Jaar visa , paar vragen, ik woon hier nu

Post hier al je vragen voor Visa voor Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
mrrumbo
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 41
Lid geworden op: zaterdag 26 januari 2008, 15:01

Jaar visa , paar vragen, ik woon hier nu

#1 Bericht door mrrumbo » woensdag 28 november 2012, 05:20

ik heb nu 2 x 60 dagen.

Wil nu dit visa om laten zetten voor 1 jaar visa
Ben getrouwt , ook inmiddels met thaise .
En al het papier werk is in orde.
geld op de bank , enz..
Maar heb ik dat nou goed dat ze maar 100 mensen per jaar [ per nationaliteit ] aan nemen.
en als dat zo is , is dat verdeelt per maand ?

yandre
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1007
Lid geworden op: woensdag 26 augustus 2009, 21:56
Locatie: nongkhai

Re: Jaar visa , paar vragen, ik woon hier nu

#2 Bericht door yandre » woensdag 28 november 2012, 05:45

je zegt al het papier werk is in orde getrouwd met thaise
dan krijg je een jaar visa en elke 90 dagen melden bij de
imigratie dienst .
maar dat zullen ze je wel vertellen bij de imigratie dienst
neem je vrouw mee dan kan die het vertalen voor je als
je zelf geen thais verstaat.
en het jaar er op opnieuw aan vragen .

mrrumbo
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 41
Lid geworden op: zaterdag 26 januari 2008, 15:01

Re: Jaar visa , paar vragen, ik woon hier nu

#3 Bericht door mrrumbo » woensdag 28 november 2012, 06:05

agh ok, en , elke 90 dagen melden bij de imigratie dienst .

zijn er meedere kantoren in thailand waar dat kan ?
wil in H Hin gaan wonen , binnen kort.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Jaar visa , paar vragen, ik woon hier nu

#4 Bericht door prajak » woensdag 28 november 2012, 07:06

Een jaarvisum ? Je bedoelt een verlenging op basis van huwelijk, pensionering, etc, de mogelijkheden zijn bijna onbeperkt.

Thai national worden kan als je eerst de stap naar 'resident' zet; daarvoor moet je je melden op de hoofdpost van de Immigration in Bangkok Chaeng Wattana. Lokale kantoren doen dat niet. Zoek op internet de voorwaarden na en het kostenplaatje, uit mijn hoofd: tegen de 3 ton baht. Zover ik weet kan dat pas na 3 ? 5 ? eerdere verlengingen. Raadpleeg een forum als thaivisa dot com, daar zit veel kennis en ervaring. Misschien heeft thailandforum punt be ook wel info en dat is in het Nederlands.

Als je Thai national wordt dan kun je naar de huidige Nederlandse Koninkrijkswetgeving Nederlander blijven mits je officieel gehuwd bent met een Thaise. Ben je dat niet dan raak je jouw NL paspoort kwijt. Misschien wil je dat wel maar het maakt internationaal reizen een stuk moeilijker...

Maar je bent zo vers hier, ik adviseer je eerst maar van de huidige status te genieten dan kun je later altijd nog zien. O, de taal goed leren is een must want voor Thai national moet je voor een publiek twee liederen zingen in het Thais: het volkslied en het lied van de Koning....... Maar ze letten niet op zangkwaliteit hoor.....

Dus over een jaar of vijf horen we hoe het is afgelopen ! Want dat ben je minstens kwijt.....

mrrumbo
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 41
Lid geworden op: zaterdag 26 januari 2008, 15:01

Re: Jaar visa , paar vragen, ik woon hier nu

#5 Bericht door mrrumbo » woensdag 28 november 2012, 07:20

@Een jaarvisum ? Je bedoelt een verlenging op basis van huwelijk, pensionering \ ja fam bezoek
pens , visa daar ben ik te jong voor.

@Thai national worden \ nee dat wil ik niet , gewoon 1 keer paar jaar visa halen of zo .

En reizen dat wil ik blijfen doen,en dat gaat idd wel beter op nederlands pp.

De taal, wil ik wel de basis leren, maar moet zeggen,dat is niet niks.
En ben gewoon , mischien ook wel te lui om nou weer..in de school banken te gaan zitten.

Toch bedankt voor de input. [8)

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Jaar visa , paar vragen, ik woon hier nu

#6 Bericht door prajak » woensdag 28 november 2012, 07:27

Ik begrijp dat je al in TH woont en straks in Hua Hin gaat wonen. Je hebt nu 2x60 dagen maar daarop kun je niet permanent blijven. Ik zou eerst onderzoeken welke verlenging je wel kunt krijgen.

