Ervaringen retirement extension nieuwe stijl

Post hier al je vragen voor Visa voor Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
DeDe
Erelid
Erelid
Berichten: 250
Lid geworden op: woensdag 02 maart 2011, 04:53
Locatie: saeng sawang

Re: Ervaringen retirement extension nieuwe stijl

#16 Bericht door DeDe » dinsdag 12 juli 2011, 01:35

prajak schreef:Een week voor ik de verlenging -heel tijdig- ga aanvragen heb ik de 90 dagen procedure en dan zal ik weer gaan vragen of iets is gewijzigd. De afspraak is twee maanden inkomen bewijzen maar als men ergens drie of vier maanden vraagt, ja, wat dan ? Dan zit je weer aan papierwerk vast.

Nee, dit wordt de laatste keer op combinatie 8 ton. Volgende keer staat die 8 ton drie/twee maanden op de bank en ben ik er van af.
In Udon moet men een brief van de bank meebrengen met het saldo op het eind van de laatste drie maanden en het bankboekje.
Het laatste saldo + het jaarinkomen moet dan minimaal 800.000 THB zijn.

Gebruikersavatar
joepattaya
Expat
Expat
Berichten: 4115
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2007, 04:39
Locatie: Sofia - Bulgarije

Re: Ervaringen retirement extension nieuwe stijl

#17 Bericht door joepattaya » dinsdag 12 juli 2011, 03:26

Eigenlijk is het best vermoeiend om elke keer weer een bevestiging op een bevestiging te gaan halen.
In je paspoort staan de belangrijkste gegevens en er staat ook een handtekening, die in principe door het Ministerie van Buitenlandse zaken van je eigen thuisland is gelegaliseerd.

Nu moet er toch weer een 'overbodig' formuliertje gehaald worden, bij de Ambassade, die zegt dat jij jij bent en dat je handtekening ook echt is. En dat mag dan elk jaar. Vertrouwen ze hun eigen systeem niet? Dit is gewoon een zinloze babbelarij en een regelrecht ontmoedigingsbeleid.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Ervaringen retirement extension nieuwe stijl

#18 Bericht door jumbo » dinsdag 12 juli 2011, 03:29

joepattaya schreef:Eigenlijk is het best vermoeiend om elke keer weer een bevestiging op een bevestiging te gaan halen.
In je paspoort staan de belangrijkste gegevens en er staat ook een handtekening, die in principe door het Ministerie van Buitenlandse zaken van je eigen thuisland is gelegaliseerd.

Nu moet er toch weer een 'overbodig' formuliertje gehaald worden, bij de Ambassade, die zegt dat jij jij bent en dat je handtekening ook echt is. En dat mag dan elk jaar. Vertrouwen ze hun eigen systeem niet? Dit is gewoon een zinloze babbelarij en een regelrecht ontmoedigingsbeleid.

Misschien is het inderdaad het laatste wel....
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

DeDe
Erelid
Erelid
Berichten: 250
Lid geworden op: woensdag 02 maart 2011, 04:53
Locatie: saeng sawang

Re: Ervaringen retirement extension nieuwe stijl

#19 Bericht door DeDe » dinsdag 12 juli 2011, 03:39

Het zal voor mensen die in of in de direkte omgeving van Bangkok wonen eenvoudig zijn om het nieuwe paspoort op te halen.
Voor de mensen die verder weg wonen wordt het opgestuurd en van het oude worden de buitenbladen en de ID kaart geperforeerd, maar wel zodanig dat alle belangrijke gegevens, zoals de geldigheid,worden ontzien.
Ik heb voor deze optie gekozen omdat een tweede reis naar Bangkok en dat alleen om een paspoort op te halen,mij niet aanlokkelijk leek.
De Captain in Udonthani was met deze materie niet vertrouwd en heeft lang getwijfeld of hij ons zou helpen, maar stuurde ons uiteindelijk terug naar een van zijn ondergeschikten (die de opdracht had gekregen mij mee te delen dat ik terug moest komen als mijn nieuwe paspoort er was en ik dan de overstay moest betalen), zodat er niemand gezichtsverlies kon leiden bij het maken van een eventuele fout.
Het enige wat overgezet moet worden naar mijn nieuwe paspoort is de ENTRY-kaart, maar dat is met een nietje bevestigd en dus probleemloos.Er moeten dan een paar nieuwe stempels worden gezet en het oude paspoort kan men behouden voor de eventuele historie.
Naar eventuele bewijzen van mijn inkomsten werd niet gevraagd.
Daar de kosten van de overstay ongeveer gelijk zijn met de kosten van een extra reis naar Bangkok, is het voor mij lood om oud ijzer.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Ervaringen retirement extension nieuwe stijl

