Een-kwee-nie-vier

Post hier al je vragen voor Visa voor Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Duiker
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1767
Lid geworden op: maandag 23 juli 2007, 22:14
Locatie: Nederland / Belgie / Thailand

Re: Een-kwee-nie-vier

#16 Bericht door Duiker » donderdag 16 augustus 2012, 17:08

Tjonge, wat een belevenis allemaal. Hopelijk dat ik dat ook nog eens mag meemaken.
We leven in het midden van de ruimte, maar aan de rand van de tijd.

SiamTon
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 549
Lid geworden op: woensdag 12 januari 2011, 15:24
Locatie: Jomtien

Re: Een-kwee-nie-vier

#17 Bericht door SiamTon » maandag 20 augustus 2012, 02:51

Als ik dit zo lees, dan bekruipen mij ook de rillingen. Moet dit nog voor de eerste keer meemaken. Zit hier nu op een NON Imm O (50+) multiple entry. Kan iemand mij vertellen hoe men in Jomtien is. Doen ze daar moeilijk op de immigration of valt het mee? En welke papieren en/of handtekeningen vragen zij eventueel extra?
Niets is zeker, zelfs dat is niet zeker.
Een mens die gekweld wordt door afgunst op een ander ontbreekt het aan zelfrespect. En dat is intriest, want dat is het ergste wat een mens kan overkomen!

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Een-kwee-nie-vier

#18 Bericht door dutch » maandag 20 augustus 2012, 03:15

SiamTon schreef:Als ik dit zo lees, dan bekruipen mij ook de rillingen. Moet dit nog voor de eerste keer meemaken. Zit hier nu op een NON Imm O (50+) multiple entry. Kan iemand mij vertellen hoe men in Jomtien is. Doen ze daar moeilijk op de immigration of valt het mee? En welke papieren en/of handtekeningen vragen zij eventueel extra?
Waarom ga je er niet een keertje langs en vraag gewoon;"Wat moet ik precies meenemen voor mijn extension?".
Neem bij weggaan, meteen een TM 7 en TM 8 (re-entry) mee en vul die thuis al in.
Ga vervolgens 2/3 weken voor afloop datum naar de immigratie.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Gebruikersavatar
trangerkuda
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 211
Lid geworden op: dinsdag 30 december 2008, 06:58
Locatie: Trang - Thailand

Re: Een-kwee-nie-vier

#19 Bericht door trangerkuda » maandag 20 augustus 2012, 04:09

Omdat mijn jaarvisum uiterlijk 15 september aanstaande verlengd diende te worden en ik voor een nieuw 'negentigdagenbriefje' uiterlijk vandaag - maandag 20 augustus - gebruik moest maken van de diensten van immigration, heb ik mij (vergezeld door mijn Thaise vrouw) op 17 augustus jongstleden naar het immigratiekantoor in Kantang begeven, het kantoor waar ik mij voor dit soort handelingen dien te vervoegen.
Ook dit jaar werd ik snel en zonder echte problemen geholpen.
Het immigratiekantoor in Kantang verlangt voor het verkrijgen van een nieuw jaarvisum (non immigrant O. Ik ben ouder dan 50 jaar, inmiddels zo'n vijfentwintig jaar getrouwd met mijn Thaise vrouw, gepensioneerd en thans ruim vier jaar woonachtig in Trang) de volgende papieren/documenten:
1 geldig paspoort met daarin een nog geldig non immigrant visa type O;
2 een volledig ingevuld en ondertekend formulier TM-&;
3 een recente foto 4 x 6 cm;
4 een kopie van voornoemd paspoort (kopiën van alle pagina's met gegevens, (Thaise) visa, stempels, enzovoorts;
5 voor bewijs van inkomen zijn twee opties mogelijk, namelijk:
A een kopie van een Thais bankboekje (savings account) waaruit blijkt, dat er minimaal 800.000 baht op de rekening staat (vanaf minimaal
drie maanden voorafgaand aan de aanvraag voor het nieuwe jaarvisum.
Dit dient vergezeld te gaan van een brief van een bankmanager, die bovenstaande gevraagde gegevens bevestigd;
of
B schriftelijk bewijs, dat vertaald moet zijn in het Thais, waaruit blijkt dat men de beschikking heeft over een pensioen of inkomen van
minimaal 65.000 baht per maand. De Thaise vertaling dient te worden gedaan door een erkend(e) vertaalbureau c.q. vertaler en dient
voorzien te zijn van een erkend stempel (= Certified Translation Stamp);
6 een foto - minimaal 6 x 4 - van de woning waarin men woont;
7 dit dient vergezeld te gaan van een plattegrond van het gebied waarin het woonadres gelegen is, waarop staat aangegeven hoe dit adres
te bereiken is vanaf de dichtst bijgelegen hoofdweg (main road).

