Visum via de post verdwenen

Post hier al je vragen voor Visa voor Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
ailina
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 6
Lid geworden op: zaterdag 21 juli 2012, 09:00

Visum via de post verdwenen

#1 Bericht door ailina » zaterdag 21 juli 2012, 15:34

Ik heb een probleem!

Ik heb 2 weken terug (toeristen)visum aangevraagd bij Thais Ambassade Adam. Ik blijf nl 31 dagen :| Ik vlieg as. dinsdag naar Thailand (24 juli). Vls. de Ambassade hebben ze het afgelopen woensdag aangetekend naar mij terug gestuurd. Alles was in orde. Nu heb ik nog geen post ontvangen, waar mijn paspoorten en visum inzaten.

Bij bad scenario kan ik ev. een noodpaspoort aanvragen, maar kan ik ook een visum ter pleke bij douane in Bangkok regelen (voor 1 extra dag Thailand) ?

Groetjes

Help :oops:

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Visum via de post verdwenen

#2 Bericht door prajak » zaterdag 21 juli 2012, 15:56

Thaise ambassade Amsterdam ? Den Haag bedoel je, of het consulaat Amsterdam.

Aangetekend verzonden naar jou op woensdag. Ik zou maandag naar de post gaan en vragen waar het blijft al heb je geen boekingsnummer..... Is het er niet dan naar de gemeente en een paspoort aanvragen en wellicht zal men je vragen aangifte te doen bij de politie van vermissing. Dat kan allemaal maandag al zal het tijd kosten.

Of je op Schiphol een nooddocument krijgt ? Geen idee. Je kunt de Kon Marechaussee bellen maar ik denk dat gemeente een eerste stap is. Overoigens: vakantie is nimmer een reden voor een nooddocument, zag ik op BVN.

In Bangkok krijg je een 30 dagen stempel. Dat is geldig dag van aankomst plus 29. Je blijft 31 dagen dus je komt een of zelfs twee dagen tekort. Ik heb begrepen dat men een enkele dag wel eens wegwuift maar twee dagen zou ik niet riskeren.

Mensen denken wel eens dat de vertrekdag om 03.00 uur 'omhoog' een extra dag betekent. Maar als je voor 24 h door de paspoortcontrole gaat omzeil je die klip. Dus dagen tellen.

Succes.

ailina
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 6
Lid geworden op: zaterdag 21 juli 2012, 09:00

Re: Visum via de post verdwenen

#3 Bericht door ailina » zaterdag 21 juli 2012, 16:15

Ja, Thais consulaat Adam.

Het gekke is, dat ik de post al benaderd heb, maar die zeggen dat er niets naar mij onderweg is. Dus heel vreemd allemaal.
Ben bang dat ze gestolen zijn. Ik vraag me dan af wat anderen kunnen met ons paspoort en visum.

We zijn er precies 31 dagen!

Kun je niet ter plekke dar een visum aanvragen? Kan me nl ook voorstellen dat velen het niet weten, en onwetend naar Thailand zouden gaan, met 31 dagen...

Greetz

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Visum via de post verdwenen

#4 Bericht door printen44 » zaterdag 21 juli 2012, 16:52

Je moet het volgende doen. Zo spoedig mogelijk bij de politie aangifte doen van vermissing. Als je een kopie van dat paspoort of het nummer van dat paspoort zou hebben, vergemakelijkt het de zaak. Maandag ga je met de politieverklaring naar het gemeentehuis en vraag een spoedpaspoort aan. Die is binnen twee dagen en als er echt spoed is de volgende dag er al. Kost wel wat meer. Ga het liefs voor twaalf uur naar het Gemeentehuis. Het paspoort wordt dan al in de middag in Haarlem aangemaakt of uiterlijk in de avond. Dan gaat het met de koerier voor acht uur in de ochtend weg.

Of je een visum krijg in Bangkok weet ik niet. Meestal doet de luchtvaartmaatschappij op Schiphol wat moeilijk als er geen visum in het paspoort staat en je meer als 30 dagen weg bent.

Als je nog tijd heb om een visum bij het Consulaat te halen, ga die dan zelf persoonlijk ophalen.

Je krijg waarschijnlijk geen nooddocument. Die zijn alleen bestemd voor gevallen waarin a la minuut geholpen moet worden. En zeker niet omdat of het Consulaat of de Post in gebreken is gebleven.

Vraag aan het Consulaat het nummer van de aangetekende post aan. Dan kan de Post het paspoort traceren.

