Thaise bankrekening en tax

Post hier al je vragen voor Visa voor Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
fvliege
Veel ervaring
Veel ervaring
Berichten: 63
Lid geworden op: woensdag 02 maart 2011, 05:23

Thaise bankrekening en tax

#1 Bericht door fvliege » vrijdag 20 mei 2011, 16:47

Heb een Thaise bank rekening, weet dat je over de rente die je krijgt tax moet betalen of betaal je over het saldo op je rekening tax.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Thaise bankrekening en tax

#2 Bericht door jumbo » zondag 22 mei 2011, 04:06

fvliege schreef:Heb een Thaise bank rekening, weet dat je over de rente die je krijgt tax moet betalen of betaal je over het saldo op je rekening tax.
http://www.rd.go.th/publish/6045.0.html
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

chaiyaphum
Expat
Expat
Berichten: 130
Lid geworden op: vrijdag 15 september 2006, 10:55
Locatie: Korat

Re: Thaise bankrekening en tax

#3 Bericht door chaiyaphum » zondag 22 mei 2011, 05:34

ik heb eveneens een rekening bij een Thaise bank. Ik heb nog nooit een aftrekpost gezien vanwege een betaling aan de belastingdienst over mijn saldo of een bijgeboekte rentepost.
Bij mijn depositorekening zie ik wel een 6 maandelijkse bijschrijving van rente onder gelijktijdige betaling van een x bedrag aan de belastingdienst m.a.w. de bank maakt een deeltje van het rentebedrag over aan de belastingdienst, dit dus alleen bij mijn deposito - en niet bij mijn spaarrekening.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Thaise bankrekening en tax

#4 Bericht door jumbo » maandag 23 mei 2011, 03:01

chaiyaphum schreef:ik heb eveneens een rekening bij een Thaise bank. Ik heb nog nooit een aftrekpost gezien vanwege een betaling aan de belastingdienst over mijn saldo of een bijgeboekte rentepost.
Bij mijn depositorekening zie ik wel een 6 maandelijkse bijschrijving van rente onder gelijktijdige betaling van een x bedrag aan de belastingdienst m.a.w. de bank maakt een deeltje van het rentebedrag over aan de belastingdienst, dit dus alleen bij mijn deposito - en niet bij mijn spaarrekening.

dan zou ik via de bank toch eens vragen om je TAX ID want ze kunnen het ook inhouden (de aangifte is wettelijk verplicht en voor en door JOU) en niet afdragen...

Je Tax ID is altijd handig om de zgn farangheffing van entree prijzen te ontlopen
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
Piehans
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 189
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2007, 19:12
Locatie: utrecht /Sikoraphum

Re: Thaise bankrekening en tax

#5 Bericht door Piehans » dinsdag 13 september 2011, 09:55

Zijn er ook mensen die hun verplichte garantiesom van thb 800,000.- t.b.v. het retirementvisa op een Thaise spaarrekening hebben gestort waarbij de rekening met een vaste rente voor bijv 1 of 2 jaar vaststaat?
Voordeel is dat je een redelijke rente kunt pakken, nadeel dat je het geld niet ongestraft kunt opnemen i.v.m. calamiteiten o.i.d.

Graag uw mening cq reactie.

[|)

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Thaise bankrekening en tax

#6 Bericht door dutch » dinsdag 13 september 2011, 10:00

Piehans schreef:Zijn er ook mensen die hun verplichte garantiesom van thb 800,000.- t.b.v. het retirementvisa op een Thaise spaarrekening hebben gestort waarbij de rekening met een vaste rente voor bijv 1 of 2 jaar vaststaat?
Voordeel is dat je een redelijke rente kunt pakken, nadeel dat je het geld niet ongestraft kunt opnemen i.v.m. calamiteiten o.i.d.

Graag uw mening cq reactie.

[|)
Ik heb wel allerlei berichten gelezen, waarbij dit door de immigratie niet geaccepteerd werd.Omdat het geld niet beschikbaar zou zijn.
Ik denk dat je het beste bij je immigratiekantoor kan navragen.(Tot dat er weer een nieuwe bezetting komt die er anders over denkt :crazy: )
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Thaise bankrekening en tax

#7 Bericht door prajak » dinsdag 13 september 2011, 10:05

Ik denk dat je geen tax-ID krijgt vanwege de afdracht door banken. De afdracht zit ook op gewone spaarboekjes die nauwelijks rente geven; ik zie het evenwel niet staan. Dutch heeft gelijk als hij waarschuwt voor depositorekeningen; in Nongkhai zat ik naast een NL-er die zijn 8 ton had op een spaarrekening en op een deposito en die laatste werd niet aanvaard. Ook en/of rekeningen niet !

Maar je kunt het altijd vragen aan de Immigration.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Thaise bankrekening en tax

#8 Bericht door prajak » dinsdag 13 september 2011, 10:08

Ik wil verder nog opmerken dat zelfs het denken aan het binnenlopen van het belastingkantoor al als een daad van masochisme moet worden beoordeeld.

