welk visum voor mij, mijn vrouw en 2 kinderen (allen NL's)?

Post hier al je vragen voor Visa voor Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Markn
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 10
Lid geworden op: donderdag 30 augustus 2007, 14:05
Locatie: Amsterdam

welk visum voor mij, mijn vrouw en 2 kinderen (allen NL's)?

#1 Bericht door Markn » vrijdag 28 december 2012, 19:14

Wie weet hoe dit het beste aan te pakken?
Ik ben van plan mij, samen met mijn vrouw en 2 jonge kinderen in Thailand te gaan vestigen.
We hebben alle 4 de NL'se nationaliteit. Leeftijden zijn respectievelijk 36, 32, 0 en 0.
Op basis van mijn leeftijd kom ik niet in aanmerking voor een retirement-visum. Of zijn daar bij het aantonen van voldoende vermogen / inkomsten uitzonderingen op?
Werkvergunning niet nodig. Heb voldoende middelen / inkomsten.
Ik ben met mijn kinderen niet in de positie om visa-runs o.i.d. te doen. Ons verblijf en de visa moet volkomen legaal (en duurzaam) zijn.

Graag jullie advies voor welke visum ik moet gaan en hoe ik daartoe de eerste stappen kan zetten.

Groeten,

Mark

Gebruikersavatar
Pieter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: donderdag 24 februari 2005, 15:06
Locatie: Bangkok

Re: welk visum voor mij, mijn vrouw en 2 kinderen (allen NL'

#2 Bericht door Pieter » zaterdag 29 december 2012, 03:56

Wil je wel Thais leren ???
Als je dat wel wilt kan je misschien als student komen.
En als je niet werkt verveel je je dan niet zo op een dag ??
Misschien als Golf leraar (ik noem maar wat)

Verder als je (veul) geld hebt en het aan een thai geeft dan kan die wel een bvtje opstarten om jouw aan
een werkvergunning te helpen

en reizen met kinderen van 0 -1 is makkelijker dan als ze wat ouder zijn

(leuk een tweeling)

Pieter

Pieter
Gebruik de handen om een pen te grijpen of toetsen te beroeren en niet om ze tot vuisten te ballen. Evolueer.

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: welk visum voor mij, mijn vrouw en 2 kinderen (allen NL'

#3 Bericht door stevenl » zaterdag 29 december 2012, 05:08

Volledig legaal en naar de geest van de wet: niet mogelijk. Zoals je zelf al aangeeft ben je te jong voor een retirement visum, ED (educational) is een optie, maar daar zou ik een bestaan niet op bouwen.

Beste oplossing lijkt te zijn een bedrijf oprichten, en bijvoorbeeld inkomsten vanuit Nederland via dat bedrijf laten lopen.

Markn
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 10
Lid geworden op: donderdag 30 augustus 2007, 14:05
Locatie: Amsterdam

Re: welk visum voor mij, mijn vrouw en 2 kinderen (allen NL'

#4 Bericht door Markn » zaterdag 29 december 2012, 11:18

Steven en Pieter, veel dank voor jullie reacties!

Dus als ik jullie goed begrijp, moet ik een bedrijfje oprichten?
Hoe zou dat er dan uit komen te zien? Zoiets als: een 'lege' BV, waar alleen op 'papier' wat mee gebeurt? Of moet het ook 'echte' bedrijfsactiviteiten laten zien? Aan wat voor een bedrag aan startkapitaal en 'onderhoud' van die BV zou ik dan moeten denken?

Verveling maak ik me niet druk om. Genoeg te doen. Ik zal zelf veel moeten reizen en heb die tweeling die behoorlijk wat aandacht vraagt. Thais wil ik op termijn leren (als de tijd en zin er zijn), maar beter om daar niet ons verblijf in Thailand aan op te hangen.

Ik wil iets huren, dus een BV om zowel visa als 'eigendom' aan op te hangen, ben ik niet naar op zoek.

In principe hoef ik noch mijn vrouw een werkgvergunning. Of is dat juist een voorwaarde om voor een legaal en duurzaam verblijf in aanmerking te komen? Nogmaals inkomen en middelen genoeg om onszelf te kunnen supporten. Dus mocht het, zoals Steven voorstelt, een mogelijkheid zijn om inkomsten vanuit NL via dat op te richten bedrijf te laten lopen, dan is dat een mogelijkheid. Dan ben ik alleen wel benieuwd om wat voor orde van grootte de bedragen gaan (en ook wat dat fiscaal betekent, want over die inkomsten ben ik verplicht belastingplichtig buiten Thailand -zou er niet graag 2 keer belating over betalen).

Hoop op jullie (en andere) reacties!

Mark

Gebruikersavatar
Pieter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: donderdag 24 februari 2005, 15:06
Locatie: Bangkok

Re: welk visum voor mij, mijn vrouw en 2 kinderen (allen NL'

#5 Bericht door Pieter » zaterdag 29 december 2012, 12:48

Een geheel inactieve BV zonder winst is een beetje link ; dan komen ze achter je aan vroeg of laat

Maar een BV oprichten heb je wel een thai nodig die dan 50+ % van de aandelen "krijgt"
Preverente aandelen daarna geeft je kontrole
Belasting kun je reduceren tot max 10% van je inkomen
en voor je BV kun je als je (virtueel) 5 thaise personen in dienst hebt (althans minimaal de sociale premie betaalt

eigenlijk verschilt een thaise ltd niet veel van een nederlandse BV
(2 miljoen THB inleg al dan niet in de vorm van "kennis")

het grootste gevaar zijn de pattjepejers die je wel even kunnen helpen
b.v. die firma die je op thaivisa ziet sunbelt
een gevaarlijk flut bedrijf

maar ik zou adviezeren eerst bij een vakantie en het zooeken naar een goed huurhuis eens langs de kamer van koophandel te gaan
(camber of commerce) die hebben hele duidelijke folders in het engels

Ook gewoon de thaise Ambassade bellen en om advies vragen kun je rustig doen hoor

Pieter
Gebruik de handen om een pen te grijpen of toetsen te beroeren en niet om ze tot vuisten te ballen. Evolueer.

Khon Neua
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1028
Lid geworden op: woensdag 09 mei 2007, 12:34
Locatie: Chiang Rai / 's-Hertogenbosch

Re: welk visum voor mij, mijn vrouw en 2 kinderen (allen NL'

#6 Bericht door Khon Neua » zaterdag 29 december 2012, 17:01

Ik zou zoals al gemeld in thailand een Co.Ltd opzetten hiermee kun je je inkomsten in nl evt door sluizen naar die Ltd om omzet te genereren .

Ik week niet hoe je geld in NL verdient om van te leven maar als dat bv dmv een bedrijfje is kun je bv de thaise Ltd laten factureren naar je nederlands bedrijf bespaar je ook nog behoorlijk op de hoge belasting in NL.

Er zijn anders naar mijn weten geen ander opties.

ben wel voorzichtig met je Ltd zodat je niet zoals onze zuiderbuur eindigt http://www.thailandforum.nl/viewtopic.p ... 0#p8210860

Plaats reactie

Terug naar “Visa Thailand”