visa of paspoort ?

Post hier al je vragen voor Visa voor Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
vleespet
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1295
Lid geworden op: maandag 03 augustus 2009, 16:28
Locatie: nijmegen/khorat

visa of paspoort ?

#1 Bericht door vleespet » woensdag 21 september 2011, 15:52

Mijn vrouw ziet volgende week Sarah,en volgens afspraak wil zij dan meer tijd doorbrengen in Thailand.
Op die leeftijd is een kleinkind in Thailand interessanter dan een lastige in ploegendienst werkende partner.
Wat is nu wijsheid?
Ze heeft sinds 1996 de Nederlandse nationaliteit,haar Thaise paspoort is destijds door een over ijverige ambtenaar veranderd in een vergiet(zo ging dat toen).

Ze is wel in het bezit van een Thaise ID-card.
Aanvragen van een jaar visa,en elke 3 maanden naar de immigration office?
Of is het mogelijk om alsnog een Thai paspoort aan te vragen,en dan zonder visa in en uit te reizen?

:asian22:
iedereen is van de wereld en de wereld is van iedereen.Thé Lau

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: visa of paspoort ?

#2 Bericht door RuudThai » woensdag 21 september 2011, 16:09

Gewoon doen of d´r neus bloedt en met die ID-kaart naar de Thaise ambassade gaan en daar een paspoort aanvragen? En als ze vragen om het Thaise paspoort zeggen dat ze dat kwijt is?

mooatje
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 557
Lid geworden op: maandag 18 juni 2007, 21:01
Locatie: Wachtebeke/Lopburi

Re: visa of paspoort ?

#3 Bericht door mooatje » woensdag 21 september 2011, 16:12

Heeft zij,of heeft Thailand haar nationaliteit opgezegd?Ik weet niet of Nederland dit officieel in haar plaats kan doen.
Meestal voel ik me goed in mijn vel......

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: visa of paspoort ?

#4 Bericht door prajak » woensdag 21 september 2011, 17:09

Eerst uitzoeken wat haar nationaliteit(en) is/zijn. Ruud geeft goed advies ! "Ik weet van niks" en naar de ambassade gaan. "Oud paspoort is verlopen, ben ik kwijt. Hier is mijn ID kaart."

Als BiZa dat niet heeft gemeld bij de Thaise ambassade dan weet men van niks. Dus gewoon paspoort aanvragen. Werkt dat niet dan is ze geen Thaise meer.

OK, stel, ze is geen Thaise meer. Dan is ze een NL vrouw van 50+ die lang op vakantie wil naar TH. Dan zijn de opties

- geen T visum maar een 30 dg stempeltje; visumrun over de landgrens weer 15 dagen. Maar daar zit een maximum aan.

- een T visum voor 60 dg en dan de grens over voor een paar keer 15 dagen. Hoewel, kun je een T visum niet EEN keer verlengen binnen TH ?

- een non im O voor 3 maanden en dan terug of een paar visumruns.

- een non im O voor een jaar en iedere 90 dagen het land uit.

- met een non im O kan ze een retirement vragen (8 ton op de bank of 780 k inkomen in NL of een combinatie samen 8 ton) en een exit permit kopen, multiple entry.

Ik zou eerst naar de ambassade gaan en van niks weten....

Succes.

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: visa of paspoort ?

#5 Bericht door Mart » woensdag 21 september 2011, 17:50

Ik denk dat zij het beste met haar NL paspoort als toerist naar TH komt. Ze krijgt in haar NL paspoort een kaart voor 30 dagen. Dan met haar ID kaart in TH een paspoort aanvragen.
Mijn ervaring is dat men in BKK - Laksi - maar een paar dagen nodig heeft om het te produceren.
Men stuurt het desgewenst per EMS naar elk adres in TH.

Pasfoto maken ze ter plaatse.

Dus na aankomst een nacht slapen in BKK. De volgende dag paspoort maken. Ze reist daarna met haar TH paspoort naar NL en toont in NL haar NL paspoort.

Succes.
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Gebruikersavatar
baco101
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 255
Lid geworden op: donderdag 03 februari 2011, 19:02

Re: visa of paspoort ?

#6 Bericht door baco101 » woensdag 21 september 2011, 20:31

Mart schreef:Dus na aankomst een nacht slapen in BKK. De volgende dag paspoort maken. Ze reist daarna met haar TH paspoort naar NL en toont in NL haar NL paspoort.

Succes.
dan houdt ze dus een overstay op haar nederlandse paspoort, loopt ze dan niet het risico als ze thailand verlaat met haar thaise paspoort alsnog een overstay moet betalen, als ze haar naam in het systeem vinden?
zal de Thaise logica nooit begrijpen.