Bel de Thaise Ambassade op of er een zgn. "visa on arrival" voor Nederland op Swampie" is. Volgens de lijst is dat niet zo.

Normaal zijn er in Nederland weinig problemen met aangetekende post. Let wel: Als je eenmaal bij de politie aangifte heb gedaan, wordt het paspoort geblokkeert en kan je dat paspoort, als dat weer boven water komt, niet meer gebruiken. Dus als je aangifte doet, moet je ook een nieuw paspoort aanvragen.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Visum via de post verdwenen

#5 Bericht door prajak » zaterdag 21 juli 2012, 17:07

Nee, als het niet meer lukt pas EN T visum te halen voor vertrek krijg je in Bangkok 30 dagen. Je blijft er 31 zeg je maar je zegt niet of een paar uur eerder door de paspoortcontrole gaan je helpt. Toch nog maar eens rekenen. Overstay dien je te voorkomen.

Wat dat zoekraken betreft, het is een uitzondering maar het kan wel. Vraag op het consulaat naar het boekingsnummer.

ailina
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 6
Lid geworden op: zaterdag 21 juli 2012, 09:00

Re: Visum via de post verdwenen

#6 Bericht door ailina » zaterdag 21 juli 2012, 20:50

We vliegen 24 juli uit Dusseldorf (komen 25 juli aan in Bangkok) en vertrekken 24 aug vanuit Phuket om 20.30 naar Dusseldorf. Dat is precies 31 dagen.

Dus dat is precies 1 dag te veel.

Wat bedoel je met boekinsnummer van consulaat? Sta ik bij hun geregistreerd, omdat onze visum wel was goedgekeurd. Kunnen ze niet een nieuw visum faxen?

We kunnen in principe wel een nooddocument krijgen, mits er nog niets bij de post zit op maandag. Dat had ik al geinformeerd.

Dank voor jullie vele meedenken!!

frans49
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 479
Lid geworden op: maandag 01 maart 2010, 14:04
Locatie: Lelystad

Re: Visum via de post verdwenen

#7 Bericht door frans49 » zaterdag 21 juli 2012, 21:54

ailina schreef:We vliegen 24 juli uit Dusseldorf (komen 25 juli aan in Bangkok) en vertrekken 24 aug vanuit Phuket om 20.30 naar Dusseldorf. Dat is precies 31 dagen.

Dus dat is precies 1 dag te veel.

Wat bedoel je met boekinsnummer van consulaat? Sta ik bij hun geregistreerd, omdat onze visum wel was goedgekeurd. Kunnen ze niet een nieuw visum faxen?

We kunnen in principe wel een nooddocument krijgen, mits er nog niets bij de post zit op maandag. Dat had ik al geinformeerd.

Dank voor jullie vele meedenken!!


Bij mijn weten (maar ik ruil het in voor een betere) kan je één dag te lang blijven en er dan van af komen met een boete van 500 THB.
Lijkt me niet onoverkomelijk.
Bangkok diedeldiedeldie.
Bangkok is the place for me.
You can go ........

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Visum via de post verdwenen

#8 Bericht door Gardensafari » zaterdag 21 juli 2012, 22:02

Nee, met het boekingsnummer wordt het nummer van het aangetekende stuk bedoeld.
Elke aangetekende brief krijgt een uniek nummer.
Daarmee kun je via post.nl precies zien waar het stuk zich bevindt.
Als het consulaat je geen nummer kan geven, vrees ik dat er daar iets fout is gegaan.
Geven ze je dat nummer wel, dan kun je via track and trace van post.nl zien waar het stuk zich ergens ophoudt.
En je bereikt vaak meer bij post.nl, want het is dan hun probleem.
In Bangkok wordt een overstay van minder dan 24 uur soms wel getolereerd.
Je krijgt dan een waarschuwing en een stempeltje in je pas.
Meer dan 24 uur echter levert geheid problemen op.
Goed rekenen en in het uiterste geval op de laatste dag van geldigheid van het visum op het vliegveld voor middernacht door de pascontrole en dan maar wachten.
Hopelijk werkt de vliegmaatschappij daar dan aan mee, want zonder instapkaart kom je niet door de pascontrole.
Misschien kun je de terugvlucht nog met twee dagen vervroegen?
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

ailina
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 6
Lid geworden op: zaterdag 21 juli 2012, 09:00

Re: Visum via de post verdwenen

#9 Bericht door ailina » zaterdag 21 juli 2012, 23:03

wat voor problemen moet ik aan denken? (stel je blijft te lang?)