Verder dient de aanvrager hier nog bij zich te hebben om eventueel te kunnen overleggen:
- het geldige paspoort en het Thaise bankboekje.

Ter plekke dienen alle in te leveren papieren/documenten door de aanvrager van een handtekening voorzien te worden.

Voorzien van hetgeen hierboven vermeld staat, heb ik mij dus 17 augustus jongstleden op het immigratekantoor gemeld.

Ter plaatse heb ik daar ook nog een formulier ter verkrijging van een multiple re-entry stempel ingevuld.

Tijdens het afhandelen van een en ander keuvelden de vrouwelijke ambtenaar die een en ander voor mij verzorgde gezellig met mijn vrouw en werden mij na ongeveer vijftien tot twintig minuten twee nota's overhandigd (een voor het nieuwe jaarvisum, een voor het multiple re-entry stempel). Kosten respectievelijk 1900 baht voor het jaarvisum en 3800 baht voor multiple re-entry. Zoals bekend is het verkrijgen van een negentigdagenbriefje gratis.

Na die rekeningen voldaan te hebben en nog wat gezellig gekeuvel, zijn mijn vrouw en ik daarna weer vertrokken. Ik kan er wat het jaarvisum betreft weer voor ruim een jaar tegenaan. Allemaal soepel en snel geregeld dus.

Wel ben ik mij bewust van het feit, dat (ook de voorgaande vier jaren dat ik bij het immigratiekantoor in Kantang mijn jaarvisum heb vernieuwd, waren er nimmer echt grote problemen) je voor dit soort zaken als buitenlander bent overgelaten aan de goodwil en willekeur van behandelende ambtenaar/ambtenaren.

De vrouwelijke ambtenaar die bijna altijd mijn zaken afhandelt, gaat waarschijnlijk later dit jaar trouwen, waarna het onzeker is of zij daarna nog langer op het immigratiekantoor in Kantang werkzaam zal blijven.

En wanneer je te maken krijgt met een andere ambtenaar of ambtenaren, dan is het altijd maar weer even afwachten wat voor regels en normen die hanteert/hanteren. Het blijft dus inderdaad altijd een beetje een loterij. Succes is nooit verzekerd.

In ieder geval kan het geen kwaad, om kort voor het aanvragen van een nieuw jaarvisum nog eens bij je immigratiekantoor langs te gaan en een kopietje te vragen van de op dat moment geldende regels voor wat betreft wat men wil dat je kunt overleggen.

Gebruikersavatar
nbreeker
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1938
Lid geworden op: donderdag 07 oktober 2010, 03:16
Locatie: Udon Thani

