Goede taalcursus

De beginselen van de Thaise taal.
Moderators: Chang, Patriot, Broom
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Farang Baa
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 352
Lid geworden op: donderdag 30 januari 2014, 15:27
Locatie: Thesaban Mueang Narathiwat

Goede taalcursus

#1 Bericht door Farang Baa » woensdag 20 augustus 2014, 15:10

Ik ben op zoek naar een goede, liefst Nederlands-Thaise cursus om de taal zoveel mogelijk zelfstandig te leren. Heeft iemand een suggestie?

Verder wil ik in het najaar zeker zes weken taallessen in Pattaya gaan volgen. Dat hoeft niet 1-op-1 te zijn, maar ook niet in een grote groep. Een cursist of 4 à 6 per klas lijkt me groot genoeg.
Waar kan ik het beste terecht voor een niet al te hoge prijs, d.w.z. niet meer dan 150 baht per les? Dat schijnt vrij standaard te zijn qua prijs, zeker bij afname van een les of 40 of meer.

Ashley
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 408
Lid geworden op: zaterdag 23 april 2011, 13:23

Re: Goede taalcursus

#2 Bericht door Ashley » woensdag 20 augustus 2014, 17:19

Zelfstandig Thais leren is volgens mij niet te doen, misschien bij jij uitzondering op de regel.
Nha curses is een goeie curses maar dan nog heb je een leraar/lerares nodig die je verder kan helpen.
Uitleggen van bepaalde zaken, grammatica, uitdrukkingen en vooral de spreektaal haal je niet uit die Nha curses.
Ik weet niet wat de tarieven in Thailand misschien dat iemand anders daar antwoord op heeft.
Vergis je niet in De Thaise taal, je leert niet zomaar even in een jaar Thais, daar gaat heel veel doorzettingsvermogen in zitten.
Veel plezier met het leren!

Als je in Thailand ben moet je een boekenwinkel inlopen en bij de kinderboeken eens rond neuzen.
Als je Thais kan "lezen" dan helpen die kinderboekjes je ook wel.

Gebruikersavatar
Farang Baa
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 352
Lid geworden op: donderdag 30 januari 2014, 15:27
Locatie: Thesaban Mueang Narathiwat

Re: Goede taalcursus

#3 Bericht door Farang Baa » woensdag 20 augustus 2014, 19:19

Ik kan me de website niet herinneren, maar ik las gisteren iets over buitenlanders die Thais hebben geleerd en het vloeiend hebben leren spreken. Sommige van hen waren mijn leeftijd of ouder toen ze begonnen. Ik denk dat ik de taal ook vrij snel moet kunnen leren.

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2948
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 19:39
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Goede taalcursus

#4 Bericht door Henk Korat » woensdag 20 augustus 2014, 20:05

Ik ben nu vier jaar bezig om Thais te leren. Ik spreek, lees en schrijf het nu op het niveau van de lagere school klas 5. Ik ben begonnen met de NHA cursus. Absoluut geen aanrader. In het begin is de cursus goed, maar na les 30 wordt het een onbegrijpelijke diaree van zogenaamde idiomatische uitdrukkingen. Ik heb prive les gehad van een Thaise lerares in Rotterdam en dat was perfect. Ik heb zeker nog een paar jaar praktijk ervaring in Thailand nodig om de taal goed onder de knie te krijgen. Ik ben academisch geschoold en heb toch meer moeite met Thais te leren dan bijvoorbeeld Frans. Dus neem het niet te licht op.
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

Gebruikersavatar
Farang Baa
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 352
Lid geworden op: donderdag 30 januari 2014, 15:27
Locatie: Thesaban Mueang Narathiwat

Re: Goede taalcursus

#5 Bericht door Farang Baa » woensdag 20 augustus 2014, 20:14

Ik probeer een goed lesboek met cd's, dvd's of online ondersteuning te bemachtigen, voor mijn part met Engels als hulptaal. Ik ben verder erg visueel ingesteld, dus voor mij begint het leerproces met leren lezen (en schrijven) van het Thaise schrift. Ik vrees dat veel leermethodes dat pas veel later of niet behandelen.

Als ik geen adequate cursus vind in Nederland, dan zoek ik er een in Thailand. Toevallig vertrek ik zaterdag naar Thailand voor twee weken. In die tijd moet het, met enig zoekwerk, lukken om wat te vinden, dacht ik zo. Anders resteert mij nog altijd de taalcursus in Pattaya. Geen man overboord dus.

Vergis je niet, Henk, ik ben buitengewoon gedreven om de taal goed te leren en heb altijd talent voor talen gehad.