#20 Bericht door prajak » woensdag 13 juli 2011, 07:34

In het eerder aangegeven item in TV dot com is er een nieuwe ontwikkeling voor de meneer Mamasun....

http://www.thaivisa.com/forum/topic/480 ... at-report/

en ook dit is niet leuk al lijkt het een regel te zijn van die imm dienst alleen.

Voor een gewone retirement extension een PRENTBRIEFKAART grote foto met huis en familie ?
Jouw hele inkomen maandelijks op een Thaise bank ?

Voor mij slaat over drie weken de klok.

SiamTon
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 549
Lid geworden op: woensdag 12 januari 2011, 15:24
Locatie: Jomtien

Re: Ervaringen retirement extension nieuwe stijl

#21 Bericht door SiamTon » woensdag 13 juli 2011, 12:53

Als je hebt aangetoond, dat je een jaarinkomen hebt van THB 800.000,=. Dan hoeft toch niet elke maand THB 800.000/12 = THB 67.000 van een NL-rekening naar een TH-rekening overgemaakt te worden? Je kunt toch ook b.v. eens in de drie maanden een bedrag naar eigen keuze overmaken? Of eventueel helemaal niets overmaken, als je in je onderhoud in TH kunt voorzien?
Niets is zeker, zelfs dat is niet zeker.
Een mens die gekweld wordt door afgunst op een ander ontbreekt het aan zelfrespect. En dat is intriest, want dat is het ergste wat een mens kan overkomen!

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: Ervaringen retirement extension nieuwe stijl

#22 Bericht door Mart » woensdag 13 juli 2011, 12:57

Het zijn Thaise regels, en .......... :?:
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Ervaringen retirement extension nieuwe stijl

#23 Bericht door prajak » woensdag 13 juli 2011, 13:03

Nee, het hoofd van de imm dienst heeft geregeld

- bewijs inkomen ten belope van zoveel per maand
- wij vertalen dat naar zoveel per jaar, de ambassade ook
- je moet ergens van leven hier, dus vraagt men bankboek of ATM briefjes
- er staat bergens dat het hele inkomen naar hier moet komen.

Maar iedere ambtenaar mag er van maken wat hij/zij wil, krijg ik de indruk, en dan krijg je...

- jouw HELE inkomen
- IEDERE maand
- naar een Thaise bank.

En wacht maar af hoe jouw imm ambtenaar daarmee omgaat.

Ze pakken de verkeerde groep aan ! Wij werken niet, zijn geen uitsmijter of instructeur onder water, wij stelen geen banen van Thaise mensen. En toch staan wij in het maantje.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Ervaringen retirement extension nieuwe stijl

#24 Bericht door RuudThai » woensdag 13 juli 2011, 13:28

prajak schreef:Nee, het hoofd van de imm dienst heeft geregeld

- bewijs inkomen ten belope van zoveel per maand
- wij vertalen dat naar zoveel per jaar, de ambassade ook
- je moet ergens van leven hier, dus vraagt men bankboek of ATM briefjes
- er staat bergens dat het hele inkomen naar hier moet komen.

Maar iedere ambtenaar mag er van maken wat hij/zij wil, krijg ik de indruk, en dan krijg je...

- jouw HELE inkomen
- IEDERE maand
- naar een Thaise bank.

En wacht maar af hoe jouw imm ambtenaar daarmee omgaat.

