in thailand verblijven op een study visum

Post hier al je vragen voor Visa voor Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
herman711
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 3
Lid geworden op: zondag 25 maart 2012, 21:35

in thailand verblijven op een study visum

#1 Bericht door herman711 » woensdag 06 juni 2012, 19:32

goede avond

ik wil graag in thailand verblijven voor een langere tijd en thais leren nu ben ik opzoek naar informatie over hoe ik het visum kan krijgen en hoe ik het het beste aan kan pakken
zijn er hier mensen die daar ervaring mee hebben ? en mij kunnen vertellen hoe zij dat gedaan hebben

alvast bedankt

herman

Gebruikersavatar
Pieter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: donderdag 24 februari 2005, 15:06
Locatie: Bangkok

Re: in thailand verblijven op een study visum

#2 Bericht door Pieter » woensdag 06 juni 2012, 19:44

herman711 schreef:goede avond

ik wil graag in thailand verblijven voor een langere tijd en thais leren nu ben ik opzoek naar informatie over hoe ik het visum kan krijgen en hoe ik het het beste aan kan pakken
zijn er hier mensen die daar ervaring mee hebben ? en mij kunnen vertellen hoe zij dat gedaan hebben

alvast bedankt

herman
in antwerpen is een goede thaise school
tegenwoordig wordt er streng op gelet dat dit ook echt om het thais leren gaat
er was in Pattaya een school die 4 maal zoveel buitenlandse leerlingen had ingeschreven als dat er fysiek plaats was

maar verder kan ik je ook niet helpen

(Geld doet nog steeds wonderen hier dus als je dat genoeg meebrengt is dat een voordeel)

Pieter

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: in thailand verblijven op een study visum

#3 Bericht door prajak » donderdag 07 juni 2012, 01:12

Het forumlid Joepattaya in dit forum heeft ervaring met studievisa, als ik me goed herinner. Je zou het hem kunnen vragen. Verder vind je in thaivisa dot com een advertentie van een school met de naam, meen ik, Walen, die deze faciliteit ook biedt.

Waar je wel rekening mee moet houden is dat je alleen bij door de overheid erkende instellingen een studievisum kunt krijgen (via de Immigration Police) en die erkende instellingen vind je niet overal in Thailand. Ik denk alleen in grote steden (waaronder Pattaya) en lang niet in alle grote steden.

Ik denk verder dat je niet naar hier moet komen met een 30 dagen stempeltje of een toeristenvisum; ik verwacht dat je wel een 'non im O' of een 'non O A' nodig hebt. Vraag dit aan forumlid Ben.

Gebruikersavatar
joepattaya
Expat
Expat
Berichten: 4115
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2007, 04:39
Locatie: Sofia - Bulgarije

Re: in thailand verblijven op een study visum

#4 Bericht door joepattaya » donderdag 07 juni 2012, 03:14

Zoals Prajak al aangeeft (is 1 van de weinigen die alle posten leest :) ):
- je dient een opleiding te volgen bij een door het Ministerie van Onderwijs erkende onderwijsinstelling;
- je herkent deze door te kijken naar dit nummer: School License # Chor. Bor.(3) 009/2548 (vind je vaak op websites of in het kantoor)
- het mooiste is, als je een ED-visum (zo heet dat baasje) kunt bemachtigen in B of NL, maar je hebt diverse documenten van zowel de school als het MvO nodig en daarom zul je het advies krijgen om zonder visum binnen te reizen (visum-vrijstelling), je te melden bij de school, je in te schrijven en te betalen en vervolgens gaat de molen draaien.
- na circa 3 weken zijn alle documenten klaar en bezoek je een Thais consulaat of ambassade in een buurland en vraagt daar een ED-visum aan.
- je zult een 90 dagen - single entry visum krijgen en daarmee ga je terug naar Thailand
- je start je studie en terwijl jij studeert, zorgt de school voor de nodige verlengingen van je visum. Dit verlengen gebeurt bij de dichtstbijzijnde immigratie en de verlengingen kunnen varieren van steeds 90 dagen tot wel 360 dagen. Dit is afhankelijk van hoe de school bij immigratie bekend staat.
- de verleiding is misschien aanwezig, om na verloop van tijd de lessen over te slaan en de boel de boel te laten, maar die vlieger gaat (officieel) niet op. Voor elke verlenging van je visum zijn documenten van het ministerie en de school nodig. Als blijkt dat je je niet meer meldt bij de school of niet meer deelneemt aan de lessen, krijg je ook geen documenten en is het ED-visum verhaal snel over.
- je kunt tot wel 10 jaar op een ED-visum in Thailand verblijven.

Kosten voor een dergelijke "grap":
- Walen biedt aan: THB 24,500 per jaar voor een cursus Thai + visum-assistentie
- kosten voor het visum (circa THB 3500 [??]) en de verlengingen, elk THB 1,900 komen daar nog bij.

Tijd:
- je komt voor een ED-visum in aanmerking als je een cursus volgt van minimaal 180 uur per jaar of 4 uur per week.

Land uitreizen:
- elke keer als je het land uit wilt, dien je een re-entry permit aan te vragen. Een single kost THB 1,000 en een multiple kost THB 3,800. Aangezien je meestal een 90 dagen verlenging van je ED-visum krijgt, is een single voldoende.

Scholen:
- Google op: plaatsnaam + ED-visa
- bekijk de websites en let dus op de school-registratie
- bekijk de kosten, het programma en de aanmelding

Let op:
- als je via email contact maakt met een school, dan belooft men van alles en als er problemen komen dan lost men die ter plekke op (1e les Thaise cultuur). Schroom niet om vragen te stellen.
- het KAN zijn dat de immigratie-dienst bij elke verlenging een gesprekje in het Thais met je wil. Dat doen ze om je af te schrikken. Zij zijn onder geen enkele voorwaarde bevoegd, noch gerechtigd om jouw progressie in de cursus te testen. Da's een zaak van de school en het MvO en daarvoor heb je al de nodige documenten bij je die dat aantonen. Maar goed, immigratie blijft dat doen; zij zijn het die tenslotte het laatste woord hebben in het verlengen van jouw status in Thailand.
- er zijn scholen die je zullen aanbieden om de eerste verlenging (na 90 dagen dus) maar liefst door te trekken tot 15 maanden. Daarvoor maken ze een deal met de immigratie-dienst. Dit grenst aan het illegale en kun je alleen doen als je "zaken blijft doen" bij dezelfde immigratie.
- het switchen van school of verhuizen naar een andere plaats houdt meestal ook in, dat je weer een nieuw ED-visum moet gaan scoren in het buitenland. In slechts een enkel geval kan een ED-visum omgezet worden. Voorbeeld is Walen, da's een keten die in CNX, BKK, PTT en Phu actief is.

jvs
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 275
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 05:37

Re: in thailand verblijven op een study visum

#5 Bericht door jvs » zondag 10 juni 2012, 11:29

Herman,heb je al een idee waar je wilt gaan wonen?Misschien kun je dan beter geholpen worden want er zijn best wel veel scholen die alleen maar lesgeven in 1 plaats.

Plaats reactie

Terug naar “Visa Thailand”