En als dat niet lukt en je bent toch in NL haal dan een non im O of een non O A in Amsterdam. Over de (gemakkelijke) voorwaarden daarvoor is hier veel geschreven. En Immigratieposten vind je in bijna alle provinciehoofdsteden en bij grensposten. Er is vast wel een forumlid dat die lijst heeft.

Gebruikersavatar
joepattaya
Expat
Expat
Berichten: 4115
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2007, 04:39
Locatie: Sofia - Bulgarije

Re: Jaar visa , paar vragen, ik woon hier nu

#7 Bericht door joepattaya » vrijdag 30 november 2012, 02:37

Rumbo wil waarschijnlijk op basis van zijn huwelijk met een Thaise zijn verblijfsstatus wijzigen van toerist naar non-immigrant.
Is op zich geen probleem en als hij zorgt dat hij minimaal 21 dagen voor het verlopen van zijn toeristen visum de zaak gaat regelen bij zijn immigratie checkpoint, dan moet het goed komen.

De 100 mensen waar Rumbo het over heeft, zijn de 100 mensen die de mogelijkheid krijgen om een residenten-status aan te vragen, da's iets heel anders en kost veeeeeeel meer tijd en geld!!!!

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Jaar visa , paar vragen, ik woon hier nu

#8 Bericht door prajak » vrijdag 30 november 2012, 03:55

Joep, 100 mensen totaal per jaar, of 100 mensen per nationaliteit per jaar ? Weet jij dat ?

Gebruikersavatar
joepattaya
Expat
Expat
Berichten: 4115
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2007, 04:39
Locatie: Sofia - Bulgarije

Re: Jaar visa , paar vragen, ik woon hier nu

#9 Bericht door joepattaya » zaterdag 01 december 2012, 02:15

prajak schreef:Joep, 100 mensen totaal per jaar, of 100 mensen per nationaliteit per jaar ? Weet jij dat ?
Het laatste wat ik gehoord heb is 100 mensen per nationaliteit per jaar.
Voor wat betreft de Nederlanders gaat het slechts om een paar gegadigden/geinsteresseerden.

Het hele proces kost circa THB 200,000 - THB 300,000 en je mag er gerust 2 jaar voor uittrekken.
Oktober is de maand dat je je ervoor kunt aanmelden en je begint al met een applicatie-fee van THB 60,000 (non-refundable)

Verder moet je minimaal 3-5 jaar onafgebroken in Thailand gewoond hebben.
Uiteraard zijn er nog meer eisen.

Al met al zou Nederland nog wat kunnen leren van deze "inburgerings-procedure"

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Jaar visa , paar vragen, ik woon hier nu

#10 Bericht door stevenl » zaterdag 01 december 2012, 03:29

joepattaya schreef:
prajak schreef:Joep, 100 mensen totaal per jaar, of 100 mensen per nationaliteit per jaar ? Weet jij dat ?
Het laatste wat ik gehoord heb is 100 mensen per nationaliteit per jaar.
Voor wat betreft de Nederlanders gaat het slechts om een paar gegadigden/geinsteresseerden.

Het hele proces kost circa THB 200,000 - THB 300,000 en je mag er gerust 2 jaar voor uittrekken.
Oktober is de maand dat je je ervoor kunt aanmelden en je begint al met een applicatie-fee van THB 60,000 (non-refundable)

Verder moet je minimaal 3-5 jaar onafgebroken in Thailand gewoond hebben.
Uiteraard zijn er nog meer eisen.

Al met al zou Nederland nog wat kunnen leren van deze "inburgerings-procedure"
Klopt, andere heel belangrijke eis is dat je belasting betaald moet hebben voor die periode in Thailand.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Jaar visa , paar vragen, ik woon hier nu

#11 Bericht door prajak » zaterdag 01 december 2012, 04:46

"...Klopt, andere heel belangrijke eis is dat je belasting betaald moet hebben voor die periode in Thailand...."

Ja, maar er zijn mensen die hier niks hoeven te betalen. Als jij een vermogend NL-er bent, AOW hebt maar geen enkel pensioen en dus leeft van de centen dan is de heffing in Thailand nul. Ik heb wel eens gehoord dat in plaats van belasting betalen een hoop charity dokken ook mag.

Hoe dan ook, 'effe' resident worden, vergeet het maar. Ik heb nauwkeurig de verhalen gevolgd van een NL-er (ondernemer) in Chonburi provincie die inmiddels Thai national is en het is een lange weg, veel stempels en formulieren, heel veel controle of je wel samenwoont (regelmatig de politie aan de deur, bij voorkeur om 07 uur in de morgen, tandenborstels tellen....) dus het is echt een opgave voor doordouwers hoor !

Plaats reactie

Terug naar “Visa Thailand”