Gebruikersavatar
v@go
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1691
Lid geworden op: vrijdag 19 februari 2010, 13:10
Locatie: Belgie-จอมเทียน

Re: Goede taalcursus

#6 Bericht door v@go » woensdag 20 augustus 2014, 22:03

http://learn-thai-podcast.com/
hier ben ik mee begonnen via hun gratis podcasts

Toen zoals besproken wat Thaise kinderboekjes die ook op school gebruikt worden

Verder heb ik het alfabet geleerd via een app
https://itunes.apple.com/us/app/i-know- ... 34492?mt=8

iedere dag een nieuw woordje hoe te schrijven en uit te spreken via:

https://itunes.apple.com/nl/app/learn-t ... 80687?mt=8
heb inmiddels 1600 woordjes

schrijven kan ik het niet wel lezen en typen met een thai toetsenbord

kleine zinnetjes van dagelijkse dingen gaat wel, gesprekken volgen waarvan ik weet waar ze over gaan ook
Maar een gesprek met een onbekende lukt nog niet.

Maar als ik een Thaise partner zou hebben denk ik dat spreken een stuk sneller gaat.
geloven is iets wat je niet zeker weet (© v@go)
ความลับไม่มีในโลก

Loe
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1113
Lid geworden op: woensdag 15 februari 2006, 12:06

Re: Goede taalcursus

#7 Bericht door Loe » donderdag 21 augustus 2014, 08:41

Ik heb een app gevonden met 50 verschillende talen 50 languages.com is in de app storen en google te kopen een taal is iets van 3,00 euro alle talen slechts 10 euro.

Om te beginnen zeker aan te raden, voor die prijs hoef je het niet te laten.

Ps. Ik hen GEEN aandelen hiervan

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: Goede taalcursus

#8 Bericht door brake034 » donderdag 21 augustus 2014, 16:00

Met Engels als hulptaal zijn de 3 boeken van Benjawan Poomsan Becker erg goed, kijk hier eens: http://www.thaiforbeginners.com/thai-for-beginners/
Marcel

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Goede taalcursus

#9 Bericht door Gardensafari » zondag 21 september 2014, 21:04

Ik spreek naast Engels, Duits en een beetje Frans niet onaardig Pools, dwz ik kan me goed redden in die taal.
Slavische talen zijn niet gemakkelijk. Met 7 of 8 naamvallen en vervoegingen van de werkwoorden als in het Frans.
Maar ik kon me er in redden.
Op Thais krijg ik geen grip.
Die toonverschillen ontgaan mij nog steeds volledig.
Mijn vrouw heeft twee broers: Toi en Toi.
Er zit verschil in die namen en als ze ze direct na elkaar uitspreekt hoor ik het soms, maar als ze er maar één noemt, heb ik geen idee over wie het gaat.
Voorlopig moet ik nog werken in Nederland en maak ik me er niet druk om.
Maar ik ben van plan om na mijn pensionering te verkassen naar Th.
Maar of ik die taal echt wil gaan leren? Ik twijfel nog sterk.
Ik ben toch potjandorie dan niet voor niets met pensioen?
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Ashakorat
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1137
Lid geworden op: woensdag 17 september 2014, 17:32

Re: Goede taalcursus

#10 Bericht door Ashakorat » donderdag 25 september 2014, 10:35

Ik denk ook niet dat je het als werken moet zien Gardensafari maar als een uitdaging. Ik ben ook al thais aan het leren en elke keer als ik weer iets beter met mijn vriendin kan praten krijg ik dat lekkere gevoel van binnen. En het lijkt mij wel prettig om daar straks met iedereen te kunnen communiceren, ook met Thai die geen andere taal spreken.
Een politicus praat veel meer dan ik, maar zegt minder
.
Groet

Duncan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1356
Lid geworden op: zondag 10 oktober 2010, 03:19

Re: Goede taalcursus

#11 Bericht door Duncan » donderdag 25 september 2014, 12:41

Gardensafari schreef: Op Thais krijg ik geen grip.
Die toonverschillen ontgaan mij nog steeds volledig.
Zelfde hier. Ik hoor het verschil gewoon echt niet , dus laat maar. Woorden en kleine zinnetjes lukt wel, zal ook beter gaan maar een gesprek op niveau zal hem niet worden. Daarnaast is mijn gebrabbel een mix van Thais, Lao en Thailoei dus verstaan ze er nog weinig tot niets van.
En dan te bedenken dat ik een alfamannetje ben/was ( op talengebied dan ) :neus: .

peter westerbaan
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 127
Lid geworden op: vrijdag 09 augustus 2013, 11:24

