Prajak, Carpediem, e.a.: Is onderstaande stelling juist??

Post hier al je vragen voor Visa voor Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Thongpoon
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 40
Lid geworden op: vrijdag 28 maart 2008, 16:01

Prajak, Carpediem, e.a.: Is onderstaande stelling juist??

#1 Bericht door Thongpoon » zondag 10 maart 2013, 05:25

Stelling: "Ik heb op het Thaise consulaat in Amsterdam een Long Stay NON O-A visum gehaald (ook wel retirement visum genoemd). Met dit visum krijg ik bij binnenkomst in Thailand gelijk 365 dagen verblijf gestempeld in mijn paspoort. Na 90 dagen meld ik mij bij de Immigration (dus geen visaruns), en krijg daar weer 90 dagen totdat de 365 dagen "op" zijn. Daarna kan ik het visum iedere keer verlengen met 1 jaar."

Ik heb al jullie reacties m.b.t. retirement visa uitgeplozen, maar ik vraag mij af of het bovenstaande wel correct is!
* Op de site van het consulaat zie ik nergens de kreet Long Stay visum non O-A tegen. Op veel posts hier zegt men dat dit ook wel Retirement visum wordt genoemd. Maar dit kan toch alleen maar in Thailand verkregen worden d.m.v. een omzetting van een ander visum zoals bijvoorbeeld een Non O visum?

Ik weet dat dit een uitgemolken item is, maar hoop toch op een eenduidig antwoord omdat er ook onder de kenners hier veel tegenstrijdige berichten geplaatst zijn. bij voorbaat mijn dank!!
poon.

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: Prajak, Carpediem, e.a.: Is onderstaande stelling juist?

#2 Bericht door Hua Thale » zondag 10 maart 2013, 06:03

http://www.mfa.go.th/main/en/services/123

Kijk deze eens even door Thongpoon.
Maar dit kan toch alleen maar in Thailand verkregen worden d.m.v. een omzetting van een ander visum zoals bijvoorbeeld een Non O visum?
In 2008 was dat zo ja had je 90 dagen (Om alle eisen te regelen) PLUS een jaar.
Maar goed 2013 nu op verlengingen voor mij dus kan zo maar anders zijn.

Succes.
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2277
Lid geworden op: zaterdag 18 november 2006, 18:17
Locatie: amsterdam

Re: Prajak, Carpediem, e.a.: Is onderstaande stelling juist?

#3 Bericht door carpediem » zondag 10 maart 2013, 06:07

Thongpoon schreef:Stelling: "Ik heb op het Thaise consulaat in Amsterdam een Long Stay NON O-A visum gehaald (ook wel retirement visum genoemd). Met dit visum krijg ik bij binnenkomst in Thailand gelijk 365 dagen verblijf gestempeld in mijn paspoort. Na 90 dagen meld ik mij bij de Immigration (dus geen visaruns), en krijg daar weer 90 dagen totdat de 365 dagen "op" zijn. Daarna kan ik het visum iedere keer verlengen met 1 jaar."

.
Ik heb daar geen ervaring mee. Jarenlang heb ik in Amsterdam een non "O" retirement visa gehaald en moest dus om de 90 dagen de grens over.
Laatste jaren heb ik mijn visa in Thailand verlengd.
Als er zo een Long stay visum zou bestaan had ik het toch moeten weten.
pluk de dag (carpediem)

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Prajak, Carpediem, e.a.: Is onderstaande stelling juist?

#4 Bericht door dutch » zondag 10 maart 2013, 06:08

Ik heb mijn "retirement visum" dus verkregen alvorens ik Thailand binnen kwam en kreeg , zoals verwacht, mijn 365 dagen bij binnenkomst.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Prajak, Carpediem, e.a.: Is onderstaande stelling juist?

#5 Bericht door prajak » zondag 10 maart 2013, 06:22

Ik had ook een non im O toen ik kwam en geen non OA maar lees dit hier..

http://www.thaivisa.com/retirement-non-imm-oa-visa.html

en daarin staat de 90-dagen meldingsplicht bij Immigration Police of lokale politie als er geen Imm post in de buurt is.

Ik lees NIET dat je na 90 dagen het land uit moet.

Ik zou dus op safe spelen en binnen de 83 en 90 dagen na binnenkomst me melden bij de Immigration en het 90-dagen briefje invullen (al heb je in Nongkhai geen briefje meer maar gaat het de computer in). Daarna volgende 90 dagen meldingen moeten binnen 83 en 97 dagen (maar ik speel altijd op safe).