Waarom laten sommige toeristen hun hersens thuis

opinions are like assholes, everybody has one

Loe
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1113
Lid geworden op: woensdag 15 februari 2006, 12:06

Re: visa of paspoort ?

#7 Bericht door Loe » woensdag 21 september 2011, 20:56

Ze moet dan ook met haar Nederlandspaspoort uitreizen binnen 30 dagen en daarna steeds in/uit reizen Nederland met ned. Paspoort
in/uit reizen thailand met thais paspoort.

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: visa of paspoort ?

#8 Bericht door Jim » donderdag 22 september 2011, 00:53

Mart schreef:Ik denk dat zij het beste met haar NL paspoort als toerist naar TH komt. Ze krijgt in haar NL paspoort een kaart voor 30 dagen. Dan met haar ID kaart in TH een paspoort aanvragen.
mocht ze echt geen thaise nationaliteit meer hebben, heeft ze wel een probleem.
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

Gebruikersavatar
joepattaya
Expat
Expat
Berichten: 4115
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2007, 04:39
Locatie: Sofia - Bulgarije

Re: visa of paspoort ?

#9 Bericht door joepattaya » donderdag 22 september 2011, 02:48

Mart schreef:Ik denk dat zij het beste met haar NL paspoort als toerist naar TH komt. Ze krijgt in haar NL paspoort een kaart voor 30 dagen. Dan met haar ID kaart in TH een paspoort aanvragen.
Mijn ervaring is dat men in BKK - Laksi - maar een paar dagen nodig heeft om het te produceren.
Men stuurt het desgewenst per EMS naar elk adres in TH.

Pasfoto maken ze ter plaatse.

Dus na aankomst een nacht slapen in BKK. De volgende dag paspoort maken. Ze reist daarna met haar TH paspoort naar NL en toont in NL haar NL paspoort.

Succes.
Die truc kan volgens mij niet: je reist binnen op je NL paspoort en je arrival-card is gekoppeld aan je NL-paspoort.
Vervolgens reis je op je nieuwe Thaise paspoort weer buiten........waar is de arrival/departure-card?

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: visa of paspoort ?

#10 Bericht door Mart » donderdag 22 september 2011, 04:13

1.
Ze heeft sinds 1996 de Nederlandse nationaliteit,haar Thaise paspoort is destijds door een over ijverige ambtenaar veranderd in een vergiet(zo ging dat toen).
Toen was er geen sprake van dubbele nationaliteit

2.
Heeft zij,of heeft Thailand haar nationaliteit opgezegd?Ik weet niet of Nederland dit officieel in haar plaats kan doen.
Lees 1

3.
dan houdt ze dus een overstay op haar nederlandse paspoort, loopt ze dan niet het risico als ze thailand verlaat met haar thaise paspoort alsnog een overstay moet betalen, als ze haar naam in het systeem vinden?
In 1996 werd nog niets geregistreerd.

4.
Ze moet dan ook met haar Nederlandspaspoort uitreizen binnen 30 dagen en daarna steeds in/uit reizen Nederland met ned. Paspoort, in/uit reizen thailand met thais paspoort.
Dat kan ook, maar dan even naar de oplossing van Prajak kijken.

5.
mocht ze echt geen thaise nationaliteit meer hebben, heeft ze wel een probleem.
Een Thai blijft een Thai

6.
Die truc kan volgens mij niet:
Het is geen truc, maar ik zal de laatste vingerwijzer - alleen op verzoek - aan de persoon in kwestie geven. [|)
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Loe
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1113
Lid geworden op: woensdag 15 februari 2006, 12:06

Re: visa of paspoort ?

#11 Bericht door Loe » donderdag 22 september 2011, 07:04

Mart,

Bij punt 3 zit je fout je schrijft

" Ik denk dat zij het beste met haar NL paspoort als toerist naar TH komt. Ze krijgt in haar NL paspoort een kaart voor 30 dagen. "

dus dan praat je niet over 1996 maar nu is ze gerigistreerd en zal binnen 30 dagen moeten uitreizen met haar Nederlandspaspoort.

groetjes Loe

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: visa of paspoort ?

#12 Bericht door Mart » donderdag 22 september 2011, 08:12

Sorry Loe,

Nog even goed lezen. Zie je iets schuin staan ?

Ik heb geen PB van je gehad dus ............. ??
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Loe
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1113
Lid geworden op: woensdag 15 februari 2006, 12:06

Re: visa of paspoort ?

