Geldigheidsduur Thais paspoort om Thailand binnen te komen?

Post hier al je vragen voor Visa voor Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Chompoo
kenner
kenner
Berichten: 106
Lid geworden op: zaterdag 21 januari 2006, 18:58
Locatie: Waddinxveen

Geldigheidsduur Thais paspoort om Thailand binnen te komen?

#1 Bericht door Chompoo » maandag 01 april 2013, 21:11

Hallo allemaal,

Misschien een beetje een rare vraag, maar ik zit ermee in mijn maag...

Voor Nederlanders geldt de eis dat ons paspoort bij vertrek uit Thailand nog 6 maanden geldig dient te zijn. Maar hoe zit dat voor de Thai zelf?

Mijn vriend (Thaise nationaliteit) gaat deze maand naar Thailand, hij komt eind mei weer terug, en zijn paspoort is geldig tot medio juni 2013. Zekerheidshalve hebben we meer dan 6 weken geleden een nieuw Thais paspoort voor hem aangevraagd bij de ambassade in Den Haag, maar dat hebben we tot op heden nog niet ontvangen. Reden: vertraging in Bangkok (normale levertijd 4 weken). Ze zeggen elke keer dat het er aan komt, maar ik heb er niet echt vertrouwen meer in dat hij het op tijd gaat ontvangen.

Ik maak mij zorgen dat de airline straks moeilijk gaat doen en hem met zijn oude paspoort bij het inchecken weigert.

Of zou dit anders zijn aangezien hij naar zijn eigen land reist, en maak ik mij voor niets druk?

Iemand een antwoord? Ik kan er op internet niets over vinden.

Alvast bedankt en groeten,

Eveline

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: Geldigheidsduur Thais paspoort om Thailand binnen te kom

#2 Bericht door ron » dinsdag 02 april 2013, 00:53

Mijn vrouw Jeab had het zelfde probleem,dat we zo lang moesten wachten op het Thaise paspoort van de ambassade in Den Haag.
Komt eraan,....was steeds hetzelfde antwoord en hebben zelfs de reis een week later verzet met de nodige kosten.
Zelfs na die week was het er nog niet,en de dag voor vertrek wederom gebeld met wederom het zelfde antwoord:is er nog niet......
Maar gaat U maar gewoon met het oude (nog 2 weken geldig ) paspoort naar Thailand,men zal daar niet moeilijk doen.....
Bij binnenkomst in Thailand WAS er ook geen probleem,na uitgelegd te hebben dat twee weken later het nieuwe paspoort in Thailand zou zijn,gebrachr door een vriend van mij.

Hoop dat je hier iets aan hebt?

Groet,Ron.
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Geldigheidsduur Thais paspoort om Thailand binnen te kom

#3 Bericht door stevenl » dinsdag 02 april 2013, 03:31

Voor Nederlanders geldt de eis dat ons paspoort bij vertrek uit Thailand nog 6 maanden geldig dient te zijn.
Nee, zolang het maar geldig is op de dag van vertrek is het goed. Veel mensen denken dat, maar er is geen enkele eis in die richting (wel: voor visum van 60 dagen moet visum nog geldig zijn aan einde van de maximale geldigheidsduur).

En verder, geen enkel probleem. Hij reist naar zijn eigen land dus komt zeker het land binnen. Maar: hij voldoet niet aan de entree eisen, dus de vliegmaatschappij mag hem zeker weigeren, en zal dat mogelijk ook doen.

Er is een verschil tussen handelswijze van immigratie in Thailand en boarding regels. Zo kan de vliegmaatschappij bijvoorbeeld ook 6 maanden paspoort geldigheid eisen.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Geldigheidsduur Thais paspoort om Thailand binnen te kom

#4 Bericht door RuudThai » dinsdag 02 april 2013, 16:16

stevenl schreef:
Voor Nederlanders geldt de eis dat ons paspoort bij vertrek uit Thailand nog 6 maanden geldig dient te zijn.
Nee, zolang het maar geldig is op de dag van vertrek is het goed. Veel mensen denken dat, maar er is geen enkele eis in die richting (wel: voor visum van 60 dagen moet visum nog geldig zijn aan einde van de maximale geldigheidsduur).