Ze pakken de verkeerde groep aan ! Wij werken niet, zijn geen uitsmijter of instructeur onder water, wij stelen geen banen van Thaise mensen. En toch staan wij in het maantje.
Ik ben pas in februari weer aan de beurt en dan heeft de geweldige nieuwe regering deze onnodige onzin natuurlijk allang afgeschaft.... :Whistle: :giggle: :cheesy:

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Ervaringen retirement extension nieuwe stijl

#25 Bericht door Gardensafari » woensdag 13 juli 2011, 15:09

RuudThai schreef:
prajak schreef:Nee, het hoofd van de imm dienst heeft geregeld

- bewijs inkomen ten belope van zoveel per maand
- wij vertalen dat naar zoveel per jaar, de ambassade ook
- je moet ergens van leven hier, dus vraagt men bankboek of ATM briefjes
- er staat bergens dat het hele inkomen naar hier moet komen.

Maar iedere ambtenaar mag er van maken wat hij/zij wil, krijg ik de indruk, en dan krijg je...

- jouw HELE inkomen
- IEDERE maand
- naar een Thaise bank.

En wacht maar af hoe jouw imm ambtenaar daarmee omgaat.

Ze pakken de verkeerde groep aan ! Wij werken niet, zijn geen uitsmijter of instructeur onder water, wij stelen geen banen van Thaise mensen. En toch staan wij in het maantje.
Ik ben pas in februari weer aan de beurt en dan heeft de geweldige nieuwe regering deze onnodige onzin natuurlijk allang afgeschaft.... :Whistle: :giggle: :cheesy:
Ja, die hebben dat al lang weer afgeschaft, met één uitzondering.
Ze hebben namelijk meegelezen op dit forum.
:cheesy:
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Ervaringen retirement extension nieuwe stijl

#26 Bericht door prajak » vrijdag 22 juli 2011, 10:18

Goede ervaringen vandaag in Bangkok.

http://www.thaivisa.com/forum/topic/484 ... y-22-2011/

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Ervaringen retirement extension nieuwe stijl

#27 Bericht door prajak » dinsdag 02 augustus 2011, 15:53

Ja, Nongkhai vandaag. Het is in het Engels want ik plaatste het ook in TV (en ook bij de BE buren.....)

Retirement extension Nongkhai

Smooth as silk ! There is a Dutch saying: as if an angel is peeing on your tongue….

Went to the Immigration Office today and presented….

- TM7 with a new photo.

- The income statement “new style” from the Dutch embassy; and this paper has been verified at the Consulair Section of Foreign Affairs at Chaeng Wattana, Laksi, since I know how important this is for the officials in NK. They told me “ next year new one”.
My income according to this letter is over 20 k euro (x 42 is…). Actual too….

( This verification at Laksi costs 400 baht plus the fee for the person who is willing to go there and wait for hours….. Three days later the stamp/seal is in your place by post. )

- The bank letter (same day) stating my balance from abroad, the bankbook, copies of all pages from last 12 months, and a view of the 1,2 M baht I brought into the country in past 12 months. They checked it and gave the stuff back to me.

- The copy of the housebook (I rent a house), the copy of my landlady’s ID, and the rental contract which they sometimes want to see. They kept that stuff.

That’s it.

I gave them proof of my income; translated to English: they did not even look at it.

I paid 1,900 baht and have my extension. Happy !

But…..

What is the change ? There is a change: all previous years the Dutch embassy checked my income. My bank book, my annual statements of pension and deposit accounts, sometimes even my pension policies. I could handle this stuff by post and bank payment, let’s say less than 2,000 baht per year.

Now I have to report at the embassy ”in person”. That means 4 k baht for the air planes, 2 k at least for cabs (I live in a remote area in Nongkhai province and have no car), 1,300 baht for the embassy fees, so this new “system” costs me a lot more money and what is the benefit for Thailand ? No benefit since now nobody is checking my (or your) income. Just file some amount and go to the Immigration Office.

Before this new rule almost every embassy checked the income thoroughly and now…..

So I think this new system will not be continued…….