Re: Een-kwee-nie-vier

#20 Bericht door nbreeker » maandag 20 augustus 2012, 04:17

SiamTon schreef:Als ik dit zo lees, dan bekruipen mij ook de rillingen. Moet dit nog voor de eerste keer meemaken. Zit hier nu op een NON Imm O (50+) multiple entry. Kan iemand mij vertellen hoe men in Jomtien is. Doen ze daar moeilijk op de immigration of valt het mee? En welke papieren en/of handtekeningen vragen zij eventueel extra?
Nou men moet nu toch niet zielig gaan doen,de rillingen bekruipen me wat is er nu zo verschrikkelijk om een verlenging van extension aan te vragen je moet je er even in verdiepen en niet wachten daarmee tot het laatste moment.En zorgen dat je alles voor elkaar heb.
Als er iets niet goed is moet je dat gaan verbeteren,ze slaan je niet ze maken alleen geen shortcuts maar dacht je dat de vreemdelingendienst in Holland coulanter was.
Ze doen niet moeilijk zolang je beleeft tegen ze blijft is er niks aan de hand,ik heb in die zeven jaar een keer gehad dat m'n bankrief niet klopte met m'n boek nu dat was mijn schuld niet hun ik heb een nieuwe brief gehaald op de bank en werd toen ik terug kwam met voorrang geholpen.
(In Nongkai)
Maar je moet niet denken dat je de boel kan belazeren,dan sturen ze je weg en heb je een hoop problemen.
Kijk een van de vorige schrijvers daar klopte z'n paspoortnummer niet met de brief dat hebben ze niet gezien,ok maar als ze het wel zien moet je het gaan veranderen dat is niet de immigratie zijn schuld maar de desbetreffende persoon.
Bij de Immigratie in Nong Kai zit een wat moeilijke man maar ook die geeft dagelijks extensions af als er iets niet goed is stuurt hij je weg en als je denkt het beter te weten en je stribbelt tegen dan verheft hij zijn stem maar hij bijt niet.

Een prettige dag.
"De groote en de morele vooruitgang van een natie kunnen worden afgemeten aan de manier waarop men dieren behandelt"

Mahatma Gandhi.

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Een-kwee-nie-vier

#21 Bericht door printen44 » maandag 20 augustus 2012, 04:25

Wat dit jaar voor regels geldt, hoeft volgend jaar niet te zijn. Ga je na een ander Immigration kantoor, dan zijn de regels totaal anders. Uniformiteit is ver te zoeken, hier in Thailand.

Zoals de lezer kon lezen in mijn verslag, ik had geen enkele vertaling van welk papier nodig. geen bankboekje, geen "bankstatement", niets. Wat de dienstdoende ambtenaar alleen deed wat mijn jaarinkomsten, die in euro's was vermeld, vermenigvuldigen met de koers die die dag er was.

In Mae Sai, waar ik vroeger kwam, was het nog makkelijker. Ik kwam dar in het kantoor. gaf mijn paspoort en "incomestatement", zette drie handtekeningen op drie formulieren, ging heerlijk voor de TV zitten met een bak koffie en 15 minuten later kwam de dienstdoende ambtenaar mijn paspoort weer brengen. Toen ik die handtekeningen zette, gaf ik hem 2000. De 100 baht wisselgeld zag ik natuurlijk nooit terug. In Mae Sai was ik binnen 20 minuten klaar. Ik kwam daar om 11.00 uur en ging 11.20 weer weg.

Maar twee jaar geleden werd de commandant en nog wat ambtenaren vervangen en toen moest ik naar Chiang Mai. Nu woon ik in Chiang Mai, maar toen niet. Ja, 200km van Chiang Mai af.

Dus wat wij hier schrijven over onze belevenissen om een verlenging te krijgen, kan volgend jaar weer heel anders zijn.