In thailandforum staat een artikel over een informatiemiddag georganiseerd door de fiscus van (ik meen) Hua Hin. Lees het en huiver........ Dus blijf daar weg.....

j.b
Expat
Expat
Berichten: 198
Lid geworden op: zaterdag 18 november 2006, 07:33
Locatie: chiangmai

Re: Thaise bankrekening en tax

#9 Bericht door j.b » dinsdag 13 september 2011, 12:26

[quote="Piehans"]Zijn er ook mensen die hun verplichte garantiesom van thb 800,000.- t.b.v. het retirementvisa op een Thaise spaarrekening hebben gestort waarbij de rekening met een vaste rente voor bijv 1 of 2 jaar vaststaat?
Voordeel is dat je een redelijke rente kunt pakken, nadeel dat je het geld niet ongestraft kunt opnemen i.v.m. calamiteiten o.i.d.

Heb hier in Chiangmai de 800.000 bij de TMB bank gestald en staat voor 2 jaar vast.
Emmigratie heeft er niets op aangemerkt vorig jaar.
Heb ook een clousule laten opmaken dat als mij wat zou overkomen dat het tegoed op te nemen is door mijn vriendin.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Thaise bankrekening en tax

#10 Bericht door prajak » dinsdag 13 september 2011, 15:33

j.b. dat is een aardige ! Je hebt dus een Imm post die dat niet hinderlijk vindt. Mazzel dus. Lees je op Thaivisa dan leer je dat een deposito overal wordt afgeraden; in NK zat ik naast de NL-er die een weigering kreeg. Zo zie je maar weer, in dit land is niets zeker; het is zelfs niet zeker of de ambtenaar die jou hielp zijn ogen wel open had...en dat je volgend jaar toch een weigering krijgt.... Maar voor nu ben je onder de pannen.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Thaise bankrekening en tax

#11 Bericht door prajak » dinsdag 13 september 2011, 15:38

j.b., als jou wat overkomt mag jouw vriendin dat tegoed opnemen. Ik ga niet in op die twee jaar en of dat tijdens de looptijd wel kan. Wel vraag ik wat je bedoelt met "als jou wat overkomt".

Een poot breken of ernstig invalide ? Dan kan ze er bij ?

Of jij dood ? De clausule die je bedoelt is een machtiging en die verliest toch haar geldigheid als jij dood bent ? Dan geldt toch het erfrecht en het testament ?

Vraag maar eens na tegen de tijd dat je plannen hebt dood te gaan......

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Thaise bankrekening en tax

#12 Bericht door RuudThai » dinsdag 13 september 2011, 15:38

Nu zie ik bijv. op de site van de Bangkok Bank een reclame voor een deposito van 11 maanden tegen 3,75 % rente. Dat is meer dan je in Nederland krijgt bij de normale banken. En als je net je visumverlenging hebt gehad kun je dat volgens mij op zo´n deposito storten, want bij de volgende verlenging is het alweer vrij.
Zou de Bangkok Bank dit deposito speciaal voor de farang hebben ingesteld? ;) :clap:

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Thaise bankrekening en tax

#13 Bericht door prajak » dinsdag 13 september 2011, 15:42

Hum, ziet er leuk uit, 3,75 % min 15% tax blijft toch bijna 3,2 %. Maar als je dat geld heen en weer slingert van lopende naar spaar- en naar depositorekening, kan men dan niet uit het oog verliezen dat het uit een buitenland komt ? Of is dat geen eis voor de 8 ton/4 ton regeling ? Want dat laatste lees ik ook wel.... Wie weet hier meer van ?

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2948
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 19:39
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Thaise bankrekening en tax

#14 Bericht door Henk Korat » dinsdag 13 september 2011, 17:24

RuudThai schreef:Nu zie ik bijv. op de site van de Bangkok Bank een reclame voor een deposito van 11 maanden tegen 3,75 % rente. Dat is meer dan je in Nederland krijgt bij de normale banken. En als je net je visumverlenging hebt gehad kun je dat volgens mij op zo´n deposito storten, want bij de volgende verlenging is het alweer vrij.
Zou de Bangkok Bank dit deposito speciaal voor de farang hebben ingesteld? ;) :clap:
Ga ik in October zeker uitzoeken. De opmerking van Prajak met het heen en weer slingeren van de verplichte "tresshold" is zeker belangrijk. Ik denk dat de herkomst - buitenland of binnenland - niet belangrijk is, maar het feit dat het er drie maanden in Thailand op een bankrekening staat destemeer.
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

yandre
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1007
Lid geworden op: woensdag 26 augustus 2009, 21:56
Locatie: nongkhai

Re: Thaise bankrekening en tax

#15 Bericht door yandre » woensdag 14 september 2011, 04:40

nu denk dat emigratie wil zien dat het van buiten thailand
komt.mischien denken ze als het hier op rekening staat
lange tijd dat het verdient is in thailand en zonder werkvergunning
mag je hier niet werken .
waarschijnlijk dat dit ook een rede is voor somige imigratie diensten???

Plaats reactie

Terug naar “Visa Thailand”