Gebruikersavatar
joopuberda
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 125
Lid geworden op: dinsdag 14 juni 2011, 10:31
Locatie: pakchong/noord Holland

Re: Ervaringen retirement extension nieuwe stijl

#28 Bericht door joopuberda » vrijdag 05 augustus 2011, 02:49

normaal maakten ze bij de imigratie dienst (korat) een kopie van mijn thaise bankboek. deze week geweest voor een nieuw permit off stay op basis van een marriage visa. Ze hebben geen kopie van mijn bankboek gemaakt dat was niet nodig. volgende maand terug voor de stempel(permit offf stay van een jaar). Bij de imigratie vroegen ze mij hoe hoog de euro was t.o.v. de thase bath ik gaf aan 43 . maar de dame wist het beter en hanteerde 48 bath :cheesy: . erg druk bij de imigratie dienst 1 uur en 45 minuten binnen geweest.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Ervaringen retirement extension nieuwe stijl

#29 Bericht door dutch » vrijdag 05 augustus 2011, 03:04

joopuberda schreef:normaal maakten ze bij de imigratie dienst (korat) een kopie van mijn thaise bankboek. deze week geweest voor een nieuw permit off stay op basis van een marriage visa. Ze hebben geen kopie van mijn bankboek gemaakt dat was niet nodig. volgende maand terug voor de stempel(permit offf stay van een jaar). Bij de imigratie vroegen ze mij hoe hoog de euro was t.o.v. de thase bath ik gaf aan 43 . maar de dame wist het beter en hanteerde 48 bath :cheesy: . erg druk bij de imigratie dienst 1 uur en 45 minuten binnen geweest.
Ik denk dat we over het algemeen niet hoeven te mopperen bij de immigratiedienst Korat (Daan Kwian).
Je hoort wel eens andere verhalen op de diverse fora.
De laatste keer dat ik er was vroeg de bambte mij:"hoe lang ik hier al was (kon ze ook wel zien aan het originele visum gegeven dat altijd in het paspoort staat)."Nou dan kunnen we toch wel in de Thaise taal verder??"
Toen ik dan door ging in mijn Thai-english (als ik een woord niet weet vervang ik het door engels :giggle: ),kon ik zien dat ze verrast was en dat de vraag eigenlijk wat plagend bedoelt was.
Neen hoor,het is geen onaangename bezigheid daar.
Wat me wel verrast is dat er toch relatief veel mensen binnenkomen zonder enige voorbereiding of daar komen met een Thaise (betaalde?) soort van agent om hun boeltje te doen.
Eind van de maand weer mijn 90 dagen en einde jaar de verlenging.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Gebruikersavatar
joopuberda
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 125
Lid geworden op: dinsdag 14 juni 2011, 10:31
Locatie: pakchong/noord Holland

Re: Ervaringen retirement extension nieuwe stijl

#30 Bericht door joopuberda » vrijdag 05 augustus 2011, 11:11

Ik ben altijd goed voorberied daar ligt het niet aan. deze keer bij de informatie aangegeven waar ik voor kwam aldaar heb ik een aantal papieren gekregen welke ik alvast in moest vullen. Maar toch waren dat niet alle papieren want toen ik aan de beurt was dacht ik dat het koek en ei zou zijn voor de medewerker en toen kwamen er nog zo,n 4-5 nieuwe papieren tevoorschijn. had ik die direkt gekregen dan had ik dat kunnen invullen. een jaar geleden waren daar enkele studenten welke een groot deel van het werk uit handen namen van de medewerkers, ze vulden de papieren groot en deels in (goede service). de medewerker was niet te spreken over de persoon welke mij had geholpen bij het invullen kwam mij ter hore. Het zou een goede zaak zijn dat wij de papieren kunnen downloaden en thuis al groot en deels de boel kunnen invullen op een rustige mannier. scheelt in wachtijd en ook zal het prettiger zijn voor de medewerkers zelf. de prijs 1900 bath ik gaf aan het wisselgeld niet terug te willen hebben en dat hij daar een bak koffie voor kon nemen, maar hij wou het niet aannemen. ik denk dat wij geen klagen hebben over deze imigratie dienst. :asian22:

Plaats reactie

Terug naar “Visa Thailand”