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Een-kwee-nie-vier

#22 Bericht door printen44 » maandag 20 augustus 2012, 04:43

nbreeker schreef:
SiamTon schreef:Als ik dit zo lees, dan bekruipen mij ook de rillingen. Moet dit nog voor de eerste keer meemaken. Zit hier nu op een NON Imm O (50+) multiple entry. Kan iemand mij vertellen hoe men in Jomtien is. Doen ze daar moeilijk op de immigration of valt het mee? En welke papieren en/of handtekeningen vragen zij eventueel extra?
Nou men moet nu toch niet zielig gaan doen,de rillingen bekruipen me wat is er nu zo verschrikkelijk om een verlenging van extension aan te vragen je moet je er even in verdiepen en niet wachten daarmee tot het laatste moment.En zorgen dat je alles voor elkaar heb.
Als er iets niet goed is moet je dat gaan verbeteren,ze slaan je niet ze maken alleen geen shortcuts maar dacht je dat de vreemdelingendienst in Holland coulanter was.
Ze doen niet moeilijk zolang je beleeft tegen ze blijft is er niks aan de hand,ik heb in die zeven jaar een keer gehad dat m'n bankrief niet klopte met m'n boek nu dat was mijn schuld niet hun ik heb een nieuwe brief gehaald op de bank en werd toen ik terug kwam met voorrang geholpen.
(In Nongkai)
Maar je moet niet denken dat je de boel kan belazeren,dan sturen ze je weg en heb je een hoop problemen.
Kijk een van de vorige schrijvers daar klopte z'n paspoortnummer niet met de brief dat hebben ze niet gezien,ok maar als ze het wel zien moet je het gaan veranderen dat is niet de immigratie zijn schuld maar de desbetreffende persoon.
Bij de Immigratie in Nong Kai zit een wat moeilijke man maar ook die geeft dagelijks extensions af als er iets niet goed is stuurt hij je weg en als je denkt het beter te weten en je stribbelt tegen dan verheft hij zijn stem maar hij bijt niet.

Een prettige dag.
Nbreeker, er zijn regels die voor het hele land gelden. Dat is niet het probleem. Het probleem is dat elk Immigrationkantoor zijn eigen regels maakt. En die wijken soms hemelsbreed af van de algemeen geldende regels.

Dus elke keer als je naar Immigration gaat en je hebt alle papieren. die juist zijn ingevuld, het juiste aantal kopieen, met andere woorden je hebt alles wat men verleden jaar van je verlangde, dan nog weet je niet of men dit jaar alles zal accepteren. Het is gebeurt dat ik een kopie van de achterkant van mijn paspoort moest maken, dus een zwarte vlek op het papier, want de dame van de koffietent aldaar heeft een kopiereermachine en die moet toch ook leven.

Nu ben ik vrijgezel, geen Thaise relatie, maar ik weet niet of dat verschil maakt. Ik zit dus niet met een Thais langs me als ik naar Immigration gaat. gewoon in mijn uppie.

Zowel in Mae Sai als hier in Chiang Mai wordt nooit gevraagd naar een formulier, dat vertaald moet zijn in het Thais. Volgens de regels hoeft dat ook niet. Het moet in het Engels zijn. Maar mijn jaaropgaves zijn in het Nederlands en dat accepteert men hier. De bedragen die vermeld staan, dat is voor hun van belang. Want Immigration-ambtenaren behoren goed Engels te spreken en te lezen. Zowel in Mae Sai als in Chiang Mai staan de kennisgevingen aan de muur ook in het Engels. Men spreekt daar goed Engels. Maar in tegenstelling tot Mae Sai, moet men in Chiang Mai lang wachten. Maar de het werk voor de verlenging is binnen 10 minuten gepiept.

Gebruikersavatar
joepattaya
Expat
Expat
Berichten: 4115
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2007, 04:39
Locatie: Sofia - Bulgarije

Re: Een-kwee-nie-vier

#23 Bericht door joepattaya » dinsdag 11 september 2012, 10:41

trangerkuda schreef:Omdat mijn jaarvisum uiterlijk 15 september aanstaande verlengd diende te worden e..........................het verkrijgen van een nieuw jaarvisum .........................een nog geldig non immigrant visa type O;.............de aanvraag voor het nieuwe jaarvisum.................voor het nieuwe jaarvisum.................1900 baht voor het jaarvisum............Ik kan er wat het jaarvisum betreft weer voor ruim een jaar tegenaan......................in Kantang mijn jaarvisum heb vernieuwd..........het aanvragen van een nieuw jaarvisum nog............
Je verhaal klopt als een bus mits je "jaarvisum" vervangt door "permission to stay" of "extentie".
Je oorspronkelijke visum is al zo'n 4 jaar geleden verlopen en sindsdien verblijf je in Thailand op basis van verlengingen van "permission to stay".

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Een-kwee-nie-vier

#24 Bericht door prajak » dinsdag 11 september 2012, 16:16

Die vergissing maakt men wel meer, ik ook hoor. Het juiste woord is 'verlenging'.

Plaats reactie

Terug naar “Visa Thailand”