En verder, geen enkel probleem. Hij reist naar zijn eigen land dus komt zeker het land binnen. Maar: hij voldoet niet aan de entree eisen, dus de vliegmaatschappij mag hem zeker weigeren, en zal dat mogelijk ook doen.

Er is een verschil tussen handelswijze van immigratie in Thailand en boarding regels. Zo kan de vliegmaatschappij bijvoorbeeld ook 6 maanden paspoort geldigheid eisen.
Een vliegmaatschappij zal zich zeker niet de ellende op de hals halen om iemand met een geldige pas voor z'n eigen land te weigeren. Ook al is dat korter dan 6 maanden, want die persoon is ten allen tijde in staat om in zijn land een nieuwe te verkrijgen voor de terugreis. Behalve als die terugreis natuurlijk al bijv. na 3 dagen is. Maar dat zal niet voorkomen.

Chompoo
kenner
kenner
Berichten: 106
Lid geworden op: zaterdag 21 januari 2006, 18:58
Locatie: Waddinxveen

Re: Geldigheidsduur Thais paspoort om Thailand binnen te kom

#5 Bericht door Chompoo » dinsdag 02 april 2013, 17:07

Dank voor jullie reacties tot zo ver.

De reactie van Ron bevestigt mijn vermoeden dat de Thaise ambassade hier in NL zijn zaakjes niet op orde heeft. In Bangkok kan je in twee dagen een nieuw paspoort krijgen, dus waarom het vanuit NL zo moeilijk is? Mijn vriend heeft vandaag weer aan de telefoon gehangen en ze onder druk gezet, hij zou worden teruggebeld voor een oplossing, maar ik heb er een hard hoofd in. Er waren 'problemen' in Bangkok en meer wilden ze niet kwijt.

Ook nog even gebeld met de airline (Austrian), volgens die mevrouw zou het geen probleem moeten zijn bij het inchecken, maar zij wist dit niet zeker en adviseerde contact op te nemen met de ambassade :evil: voor de ingangseisen.

Hoe dan ook, zekerheid dat hij mee kan hebben we niet. En ik ben al zo'n stresskip van mezelf... :roll:
Omboeken kan niet met het tarief dat we hebben betaald, ik hoop niet dat we straks 1200 euro aan tickets kwijt zijn.

Als er nog meer mensen zijn met tips of adviezen hoor ik het graag!

Groetjes, Eveline.

O trouwens, Ron, na hoeveel weken had jouw vrouw uiteindelijk haar paspoort binnen?

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: Geldigheidsduur Thais paspoort om Thailand binnen te kom

#6 Bericht door ron » woensdag 03 april 2013, 01:39

Hallo Chompoo

Er was tegen ons gezegd dat ze met spoed het document zouden verzorgen.(2-3 weken)
Ook na ons bellen naar Den Haag werd het zelfde antwoord gegeven:problemen in Bangkok.
1 medewerker zou zich speciaal bezig houden met het paspoort en zou er alles aan doen om het voor de vertrek-datum bij ons in huis te hebben.

Toen wij twee dagen voor vertrek met desbetreffende man spraken,was het antwoord........ohhhhh I forget....
s,avonds om 21.00!! belde deze man weer op,en veretelde toen dat wij met het oude document maar gewoon moesten vertrekken,en dat wij voor 99.9% geen problemen zouden hebben.(hooguit mischien 1000thb "om het "soepeler"te laten verlopen!!)

Bij aankomst in Thailand hoeft een getrouwde ferang niet bij de buitenlandse-paspoorten balie te zijn,maar kan hij/zij gewoon met zijn familie naar de Thai-paspoort balie het land binnen komen.
Nooit een wachtrij,en meestal meteen aan de beurt.
Ook die keer had men alle tijd voor ons toen Jeab het probleem van het paspoort vertelde,en Jeab vertelde dat het nieuwe paspoort al lang was besteld,en waarschijnlijk over twee weken gebracht zou worden door een vriend.