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Visum via de post verdwenen

#10 Bericht door prajak » zondag 22 juli 2012, 01:33

Ja, 31 dagen en je vertrekt vroeg in de avond dus je kunt niet vervroegd de paspoortcontrole door. Kun je dan de gok nemen dat je op weg naar het vliegveld niet door de gewone politie wordt gecontroleerd ?

De Immigratiepolitie mag dan een dag overstay door de vingers zien, of je 500 baht boete geven, het is een MISDRIJF en geen overtreding. En voor een misdrijf ga je de bak in. Dus ik zal niemand adviseren maar 'overstay te nemen' wat ik wel eens lees.

Ach, bel maandag om 09 uur het consulaat, leg het uit, vraag of ze dat postbonnetje zoeken, is het er niet dan is per gewone post verstuurd en kan het toch nog aankomen, of het ligt gewoon nog daar en dan rij je er heen. Je leert er wel van dat je dit soort zaken op langere termijn moet regelen.

travelalone
kenner
kenner
Berichten: 103
Lid geworden op: donderdag 03 januari 2008, 15:42
Locatie: Chiang Mai

Re: Visum via de post verdwenen

#11 Bericht door travelalone » zondag 22 juli 2012, 05:18

Een kant en klare oplossing heb ik niet voor jullie maar je kan je wel voorbereiden op eventuele problemen die je kan krijgen.
Als je alleen een paspoort hebt en geen visum voor verblijf van meer dan dertig dagen dan zou de vliegmaatschappij moeilijk kunnen doen bij vertrek.
Probeer in dat geval eerst uit te leggen dat je na 2,5 week in Thailand nog een bezoek aan Cambodja gaat brengen, waarna je bij terugkomst in Thailand over land weer een stempel krijgt voor vijftien dagen. Accepteert de vliegmaatschappij dit niet, zoek dan een internetruimte waar je bij www.airasia.com een goedkope vlucht naar een bestemming buiten Thailand kan boeken zo dat je bewijs hebt dat je Thailand na een bepaalde tijd verlaat.
Zorg daarom in ieder geval dat je ruim op tijd aanwezig bent op het vliegveld.

Voor vertrek vanuit Thailand kan je eventueel bij een immigratiekantoor je visum met zeven dagen verlengen, kosten 1900 bath. Zie: http://phuketimmigration.go.th/main-en.php
Ik zelf had vijf jaar geleden 1 dag overstay bij vertrek uit Bangkok. Hier werd niet moeilijk overgedaan, ik hoefde zelfs niet te betalen. Je kan in Phuket bij expats navragen of zij ervaring hebben met 1 dag overstay. Op basis van hun reacties kan je dan zelf de beslissing nemen of je met overstay de douane wilt passeren.

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: Visum via de post verdwenen

#12 Bericht door elst99 » zondag 22 juli 2012, 06:59

Bij 1 dag doen ze in Bangkok niet moeilijk hoef je niet te betalen, maar Al's Je op Phucket een ticket naar Penang neemt, is in deze tijd erg goedkoop, desnoods een retour op één dag, heb Je bij terugkomst weer 30 dagen, Dan heb Je helemaal geen probleem. Kijk even bij http://www.airasia.com.
Je kunt t.w. Bij de post een verliesverzekering afsluiten, als je aangetekende brieven verstuurd, vond dat raar, maar nu wel begrijpelijk, als ik je verhaal lees.
Sterkte met de stress! En alsnog een prettige vakantie.
Mochten ze in Nederland bij het inchecken moeilijk doen, zeg dat je nog een paar dagen naar Maleisië gaat, dan nemen ze je mee! Voordeel van Maleisië is dat je er geen visum voor nodig hebt, dat scheelt weer.
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: Visum via de post verdwenen

#13 Bericht door Ben » zondag 22 juli 2012, 07:32

31 dagen mag en wordt getolereerd vanwegen evt vertragingen ed .

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: Visum via de post verdwenen

#14 Bericht door Jim » zondag 22 juli 2012, 09:16

er is altijd een kans dat je op schiphol geweigerd wordt bij inchecken.
uit ervaring weet ik dat ze bij EVA erg moeilijk doen.

ah, dat had travelalone al gemeld
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: Visum via de post verdwenen

#15 Bericht door elst99 » zondag 22 juli 2012, 11:13

Nog nooit problemen gehad bij Eva, als je zegt dat je nog een reis naar Maleisië maakt en dat je dat terplekke boekt, kunnen ze niet moeilijk doen.
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

Plaats reactie

Terug naar “Visa Thailand”