Re: Goede taalcursus

#12 Bericht door peter westerbaan » zaterdag 27 september 2014, 10:24

Beste Farang baa,
Er is maar één Nederlandstalige cursus Thai en dat is die van de NHA. Ik heb die doorgeworsteld, maar eigenlijk vond ik hem waardeloos. Totaal irrelevante dingen leer je daar . In Jomtien heb ik een Thaise lerares en die moet altijd lachen als ik weer een (ouderwets of hoogdravend) zinnetje uit deze cursus gebruik. Je leert daar zoveel ongewone,ouderwetse,onnodige en hoogdravende woorden, dat je de gewone alledaagse dingen vergeet. Studieplan heeft een Engelstalige cursus "colloquial Thai" met CDtjes (van Johyn Moore, www.routledge.com) en die vind ik prima. Ik weet niet of je het boek buiten Studieplan om kunt aanschaffen. Als dat niet lukt kun je hem van me overnemen, want via Studieplan is hij nogal duur. Handig is ook het woordenboek van www.pluk-in.com/thai op internet. En in Thailand zou ik proberen om een Thaise gesprekspartner te vinden. Maar desondanks zullen je vorderingen zeer langzaam gaan. Ik ben er al 5 jaar mee bezig en ben nog niet in staat om een loempia (poh pia thoht) te bestellen. Tenslotte: leren lezen is wel degelijk zinvol. Thai is in wezen een fonetische taal en als je kunt lezen, kun je altijd zien, hoe je iets moet uitspreken: lang, kort, hoog, laag, met open o of juist gesloten, met een geaspireerde p of juist een zachte t enz enz.
Veel succes,
Peter

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2948
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 19:39
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Goede taalcursus

#13 Bericht door Henk Korat » zaterdag 27 september 2014, 13:16

peter westerbaan schreef:Beste Farang baa,
Er is maar één Nederlandstalige cursus Thai en dat is die van de NHA. Ik heb die doorgeworsteld, maar eigenlijk vond ik hem waardeloos. Totaal irrelevante dingen leer je daar . In Jomtien heb ik een Thaise lerares en die moet altijd lachen als ik weer een (ouderwets of hoogdravend) zinnetje uit deze cursus gebruik. Je leert daar zoveel ongewone,ouderwetse,onnodige en hoogdravende woorden, dat je de gewone alledaagse dingen vergeet. Studieplan heeft een Engelstalige cursus "colloquial Thai" met CDtjes (van Johyn Moore, http://www.routledge.com) en die vind ik prima. Ik weet niet of je het boek buiten Studieplan om kunt aanschaffen. Als dat niet lukt kun je hem van me overnemen, want via Studieplan is hij nogal duur. Handig is ook het woordenboek van http://www.pluk-in.com/thai op internet. En in Thailand zou ik proberen om een Thaise gesprekspartner te vinden. Maar desondanks zullen je vorderingen zeer langzaam gaan. Ik ben er al 5 jaar mee bezig en ben nog niet in staat om een loempia (poh pia thoht) te bestellen. Tenslotte: leren lezen is wel degelijk zinvol. Thai is in wezen een fonetische taal en als je kunt lezen, kun je altijd zien, hoe je iets moet uitspreken: lang, kort, hoog, laag, met open o of juist gesloten, met een geaspireerde p of juist een zachte t enz enz.
Veel succes,
Peter
Peter, ik ben blij, dat je aangeeft dat je de Thaise taal ook moet leren lezen. Ik heb daar ook schrijven aan toegevoegd. Ik zou niet weten hoe je de Thaise taal zou moeten leren, zonder het te kunnen lezen en schrijven. Zoals je aangeeft is het een fonetische taal en de toontekens kunnen je daarbij gedeeltelijk helpen.
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Goede taalcursus

#14 Bericht door driver » zaterdag 27 september 2014, 13:54

Momenteel doe ik geen enkele moeite om Thais te leren op wat woordjes na dan hier met Suk.
Ten eerste omdat ik een persoon ben die mezelf er niet toe kan zetten daadwerkelijk te gaan leren ongeacht wat als het gaat om luisteren of lezen oid .
Ten tweede ben ik vrij snel geergerd als iets me niet lukt en Thais leren lezen/schrijven geeft dus ergernis voor me
Ten derde omdat ik wslijk toch niet verkas naar Thailand zolang we het hier samen kunnen redden
Ten vierde omdat als ik naar Thailand verkas ik me daar echt niet druk ga maken of ik de taal nu wel of niet kan verstaan/lezen
Ten vijfde ga ik daar moeilijk papierwerk werk oid wel met hulp van anderen doen en lukt dat niet vertrek ik daar gewoon weer naar elders.

Kortom...taalcursus (voorlopig) niet aan mij besteedt

gr driver

Ashakorat
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1137
Lid geworden op: woensdag 17 september 2014, 17:32

Re: Goede taalcursus

#15 Bericht door Ashakorat » zaterdag 27 september 2014, 14:46

Ik vind de NHA cursus een goede cursus en een gedegen naslagwerk betreffende grammatica. Er staan inderdaad een aantal zinnen in die te hoogdravend zijn maar 95 % vind ik oke. Belangrijkste nadeel vind ik dat er te weinig gelegenheid, is om de stof goed te oefenen zodat het makkelijker in de praktijk gebruikt kan worden. Dus hiernaast nog wat andere dingen doen maar met NHA wordt mi. een goede basis gelegd.
Een politicus praat veel meer dan ik, maar zegt minder
.
Groet

Plaats reactie

Terug naar “Thaise Taal”