Ik heb verder begrepen dat je ondanks een multiple entry toch een re-entry permit moet kopen om het visum te behouden. Ook daarvan heb je een multiple versie.

Binnen de geldigheidtermijn van het visum kun je het dan verlengen ten titel van retirement of huwelijk of onder een van de andere mogelijkheden. Daar zijn voorwaarden voor die in het forum zijn besproken.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Prajak, Carpediem, e.a.: Is onderstaande stelling juist?

#6 Bericht door dutch » zondag 10 maart 2013, 07:06

Ik had zelf dus een non imm O-A.
In je paspoort staat bij binnenkomst 365 dagen gestempeld als verlengings datum.
De 90 dagen melding heeft niets net de geldigheidsduur van het visum te maken.

Kijk even op je paspoort (als je Thailand al binnen bent),dan weet je wat er te doen valt.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Prajak, Carpediem, e.a.: Is onderstaande stelling juist?

#7 Bericht door prajak » zondag 10 maart 2013, 07:40

Er zijn forumleden die zo'n stempel hebben en die gaan binnenkort wel reageren.

Thongpoon
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 40
Lid geworden op: vrijdag 28 maart 2008, 16:01

Re: Prajak, Carpediem, e.a.: Is onderstaande stelling juist?

#8 Bericht door Thongpoon » zondag 10 maart 2013, 07:56

Wat houdt dat NON O-A dan precies in? Dat wordt helemaal niet vermeld op de site van het consulaat. vraag je dan naar een "retirement visum" of gewoon naar een "NON O multiple entries". Bij non-o multiple is het tenminste duidelijk dat je visaruns moet maken, maar non o-a is mij vooralsnog een raadsel mede door de veel tegenstrijdige berichten op diverse sites.

Khon Neua
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1028
Lid geworden op: woensdag 09 mei 2007, 12:34
Locatie: Chiang Rai / 's-Hertogenbosch

Re: Prajak, Carpediem, e.a.: Is onderstaande stelling juist?

#9 Bericht door Khon Neua » zondag 10 maart 2013, 08:04

zoals Hua Thalae melden kijk op http://www.mfa.go.th/main/en/services/1 ... Stay).html
5. Recommendations for foreigners with Non-Immigrant Visa “O-A” (Long Stay) while staying in the Kingdom



5.1 Upon arrival, holder of this type of visa will be permitted to stay in Thailand for 1 year from the date of first entry.



5.2 At the end of the 90-day stay , the foreigner must report to the immigration officer in his or her residence area and report again every 90 days during his or her stay in Thailand. The foreigner may report to the police station if there is no immigration office in his or her residence area.
3. Channels to submit application

Applicant may submit their application at the Royal Thai embassy or Royal Thai Consulate-General in their home/residence country or at the Office of the Immigration Bureau in Thailand located onGovernment Center B, Chaengwattana Soi 7, Laksi, Bangkok 10210, Tel 0-2141-9889.

Al je vragen beantwoord.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Prajak, Carpediem, e.a.: Is onderstaande stelling juist?

#10 Bericht door dutch » zondag 10 maart 2013, 08:09

Khon Neua schreef:zoals Hua Thalae melden kijk op http://www.mfa.go.th/main/en/services/1 ... Stay).html
5. Recommendations for foreigners with Non-Immigrant Visa “O-A” (Long Stay) while staying in the Kingdom



5.1 Upon arrival, holder of this type of visa will be permitted to stay in Thailand for 1 year from the date of first entry.



5.2 At the end of the 90-day stay , the foreigner must report to the immigration officer in his or her residence area and report again every 90 days during his or her stay in Thailand. The foreigner may report to the police station if there is no immigration office in his or her residence area.
3. Channels to submit application

Applicant may submit their application at the Royal Thai embassy or Royal Thai Consulate-General in their home/residence country or at the Office of the Immigration Bureau in Thailand located onGovernment Center B, Chaengwattana Soi 7, Laksi, Bangkok 10210, Tel 0-2141-9889.

Al je vragen beantwoord.
Zoals ik al eenvoudig schreef.Verder is er een paar jaar geleden zeer gedetailleerd over geinformeerd.Even snuffelen ;)
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: Prajak, Carpediem, e.a.: Is onderstaande stelling juist?

#11 Bericht door Hua Thale » zondag 10 maart 2013, 08:14

Het staat HIER toch allemaal vrij duidelijk in Thongpoon.
Even aanklikken en doorlezen.
Info door consulaat of ambassade is vaak achterhaalt deze site niet en de enige echte. ;)

Oeps, Khon Neua had het al even onderstreept :thumbsup:
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2948
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 19:39
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Prajak, Carpediem, e.a.: Is onderstaande stelling juist?

