand ligt en een langdurige verlenging van het pensioen/gehuwd visum wel?
Marcel

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Weer een jaar er bij...

#13 Bericht door prajak » woensdag 07 augustus 2013, 01:19

Brake034, een resident permit kost een hoop geld hoor. Je praat snel over 2,5 ton baht, je moet (zegt men) inkomstenbelasting betalen in TH, je moet liefst laten zien dat je veel aan charity doet, ik hoor dat je ook gehuwd moet zijn, de hele procedure loopt over hoofdkantoor Bangkok, verklaring van goed gedrag uit NL, idem van de politie in Bangkok, leg jouw hele doopceel maar op straat, je moet een interview kunnen doorstaan in het Thais, en als je dan resident bent....dan heb je nog niks. Mag je nog steeds geen onroerende zaak kopen, mag je nog steeds niet stemmen, etc. En loop je het land uit zonder een vereist stempel dan ben je het kwijt......

Als je de tijd hebt en de puf, onder Thaivisa dot com in het forum staat een ellenlang onderwerp over het aanvragen van dat certificaat.

Een vriend van me heeft die procedure doorlopen en daarna de stap naar national gezet. Hij is nu Thai en mag grond kopen en is af van de minimale beloning van 50 k baht per maand uit zijn eigen bedrijf in TH. Voor hem heeft het zin. Voor mij niet.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Weer een jaar er bij...

#14 Bericht door dutch » woensdag 07 augustus 2013, 01:51

Ik heb net bij het onderwerp " visum verlenging " uitgelegd hoe simpel de jaarlijkse verlenging is.
Ja,die 3 maandelijkse rapportage.......de tijd gaat vaak sneller als je denkt.Maar als je niet te ver van de lokale immigratie af woont (ik zelf ca. 40 km), dan beschouw je dat als een uitje ;)

Als je daar de voordelen(???????????) die prajak schetst afweegt tegen de enorme moeite die het je kost en de betrekkelijke onwillendheid van de overheid om de zaken wat te bespoedigen,dan hoeft het voor mij,net als bij prajak,totaal niet.

Wanneer is de laatste residentie verleend? 2006 ??
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: Weer een jaar er bij...

#15 Bericht door brake034 » woensdag 07 augustus 2013, 07:06

Ik begrijp de redenen en ik kom voorlopig toch niet in aanmerking want ik heb geen 3 jaar visa verlengingen in mijn paspoort.
Als ik mijn visum komend jaar omzet naar gehuwd dan praten we pas over 2017 dat ik in aanmerking zou kunnen komen.
Wie weet wat de tijd dan brengt.
Marcel

Plaats reactie

Terug naar “Visa Thailand”