Geen problemen,en wij konden het land in.
3 weken later ging ik terug,en 1 dag later kreeg ik een bericht dat er een aangetekende brief op het postkantoor lag.
Af te halen door de geadresseerde.
De geadresseerde was mijn vrouw,die in Thailand zat met al haar indentieteitskaarten.....
Zij zou moeten tekenen om mij opdracht te geven om het aangetekende stuk op te mogen laten halen...zucht!

Gelukkig had ik een oude kopie van haar paspoort,en heb door tragisch mijn verhaal te vertellen op het postkantoor gelukkig van een meedenkende baliemedewerker het paspoort mee gekregen.
Later door een vriends van mij naar Pattaya gebracht,en alles was weer voor elkaar.

Jou vraag:hoe lang duurde het totaal,vanaf aanvraag tot aflevering thuis= 6-7 weken.zou het niet op een dag kunnen zeggen maar wel in deze periode.

Groet,Ron.
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

Chompoo
kenner
kenner
Berichten: 106
Lid geworden op: zaterdag 21 januari 2006, 18:58
Locatie: Waddinxveen

Re: Geldigheidsduur Thais paspoort om Thailand binnen te kom

#7 Bericht door Chompoo » woensdag 03 april 2013, 13:01

Dankjewel Ron!

Naast dat we ze telefonisch blijven stalken heb ik vandaag en een brief geschreven (in het Engels) gericht aan de Thaise ambassadeur hier in Den Haag, waarin ik ons probleem heb uitgelegd en beleefd heb aangegeven dat wij dit erg vervelend vinden en ik hem verzoek om persoonlijk in te grijpen. De brief heb ik zojuist in mijn pauze (ik werk in Den Haag) daar door de brievenbus gegooid. Waarschijnlijk is het niet belangrijk genoeg voor de ambassadeur om er zelf iets aan te doen, maar nooit geschoten is altijd mis.

Verder ben ik van plan om morgen om 9h op de stoep te staan en ze verder onder druk te zetten zodat ze haast gaan maken. Ik vind het echt belachelijk hoe dit gaat. We zijn bijna 10 weken vantevoren daar naartoe gegaan!

Gelukkig geeft jouw verhaal mij hoop dat mijn vriend wel Thailand binnen komt. MITS inderdaad Austrian Airlines niet moeilijk gaat doen bij het inchecken. En we zonodig het paspoort op tijd voor de terugreis van NL naar TL krijgen. Het scheelt dat wij hadden gekozen voor ophalen bij de ambassade ipv opsturen, dus problemen bij het postkantoor zullen we niet krijgen.

Ik zal laten weten hoe het afloopt.

Groetjes Eveline.

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: Geldigheidsduur Thais paspoort om Thailand binnen te kom

#8 Bericht door ron » woensdag 03 april 2013, 13:08

Nou Eveline,ik zal voor julie duimen hoor!!
Hoop dat alles goed komt.
In ieder geval een fijne vakantie toegewenst.

Groet uit heet Thailand.

Ron :thumbsup:
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

Mario08
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 370
Lid geworden op: dinsdag 06 mei 2008, 05:11

Re: Geldigheidsduur Thais paspoort om Thailand binnen te kom

#9 Bericht door Mario08 » zaterdag 06 april 2013, 07:46

Je Thailand op een verlopen paspsoort binnen komen, dat staat ook zo vermeld in de database van IATA (welke de airlines controleren bij vragen over visa).

Echter, je kunt Thailand niet verlaten op een verlopen Thais paspoort!

Chompoo
kenner
kenner
Berichten: 106
Lid geworden op: zaterdag 21 januari 2006, 18:58
Locatie: Waddinxveen

Re: Geldigheidsduur Thais paspoort om Thailand binnen te kom

#10 Bericht door Chompoo » dinsdag 09 april 2013, 12:08

Dag Mario,

Bedankt voor je reactie. Ik was er inmiddels ook achter hoe het zit. Ik heb de KLM gebeld en zij gaven aan dat je via hun website de vereisten kunt raadplegen via TIM (dat is het IATA systeem waar jij op doelt en waar ze bij de check-in balie op Schiphol ook in kijken).