#12 Bericht door Henk Korat » zondag 10 maart 2013, 08:35

dutch schreef:Ik had zelf dus een non imm O-A.
In je paspoort staat bij binnenkomst 365 dagen gestempeld als verlengings datum.
De 90 dagen melding heeft niets net de geldigheidsduur van het visum te maken.

Kijk even op je paspoort (als je Thailand al binnen bent),dan weet je wat er te doen valt.

Er zijn al enkele goede opemrkingen gemaakt. Ik zelf heb/had een Non Imm visa OA, meldt me vanaf de datum van binnenkomst na 90 dagen bij het Immigration Office en krijg dan een papiertje in mijn paspoort met de volgende meldingsdatum. Bij eerste binnenkomst kreeg ik mijn 365 dagen stempel. Ben tussendoor terug in Nederland geweest en kreeg bij binnenkomst wederom een 365 dagen stempel. De expiratiedatum van het OA visum is 365 dagen na de datum van afgifte. Als je voor de expiratiedatum het land verlaat en na de expiratiedatum weer terug komt, moet je een re-entry permit kopen, voodat je het land verlaat. Het re-entry permit kent een expiratiedatum 365 dagen vanaf de datum tot wanneer je in het Thailand mag blijven. Op 26 juni 2013 verloopt mijn re entry permit. ik moet echter voor die tijd naar Nederland voor een aantal maanden. Ik heb met de ambtenaar van het Immigration Office overlegd en ik mag vanaf 26 mei mijn Non Imm visa OA met een jaar verlengen. Feitelijk kun je dus in theorie 2 jaar met de Non Imm visa OA doen, mits je maar tussendoor Thailand verlaat. Mijn Non Imm Visa OA had een expiratiedatum van 5 juli 2012.
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2277
Lid geworden op: zaterdag 18 november 2006, 18:17
Locatie: amsterdam

Re: Prajak, Carpediem, e.a.: Is onderstaande stelling juist?

#13 Bericht door carpediem » zondag 10 maart 2013, 08:43

Hua Thalae schreef:Het staat HIER toch allemaal vrij duidelijk in Thongpoon.
Even aanklikken en doorlezen.
Info door consulaat of ambassade is vaak achterhaalt deze site niet en de enige echte. ;)

Oeps, Khon Neua had het al even onderstreept :thumbsup:
carpediem schreef:
Thongpoon schreef:Stelling: "Ik heb op het Thaise consulaat in Amsterdam een Long Stay NON O-A visum gehaald (ook wel retirement visum genoemd). Met dit visum krijg ik bij binnenkomst in Thailand gelijk 365 dagen verblijf gestempeld in mijn paspoort. Na 90 dagen meld ik mij bij de Immigration (dus geen visaruns), en krijg daar weer 90 dagen totdat de 365 dagen "op" zijn. Daarna kan ik het visum iedere keer verlengen met 1 jaar."

.
Ik heb daar geen ervaring mee. Jarenlang heb ik in Amsterdam een non "O" retirement visa gehaald en moest dus om de 90 dagen de grens over.
Laatste jaren heb ik mijn visa in Thailand verlengd.
Als er zo een Long stay visum zou bestaan had ik het toch moeten weten.
Weer wat geleerd.
pluk de dag (carpediem)

Thongpoon
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 40
Lid geworden op: vrijdag 28 maart 2008, 16:01

Re: Prajak, Carpediem, e.a.: Is onderstaande stelling juist?

#14 Bericht door Thongpoon » zondag 10 maart 2013, 09:22

Dat had ik ook wel gelezen. Ik denk dat verwarring komt doordat er op de site van het consulaat in Amsterdam de kreet "Visa NON O-A" nergens voorkomt. Bovendien ben ik er altijd vanuit gegaan dat de omzetting naar een NON O-A naar retirement van een jaar alleen in Thailand was te regelen.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Prajak, Carpediem, e.a.: Is onderstaande stelling juist?

#15 Bericht door prajak » zondag 10 maart 2013, 10:06

Thongpoon, als je hier permanent komt wonen heb je genoeg aan een retirementverlenging. Ik heb er al jaren een en zou ik het land uitgaan (wat ik niet van plan ben) dan koop ik eerst een re-entry permit.

Alleen, voor alle stempels geldt dat je in de gaten moet houden dat het niet vervalt als je het land uit bent. Dus tijdig verlengen. De termijn daarvoor is een maand voor de vervaldatum maar men is na goede uitleg best bereid je tegemoet te komen.

Plaats reactie

Terug naar “Visa Thailand”