#13 Bericht door Loe » donderdag 22 september 2011, 08:24

Mart, een van ons tweeen is nog niet goed wakker :P bekijk zelf maar wie
Mart schreef:Ik denk dat zij het beste met haar NL paspoort als toerist naar TH komt. Ze krijgt in haar NL paspoort een kaart voor 30 dagen. Nu is ze dus gerigistreerd in het systeem Dan met haar ID kaart in TH een paspoort aanvragen.
Mijn ervaring is dat men in BKK - Laksi - maar een paar dagen nodig heeft om het te produceren.
Men stuurt het desgewenst per EMS naar elk adres in TH.

Pasfoto maken ze ter plaatse.

Dus na aankomst een nacht slapen in BKK. De volgende dag paspoort maken. Ze reist daarna met haar TH paspoort naar NL Nu gaat het volgens mij dus fout want ze wordt niet afgemeld met haar nederlandspaspoort en toont in NL haar NL paspoort.

Succes.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: visa of paspoort ?

#14 Bericht door RuudThai » donderdag 22 september 2011, 10:32

Het wordt een beetje rommelig in de beantwoording dus ik zal het nog wat erger maken.... of niet! ;) :lol:

De ambtenaar die het Thaise paspoort ongeldig maakte door er gaatjes doorheen te slaan was fout. Je mag als Nederlandse overheid nl. nooit in het paspoort van een andere staat op de persoonsgegevenspagina wijzigingen aanbrengen of het paspoort ongeldig maken. Dat is voorbehouden aan de autoriteiten van het land zelf.
Er is een periode geweest dat je bij het aanvragen van een paspoort door een pas genaturaliseerde persoon het vreemde paspoort moest innemen en doorsturen naar het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Die stuurde het vervolgens weer door naar de betreffende ambassade, meestal voorzien van een afschrift van het naturalisatiebesluit.
Maar ook was er een periode (die misschien nog steeds voortduurt, dat weet ik niet) dat je het vreemde paspoort niet meer mocht innemen. Het Ministerie van Buitenlandse Zaken stuurde dan alleen een afschrift van het naturalisatiebesluit aan de ambassade en liet aan die over om daar iets mee te doen.

Uit het voorgaande blijkt dat ambassades ten allen tijde bericht kregen (en krijgen) van naturalisaties tot Nederlander van hun onderdanen. Wat die ambassades daar mee deden/doen is aan hen.
In ieder geval bestond dubbele nationaliteit zowel in Nederland als in Thailand al sinds het begin van hun nationaliteitswetgeving.
Maar formeel verliest de Thaise onderdaan zijn/haar nationaliteit bij het vrijwillig verkrijgen van een andere nationaliteit. Alleen..... daar moet door de Thaise autoriteiten een officieel besluit voor worden genomen. Volgens mij zo ongeveer zoals in Nederland een naturalisatiebesluit tot stand komt. Dus via een wet die door het parlement geloodst wordt. Pas als dit besluit in de Thaise Staatscourant/Staatsblad staat wordt dat besluit rechtsgeldig.
Dus als die ambassade niet de Nederlandse besluiten doorstuurt naar Bangkok (gezien de Thaise werkwijze zou een rond-archiefoplossing mij welbekend doen voorkomen :giggle: ) is er nimmer een wettig besluit genomen om mevrouw vleespet van haar Thaise nationaliteit vervallen te verklaren.

Nogmaals lijkt mij de beste oplossing om de Thaise ambassade te vertellen dat ze haar paspoort kwijt is en via haar ID-kaart een nieuwe aan te vragen. Misschien eerst even bellen want mogelijk vragen ze een politierapport van de aangifte van vermissing of willen ze haar geboorteakte zien o.i.d.

Gebruikersavatar
vleespet
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1295
Lid geworden op: maandag 03 augustus 2009, 16:28
Locatie: nijmegen/khorat

Re: visa of paspoort ?

#15 Bericht door vleespet » donderdag 22 september 2011, 11:17

Iedereen bedankt voor het meedenken,ik denk dat we het volgende doen,december gaat mijn vrouw naar Thailand en zal dan daar een Thais paspoort aanvragen.
Volgens mij is er destijds niets doorgegeven,want na die tijd heeft ze een huis gekocht en wat stukken grond,dit kan volgens mij niet als je geen Thaise nationaliteit hebt.
Ik laat jullie t.z.t weten hoe het is afgelopen.

[|)
iedereen is van de wereld en de wereld is van iedereen.Thé Lau

Plaats reactie

Terug naar “Visa Thailand”