Uit TIM blijkt inderdaad dat de airline mijn vriend zelfs met een verlopen paspoort voor de heenreis zal moeten inchecken. De terugreis is mogelijk wel een probleem omdat Nederland vereist dat het paspoort bij aankomst in Nederland nog 3 maanden geldig moet zijn (in ons geval is het nog maar een paar weken geldig na terugkomst). Maar wij hebben het geluk dat wij in Wenen moeten overstappen. Oostenrijk stelt volgens TIM geen eisen aan hoe lang een paspoort nog geldig moet zijn, zo lang het maar geldig is bij binnenkomst (wat het geval is). En voor reizen tussen Schengenlanden onderling vindt geen paspoortcontrole meer plaats. Hooguit een check van zijn Nederlandse verblijfsvergunning, en die is goed tot 2017.

Voor andere mensen die wellicht tegen dit soort vragen aanlopen: TIM is te raadplegen via klm.nl en dan klikken op 'bereid uw reis voor' en vervolgens op 'gezondheid, paspoort en visa'. Daar kun je vervolgens de op jou van toepassing zijnde gegevens invullen en krijg je te zien welke eisen er voor jouw bestemming gelden.

Overigens is het Thaise paspoort nog steeds niet binnen. Het enige wat de ambassade kon aanbieden was het maken van een nooddocument, maar ik denk dat we daar niks aan hebben.

Groetjes,
Eveline.

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Geldigheidsduur Thais paspoort om Thailand binnen te kom

#11 Bericht door stevenl » dinsdag 09 april 2013, 12:18

Hou er rekening mee dat als je 1 ticket hebt niet Wenen maar Amsterdam je eindbestemming is. En dat er dus al in Bangkok wordt gecontroleerd of je voldoet aan de Nederlandse eisen in plaats van de Oostenrijkse.

Chompoo
kenner
kenner
Berichten: 106
Lid geworden op: zaterdag 21 januari 2006, 18:58
Locatie: Waddinxveen

Re: Geldigheidsduur Thais paspoort om Thailand binnen te kom

#12 Bericht door Chompoo » maandag 15 april 2013, 18:42

We vliegen met Austrian Airlines, AMS-VIE-BKK en omgekeerd. Dat zijn dus twee aparte vluchten (weliswaar in één keer aangeschaft) waarbij we op Wenen op een ander vliegtuig moeten overstappen. Zou het dan ook zo zijn dat men op BKK al naar de vereisten voor NL kijkt?

Mijn ervaring is juist dat je nadrukkelijk zelf bij het inchecken moet aangeven dat je een aansluitende vlucht hebt naar een verdere bestemming, bijvoorbeeld voor het doorlabelen van de koffers. Dat was althans zo toen ik met Lufthansa via Frankfurt naar een andere Aziatische bestemming vloog.

Misschien is het dus slim als we op BKK alleen inchecken voor Wenen, en in Wenen pas voor Amsterdam? 't Is de vraag waar mijn vriend het liefste (mogelijk) vast wil komen te zitten, al in Thailand of pas in Oostenrijk ;-)

Overigens gaan we deze week toch nog naar een nooddocument informeren. We gaan een maand naar Thailand, dus als het nieuwe paspoort in onze vakantie in NL aankomt kan mijn moeder het desnoods met een koerier naar TL sturen.

Dank dank dank voor het meedenken.

Chompoo
kenner
kenner
Berichten: 106
Lid geworden op: zaterdag 21 januari 2006, 18:58
Locatie: Waddinxveen

Re: Geldigheidsduur Thais paspoort om Thailand binnen te kom

#13 Bericht door Chompoo » maandag 22 april 2013, 17:38

Vandaag hebben we zekerheidshalve een noodpaspoort gehaald bij de ambassade. Het is een jaar geldig, wat hopelijk lang genoeg is om het nieuwe 'echte' paspoort te ontvangen (dat nog steeds nergens te bekennen is :roll: )

Plaats reactie

Terug naar “Visa Thailand”